Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 22:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 2.35:1 eller 16:9 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at tegne min hjemmebio, men kan ikke finde ud af om hvorvidt jeg skal lave et 16:9 lærred eller et 2.35:1 lærred som så kan gøres smallere i bredden så det bliver til et 16:9 lærred ..

Men hvis jeg vælger at lave et 2.35:1 lærred så for jeg et mindre 16:9 lærred end der egentligt er plads til.

Man kan selvfølgelig lave et lærred som er 16:9 og bare se 2.35:1 på det med "letterbox" men det syntes jeg ikke så meget om. Dette kan dog undgås ved at lave afskærmning der kan justere lærredet i højden men det er væsentligt svære end at justere bredden.

Så hvad er jeres mening vil jeg komme til at se så lidt 2.35:1 at jeg lige så godt kan lave et 16:9 lærred? Hvad er det mest udbredte på DVD'er?

Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:

Så hvad er jeres mening vil jeg komme til at se så lidt 2.35:1 at jeg lige så godt kan lave et 16:9 lærred? Hvad er det mest udbredte på DVD'er?

2.35:1 er klart det mest udbredte, ihvertfald i min samling af film. Dog har tegnefilm en tendens til kun at blive lavet i 16:9 på dvd.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2004 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

ok, men hvorfor er det så altid 16:9 lærreder som man kan købe færdige hos div. lærred "butikker"?
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

16:9 anamorphic bliver på længere sigt det format der bliver anvendt mest på region 2 film. Variationerne vil jeg dog gætte på altid vil forekomme på region 1 osv. i samme grad som idag! 16:9 anamorphic bliver også det der vil være standarden når tv-kanalerne begynder at sende digitalt i 2005, så skulle man have det med i overvejelserne er det nok 16:9 fra top til bund der er at foretrække, men når det kommer til dette er det selvfølgelig langt det smarteste at lave det ideen går på, nemlig noget der kan tilpasses - ret fed ide, iøvrigt!

Har iøvrigt aldrig fattet hvorfor de ikke for længst er blevet enige om en standard istedet for de forskellige størrelser - pointen med et 16:9 tv ryger jo når man sidder og ser film der stadig har bjælker i top og bund!

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2004 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Har iøvrigt aldrig fattet hvorfor de ikke for længst er blevet enige om en standard istedet for de forskellige størrelser - pointen med et 16:9 tv ryger jo når man sidder og ser film der stadig har bjælker i top og bund!

Helt enig men det er jo som så meget andet. Penge penge penge... :(

men er nok også mest til 16:9 så må jeg bare finde ud af at lave noget der kan ændres .. det er også på den måde man for størst udnyttelse af pladsen

Det må også være af praktiske grunde at biografer vælger at lave 2.35:1 lærreder istedet for 16:9 lærreder.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2004 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Dog har jeg siddet i en sal i palads (københavn) der var så lille at de havde lavet et 16:9 lærred som så blev mindre da de gik over til 2.35:1 efter reklamerne :)

Rimelig syret oplevelse :)

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Nemlig, penge penge og atter penge - det er sgu det eneste det drejer sig om!

Ja, gid der var en decideret standard til hjemmebiobrug - evt. flere valgmuligheder i selve kildematerialet. Det ville lette en del for mange entusiaster!

Autechre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
Det må også være af praktiske grunde at biografer vælger at lave 2.35:1 lærreder istedet for 16:9 lærreder.

Praktisk!???

Det er selvfølgelig for at kunne vise HELE billedet - netop som instruktøren ønsker at det skal være...

16:9-skærmen er jo kun en kompromisløsning, eftersom der findes næsten utallige filmformater... Man kan IMHO ikke kalde sig filmentutiast, hvis man kan leve med at instruktørens oprindelige billedevision beskæres, for at passe i en 16:9-frame... 

Ang. dit lærrede - så er der også film ude i 2.40:1. FYI

Til top Vis Autechre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Autechre

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2004 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

AV32R skrev:

MonoTovarisj skrev:

Praktisk!???

Det er selvfølgelig for at kunne vise HELE billedet - netop som instruktøren ønsker at det skal være...

16:9-skærmen er jo kun en kompromisløsning, eftersom der findes næsten utallige filmformater... Man kan IMHO ikke kalde sig filmentutiast, hvis man kan leve med at instruktørens oprindelige billedevision beskæres, for at passe i en 16:9-frame... 

Ang. dit lærrede - så er der også film ude i 2.40:1. FYI

jo jo, nu må du ikke misforstå mig. Grunden til jeg siger praktisk er jo bare at når du laver et 2.35:1 lærred i væg til væg størrelse vil dit 16:9 lærred ergo blive mindre end det egentligt kunne blive.

Men biograferne har valgt at lave det på denne måde for at når de skal skifte mellem 2.35:1 og 16:9 så skal de bare trække et tæppe for og gøre lærredet smallere.

Hvis man lavede et 16:9 lærred væg til væg, ville man være nødsaget til at gøre lærredet lavere når man skifter til 2.35:1 da dette er forholdsvis kompliceret at lave, går jeg ud fra at biograferne vælger den første løsning af praktiske grunde.

Hehe ja i know .. its tuff to be home cinema entusiast. Men tror jeg laver 16:9 løsningen med regulering af højde, og så kan jeg også lave 2.40:1 :D

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 04:48 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal være lidt blæret laver du da 2.40 væg til og bruger noget elektronisk styret gardin ala det som bruges i biografen, har dog ikke set nogle færdige løsninger på sådant, men det kunne da være lidt blæret hvis man med fjernbetjening også kan vælge mellem bredformater
Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Thunderhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Er det bare mig eller glemme i at tage højde for om den projector der skal bruges kan projectere andet ind 16:9 for hvis den ikke kan så vil den jo kaste lys udover lærred hvis det ikke er i 16:9, det kender jeg da fra min egen panasonic ea200 når jeg køre 4:3 så er der "lysfelter" i siderne
Til top Vis Thunderhawk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunderhawk Besøg Thunderhawk's Websted

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

omegasteffy skrev:
Hvis du skal være lidt blæret laver du da 2.40 væg til og bruger noget elektronisk styret gardin ala det som bruges i biografen, har dog ikke set nogle færdige løsninger på sådant, men det kunne da være lidt blæret hvis man med fjernbetjening også kan vælge mellem bredformater

Ja ved godt det kunne være blæret men jeg bliver nok også nødt til at tænke på at jeg ikke har sindsygt meget plads, og jeg tror at jeg kommer til at se mest 16:9 og så vil jeg gerne have størst muligt lærred.

Men har da bestemt overvejet det, også hvordan man kan lave 16:9 løsningen med motor, meeeeen må nok hellere gå på kompromi for at få det færdigt inden for de næste par år :)

Thunderhawk skrev:
Er det bare mig eller glemme i at tage højde for om den projector der skal bruges kan projectere andet ind 16:9 for hvis den ikke kan så vil den jo kaste lys udover lærred hvis det ikke er i 16:9, det kender jeg da fra min egen panasonic ea200 når jeg køre 4:3 så er der "lysfelter" i siderne

Ja, som sagt ovenfor, bliver jeg nok nødt til at gå på kompromi på mange områder. Min nuværende projektor er 4:3 så den skal jeg have modet til 16:9 ikke det store problem, men at skulle skifte mellem 2.35:1 og 16:9 det er sgu nok for besværligt .. men nu må vi se hvor slemt det bliver med sådanne "lysfelter". Jeg har tænkt mig at bklæde alt udenom lærredet med sort molton, og det har nok en gain på omtrendt 0.1 vil jeg gætte på :)

Jeg tror heller ikke det lige umiddelbart er muligt at få 2.35:1 hjemmebio lcd/dlp projektore, som samtidigt kan køre 16:9. Det kan være det kommer men indtil videre må jeg bare gå lidt på kompromi.

Men tusind tak for responsen alle, tror jeg går efter 16:9 løsningen. Hvis der er flere komentare lytter jeg gerne, det er altid rart med respons :)

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

sort velour skulle sluge den smule lys der kommer udenfor billedet.
Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Ronin-> Du skriver at tv-kanalerne begynder at sende digitalt år 2005, kan du uddybe det?

Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

akerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

jea, hvad mener du med digitalt? HDTV skulle jo først komme i 2010 or so..
Til top Vis akerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af akerman

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2004 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:
sort velour skulle sluge den smule lys der kommer udenfor billedet.

Havde nu tænkt mig at bruge sort molton. Det er mere "mat", tror velour genskinner for meget ..

PrebKlok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Januar 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:
Ronin-> Du skriver at tv-kanalerne begynder at sende digitalt år 2005, kan du uddybe det?

Jeg tror han henviser til lovgivningen i USA, som siger at al tv-transmission skal være digitalt inden 2005.

Til top Vis PrebKlok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PrebKlok Besøg PrebKlok's Websted

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Januar 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Nej, han mener at der er indsendt lovforslag om at TV2 og DR skal konvertere til et jordbaseret sendenet der skal være fuldt digitalt inden 2007.

Der var faktisk endda en artikel her på HiFi4All... *tsktsk* ;)

Til top Vis Lestat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lestat Besøg Lestat's Websted

Robert
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Januar 2004 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har også overvejet et 1:2,35 lærred, da 80% af min film samling er i dette format, og jeg stort set aldrig ser alm. TV i hjemmebiffen. Men det giver nogle praktiske problemer, hvis man ikke har auto/manuel masking. F.eks. 1. Når filmen er i 1:2,35, men menuen er i 16:9. 2. Underteksterne på 1:2,35 formater, og 3. Når man vil set en film i 16:9, skal man manuelt zoome billedet ind, og derved gøre billedet mindre. Altså skal man zoome frem og tilbage mellem de to formater.

biojensen
Branchemedlem
Branchemedlem
Installation/RoomAV

Bruger siden: 04 Maj 2003
Sendt: 04 Januar 2004 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Hej Monotovarisj Her er løsningen på dit problem jeg har fundet en artikel her på Hifi4all omkring et lærred fra Projecta som kan vises 4:3/16:9 & 1:2,35 smart ikke  men det koster også kassen .

Nye fleksible lærreder fra Projecta
Af Kenneth Rasmussen
Så er der en ny spændende lærredtype på markedet, som vil løse mange kvaler hos hjemmebio-folket! VariVision fra Projecta er et nyt fleksibelt lærred, som automatisk kan vælge format og størrelse!

Med det nye motoriserede lærred fra Projecta, kaldet VariVisioner, roddes der nu bod på de konstante kvaler ved valg af lærredtype - skal det være 4:3 eller 16:9?

Her slipper du ganske enkelt for at vælge, da lærredet helt automatisk kan skifte mellem formaterne: video (4x3), HDTV (16x9) eller cinemascope (1:2,35). Uanset valg af format vil der altid være sorte kanter - det øger oplevelsen markant!

Dette tilbyder det nye Projecta lærred også:

• Nyt revolutionerende, horisontalt maskerings system, med konstant center projektion, uanset format valg.

• Automatisk valg af video (4x3), HDTV (16x9) eller cinemascope (1:2,35) format.

• Medfølgende infrarød fjernbetjening.

• Støjsvag højhastigheds motor med 5 års garanti.

• Medfølger ophæng for væg eller loft montering

• Ny udviklet High Contrast S dug! Med særlig overflade til hjemmebrug.

High Contrast S, data              .
Dobbelt sidet coated grå vinyl, på glass fiber forstærket sort bagside. Designet til brug i hjemme biografer. Den grå overflade medvirker til et dybere sort niveau, bedre farver og med langt bedre skygge detalje. Lærredet har en refleksions mængde (gain) på 1,0 og en betragtningsvinkel på 45°. Materialet har en en tykkelse på 0,36 mm, og overholder sikkerheds krav om brandfare.

Tekniske data og priser:

Brede: cm. Str. i 4:3: Str. i 16:9: Str. i 1:2,35: Model: Pris:
160 110x146 cm 82x146 cm 62x146 cm PSEVV 009 ca. 21.500,-
180 126x168 cm 94x168 cm 71x168 cm PSEVV 010 ca. 24.500,-
200 143x190 cm 107x190 cm 81x190 cm PSEVV 011 ca. 26.500,-
240 173x230 cm 129x230 cm 98x230 cm PSEVV 012 ca. 28.500,-

Forhandlere:

HiFi World
Møllevej 28
4040 Jyllinge
E-mail: mail@hifiworld.dk
Web:
www.hifiworld.dk 
--------------------------------------------------

Til top Vis biojensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biojensen Besøg biojensen's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes