Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 20:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kings - Avid Acutus ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 24
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 10 December 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

I min verden har selve værket og arm mere at sige - en super god pickup med en dårlig arm og værk ! 

Jeg ville heller have et super værk og arm og en dårlig pickup - jeg ville ikke have en super pickup til et dårlig værk med arm....

Ps... nogle køber en super pickup - men..... de har ikke selve værket/armen til den pickup  

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 December 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

synger de Chario HT ???

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 December 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

synger de Chario HT ???

Ja..... de er gode

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 10 December 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

king skrev:

I min verden har selve værket og arm mere at sige - en super god pickup med en dårlig arm og værk ! 

Jeg ville heller have et super værk og arm og en dårlig pickup - jeg ville ikke have en super pickup til et dårlig værk med arm....

Ps... nogle køber en super pickup - men..... de har ikke selve værket/armen til den pickup  

Det er vel ikke det Janils etterspør? Ellers helt enig i dine prioriteringer vedrørende drivverk, arm og pickup, men det gjelder forstsatt at det ikke blir sterkere enn svakeste ledd. Uten at jeg kjenner noen av nevnte pickuper.

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 December 2007 kl. 06:12 | IP-adresse registreret  

Fosse skrev:
king skrev:

Det er vel ikke det Janils etterspør? Ellers helt enig i dine prioriteringer vedrørende drivverk, arm og pickup, men det gjelder forstsatt at det ikke blir sterkere enn svakeste ledd. Uten at jeg kjenner noen av nevnte pickuper.

Hvis "bare" en Transfiguration Axia som jan siger ikke er god - så bliver det sjovt at se hva Janils skriver om testen i high fidelity .......

Ps.... det er ikke altid de dyre pickuper der er bedst i ens setup

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2007 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Slik jeg leser Janils innlegg mener han Axia er fremragende, han mener bare at ditt verk og din arm muligens kunne ha nytte av enda bedre pickup.

Ellers helt enig med deg i at dyrt ikke alltid er best, men, dersom man treffer på matchen (klangbalanse, tekniske data, etc) vil det oftest (merk, jeg sier ikke alltid) være noe å hente på å gå opp en modell fra samme produsent, eventuellt finne en annen produsent som også matcher tilsvarende. Alt dette min personlig mening. 

Selv har jeg et system som ikke er velbalansert for tiden, den Lundahl step-upen jeg bruker henger ikke med, men den står der fortsatt, fordi jeg ikke har tid, penger og beslutningvillighet nok til å gjennomføre noe kjøp. (Dessuten jobber jeg mest med plassering, rom og akustikk om dagen).

Etterlyser litt debatt, diskusjon og utførlige beskrivelser i tråden jeg.

Alt i beste mening.

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 December 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Fosse skrev:

Absolut enig Fosse! ... og det var også lidt hensigten med den Sjællandske (Københavnske) provokation. Nu kommer min mor fra Holstebro, så jeg kan vel næsten betegnes som en ½-jyde? Regner således med at jeg slipper levende fra det.

Axia er så absolut en god pickup, men problemet er blot at der findes dem der er bedre. Lidt lige som Kings DV-507 sikkert er bedre (og dyrere) end langt flertallet af arme på markedet. Ser man lidt mere firkantet på det hele, så er der en mindre forskel på Transfiguration Orpeheus og den lidt billigere Phoenix, mens der er noget større forskel ned til Axia. (Primært hvad angår rum, størrelse og opløsning opefter). 

Det jeg prøvede at sige, var blot at når man investerer i "det bedste", bør det måske matches med noget i samme kvalitetsklasse. Men jeg tvivler dog ikke på, at DV-507 med Axia spiller fremragende. Men King ... pas på med at lytte til noget der er bedre, man hænger uhjælpeligt fast. Som en af mine venner sagde, da vi havde taget turen gennem de 3 Transfiguration på Ortofon armen og derefter Orpheus igen på TriPlanar: "Nu gider jeg ikke investere i pladespiller, for efter at have oplevet, hvad der er muligt, vil jeg aldrig blive tilfreds med det der bare er godt".

Jeg tvivler helle ikke på de fantastisk flotte Chario højttaler spiller fremragende. Dem jeg har lyttet til skuffede bestemt ikke. Men igen .... et sæt 20.000,- kroners højttalere og en pladespiller/arm/pickup/RIAA der koster 4-5 gange så meget? Måske en lidt alternativ prioritering, som jeg prøver at provokere dig til at redegøre lidt nærmere for.  

Ingen kæde er stærkere end det svageste led, men nu har du da så en fremragende kilde, som de fremtidige opgraderinger på højttalerfronten kan nyde godt af det.  

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 December 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Fosse skrev:

Absolut enig Fosse! ... og det var også lidt hensigten med den Sjællandske (Københavnske) provokation. Nu kommer min mor fra Holstebro, så jeg kan vel næsten betegnes som en ½-jyde? Regner således med at jeg slipper levende fra det.

Axia er så absolut en god pickup, men problemet er blot at der findes dem der er bedre. Lidt lige som Kings DV-507 sikkert er bedre (og dyrere) end langt flertallet af arme på markedet. Ser man lidt mere firkantet på det hele, så er der en mindre forskel på Transfiguration Orpeheus og den lidt billigere Phoenix, mens der er noget større forskel ned til Axia. (Primært hvad angår rum, størrelse og opløsning opefter). 

Det jeg prøvede at sige, var blot at når man investerer i "det bedste", bør det måske matches med noget i samme kvalitetsklasse. Men jeg tvivler dog ikke på, at DV-507 med Axia spiller fremragende. Men King ... pas på med at lytte til noget der er bedre, man hænger uhjælpeligt fast. Som en af mine venner sagde, da vi havde taget turen gennem de 3 Transfiguration på Ortofon armen og derefter Orpheus igen på TriPlanar: "Nu gider jeg ikke investere i pladespiller, for efter at have oplevet, hvad der er muligt, vil jeg aldrig blive tilfreds med det der bare er godt".

Jeg tvivler helle ikke på de fantastisk flotte Chario højttaler spiller fremragende. Dem jeg har lyttet til skuffede bestemt ikke. Men igen .... et sæt 20.000,- kroners højttalere og en pladespiller/arm/pickup/RIAA der koster 4-5 gange så meget? Måske en lidt alternativ prioritering, som jeg prøver at provokere dig til at redegøre lidt nærmere for.  

Ingen kæde er stærkere end det svageste led, men nu har du da så en fremragende kilde, som de fremtidige opgraderinger på højttalerfronten kan nyde godt af det.  

Helt rigtig og det oplever man tit især når man leger med forskelige setup.

Jeg er de højttaler jeg vil køre med privat , men det der skal efter dem skal også i hus men men penge penge.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 December 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Er det det rigtige sted med en debat - jeg har altid opfattet denne tråd som Kings tråd om Kings pladespiller
Er det en genrel snak om gode pladespillere, arme og pickup vil den nok ramme bredere i tråden pladespiller entusiaster
Men hvis det er ok med king så lad os da endelig snakke både højtalere og de svage led.

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Er det det rigtige sted med en debat - jeg har altid opfattet denne tråd som Kings tråd om Kings pladespiller
Er det en genrel snak om gode pladespillere, arme og pickup vil den nok ramme bredere i tråden pladespiller entusiaster
Men hvis det er ok med king så lad os da endelig snakke både højtalere og de svage led.

Tråden startet helt riktig med Kings platespiller, etterhvert har det nå blitt diskutert armer og pickuper, så hva er da mer naturlig enn å ha en diskusjon rundt temaet? Om ikke på fullstendig generell basis så med utgangspunkt i Kings oppsett? Jeg tror du misforstår om du tror at Janis eller jeg er ute etter å skape noe "dårlig" diskusjon, eller har som intensjon å kritisere noen. (Janis får ha meg unnskyldt for at jeg uttaler meg på hans vegne). Men, det må da være enhver tråds hensikt å kunne ha en konstruktiv samtale rundt temaet? Skal man utelukkende ha en "stryke med hårdene"- holdning mister vel enhver tråd interesse etter en stund?

Selv liker jeg lange tråder, og jeg liker god stemning. Men, det må være lov til å komme med konstruktive kommentarer, dersom hensikten er god? Ellers skulle jeg ønske at det ble litt mer utførlig beskrevet når man oppgraderer, justerer, eller bytter. Det er mye flott utstyr som vandrer ut og inn av folks hjem rundt forbi, og ofte resulterer det i korte slagordbaserte uttalelser (dette gjelder generellt, ikke deg spesifikt King).

Beklager avsporingen King. Igjen, det er i beste mening, og jeg er sikker på at riggen din spiller fortryllende med nevnte pickup.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

hej Fosse
Nej jeg tror ikke at du og Janils er ude på at skabe dårlig stemning - og jeg har ikke spor i mod at tråde bevæger sig off topic - tvært i mod - det gør tråden levende -  men det er måske svært for udeforstående at vide at der er en spændende debat på en tråd der hedder "Kings Acutus" - altså om andet end Acutus og King

altså dette er ingen kritik af jer eller af king eller af acutus

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 December 2007 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt se hvor du vil hen r-l-b .... det kan være svært at finde de spændende ting, når de gemmer sig bag andre overskrifter.

Jeg mener dog stadig vi skal holde os til Kings Avid Acutus ... men bare grave lidt dybere og få lidt mere at vide om hvilke tanker der ligger bag. Hvilken vej det så skal gå er helt op til King.

Jeg er blot nysgerrig!

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 December 2007 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Jeg kan godt se hvor du vil hen r-l-b .... det kan være svært at finde de spændende ting, når de gemmer sig bag andre overskrifter.

Jeg mener dog stadig vi skal holde os til Kings Avid Acutus ... men bare grave lidt dybere og få lidt mere at vide om hvilke tanker der ligger bag. Hvilken vej det så skal gå er helt op til King.

Jeg er blot nysgerrig!

Jeg må også sige at jeg er meget nysgerrrig og høre hvordan din DIY pladespiller lyder - når nu du tester analog udstyr for hifiblade (pickup/riaa/arme) !

I min verden når jeg læser test - så går jeg ud fra at en pickup har været i Sme V & mange af de store arme ! og på mange af de store pladespiller (linn LP12 & VPI o.s.v)  !! Så ved man hvordan det lyder - og ikke på en DIY pladespiller og DIY HTer som man ikke kender lyden fra..... og det er ikke seriøst mener jeg

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2007 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

king skrev:
janils skrev:

Jeg er blot nysgerrig!

Jeg må også sige at jeg er meget nysgerrrig og høre hvordan din DIY pladespiller lyder - når nu du tester analog udstyr for hifiblade (pickup/riaa/arme) !

I min verden når jeg læser test - så går jeg ud fra at en pickup har været i Sme V & mange af de store arme ! og på mange af de store pladespiller (linn LP12 & VPI o.s.v)  !! Så ved man hvordan det lyder - og ikke på en DIY pladespiller og DIY HTer som man ikke kender lyden fra..... og det er ikke seriøst mener jeg

Hey King

jeg forstår ganske udemærket hvad du mener King at der mangler måske en kendt reference både værk arm og HT ... så man har et sammenligningsgrundlag man selv har mulighed for at kende lyden fra ..... og det kan man jo ikke, pånær at Jan giver en demo........

men på den anden side hvis det fungerer rigtig godt ... hvilket DIY bestemt kan ... har Janils jo en reference i hans egen lyd (setup) som han kender og kan jo godt derud fra vurdere ting op mod hinanden.....

A-B test er jo ikke altid 100% brugbare det afhænger jo også af matchning/setup

det er jo besværlig men absolut mere rigtig hvis man lave en A-B test i 3 forskellige setup

og hvis forskellen var omtrent den samme havde vi en A-B der kunne bruges til noget

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 December 2007 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Er det optimale ikke at teste pu på gear  med så lidt egenlyd som muligt eller er jeg naiv ?

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2007 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:
 Er det optimale ikke at teste pu på gear  med så lidt egenlyd som muligt eller er jeg naiv ?

hvad for noget udstyr har ikke nogen egenlyd

hov den var svær hva'

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2007 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Jeg kan egentlig ikke se at det gør så meget at en reference er DIY - bare man hver gang holder sammenligningerne op i mod den samme.

Ideelt set bør en pladespiller være ikke hørbar - lidt ligesom rolls royce  der altid svarede "tilstrækkeligt" når dr blev spurgt til deres motorers hæstekræfter.

En pladetalerken skal dreje præcist rund, ikke miste hastighed uanset hvad - og dens motor og kabinet/plint må ikke afgive lyde eller vibrationer der på nogen måde kan influere på den musik der spilles.

Om det så gøres med Kings Acutus,  Janils DIY eller min DIY er ret ligegyldigt - det er dog sikkert at almindelige  Thorens, Rega etc ikke kan påkalde sig neutralitet i denne sammenhæng selvom de kan give mange gode lyttetimer.

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 December 2007 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

piobyte skrev:

hvad for noget udstyr har ikke nogen egenlyd

hov den var svær hva'

Måske Janils spille har mindre end andre   , aaaajjj det er en ommer

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 12 December 2007 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Jeg kan egentlig ikke se at det gør så meget at en reference er DIY - bare man hver gang holder sammenligningerne op i mod den samme.

Ideelt set bør en pladespiller være ikke hørbar - lidt ligesom rolls royce  der altid svarede "tilstrækkeligt" når dr blev spurgt til deres motorers hæstekræfter.

En pladetalerken skal dreje præcist rund, ikke miste hastighed uanset hvad - og dens motor og kabinet/plint må ikke afgive lyde eller vibrationer der på nogen måde kan influere på den musik der spilles.

Om det så gøres med Kings Acutus,  Janils DIY eller min DIY er ret ligegyldigt - det er dog sikkert at almindelige  Thorens, Rega etc ikke kan påkalde sig neutralitet i denne sammenhæng selvom de kan give mange gode lyttetimer.

Så er der jo lige det med at definere neutraliteten, og genkende den når den indfinder sig

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2007 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
hej Fosse
Nej jeg tror ikke at du og Janils er ude på at skabe dårlig stemning - og jeg har ikke spor i mod at tråde bevæger sig off topic - tvært i mod - det gør tråden levende -  men det er måske svært for udeforstående at vide at der er en spændende debat på en tråd der hedder "Kings Acutus" - altså om andet end Acutus og King

altså dette er ingen kritik af jer eller af king eller af acutus

Da er vi enige.

<< Forrige Side af 24 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes