| Forfatter |
|
perbnil Lukket konto

Lukket efter ønske
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 65
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buch skrev:
| Er der ingen producenter der svejser eller limer de elektriske komponenterne sammen; f.eks. i delefilteret? I betragtning af hvor meget energi der, på andre områder, bliver brugt på at få frembragt de bedste hifi-komponenter, så bør elimineringen af loddetin, da være lige til højrebenet. |
|
|
forhåbentlig ikke, en lodning der er udført korrekt holder MEGET bedre, da det godt kan være problematisk og svejse 2 forskellige metaller sammen.
Kurt's lille link er faktisk ok til diy, det er ihvertfald minimums kravet! Hvis man vil gå lidt kraftigere til værks kan man købe standertiseringsbøgerne fra IPC og følge dem.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
perbnil skrev:
|
forhåbentlig ikke, en lodning der er udført korrekt holder MEGET bedre, da det godt kan være problematisk og svejse 2 forskellige metaller sammen.
Kurt's lille link er faktisk ok til diy, det er ihvertfald minimums kravet! Hvis man vil gå lidt kraftigere til værks kan man købe standertiseringsbøgerne fra IPC og følge dem. |
|
|
Der findes en del engelske links, som kan findes ved at google "soldering" nogen endda med billeder på. Materiale svejsning er jo også grundlæggende en ødelæggelse af materialet. Hvad hjælper det med langkrystallinske ledere, når de så bliver elektrosvejsede. Så er det nat med det. Min favorit er crimp hvor du kan, men lod bagefter. Det bliver ringere end crimp, men langt bedre end lodning alene, og så er det stabilt. I øvrigt er lodning en videnskab, hvor materialerne der skal loddes sammen, loddet, flusmidlet, temperaturen og tiden er vigtige variable. Skal det være rigtig langhåret, så spiller atmosfæren også ind. Sidst men ikke mindst ved håndlodning, så er chaufføren vigtig. Læg også mærke til ,at der allesteder påpeges, at man IKKE må klippe komponenttilledninger af efter man har loddet, det skal ske før.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig, og så må komponenter i printhuller ikke sidde løst. De skal sidde fast, og benene skal have kontakt til loddefladen. Kabler må ikke ridses af en skævbider eller andet værktøj, og indbygget flus i loddetin er kun for amatører. En god og tynd fortinning i tinbad er nummer et, og man kan ikke lodde på guld.
Det kan klart anbefales man læser lidt om lodning, inden man går igang.
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 405
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
(..) indbygget flus i loddetin er kun for amatører og god og tynd fortinning i tinbad er nummer et, og man kan ikke lodde på guld.
|
|
|
Kan ikke eller må ikke? Skal guldet slibes af?
Jeg loddede et forgyldt phonostik forleden dag til min kammerat, og det gik fint med vedhæftningen..?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoFan skrev:
Kjeldsen skrev:
|
,- indbygget flus i loddetin er kun for amatører og god og tynd fortinning i tinbad er nummer et, og man kan ikke lodde på guld.
|
|
|
kan ikke eller må ikke? skal guldet slibes af? Jeg loddede et forgyldt phonostik stik forleden dag til min kammerat og det gik fint med vedhæftningen..?
|
|
|
Man kan ikke lodde på guld. For at lodningen er fuldendt kræves en intermetallisk hæftning og det sker ikke på guld. Guldet skal derfor af, men kun hvor der loddes. Jeg bruger slibepapir korn 800-1000. Du kan også fortinne en gang og fjerne denne fortinning med tinsugetråd/tinsuger. Dette virker som regel da guldlaget er så tyndt at det mister hæftningen på metallet når det bliver varmet op.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Man kan ikke lodde på guld. For at lodningen er fuldendt kræves en intermetallisk hæftning og det sker ikke på guld. Guldet skal derfor af, men kun hvor der loddes. Jeg bruger slibepapir korn 800-1000. Du kan også fortinne en gang og fjerne denne fortinning med tinsugetråd/tinsuger. Dette virker som regel da guldlaget er så tyndt at det mister hæftningen på metallet når det bliver varmet op. |
|
|
Her kan man se lidt om problematikken. http://www.tkb-4u.com/articles/soldering/sgons/sgons.php
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en bemærkning til et par "salater med K" på ....,
synes i det er er dejligt at trække folk rundt ved næsen .., det tror jeg at i gør ved at sige man ikke kan lodde på et guldstik.
Det er en påstand som kun er "valid" pga. jeres egen tro på at i køber og at i reelt får rigtig "guld"..., altså en totalt naiv mangel på viden
Det såkaldte "guld" som der benyttes til audio-stik og som i påstår ikke kan loddes på, er det der kaldes industrielt guld og det kan der udemærket loddes på fordi at "guldet" typisk holder en karat på mellem 6 til 8 stykker..., det vil sige at hovedparten nemlig mere end 66% af den "gyldne" overflade som der ønskes at lodde på overvejede består af kobber, krom, nikkel, tin, bly altså metaller som der ikke forhindre at loddetin ligger sig og får den ønskede kontakt.
Hvorfor tror i at kvinder ser nedladne på et stykke hifi med "guld" front, "guld" stik mm. , lige en sidebemærknig vedr. sølvkabler dem har de slet ikke fidus til for de skal jo rense i tide og utide pga. det "sorte" lag der sætter sig ...tilbage til sagen om "guldet" kvinder ved når de ser på et 350,- kroners guld-stik blot et enkelt splitsekund at pga. på farven af det såkaldte "guld" at der er tale om fup! i det at alle "ægte" guld startee ved 14karat ....velbekommen 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Dude skrev:
|
Lige en bemærkning til et par "salater med K" på ....,
synes i det er er dejligt at trække folk rundt ved næsen .., det tror jeg at i gør ved at sige man ikke kan lodde på et guldstik.
Det er en påstand som kun er "valid" pga. jeres egen tro på at i køber og at i reelt får rigtig "guld"..., altså en totalt naiv mangel på viden
for det såkaldte "guld" som der benyttes til audio-stik og som i påstår ikke kan loddes på er det der kaldes industrielt guld og det kan der udemærket loddes på fordi at "guldet" typisk holder en karat på mellem 6 til 8 stykker..., det vil sige at hovedparten nemlig mere end 66% af den "gyldne" overflade som der ønskes at lodde på overvejede består af kobber, krom, nikkel, tin, bly der ikke forhindre at loddetin ligger sig og får den ønskede kontakt.
Hvorfor tror i at kvinder ser nedladne på et stykke hifi med "guld" front, "guld" stik mm. , lige en sidebemærknig vedr. sølvkabler dem har de slet ikke fidus til for de skal jo rense i tide og utide pga. det "sorte" lag der sætter sig ...tilbage til sagen om "guldet" de ved når de ser et enkelt splitsekund pga. på farven af det såkaldte "guld" at det er tale om fup! ....velbekommen  |
|
|
Der findes sørme kobber der er direkte elektrolyse forgyldt. Dem som er for blanke og for lyse har også et nikkellag. Det er en kendt problematik. Guldet gør faktisk mere skade end gavn her, og kan da osse skrabes af. Mht. lodning på guld har jeg henvist til et site, hvor de påstår at have forstand på det. Mine guldstik er loddet uden først at fjerne guldet, men jeg vil da i fremtiden overveje hvad det er jeg sidder med i hænderne.
|
| Til top |
|
| |
mortenkongsfelt Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan være at man alligevel skal lade konen inspicere ens nye hifi-indkøb næste gang  __________________ B&W 805 Matrix
Audiolab 8000C
LC Audio Zapsolution MK 4.1
Arcam DV-88
Tara Labs, Nordost, QED, Dali Biwire...
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr. sagen om guldet, indrustrielt guld har faktisk de egenskaber som vi alle sammen mest ønsker, nemlig at vores kontaktflader ikke oxidere/ruster men stadig indeholder en masse kobber..., hvis der er problemmer med at lodde på et forgyldt stik er der som regel et behov for at hæve (eller sænke) temperaturen. 
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
perbnil skrev:
Buch skrev:
| Er der ingen producenter der svejser eller limer de elektriske komponenterne sammen; f.eks. i delefilteret? I betragtning af hvor meget energi der, på andre områder, bliver brugt på at få frembragt de bedste hifi-komponenter, så bør elimineringen af loddetin, da være lige til højrebenet. |
|
|
|
|
|
Sikkert, men hvis det lyder bedre er holdbarheden vel en egenskab man kan arbejde på at forbedre.
Det indlæg der startede tråden indeholdt et citat vedr. lodninger som værende mindre optimale til forbindelser mellem elektriske komponenter. Derfor reflekterede jeg lidt over mulighederne for at undgå tin i signalvejen efter forstærkeren. (Det er åbentbart ikke så vigtigt på line level). Er det så kun når man skal sætte stik på højttalerkabler at det betyder noget med tin? __________________ hilsen Buch
Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte lige en vigtig oplysning
Brugen af den lave karat skyldes også det faktum at højere karat eks. 14K som ville se godt ud som salgsargument, er at hvis guldet kommer meget over de 8 Karat er det for blødt til at kunne tåle den mekaniske påvirkning af mange gentagne operationer
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min viden omkring lodning på guldbelagte terminaler stammer fra et loddecertificeringskursus, hvor NASA's og ESA's standarder var kravene.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| Min viden omkring lodning på guldbelagte terminaler stammer fra et loddecertificeringskursus, hvor NASA's og ESA's standarder var kravene. |
|
|
AHA! Det var det jeg kom for sent til tror jeg  . Broen var oppe Lyder i øvrigt ret Therma agtigt. Men bare vent til du får lejlighed til et cm3 lodde kursus. Der er det forbudt at lodde noget som helst fast på noget som helst.  Friluftslodning hedder det  .
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 April 2007 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 April 2007 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
og dumpede kun på smd lodning af en processor .
|
|
|
Heldigvis da.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he.. 
Må indrømme at jeg endnu har til gode at kunne høre forskel på sølv tin og alm. tin samt crimp med eller uden lodning!
Har RCA stik hvor man kan crimpe (skrue) kablerne fast, og jeg må indrømme at jeg også har tilgode at høre forskel på om kablet er crimpet eller loddet før det skrues fast eller om det bare er det rå kabel.
Det samme gør sig gældende for højtaler kablers vedkommende og bananer her til.
I en direkte A/B test med hurtig omskift kan jeg på ingen måde høre forskel, hvilket ingen andre jeg kender heller har kunne (her tale om blind test)
Her til skal bemærkes at forskelle på forskellige phono stik og kabler, ja sågar anvendte kondensatore og modstande i apperaterne samt delefilter mm. ellers er serdeles tydelige!!!! 
De kabler jeg anvender er efter sigende?? koldsvejsede i deres henholdsvis RCA / XLR og banan forbindelser (pånær mit bas højtaler kabel der er D.I.Y. crimpet og loddet)
Men det er der sikkert også problemer med der forringer og ødelægger det hele???
Nå men de lyder sgu aldeles fortræffeligt alligevel...
Og sjovt nok så har jeg et kabel der faktisk har fået afmonteret de ellers koldsvejsede RCA. stik og påloddet nogle fine Neutric XLR. stik i stedet for, da jeg kavde brug for et blanceret kabel, og ikke umiddelbart kunne finde et sådant med andet end RCA. det fungere også aldeles fremragende og ved dire3kte ligeledes A/B sammenligneing med et precis identisk kabel, men her ab. fabrik monteret med ligeledes koldsvejsede XLR. stik er der absolut INGEN! hørbar forskel!.....
Men med tanke på hvor mange lodninger der er i signalvejen gennem det gennemsnitlige anlæg, som før nævnt i indledningen, så finder jeg det lidt latterliogt at gå op i de par stykker der må forefindes i forbindelserne i signal / højtaler kabler. 
Der er hundrede (ja måske tusinde?) lodninger i div. apperater alle med mere eller mindre alm. tin. samt i højtaler delefiltre osv...
Og så går man seriøst op i om man lodder og lodningens påvirkning af signalkabler / højtaler kabler og om man skal lodde på en crimp eller ej??
De lodninger inde i apperaterne er der ik meget at gøre ved pt.!
I all fall ikke før div. producenter finder en anden måde at montere komponenterne på, og gad vide hvorfor INGEN! til dato har tænkt over det??????? nu med tanke på at de alle mere eller mindre søger alskens løsninger for at optimere og forbedre i "highend verden" så hvorfor ikke lige DET!.. de eksoerimentere med print, ja sågar printbane udforming og leder tykkelse samt materiale osv... bløde kurver på print baner, interne ledere i alskens materialer mm.
Men INGEN! har endnu presenteret et apperat uden lodningere eller forbindelser uden lodde tin!.. 
Enten er de alle snot dumme, fantasiløse og blinde over for dette åbenbart ENORME! problem? eller så kan det ikke lade sig gøre? eller også har det måske absolut ingen praktisk og reel betydning?? well take a pick!... 
Sommetider syntes jeg det hele går op i flueknæpperi og fjolleri, som jeg tror er mere indbildning end noget reelt problem eller noget reelt hørbart udover det psykoakustiske (indbildning) 
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Men med tanke på hvor mange lodninger der er i signalvejen gennem det gennemsnitlige anlæg, som før nævnt i indledningen, så finder jeg det lidt latterliogt at gå op i de par stykker der må forefindes i forbindelserne i signal / højtaler kabler. 
Der er hundrede (ja måske tusinde?) lodninger i div. apperater alle med mere eller mindre alm. tin. samt i højtaler delefiltre osv...
Og så går man seriøst op i om man lodder og lodningens påvirkning af signalkabler / højtaler kabler og om man skal lodde på en crimp eller ej??
|
|
|
100% enig 
miju skrev:
|
Men INGEN! har endnu presenteret et apperat uden lodningere eller forbindelser uden lodde tin!..
|
|
|
Nej men som jeg prøvede at illustrere, så er hard-wiring den bedste måde at lave "forbindelse" imellem komponenterne.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
miju skrev:
|
|
|
|
100% enig 
miju skrev:
|
|
|
|
Nej men som jeg prøvede at illustrere, så er hard-wiring den bedste måde at lave "forbindelse" imellem komponenterne.
|
|
|
DET har du ret i!... derfor har jeg også forsværget print plader i delefilterene på mine højtalere! selv om det ser nice ud mm. men god hardwiring med 2mm. "kabel" forbindelse og alle komponenter loddet direkte sammen, er langt overlegent!...
Dog lidt upraktisk i alm. elektronik!...
He he he.. se det for lige dig.. all elektronik i en cd. eller amp, hardwiret?? ganske omfangsrigt vil jeg tro... det ses nok kun i rør grej, så helt umuligt er det dog ikke just!...
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke kapacitet i printbaner, er værre end modstanden i loddetinnet ? Hvis man måler afstanden i cm lodninger, som strømmen passerer, så er det nok ikke så slemt endda.
|
| Til top |
|
| |