Forfatter |
|
Lestat Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 456
|
Sendt: 04 Januar 2004 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er den bedste løsning for at få surround (DTS, DD osv) over til recieveren.
L.
|
Til top |
|
|
Banno Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Status: Offline Indlæg: 40
|
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal ligeledes bruge S/P DIF til lyd og vil gerne høre, hvilket kabel I anbefaler. Når jeg kigger på et "almindeligt" CD-kabel kan det slet ikke trykkes i bund på S/P DIF'en, så jeg tænkte at der måske findes et specielt kabel?
Mvh. Banno
|
Til top |
|
|
PrebKlok Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 97
|
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimr skrev:
er der nogen af htpc brugerne her som kan bekræfte at det er den bedste løsning?Kim |
|
|
Jeg har SPDIF coaxialudgang på mit motherboard, og det virker fint. Min reciever har dog kun optisk indgang, så jeg har en converter i mellem dem, men det virker også fint nok. Som afspiller bruger jeg ZoomPlayer+ffdshow med Sonic CineMaster codec til DVD-film.
|
Til top |
|
|
PrebKlok Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 97
|
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Banno skrev:
Jeg skal ligeledes bruge S/P DIF til lyd og vil gerne høre, hvilket kabel I anbefaler. Når jeg kigger på et "almindeligt" CD-kabel kan det slet ikke trykkes i bund på S/P DIF'en, så jeg tænkte at der måske findes et specielt kabel?
Mvh. Banno |
|
|
http://av-connection.com/
Vælg Kabel Guide:
1. Computer(PC/Mac) til Sourrount Reciever, Digital
2 Digital Lyd overførsel -->
3 Phono til Phono
og voila ...
Så vidt jeg ved er den karakteristisk impedans 50 ohm i disse kabler, i modsætning til alm phono kabler, hvor den er 75 ohm.
|
Til top |
|
|
Banno Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Status: Offline Indlæg: 40
|
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret PrebKlok.
Kablerne ligner til forveksling det jeg har p.t. til min DVD-afspiller. Det problem, jeg oplever med det, er, at det ikke rigtig "passer" til S/PDIF'en. Jeg kan ikke trykke det i bund, fordi det rammer computerkabinettet inden det er helt i bund.
Når jeg kigger på billederne på AV-connection ser det dog ud til, at kablerne fra Bosscom har nogle mere egnede stik. Nogen som har lidt erfaring med dette?
Mvh. Per
|
Til top |
|
|
DonJensen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1465
|
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er problemet at du slet ikke vil bruge nogen penge på et andet lydkort?
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man kun skal bruge det digitale signal og ikke har andet behov for et lydkort er der dette alternativ:
http://www.xitel.com/product_phfl.htm
Xitel´s pro hifi link er en adapter der sættes i USB stikket, der så konverterer det rå digitale signal til analog stereo, optisk og coax digital ud. Den koster 100 USD, så selv med told/skat på nakken er det et billigt alternativt til de lidt dyrere lydkort...
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Banno skrev:
Mvh. Banno
|
|
|
Du skal bruge et digital kabel.
Jeg ved ikke om det er det du mener med CD-kabel. Man kan ikke bruge et standart phono kabel som følger med cd afspillere.
Impendansen på kablet skal være 75ohm. Du kan evt. lave et selv med noget antennekabel med phonostik på, jeg har ikke prøvet det men kvaliteten skulle vist være ok, og så er det billigt at lave.
Med hensyn til at trykke kablet helt i kan jeg desværre ikke hjælpe. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det burde altså kunne lade sig gøre at få lyd igennem en coax-forbindelse selvom man bruger et af Fona's billigste phonokabler (eller dem der medleveres til en billig cd-afspiller). Det er ganske vist langt fra optimalt, men det virker altså i 99,8 % af tilfældene  . Nogle lydkort har SPDIF-udgangene som Minijack. Er det det der er galt?
/U.
|
Til top |
|
|
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
woody Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 278
|
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan alle lydkortne køre med DTS?
|
Til top |
|
|
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej..man er nødt til at sikre sig at der er digital pass-through/ DTS pass-through - ikke alle SPDIF tager DTS igennem...hvilket er r_v irriterende. Spørg din forhandler specifikt og sikre dig at du kan bytte det vis ikke det virker.
|
Til top |
|
|
kimr Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 86
|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
rogue agent
har du xitel pro adapteren selv?
Kim
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kimr,
Nej, jeg var ret hooked på at få fat i en for et par måneder tilbage, men det lykkedes mig aldrig at finde et firma der ville shippe den ud af USA, vist noget med CE-godkendelser der ikke var på plads endnu osv. Jeg nåede så langt som til at bestille en hos www.beststuff.co.uk fordi deres hjemmeside påstod de havde den, men jeg endte med at annullere ordren da den aldrig kom.
Nu er jeg lidt mere interesseret i det nye externe lydkort fra Creative Labs, Audigy 2 NX. Det koster vist omkring 1200 kr. i DK, men kan nok findes billigere ude i den store verden...
Det blev testet i januar nummeret af Datatid og virker ret lovende. Grunden til at jeg spekulerer i eksternt lydkort er at jeg pt. bruger en bærbar pc uden digital udgang, og gerne vil have lyd der er ligeså god som billedet jeg sender op i projektoren.
|
Til top |
|
|
sonnya Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 147
|
Sendt: 11 Februar 2004 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
kimr Forum Bruger

|
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har læst en del reviews af den Xitel adapter nu og den er jo rost til skyerne næsten alle steder. Det giver jo også mening, det må være det bedste at lade ens udmærkede AV receiver lave al surroundbehandlingen og kun tage den "rå" lyd fra PCen. Derfor skal der slet ikke være noget lydkort i pcen.
Så nu har jeg bestilt både en Xitel hifi pro link og en almindelig link. De er jo også billige, hhv 40 og 80 USD. Kommer i næste måned og så skal det store system sættes op. Det er jo ganske gevaldigt at der er 3 x 10 m optisk, coax og RCA kabel med til systemet også. Lige hvad jeg også har brug for, for at få grejet af vejen
Kim
|
Til top |
|
|
kimr Forum Bruger

|
Sendt: 10 April 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået min Xitel nu og den lyder langt, langt bedre en pcens lydkort.
Signalet kører råt, ubehandlet og digitalt hele vejen til forstærkeren som kan dekode Dolby Digital (EX), DTS osv.
Og man sparer 6 kabler mellem HTPC og forstærker og kører kun et af de medfølgende. Kan klart anbefales hvis man kan finde nogle der vil shippe den herover!
|
Til top |
|
|
Krede :) Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 398
|
Sendt: 12 April 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kimr,
Hvor bestilte du den fra?
|
Til top |
|
|
kimr Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra Amazon.com og så sendt til nogle US bekendte som tog den med til DK
|
Til top |
|
|
kimr Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt har Xitel.com selv en international butik der shipper fra hong Kong.
|
Til top |
|
|