Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. juni 2026 | 13:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Vintage Spotting (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 234
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Gurup skal jeg nok, hvis alt går vel kan jeg lytte lidt til den her i weekenden og så skal jeg nok aflægge report!

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

"http://images.qxlricardo.com/ImgWeb/12/V3/ImagesGallery/pre view"+(i+1)+ ".gif"; } } }

HVad er det for nogle sjove spiralimimede ht ?- de er på qxl 

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
Dagens fangst = 11 store spolebånd i metalspoler, jeg har jo desværre bare ikke noget at bruge dem til, men de var for
godt til at lade stå når man nu kunne få dem alle for 50 kr. samlet. Mærker som Maxell, Revox og Akai. Spændende...
Mhm...

Jeg tillader lidt at quote mig selv. Nu har jeg nemmelig lige haft tid til at kigge det igennem

Jeg fik i alt 11 bånd, 6 af dem matcher kassen de er i, men båndet ved jeg ikke om er det rigtige. Men der er i hvert fald bånd på alle. Mærkerne er Tandberg, Revox, Agfa og akai. Surt man ikke lige har en spolebåndoptager til disse store bånd. Men sådan er det ikke, så de skal nok videre, øv øv

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

[Det ligner philips basser og taiwan diskanter

QUOTE=r-l-b]

"http://images.qxlricardo.com/ImgWeb/12/V3/ImagesGallery/pre view"+(i+1)+ ".gif"; } } }

HVad er det for nogle sjove spiralimimede ht ?- de er på qxl 
[/QUOTE]
Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

hvad er formålet med "spiralen" - pynt, afstivning, noget tredje ???

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Sandsynligvis et no-try-but-error-resonansdæmpning i membramet. De akustiske ventiler er nok den største værdi i disse kabinetter, måske ovenikøbet efter brændværdien af kasserne. Denne del af tråden løber forhåbentlig ikke over mere end denne side!

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Der er sgu en JVC QL-Y5F på dba.dk - JVC's topmodel fra 80'erne.

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58963777

500 kr - eller bud.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2009 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Sandsynligvis et no-try-but-error-resonansdæmpning i membramet. De akustiske ventiler er nok den største værdi i disse kabinetter, måske ovenikøbet efter brændværdien af kasserne. Denne del af tråden løber forhåbentlig ikke over mere end denne side!

Muligvis er det en blot en fjumreformulering fra din side hifigen -  men umiddelbart virker det som en ualmindelig afstumpet og unødvendig bemærkning - som trådstarter kan jeg forsikre dig om at tråden fint kan rumme et par spiralimede philips højtalere - og de spørgsmål der måtte følge - og din bemærkning om brændværdien af kabinetterne gavner nok heller ikke nogen

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2009 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Fint, hvis du kan svaret på spørgsmålet. Men hvad grund har du til at komme med den bemærkning om brændværdi uzw? Er det bare mig der ser det som ganske ligegyldigt, og måske bare lidt småligt?

All Vintage

Billedeupload guide

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Enig med R-L-B og LouBP.
Underlig udtalelse der nok skal bidrage til den gode stemning.
Skal folk nu være bange for hvad de poster ?

Anyway
Denne sælger noget for enhver smag bla. en luxmann ct 5000.
ct 500 mm.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Til r-l-b, LouBP og 747DK:

Sorry for at have trådt jer over tæerne - det var ikke min hensigt. Jeg føler jeg er kommet til at kritisere jeres mormødre (eller mødre!) for at have hængepatter, og det slipper man naturligvis ikke godt fra, selv om disse p'er skulle hænge nede på knæhaserne når de først er foldet ud. 

Som rigtig gammel hifi interesseret er der jo mange produkter i denne tråd som jeg husker. Nostalgien gør at jeg abonnerer på tråden, men jeg synes der er mange indlæg i tråden om produkter som i dag for mig ingen værdi har, fordi de dengang de kom frem var ganske almindelige audioprodukter, og sådanne mener jeg ingen, slet ingen, værdi har i dag andet end samlerværdi. Og samleværdi da alene ud fra bare en modelnummer mere. Det svarer til en masse bilmodeller fra 60'erne hvoraf kun ganske få er interessante idag. En Ford Taunus er sgu da ikke interessant - heller ikke om den har sort vinyltag! Nogle få produkter fra dengang har værdi i dag som samlerværdi på grund af: mekanisk udførelse, stilskabning/brud og en smule hifi.  De nævnte højttalere mener jeg hører til kategorien "ingen værdi", ud over samlerværdi. (og nu nævner jeg intet om brændværdi, men den er der da som et ekstra plus, bortset fra at de forurener helt unødigt - de burde nok bringes på genbrugspladsen - ups nu gjorde jeg det igen!)

r-l-b: spirallimning er det ikke, for spiralen limer ikke noget sammen. Det er alene en limpølse som har til formål at dæmpe membramresonanser - udmærket hvis membranet er meget tyndt og deraf med mange resonancer.

Jeg tror jeg afmelder mig tråden, for ikke at risikere at træde nogen over tæerne med en bemærkning om undren over den fantastiske glorie andre åbenbart tillægger et helt omkostningsdomineret gennemsnitligt standardprodukt anno 1960. Hvis jeg ikke afmelder er det fordi der ind i mellem optræder noget markant hifi, som har været med til at præge udviklingen, men jeg synes I skulle overveje at løfte bundniveauet. Ikke for min skyld, men for trådens indhold.

Man kan begræde manglen på mekanisk robusthed i dagens almindelige "hifi"-produkter i forhold til 60'erne og 70'erne, men ydelsesmæssigt er der altså tusindvis af ingeniører, autodidakte konstruktører og gyldne ører world-wide, som ikke har levet forgæves. Synes man ikke de duer til noget mener jeg det skyldes udpræget konservatisme.

Man kan jo synes at en Volvo Amazone er langt bedre end en S60, men så er jeg bare 100 uenig. Derfor kan jeg godt fasineres over en Amazone, og samtidig mene at en Opel Kadett fra samme tidsperiode er helt uinteressant.

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2009 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Så så drenge.

Jeg må hellere ligge et beroligene billede ud.

Bagpå den østyske enhed står dermed knaldrødt:

"Meine Hand Fur Mein Produkt"

Nogen der kender VEB Funkwerk?

Venligst

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2009 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Til r-l-b, LouBP og 747DK:

Sorry for at have trådt jer over tæerne - det var ikke min hensigt. Jeg føler jeg er kommet til at kritisere jeres mormødre (eller mødre!) for at have hængepatter, og det slipper man naturligvis ikke godt fra, selv om disse p'er skulle hænge nede på knæhaserne når de først er foldet ud. 

Som rigtig gammel hifi interesseret er der jo mange produkter i denne tråd som jeg husker. Nostalgien gør at jeg abonnerer på tråden, men jeg synes der er mange indlæg i tråden om produkter som i dag for mig ingen værdi har, fordi de dengang de kom frem var ganske almindelige audioprodukter, og sådanne mener jeg ingen, slet ingen, værdi har i dag andet end samlerværdi. Og samleværdi da alene ud fra bare en modelnummer mere. Det svarer til en masse bilmodeller fra 60'erne hvoraf kun ganske få er interessante idag. En Ford Taunus er sgu da ikke interessant - heller ikke om den har sort vinyltag! Nogle få produkter fra dengang har værdi i dag som samlerværdi på grund af: mekanisk udførelse, stilskabning/brud og en smule hifi.  De nævnte højttalere mener jeg hører til kategorien "ingen værdi", ud over samlerværdi. (og nu nævner jeg intet om brændværdi, men den er der da som et ekstra plus, bortset fra at de forurener helt unødigt - de burde nok bringes på genbrugspladsen - ups nu gjorde jeg det igen!)

r-l-b: spirallimning er det ikke, for spiralen limer ikke noget sammen. Det er alene en limpølse som har til formål at dæmpe membramresonanser - udmærket hvis membranet er meget tyndt og deraf med mange resonancer.

Jeg tror jeg afmelder mig tråden, for ikke at risikere at træde nogen over tæerne med en bemærkning om undren over den fantastiske glorie andre åbenbart tillægger et helt omkostningsdomineret gennemsnitligt standardprodukt anno 1960. Hvis jeg ikke afmelder er det fordi der ind i mellem optræder noget markant hifi, som har været med til at præge udviklingen, men jeg synes I skulle overveje at løfte bundniveauet. Ikke for min skyld, men for trådens indhold.

Man kan begræde manglen på mekanisk robusthed i dagens almindelige "hifi"-produkter i forhold til 60'erne og 70'erne, men ydelsesmæssigt er der altså tusindvis af ingeniører, autodidakte konstruktører og gyldne ører world-wide, som ikke har levet forgæves. Synes man ikke de duer til noget mener jeg det skyldes udpræget konservatisme.

Man kan jo synes at en Volvo Amazone er langt bedre end en S60, men så er jeg bare 100 uenig. Derfor kan jeg godt fasineres over en Amazone, og samtidig mene at en Opel Kadett fra samme tidsperiode er helt uinteressant.

hifigen: Det var mere formen - vi er alle udmærket klar over at ikke alt vintage er guld - på den anden side spillede PQRs openbafler med gamle - for mig udseendemæssigt ligeså ukendte enheder - fundet på et kirkeloft - ganske vidunderligt. 1970er Højtalerer fra ITT der virkelig ikke ligner noget har ofter endna rigtig gode enheder som snildt kan bringe DIY konstruktioner op i et højere niveau.

Derfor bliv dog endelig ved med at abonnere på tråden - og kom gerne med underbyggede indlæg når du fx ud fra din erfaring ved at en højtaler var noget makværk - men far med lempe.

Helt hvor min mormors p.... er lige nu kan jeg ikke sige da hun har været død de sidste 30 år men vi er ikke så følsomme som det måske fremgår af vores reaktion - vi glæder os bare over at vintage forum delen af hif4all generelt har den hyggeligste tone i indlægene.

Til den spottede DBA med en CT 5000 fra Luxman - jeg var da lige ved at få et hjertestop - troede der stod C-5000 og den vil jeg sku køre langt for at få:-)

Bilanalogier kan give bagslag - tag bare Ford Mustang - en håbløs bil bygget over en pickup truck med stiv bagaksel - men i dag både vintage, kult og samler bil der er stor interesse for - om Taunus med vinyl tag bliver det - men for Capri - ikke mindst fordi der er så få tilbage - kunne godt gå hen og blive "vintage"

fred på jord

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Det er vel også en anelse dramatisk at afmelde tråden, blot fordi du ikke er enig med alle andre.

Jeg er ganske enig med dig i, at nogle produkter hører hjemme på hylden i genbrugsforretningen eller i "småt brændbart", men jeg kunne aldrig finde på at ytre mig i den retning. Jeg kan til fulde forstå den glæde man har ved at have fundet et vintage apparat til ingen penge, eller fornøjelsen ved, at have slæbt et 40 år gammelt skrummel med hjem, og finde ud af at det lyder meget bedre end noget af det andet man har stående(har selv prøvet det(Densen BYE BYE)).

Vi har allesammen forskellige indgangsvinkler til vintage. Jeg køber vintage fordi jeg er nysgerrig og elsker teknikken. Hvis det lyder godt hjemme hos mig eller har et flot design, så får det lov at blive, men hvis lyden ikke er bedre end det jeg har, så må sagerne videre til andre interesserede.

Puha, langt indlæg om ingenting, kunne vi ikke bare give hinanden luft til at være her. Nyde billederne af det gamle l..., og vente med at tænke "sikke noget l**t" til vi igen er logget af?

Iøvrigt kan jeg som en forsigtig sideting fortælle, at vintagefolk er et langt mere behageligt folkefærd at færdes iblandt, som f.eks. til vintage træf hos PQR. (men det er jo bare min holdning).

Kom ind i kampen igen, og nyd de gamle, flotte sager.

Du får lige et billede af mit bedste fund i år.

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Bagpå den østyske enhed står dermed knaldrødt:

"Meine Hand Fur Mein Produkt"

Nogen der kender VEB Funkwerk?

Venligst

VEB var en østtysks betegnelse for noget i stil med "Folkeejet industri". http://de.wikipedia.org/wiki/Volkseigener_Betrieb

Alle fabriker beliggende i det der blev til DDR omkring 1948/49, blev jo nationaliseret, og samlet under betegnelsen VEB et eller andet. I praksis blev altså også Telefunken, Siemens og Klangfilm fabrikker beliggende det "forkerte" sted til VEB ?. "Funkwerk" er altså en eller anden nationaliseret fabrik.

En af de sjove bivirkninger er, at den teknologi de store fabrikanter brugte i 30'erne, stadig blev produceret i 50'erne i DDR. Jeg har f.eks. sådan et par VEB Sachsenwerk field coils liggende, lavet i 50'erne, som jeg dog ikke har fået hørt på:

http://cgi.ebay.de/pair-vintage-Sachsenwerk-8-fieldcoil-spea ker-4ohm_W0QQitemZ370169214975QQcmdZViewItemQQptZVintage_Ele ctronics_R2?hash=item370169214975&_trksid=p3286.c0.m14&a mp;a mp;_trkparms=72%3A1229|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

Membranen er en type som det vesttyske SABA brugte før anden verdenskrig, i en 9" tommer udgave, som jeg med noget besvær også har fået et sæt af. Så østtyske vintageenheder skal man ikke nødvendigvis kimse af, især ikke hvis man er efter lyden fra 30'er enheder.

Men det er et rodet område.

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

StarKnight skrev:
747DK. Attention Hør. Der er lodninger på et eller flere print inde i din CD304, som er knækkede.Det vil sige.....at du vil opleve at den "pludselig" virker....og rykker/flytter du maskinen en millimeter, virker den pludselig ikke mere. Ryk eller flyt den igen og den virker måske igen på "magisk" vis.Det er simpelthen bare fordi der er en eller flere lodninger der slipper kontakten.Den opfører sig ikke bedre af at blive sat hen i et skab. Snarere tværtimod. Der er komponenter, der er modne til udskiftning og som tiden går stiger antallet

Beklager det sene svar.
ja din forklaring lyder logisk.
Attention En god fusker kender sine begræsninger.
Jeg kan meget men lodde er jeg en knold til.
begynder jeg den store lodde omgang på denne flotte sag er den død og det ville være synd.
Det er ikke realistisk at smide den på værksted.
Jeg kan dog trække på nogle tjenester ude på arbejdet. synes dog det virker som en temmeligt stor tjeneste at bede om.
Som sagt var der intet galt da den først virkede. så det er da oplagt. syntes faktisk den var ret hurtig i nummerskift.

Hvor lang tid vil du skyde på at en proff skal bruge på den omgang ?

Mvh
Dennis

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Hvis der er nogen der mangler en god vintage pladespiller med automatik, så er der en god en på QXL netop nu. Jeg har lillebroderen Sony ps 313fa og den virker fornemt. Man kan iøvrigt indstille om man ønsker automatik eller ej.  Min er fra ca. 1980 og det er denne sony PS 515fa sikkert også. Den ligner min men en knap mere på fronten og en lidt tykkere pladetallerken. Armen ser ud til at være den samme. Hvis man bor i København må det være et godt køb.

http://www.qxl.dk/kobe/hi-fi-tv--video/hi-fi--surround/plade spillere/vrige/sony-ps-515-pladespiller/v/an564002878/

Vitalis
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 April 2008
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper.

Pudsigt. Jeg sidder og lytter til en sådan lige nu. Se eventuelt rørradio-tråden. Var det dig der nappede radioen på qxl?

Til top Vis Vitalis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vitalis

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:

Der er sgu en JVC QL-Y5F på dba.dk - JVC's topmodel fra 80'erne.

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58963777

500 kr - eller bud.

har lige ringet på den, skal se den på mandag. Ser nu ud for mig som om armen måske har lidt problemer

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2009 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Mangler du en enhed?

Venligst

Vitalis skrev:

Hej Jesper.

Pudsigt. Jeg sidder og lytter til en sådan lige nu. Se eventuelt rørradio-tråden. Var det dig der nappede radioen på qxl?

<< Forrige Side af 234 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes