Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Er traoen spændingen for stor?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Jeg skal til at igang med at bygge en Zappulse forstærker. og har kig på en 1000VA trafo med en sekundær udgangsspænding på enten 40 eller 45 volt. mit spørgsmål er så om det ville være for farligt at bruge udgaven på 45V til mine lytter som er på 63V?? Jeg har regnet lidt på det og så vidt jeg kan se vil jeg med 45V få en DC spænding på 63,5V, hvilket jo er 0,5 over hvad Lytterne er beregnet til. For slet ikke at tale om den afvigelse der højst sansynligt ligger i trafoen jo kan være op af mod de 50V også er jeg jo noget kun over de 63V, som lytterne kan tåle....Er der ikke mest idée i at købe trafoen med sekundær viklinger på 40V?!?

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Hvis det var mig (jeg har selv zappulse 2.1SE) se mit www, så ville jeg holde mig til den 1000VA trafo med sekundær 45VAC. Dette skulle give (45*1.41)-1.2V = 62.25VDC. De 1.2V er for diodedroppet for 2 dioder i ensretterbroen. Dette er ubelastet. Når du begynder at trække strøm vil dette falde. Det skulle altså lige kunne gå. Men hvis det var mig ville jeg købe et par gode RIFA/100V 10.000 - 47000 uF hvide lytter. Så er du godt kørende!

Vælger du 2.1SE (max forsyning 72 VDC) og 100V lytter kan du gå helt op i 50 VAC på sekundærsiden (72*1.41)-1.2VDC.

Hvad er det forøvrigt en trafo (ring, UI, EI)?

God fornøjelse og kom endelig med nogle billeder af dyret! 

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Veeennnttttt!!

Husk lige inden du køber 45Volt udgaven, at mange trafoproducenter oplyser spændingen ved fuld belastning! Altså når trafoen yder maks! Ved lavere forbrug (langt det meste af tiden specielt med en PWM forstærker) vil spændingen være højere, og så kan dine lytter ryge sig en tur.

Så undersøg det lige inden du køber trafoen. Det ville sgu da være ærgeligt!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Ups, der var det mig som var for "Hurtig" . En ikke uvæsentlig detalje. Jeg har ikke mere end ca 50VDC ubelastet 500 VA ringkerne!

Men jeg tror selv at jeg vil forsøge mig med et par RIFA og en større trafo. Er der nogen som har prøvet forskellige trafoer på zappulse eller er mere (1000VA) bare bedre uanset princip?

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Du har slet ikke brug for så stor en trafo. Det er vigtigere, at din ensretning og dine lytter er af god kvalitet. ZAPpulsen udnytter jo næsten al den energi der puttes i den, og hele snakken om overdimensionerng har fået en anden mening efter fremkomsten af klasse-d forstærkere.

Tag en snak med Lars fra LC Audio. Jeg tror han vil anbefale en lidt mindre trafo, og så bruge pengene på bedre lytter.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2004 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at Lars anbefaler 42VAC/500 VA og mængden af lytkapacitet ikke er afgørende (min 2*10000uF), men er der nogen som har erfaring med en større trafo?

Dual mono?

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2004 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Planen var at bruge LCaudio's eget strømforsynings board. da det så er meget let senere at putte flere kanaler i. og på deres board er kondensatorene på 63V ( de 180-200Watt der kommer ud af denne dimensionering er da også rigeligt for mig).

jeg er lidt bange for at trafoen kommet til at levere for meget på sekundær viklingen, da de har en afvigelse på 0-5% hvilket jo kan give helt op til 47V. hvilket jo så ville være 65V DC! er du sikker på at belastningen på trafoen er tilstrækkelig stor til at trække den ned under de 63V (jeg ville være temmeligt træt af at brænde kondensatorene af, da jeg i forvejen vil være ca 5 måneder om at bygge forstærkeren, pga. lærlinge løn).

......tror bare jeg holder mig til 40V på sekundærviklingen. men tak for inputtet, og der skal nok komme billeder.

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2004 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

har skrevet til LC for længe siden...men de vil ikke svare!!!!!

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2004 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

De havde også et Q&A forum engang. Desværre kan jeg ikke finde det længere, men det er heller ikke altid helt nemt at finde rundt på deres side

Prøv at ringe til Lars. Han plejer at være flink til at hjælpe...

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Husk også på at levetiden falder kraftigt jo tættere du kommer på lytternes max spænding (eller over)

Jeg ville holde mig til max 40V trafo med 63V lytter, der er jo også noget der hedder overspænding på lysnettet. Rifa kan anbefales, stor forbedring i forhold til LC's std. lytter.

Hvad er der forøvrigt så fedt ved de klasse-d moduler, er det ikke bare en mode dille?  Nogen der har testet dem op mod en god gammeldags mill. xp eller zapsolute?

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Hej DarkWing.

Jeg har desværre ikke testet op imod mill. XP eller Zapsolute, men alle jeg har haft på besøg er blevet positivt overrasket. Vi prøvede en ældre The End en aften, men den fik kun 3 minuters chance - ud til højre og på med zappulse 2.1SE igen!

Jeg tror IKKE det er en modedille med klasse-D. Den giver fuld valuta for pengene. Jeg har i hvert fald ikke råd til at købe noget som er bedre (læs meget dyrere).

Er der nogen derude med en The End mill. XP eller Zapsolute er de meget velkomne til at besøge mig over en kop musik og en skive øl eller to...

Måske skulle man prøve nogle RIFA...

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2004 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

ppp_dk - du spørger efter hvad det er for en Trafo jeg vil bruge....her er et link til den.

http://www.rs-components.dk/cgi-bin/bv/browse/Module.jsp?BV_ SessionID=@@@@0468738600.1073067587@@@@&BV_EngineID=cccf adckfidfmhhcfngcfkmdgkldfhm.0&cacheID=dkie&325052080 6=3250520806&catoid=-180030091

Hurtig - jeg ved godt at det ikke er nødvendigt med en så stor trafo til 2 kanaler grunden til at jeg har valgt at bruge så stor en trafo er at så skal den ikke opgraderes hvis jeg vælger at smide 3-5 kanaler mere i kassen.

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2004 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu efter at have fundet ud af at RS-Components ikke handler med Private. fundet en anden (hos Elfa), det er en 800VA med 42V på sekundær spolerne, og den skulle være lavet specielt til hifi forstærkere. det lyder da heller ikke helt dårligt hva!

Jeg har iøvrigt, i min rode kasse, fundet godt 1,5 meter Dali python Bi-wiring højtaler kabel. her har jeg tænkt mig at tage de 4 ledere ud og lave en ny kappe af en almindeligt gummi slange som jeg fylder med sand. og så bruge disse kabler som de interne strømkabler.....muligvis vil der også blive lavet et net kabel efter samme formular, til at forbinde forstærkeren til lys nettet....lyder det ikke som en ide der er værd at prøve af.

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 03 Januar 2004 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

E-kerne trafo til zappulse kan klart anbefales. Det er ikke en udpræget mørk forstærker, og derfor kan ringkernen der har en lidt lys klang ikke anbefales.
Det er vist lidt svært at finde en 1000W E-kerne, men 2 stk på 240W burde være til at skaffe, og langt nok til alm brug.

Mvh Asbjørn
Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Januar 2004 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

ang test.

Jeg har et par gange haft en Crown Power tech 2.1 (studie version) med ud til folk med Zappulse amps. Begge gange var selskabet og zapp ejeren enige om at zappen fik uhyggelig meget tav pa alle fronter. Isar bassen blev fastere og mere sprod. Mere hul igennem hojere fodtapningsfaktor :)

En zapppulse er klart en god amp men til prisen kan der findes amps der er klasser bedre.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2004 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Nu tror jeg ikke at jeg kan få en Crown Power tech 2.1 (studio version) til det som jeg har investeret i min zappulse. Jeg kender ikke prisen for Crown. Min zap 2.1 SE er vel lavet for ca 3-4000,- og i denne prisklasse har jeg svært ved at forestille mig at det kan gøres meget bedre, men kom da endelig med nogle forslag .

Som mine indlæg bærer præg af i bunden er jeg ikke utilfreds med min zappulse, men skal nok eksperimentere med anden trafo og lytter!

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Januar 2004 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

De Zapp ejere jeg har besog har investeret omkring 6 til 6,5 k i deres zapp alt incl. Jeg er blevet fortalt at hvis du skal have det bedste ud af zappen vil prisen snige sig derop alt incl. En god stor trafo og gode lyttere plus et godt solidt kabinet lober hurtigt op. Til 4 k vil jeg give dig ret i at konkurrencen er minimal..men jeg tror du har enten sparet lidt pa stumperne eller varet rigtig god til at finde dem billigt eller brugt. jeg kan skaffe Power tech til omkring 7k sa hvis man har de 3 k ekstra vil jeg pasta man far en amp klasser bedre end zapp..men er budgettet stramt sa far man nok ikke bedre lyd for de 4k

Hvad har det kostet andre herinde at bygge deres zapp ?

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

De havde også et Q&A forum engang. Desværre kan jeg ikke finde det længere, men det er heller ikke altid helt nemt at finde rundt på deres side

Prøv at ringe til Lars. Han plejer at være flink til at hjælpe...

Fandt den lige: http://www.lcaudio.dk/data/qna3.htm

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg kun bygget mill xp'er, men de står mig i 3-4K stk. Det kan godt betale sig at finde brugte dele rundt omkring.  Det eneste jeg købte fra nyt til den sidste var Rifa lytter og terminaler. (500VA og 50VA trafo: gratis fra trafo fabrik , 2stk mill xp moduler: 1000,- fra dba, 19" kabinet med store køleplader: 500,- brugt, ca 120.000uF rifa lytter: 1000,- fra elfa.se, Terminaler, softstart, dc filter og div. dimser: ca 500,-)
Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Hej DarkWing

Hvor finder man en sådan flink trafo-fabrik?

Du skulle være velkommen til at tage din XP med over til mig for at sammenligne med Zappulse 2.1SE så giver jeg nok også en piller paller.

Send blot en privat besked (jeg bor i det vilde midt/vesten)...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes