Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 11:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Blu-ray vs. HD-DVD, Hvem med hvem? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomasdk1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

steffenman skrev:

Pt. har der været bedst lyd på blu-ray udgivelser (ifølge mange anmeldere) Mange Blu-ray releases har jo PCM 5.1 lyd! og Truehd begynder Warner også snart at smide på Blu-ray titlerne (samt et PCM spor på de første snes releases)

Så bare fordi HD-DVD nævner alle formaterne som obligatoriske så beyder det ikke at blu-ray har dårlig lyd

Hej !

Og de anmeldelser er det så film med alm. DD eller er det med de nye formatter ?

Jvf. dette link: http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_TrueHD så er der ikke mange titler ude på blueray som har Truehd. Jeg ved godt at DD på dvd og Blueray ikke er det samme jvf. tabel:http://en.wikipedia.org/wiki/Hd-dvd. Her ligger på Blueray på 640 kbit mod 448 på dvd. Men at man ved Blueray kun har alm. DD og DTS som mandatory og de andre som optional - forstår jeg simpelthen ikke. Blueray har meget mere plads, men alligevel så er der ikke krav til afspillerne at de skal kunne mere end alm. DD og DTS.

Her er det så anderledes hos hd-dvd - her er DD+ og Truehd mandatory (og selvfølgelig også alm. DD og DTS) og så kun dts-hd (core) som er optional). Nu kan jeg så se at dvd DD/DTS er 448/756 - og jeg kan i hvert fald sagtens høre forskel her - DTS vinder med flere længder. Derfor, hvis Blueray udgivelser primært er med DD som er med 640 kbit så er det ikke engang over alm. dvd DTS på 756 kbit = nej tak.

Men alt det her er jo stadig i rivende udvikling så jeg afventer og ser - men det der med at Blueray har flere udgivelser ude end HD-dvd rykker ikke ved mig sålænge de ikke får bedre lyd på deres udgivelser. Må den bedste vinde (hvis der overhovedet bliver en vinder) og ikke kun på billede siden ! Men, der kom jo heller aldrig en afgørelse med + og - skiverne når man skulle brænde - så derfor er brænderdrevene i dag gearet til begge typer.

Det bliver spændende at se, hvad der sker.

Thomasdk1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Hej !

Så blev jeg klogere igen  - har lige checket på axelmusic.dk en masse udgivelser på både blueray og hd-dvd. Kan godt se at mange Blueray udgivelser har DD, men har så ofte også lige ukomprimeret pcm 5.1 som er i kategorien "lossless" og som er mandatory for Blueray så det er jo fint her. Rigtig mange har så også HD-Master Audio (også lossless) som skulle være den helt "store" fra DTS. Er der overhovedet nogle Blueray afspillere som kan dekode den ?

Til sammenligning kunne jeg se, at ved HD-dvd var det enten DD+ eller Truehd som blev brugt - ikke pcm eller DTS - i hvert fald ikke dem jeg lige så på.

Så vedr. det jeg lige så med de aktuelle udgivelser og lyd, så var der i hvert fald point til Blueray for pcm og HD-MA. Det sjove ? er jo så - kan man hører tydelig forskel når vi er oppe i de her klasser ? Jeg bliver nødt til at finde vej til nogle butikker som har det her grej så jeg kan få mig en lytter !

Jeg trækker hermed kritikken af Blueray tilbage

steffenman
Branchemedlem
Branchemedlem
Mowee.dk

Bruger siden: 18 Marts 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

De eneste titler som kun findes med DD 5.1 er de titler fra Warner. Dertil ksal det nævnes at samme titler på HD-DVD har DD+ spor men de kører nøjagtig samme bitrate! Der findes enkelte titler i usa som kører større bitrate men ingen i europa.

Warner vil desuden snart begynde at køre truehd + pcm lyd på blu-ray! - de har bare ventet på at flere afspillere begynde at komme frem som kunne afspille truehd.

mht. dts-hd så er der ikke voldsomt mange som kan endnu

Fox titler = DTS-HD

universal/buena vista(universal udgiver sony titler i europa) = pcm

warner = dd 5.1 (snart pcm og truehd)

Håndtering af mediafremvisning.
Til top Vis steffenman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steffenman Besøg steffenman's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 7
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes