Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 22:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Eltax lyder bedre end Holfi, hvorfor??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 April 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
mathias 2 skrev:
quad skrev:
mathias 2 skrev:

quad skrev:
Tja det er nok os der betaler for meget for vores grej, han har vel bare fundet noget der tilfældigvis passer sammen Men mon ikke synderen er kilden?

måske.. men jeg trivler.

burde det så i det mindste ikke lyde lige så godt som eltax'en?

Hvis afspilleren udsender støj, bliver slut produktet vel næppe englelyd eller hur?

jamen det er jo ikke støj der er problemet. problemet er at der absolut ikke kommer en eneste tone ud under 3-500 hz(sådan lyder det)

Er der mon lidt indbygget loudness i den Eltax ?
Den slags loudness der ikke kan slås fra, er jo lidt uheldigt, hvis det er tilfældet.

hmm.. men er det så ht'erne som bare "normalt" ikke kan prestere den vildeste mængde bas?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 April 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:
Spencer skrev:
mathias 2 skrev:
quad skrev:
mathias 2 skrev:

quad skrev:
Tja det er nok os der betaler for meget for vores grej, han har vel bare fundet noget der tilfældigvis passer sammen Men mon ikke synderen er kilden?

måske.. men jeg trivler.

burde det så i det mindste ikke lyde lige så godt som eltax'en?

Hvis afspilleren udsender støj, bliver slut produktet vel næppe englelyd eller hur?

jamen det er jo ikke støj der er problemet. problemet er at der absolut ikke kommer en eneste tone ud under 3-500 hz(sådan lyder det)

Er der mon lidt indbygget loudness i den Eltax ?
Den slags loudness der ikke kan slås fra, er jo lidt uheldigt, hvis det er tilfældet.

hmm.. men er det så ht'erne som bare "normalt" ikke kan prestere den vildeste mængde bas?

Det er bestemt en mulighed.
Der må nok en tredie forstærker på de højttalere, så I kan se hvor den er gal.

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 April 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:

Hej Mathias.. Det var da et overordentligt irriterende "problem"..

Kunne det måske tænkes, at hans højttaler er meget basfattig eller stillet uhensigtsmæssigt op, så du i lyttepositionen har stærkt dæmpet bas? Da kan en (forhåbentlig) frekvenslineær forstærker som din Holfi nemlig ikke rede den manglende bund, da den spiller, hvad den får ind fra cd'en. En sådan Eltax-reciever vil muligvis have en kraftigt hævet bund (muligvis en loudness-funktion/bass-boost eller lignende?), der resulterer i en gengivelse, der synes bedre, da "hullet" i de nedre oktaver hæves op til et mere "rigtigt" niveau?
Til top Vis Stengaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stengaard

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Peter VTEC skrev:
Hmm okay, jamen hvis det lød godt der så tror jeg ikke fejlen ligger i din Holfi alligevel....så er det nok din fars resterende anlæg den er gal med.

med "resterende" mener du så dvd'en og kablerne? hvis det er dem som er det svage led burde det så ikke også lyde skod med eltax'en?

Peter VTEC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2004
Sendt: 15 April 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Eller som de andre nævner kan det godt være fordi den eltax har en "hævet" bund..men du nævner selv hans dvd afspiller er noget billigt stads, det kan også sagtens være den... tænk på din Holfi er en afslørende forstærker den spiller hvad der kommer ind, hvor jeg kunne forestille mig eltaxen er lidt mere ligeglad.

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Stengaard skrev:
mathias 2 skrev:

Kunne det måske tænkes, at hans højttaler er meget basfattig eller stillet uhensigtsmæssigt op, så du i lyttepositionen har stærkt dæmpet bas? Da kan en (forhåbentlig) frekvenslineær forstærker som din Holfi nemlig ikke rede den manglende bund, da den spiller, hvad den får ind fra cd'en. En sådan Eltax-reciever vil muligvis have en kraftigt hævet bund (muligvis en loudness-funktion/bass-boost eller lignende?), der resulterer i en gengivelse, der synes bedre, da "hullet" i de nedre oktaver hæves op til et mere "rigtigt" niveau?

ja det kunne være en mulighed, men selve membranernes bevægelse afhænger da ikke af lyttepositionen. og der er en meget stor forskel på hvordan membranerne opfører sig. ht'erne er jo "et led" af et surroundsystem med tilhørende bas. så så var det jeg tænkte om det måske var fordi at det er meningen at de skal spille sammen med en sub? men så på den anden side, der står at front ht'erne går til 30 hz, så det hænger jo heller ikke sammen.. vel?

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:

Stengaard skrev:
mathias 2 skrev:

ja det kunne være en mulighed, men selve membranernes bevægelse afhænger da ikke af lyttepositionen. og der er en meget stor forskel på hvordan membranerne opfører sig. ht'erne er jo "et led" af et surroundsystem med tilhørende bas. så så var det jeg tænkte om det måske var fordi at det er meningen at de skal spille sammen med en sub? men så på den anden side, der står at front ht'erne går til 30 hz, så det hænger jo heller ikke sammen.. vel?

Hvis enhederne fysisk bevæger sig mere med Eltax'en, er der i hvert fald helt tydeligt et højere basoutput fra denne end fra Holfi'en, og er lyttepositionen uhensigtsmæssig i forhold til frekvensgangen, kan det netop være, at det ekstra udsving fra basmembranerne er nødvendigt for at opnå nok niveau dernede.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 April 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:

andersena skrev:
eller også er det rent faktisk bare en god model fra eltax. er det så svært at forestille sig? 

kender ikke holfi og jeg ønsker mig ikke en religionskrig

Holfi er noget HELT andet. den forstærker jeg har sat til kostede over 11.000 kr. fra ny, mens Eltax'en kostede 1300 kr. fra ny.

Prisen er jo underordnet, se selv hvor mange der snakker om "smadderkassen" Nad 3020 til 1000 kroner som ny? som et vidunder af de helt store.

Dog fatter jeg ikke at du går så meget op i hvordan dit grej ter sig på nogle højttalere og med en dvd-afspiller som du aldrig vil komme til at eje anyway. Du synes jo den lyder godt med dit nuværende setup, hvorfor så bekymre sig om at den lyder skidt i et andet setup? Du havde jo også store problemer med dine nye Ikon 2 for omkring en uge siden, og det var fordi det spillede skidt med en lånt cd-afspiller.

Dog mener jeg da helt bestemt at det er et godt spørgsmål hvorfor Eltaxen lyder bedre end din Holfi, og jeg tror som så mange andre at det er fordi eltaxen booster bassen så den lyder mere fyldig, og måske også fordi holfien har et bedre greb om bassen? Ydermer skal du nok også regne med at hvis du sender l**t ind i holfien kommer der l**t ud igen, ingen hokus pokus, den er simpelthen bygget til et godt signal som den kan sende videre. Det er også derfor at mp3 filer fra computeren tit lyder meget dårligere på et godt anlæg end på et dårligt, simpelthen fordi det gode anlæg viser alle unoderne fra mp3-filerne.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 April 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at jeg måske har luret årsagen til miseren

Blev den billige DVD-afspiller tilkoblet CD-indgangen på forstærkeren? Holfi har på flere af deres forstærkere en endog meget lav indgangsimpedans (800 Ohm) på netop CD-indgangen. Hvis DVD-afspilleren har høj udgangsimpedans (det har den ret sikkert) vil det netop resultere i at den ikke kan levere strøm nok til den lave indgangsimpedans på forstærkeren og dermed ruller af i bassen, da det er der det meste strøm skal leveres.

Prøv at tilslutte DVD-afspilleren en af de andre linjeindgange på Holfi'en og lur mig om det ikke løser problemet.

Mvh

Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 15 April 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

er du 100% sikker på at det ikke var en fasefejl?

Altså at der ikke er byttet om på + og - til den ene højttaler.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Ydermer skal du nok også regne med at hvis du sender l**t ind i holfien kommer der l**t ud igen, ingen hokus pokus, den er simpelthen bygget til et godt signal som den kan sende videre. Det er også derfor at mp3 filer fra computeren tit lyder meget dårligere på et godt anlæg end på et dårligt, simpelthen fordi det gode anlæg viser alle unoderne fra mp3-filerne.

Lige præcis den pointe er ret vigtig, selvom den måske ikke direkte er synderen i dette tilfælde.

Det kan ret godt illustreres ved at bruge nogle billeder:

Forestil jer det gode højtopløste anlæg som en skærm, der kan 800 pixels i bredden, og det dårlige lavtopløste anlæg som en, der kun kan vise 250. Da ville man normalt kalde det første bedst rent teoretisk.

Her er, hvad der sker, hvis man tilfører et godt ukomprimeret signal til anlæggene:

Det gode anlæg:

Her ser man, at anlægget får alle kildens detaljer med, og lyden fremstår skarp og klar.

Det dårlige anlæg:

Samme kilde som før. Lyden er stadig pæn og flot, men detaljerne står ikke så tydeligt frem længere. Det er sværere at få de små elementer med.

Men se så hvad der sker, hvis man tilfører et dårligt og komprimeret signal:

Det gode anlæg:

Her er kilden elendig, og det gode anlæg afslører nådesløst alle fejlene. Det lyder derfor ikke særligt godt heller.

Det dårlige anlæg:

Kilden er stadig elendig, men på grund af den lave opløsning, stikker alle fejlene ikke nær så meget ud, og lyden er i sidste ende lettere at holde ud end den afslørende gengivelse fra det gode og velopløste anlæg.

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
mathias 2 skrev:

andersena skrev:
eller også er det rent faktisk bare en god model fra eltax. er det så svært at forestille sig? 

kender ikke holfi og jeg ønsker mig ikke en religionskrig

Holfi er noget HELT andet. den forstærker jeg har sat til kostede over 11.000 kr. fra ny, mens Eltax'en kostede 1300 kr. fra ny.

Prisen er jo underordnet, se selv hvor mange der snakker om "smadderkassen" Nad 3020 til 1000 kroner som ny? som et vidunder af de helt store.

Dog fatter jeg ikke at du går så meget op i hvordan dit grej ter sig på nogle højttalere og med en dvd-afspiller som du aldrig vil komme til at eje anyway. Du synes jo den lyder godt med dit nuværende setup, hvorfor så bekymre sig om at den lyder skidt i et andet setup? Du havde jo også store problemer med dine nye Ikon 2 for omkring en uge siden, og det var fordi det spillede skidt med en lånt cd-afspiller.

Dog mener jeg da helt bestemt at det er et godt spørgsmål hvorfor Eltaxen lyder bedre end din Holfi, og jeg tror som så mange andre at det er fordi eltaxen booster bassen så den lyder mere fyldig, og måske også fordi holfien har et bedre greb om bassen? Ydermer skal du nok også regne med at hvis du sender l**t ind i holfien kommer der l**t ud igen, ingen hokus pokus, den er simpelthen bygget til et godt signal som den kan sende videre. Det er også derfor at mp3 filer fra computeren tit lyder meget dårligere på et godt anlæg end på et dårligt, simpelthen fordi det gode anlæg viser alle unoderne fra mp3-filerne.

holfi har også fået meget ros, ligesom den nad 3020 du snakker om. så på den måde tror jeg ikke på at det er fordi at forstærkeren er dårlig. jeg prøver den på min fars anlæg fordi at jeg havde håbet på at at det ville lyde mega godt med en så meget dyre forstærker, så han vil få øjnene op for hvor meget potentiale der ligger i de vifa'er som ikke bliver vist med den eltax. der tog jeg jo så ekstremt meget fejl, og det er i hvertfald sikkert at han ikke vil købe en holfi nu. med mindre at jeg kan få ham overbevist om at det er fordi at det er dvd'en som simpelthen er for elendig

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

anda skrev:

Blev den billige DVD-afspiller tilkoblet CD-indgangen på forstærkeren? Holfi har på flere af deres forstærkere en endog meget lav indgangsimpedans (800 Ohm) på netop CD-indgangen. Hvis DVD-afspilleren har høj udgangsimpedans (det har den ret sikkert) vil det netop resultere i at den ikke kan levere strøm nok til den lave indgangsimpedans på forstærkeren og dermed ruller af i bassen, da det er der det meste strøm skal leveres.

Prøv at tilslutte DVD-afspilleren en af de andre linjeindgange på Holfi'en og lur mig om det ikke løser problemet.

Mvh

Anders D.

prøver det lige..

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

er du 100% sikker på at det ikke var en fasefejl?

Altså at der ikke er byttet om på + og - til den ene højttaler.

så ville bassen jo også mangle i eltax'en, ik?

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Stengaard skrev:
Ascari skrev:
Ydermer skal du nok også regne med at hvis du sender l**t ind i holfien kommer der l**t ud igen, ingen hokus pokus, den er simpelthen bygget til et godt signal som den kan sende videre. Det er også derfor at mp3 filer fra computeren tit lyder meget dårligere på et godt anlæg end på et dårligt, simpelthen fordi det gode anlæg viser alle unoderne fra mp3-filerne.

Lige præcis den pointe er ret vigtig, selvom den måske ikke direkte er synderen i dette tilfælde.

Det kan ret illustreres ved at bruge nogle billeder:

Forestil jer det gode højtopløste anlæg som en skærm, der kan 800 pixels i bredden, og det dårlige lavtopløste anlæg som en, der kun kan vise 250. Da ville man normalt kalde det første bedst rent teoretisk.

Her er, hvad der sker, hvis man tilfører et godt ukomprimeret signal til anlæggene:

Det gode anlæg:

Her ser man, at anlægget får alle kildens detaljer med, og lyden fremstår skarp og klar.

Det dårlige anlæg:

Samme kilde som før. Lyden er stadig pæn og flot, men detaljerne står ikke så tydeligt frem længere. Det er sværere at få de små elementer med.

Men se så hvad der sker, hvis man tilfører et dårligt og komprimeret signal:

Det gode anlæg:

Her er kilden elendig, og det gode anlæg afslører nådesløst alle fejlene. Det lyder derfor ikke særligt godt heller.

Det dårlige anlæg:

Kilden er stadig elendig, men på grund af den lave opløsning, stikker alle fejlene ikke nær så meget ud, og lyden er i sidste ende lettere at holde ud end den afslørende gengivelse fra det gode og velopløste anlæg.

aha.. genialt.. det må jeg vise ham det der

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:
anda skrev:

Mvh

Anders D.

prøver det lige..

JAAAHHH!!! DET VAR DET!!

ved AUX indgangen lød LIGE som det skulle! ingen basproblemer længere! mange tak til alle som hjælp med mit problem

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 April 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Livet er jo herligt, man lærer noget hver dag

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 April 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:
mathias 2 skrev:
anda skrev:

Mvh

Anders D.

prøver det lige..

JAAAHHH!!! DET VAR DET!!

ved AUX indgangen lød LIGE som det skulle! ingen basproblemer længere! mange tak til alle som hjælp med mit problem

Jamen velbekomme da.

Jeg håber at Eltax'en nu bliver sat til vægs.

/Anders

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

Peter VTEC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2004
Sendt: 15 April 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Hehe kanon...ind og lytte 

Spencer
Udelukket fra forum