| Forfatter |
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 20 April 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 583
|
| Sendt: 20 April 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det framgår tydlig av den artikel at det er baseret på 20/20 vision, dvs nogen sorts normalsyn uden korrigering.
Vi er rigtigt mange der ser betydlig bedre æn så, med eller uden korrigering.
http://www.howstuffworks.com/question126.htm
EDIT: Notere at med normalsyn menes nogen sorts medelværde, ikke fullgod syn.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johan N skrev:
|
Det framgår tydlig av den artikel at det er baseret på 20/20 vision, dvs nogen sorts normalsyn uden korrigering.
Vi er rigtigt mange der ser betydlig bedre æn så, med eller uden korrigering.
http://www.howstuffworks.com/question126.htm
EDIT: Notere at med normalsyn menes nogen sorts medelværde, ikke fullgod syn.
|
|
|
Det er jeg enig i - men hvis du ser lidt nærmere på figuren jeg linkede til, så vil en person med "normalt" syn ved en afstand af 10 fod (ca 3 meter) skulle op i en skærm på ca 55" før man begynder at kunne ANE den reelle forskel mellem 720p og 1080p. Så hvis skærmen er 42" og man sidder 4 meter væk ville jeg mene at man skal have væsentligt bedre syn end gennemsnittet for at få udbytte af 1080p.
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
| Det er jeg enig i - men hvis du ser lidt nærmere på figuren jeg linkede til, så vil en person med "normalt" syn ved en afstand af 10 fod (ca 3 meter) skulle op i en skærm på ca 55" før man begynder at kunne ANE den reelle forskel mellem 720p og 1080p. |
|
|
Njae.
Carlton Bale skrev:
| What the chart shows is that, for a 50-inch screen, the benefits of 720p vs. 480p start to become apparent at viewing distances closer than 14.6 feet and become fully apparent at 9.8 feet. For the same screen size, the benefits of 1080p vs. 720p start to become apparent when closer than 9.8 feet and become full apparent at 6.5 feet. |
|
|
Apparent betyder openbar, tydlig, ikke at man kan ane det. Men det er givetvis op til hvordan man skal tolke det han skriver.
RogueAgent skrev:
| Så hvis skærmen er 42" og man sidder 4 meter væk ville jeg mene at man skal have væsentligt bedre syn end gennemsnittet for at få udbytte af 1080p. |
|
|
Og med korrigering med briller eller kontaktlenser så er det veldig mange der har det.
Desuden så slipper man ifrån al form av skalering då man kigger på 1080p-material
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johan N skrev:
Carlton Bale skrev:
| For the same screen size, the benefits of 1080p vs. 720p start to become apparent when closer than 9.8 feet and become full apparent at 6.5 feet. |
|
|
Apparent betyder openbar, tydlig, ikke at man kan ane det. Men det er givetvis op til hvordan man skal tolke det han skriver.
|
|
|
Nu synes jeg det er kedeligt hvis det skal blive en diskussion om småting og marginaler - men han siger jo ikke "apparent when closer than 9.8 feet" - men netop "start to become apparent...". Hvilket var essensen i mit argument.
Alt dette er i øvrigt temmelig off topic efterhånden, så skal vi ikke lade det ligge..? 
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fint med mig, jeg synes man skal låte folk avgøre selve vad det synes om forskel og om en eventuel forskel i pris er motivered. En rekommendation basered på at det er 4 m avstand til skærmen, at de har medelsyn og ikke tycker det er vært x kroner mer før full HD passer kun den som har exakt den situationen.
Sen kender ikke jeg så mange der skruver fast sine møbler i golvet. 
Jeg skal bare avslute med at spørge hvis det ikke er en stor forskel på "man begynder at kunne ANE" og "begynder at bli tydlig" på dansk? (Husk at jeg ikke er dansker.)
|
| Til top |
|
| |
steffenman Branchemedlem

Mowee.dk
Bruger siden: 18 Marts 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 20 April 2007 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
At ane betyder at man kan se noget at det mindste overhovedet!
Der er det at blive tydeligere svarende til at man kan se en god del af forbedringerne! Så jo der er stor forskel! __________________ 109 Blu-ray film and counting!
Ejer af Mowee I/S & Mowee ApS.
Håndtering af mediafremvisning.
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

|
| Sendt: 21 April 2007 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
steffenman skrev:
| At ane betyder at man kan se noget at det mindste overhovedet!
Der er det at blive tydeligere svarende til at man kan se en god del af forbedringerne! Så jo der er stor forskel! |
|
|
Samme som på svensk då, kune med anden stavning. :)
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 21 April 2007 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok muligt Grafen er rigtig, personen undlader ligesom omtale skiftet fra 60 fps (Hz) progressivt og så 30 fps (Hz). 480p, 576p og 720p er alle med 50 eller 60 fps. Og fortælle det menneskelige øje er u-følgsomt overfor dette, Tjah.
Der eksisterer for tiden ikke noget som hedder 1080p60 eller 1440p60, så hvilke andre ting er udeladte? Men det ER smart.
Carlton Bale skriver også det er muligt de-interlace og 3:2 pulldown til 1080p24 uden problemer __ Da er jeg stået af forlængst. For længe længe siden foreslog EBU 1250 linier progressivt ved 50 fps (Hz), det tager vist lidt tid endnu.
|
| Til top |
|
| |