Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: DL103 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 20
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 December 2008 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

37,5 ohm MÅ da repræsentere den højeste modstand (sammenlignet med 150 ohm)?

Du har såmen helt ret. 37,5 ohm belaster pickuppen mest, og den spiller derfor lavest i 37,5 ohm. 150 ohm belaster pickuppen mindre, og den spiller derfor højere i 150 ohms indstillingen.

Det er sådan cirka samme princip som hvis man har en rør riaa med høj udgangsimpedans som man sætter til en transistor ting med en ikke særlig høj indgangsimpedans. Den bliver belastet for hårdt, og især diskanten kan forsvinde helt.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 December 2008 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Til gengæld er der 6dB højere forstærkning ved de 37,5 ohm.

Det kommer også an på PU'en - en DL-103 med sine 40 ohm vil få outputtet halveret ved de 37,5 ohm mens en Ortofon på 3 ohm vil have næsten samme output uanset om det er 37,5 eller 150 ohm.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Til gengæld er der 6dB højere forstærkning ved de 37,5 ohm.

Det kommer også an på PU'en - en DL-103 med sine 40 ohm vil få outputtet halveret ved de 37,5 ohm mens en Ortofon på 3 ohm vil have næsten samme output uanset om det er 37,5 eller 150 ohm.

Øhh, jeg kan ikke helt følge logikken
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 17 December 2008 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg skrev en mail til Cinemag og spurte om jeg kunde have magnetiseret kærnen ved at måle DC modstand på primærviklingen. Her er svaret:

"If it is a digital meter, you probably did not put enough current through it to permanently magnetize the core.  If you have sine wave oscillator, you can put a large signal (even +24dB) into the secondary and then back it down over a few seconds to the lowest output level.  However, I really doubt that you have damaged anything."

Nå har jeg også fundet ud hvorfor det lød så metallisk og frygtelig i de øvre oktaver; VTF var plutslig steget til 3.5g Jeg tror det må ha været en hifi-nisse på besøg hos mig.
Anyway, med normal VTF spiller alt som det skal igen.

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2008 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
Anyway, med normal VTF spiller alt som det skal igen.

Så du foretrækker altså 37,5 frem for 150 ohm med standard DL-103?

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Nightpuma skrev:
]Anyway, med normal VTF spiller alt som det skal igen.

Hei Krenzler.

Jeg har ikke helt bestemt mig ennu. Jeg holder på med at bytte frem og tilbage på de to. 37 har en deilig flyd og blender musikken fint sammen, men det går lidt langsomt, og bassen er lidt løs i det. 150 har mer smekk og driv, med fastere bas, med jeg synes den mangler lidt flyd. I tilleg har jeg været inde hos brinck og handlet mig nogle 55k, 75K og 100K modstande som jeg vil prøve at sette isteden for den 47K der allerde sidder i phonoforstærkeren min. PÅ 37 tapingen vil den reflekterte impedansen ligge på hhv:

50K/37.5 (som er spesifikationen fra Cinemag, altså ikke 47K)=1333 og kvadratroten av 1333=36,5, altså et forhold på 1:36,5 step up.

Den reelle lasten med 47K last i phonotrinnet:

47K/36,5^2=35,3 OHM

Og med de verdiene jeg vil prøve ud:

55K/36,5^2=41 OHM
75K/36,5^2=56 OHM
100K/36,5^2=75 OHM

Men en anden ting, den DL-103 SA du har virker interessant. Er den en variant af R modellen?

Mvh Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
krenzler skrev:

Du har såmen helt ret. 37,5 ohm belaster pickuppen mest, og den spiller derfor lavest i 37,5 ohm. 150 ohm belaster pickuppen mindre, og den spiller derfor højere i 150 ohms indstillingen.

Det er sådan cirka samme princip som hvis man har en rør riaa med høj udgangsimpedans som man sætter til en transistor ting med en ikke særlig høj indgangsimpedans. Den bliver belastet for hårdt, og især diskanten kan forsvinde helt.

Det må da være forkært. Det er jo en STEP UP transformator, dvs at ved 37,5 OHM er forholdet 1:36,5 og ved 150 OHM er forholdet 1:18. Eller hvad?

Mvh Asbjørn

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
Men en anden ting, den DL-103 SA du har virker interessant. Er den en variant af R modellen?

Det er korrekt. Det er en jubilæumsuddgave af R modellen (2000 bliver produceret). Jeg er ikke sikker på hvad de fejrer med den. Data er de samme som R men da kroppen er lavet af noget glasfiber komposit halløj vejer den 9,7g istedet for 8,5g.

Jeg kan forestille mig at Denon er lidt mere strikte med tolerancerne på sådan en "special edition" (se f.eks. Zu Audio) men det er så bare noget jeg tror (højre/venstre måler ihvertfald 100% ens ifølge databladet).

Det er efterhånden "almindeligt kendt" at det giver noget at skifte de billige resonante 103 plastikkroppe med noget andet - om det så er en træsort eller metal eller "nude" eller...

Bedste pris for 103SA må være 528$ - HVIS man da slipper for told/moms...

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 December 2008 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

http://www.sound-smith.com/retip/

Nogen der har erfaringer med dette?

Knækkede lige min nålefane på min DL103.  Ville sætte beskyttelsesskallen på fordi der kom unger på besøg....satans til unger - det er sgu deres skyld!

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

jeg fik retipped min spu + hovedrep af p.u kun $300.super kvalitets arbejde.fra kun $150

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 18 December 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
krenzler skrev:
Nightpuma skrev:

Hei Krenzler.

Jeg har ikke helt bestemt mig ennu. Jeg holder på med at bytte frem og tilbage på de to. 37 har en deilig flyd og blender musikken fint sammen, men det går lidt langsomt, og bassen er lidt løs i det. 150 har mer smekk og driv, med fastere bas, med jeg synes den mangler lidt flyd. I tilleg har jeg været inde hos brinck og handlet mig nogle 55k, 75K og 100K modstande som jeg vil prøve at sette isteden for den 47K der allerde sidder i phonoforstærkeren min. PÅ 37 tapingen vil den reflekterte impedansen ligge på hhv:

50K/37.5 (som er spesifikationen fra Cinemag, altså ikke 47K)=1333 og kvadratroten av 1333=36,5, altså et forhold på 1:36,5 step up.

47K/36,5^2=35,3 OHM

55K/36,5^2=41 OHM
75K/36,5^2=56 OHM
100K/36,5^2=75 OHM

Mvh Asbjørn

Jeg må på det kraftigste tilråde at bruge modstande af højeste kvalitet. Modstande til 1 krone ødelægger alt. Prøv evt. med et par Tantaler.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

http://www.sound-smith.com/retip/

Nogen der har erfaringer med dette?

Hvis du søger hos et US forum som Vinyl Asylum er der rigtigt mange der har brugt Sound-Smith. Også mange DL-103 brugere. Jeg tror at de (Sound-Smith) har rigeligt at se til så man skal nok regne med lang ventetid...

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2008 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Nightpuma skrev:
krenzler skrev:
Nightpuma skrev:

Hei Krenzler.

47K/36,5^2=35,3 OHM

55K/36,5^2=41 OHM
75K/36,5^2=56 OHM
100K/36,5^2=75 OHM

Mvh Asbjørn

Jeg må på det kraftigste tilråde at bruge modstande af højeste kvalitet. Modstande til 1 krone ødelægger alt. Prøv evt. med et par Tantaler.

Mvh.
Niels

Hej Niels

Ja, jeg tænkte at prøve mig frem med billige modtstande til jeg er tilfreds, så prøve ud nogle audiofile. Jeg tenkte jeg i udgangspunktet ville prøve ud tantaler og riken. Har du erfariinger med forskællige modstande i denne plasseringen?

Mvh Asbjørn

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2008 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Nightpuma skrev:

Det er korrekt. Det er en jubilæumsuddgave af R modellen (2000 bliver produceret). Jeg er ikke sikker på hvad de fejrer med den. Data er de samme som R men da kroppen er lavet af noget glasfiber komposit halløj vejer den 9,7g istedet for 8,5g.

Jeg kan forestille mig at Denon er lidt mere strikte med tolerancerne på sådan en "special edition" (se f.eks. Zu Audio) men det er så bare noget jeg tror (højre/venstre måler ihvertfald 100% ens ifølge databladet).

Det er efterhånden "almindeligt kendt" at det giver noget at skifte de billige resonante 103 plastikkroppe med noget andet - om det så er en træsort eller metal eller "nude" eller...

Spennende. Ja det ser ud som det gir noget med et andet hus. Det har vel både zu og andre fundet ud. Du har ikke tilfeldigvis sammenlignet den med en standard R-model?

Mvh Asbjørn

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
Du har ikke tilfeldigvis sammenlignet den med en standard R-model?

Nej ikke en standard R. Min anden MC er en (vel efterhånden en smule bedaget) standard 103 placeret i et ibenholt træhus. Jeg har ikke prøvet sidstnævnte sammen med CineMag. Men jeg har heller ikke tænkt mig at skifte tilbage.

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 19 December 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Nightpuma skrev:

Jubilæums nålen DL 103 SA, er vel lige udgivet, så det må være 25 års jubilæum for DL 103 Gold, som blev udgiver, for at fejre DL 103' 20 års jubilæum.

Helt tilbage i 1962, blev et udviklingsarbejde sat i gang, for at udvikle en ordentlig MC-pickup, da den almene opfattelse er, at der ikke findes nogen ordentlig MC-pickup på daværende tidspunkt.
Efter 8 måneder, havde man en meget avanceret udrustning, for den tid som blev kaldt DP-4500 og bestod af 4 komponenter:
en tonearm DA 303 ; en pladespiller DP 101 med en pladetallerken på 2,2 kg. magnetisk leje og remdrift ; en pickup transformer DL 103 T ; og moving coil-pickupen DL 103. I starten tiltænkt FM-radiostationer , men efterhånden lanceret på det almene marked.

Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Tak for den lille historie-gennemgang GuldTuborg.

Guldtuborg skrev:
Jubilæums nålen DL 103 SA, er vel lige udgivet, så det må være 25 års jubilæum for DL 103 Gold, som blev udgiver, for at fejre DL 103' 20 års jubilæum.Helt tilbage i 1962

OK - så fik vi det på plads.

Denon Excel dokument (tjek lige DL-1000A's frekvensgang).

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2008 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
Mellemhjulet skrev:
krenzler skrev:

Det må da være forkært. Det er jo en STEP UP transformator, dvs at ved 37,5 OHM er forholdet 1:36,5 og ved 150 OHM er forholdet 1:18. Eller hvad?

Mvh Asbjørn

Jo, der er forskel på step op forholdet. Men pickuppens udgangsimpedans og den efterfølgende indgangsimpedans virker tilsammen som en spændingsdeler.

Hvis man ser på diagrammet, er V1 det signal pickuppen samler op af rillen, R1 pickuppens egen impedans (for Denon DL103 vist 40 ohm) og R2 indgangsimpedansen på trafo (eller riaa). Over den røde probe er så det samlede udgangssignal til forstærkning i trafo (eller riaa).

Formlen er: V_ud = VxR2 / (R1 + R2)

Sætter vi V til 1, R1 til 40 og R2 til 37 og 150 ohm fåes:

1x37 / (40 + 37) = 0,48

1x150 / (40 + 150) = 0,79

Det er så disse to tal, som er udgangspunktet for forstærkningen.

Grafisk kan man se det her, V er sat til et sinussignal på 0,2 mv, det er det grønne område. Det blå område er så det resterende signal V_ud ved 37 ohm:

Og ved 150 ohm:

Da jeg fik min DL103 brugte jeg den første uge en normal RIAA til MM pickupper med en rimelig høj forstærkning, men ikke nok. Den har jo så 47 kohm indgangsimpedans. Og det lød da trods støj, noget bedre end da jeg fik sat mine Altec 15095a trafoer på. Nogle rundt om på div. foraer anbefaler faktisk denne høje impedans som belastning, og det er da bestemt noget jeg vil prøve af, når jeg engang får bygget min nye RIAA.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 December 2008 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Jeg synes måske at jeg mangler en smule bas fra min DL103 / Rega kombi. Tror i en DL 160 ville være et bedre match med min Planar 3?
Spørgsmålet er vel-Skal man have en god PU der passer mindre godt i en arm eller en mindre god PU der passer perfekt i en arm?
Kan folk sige lidt om DL 160 i forhold til 103? Folk siger den er lidt slankere i lyden.
Jeg overvejer også om en Steup transformer kan give mere bas. Andre taler også om at tilføje mere vægt til headshellen og en anden tungsten vægt. Jeg synes bare det er for omstændigt. Så kan man jo lige så godt købe en Zu 103. Den skulle spille godt i en Rega arm.

Kort sagt: er synergi eller de enkelte dele det vigtigste? Razz 

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 28 December 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Tak for den lille historie-gennemgang GuldTuborg.

Guldtuborg skrev:
Jubilæums nålen DL 103 SA, er vel lige udgivet, så det må være 25 års jubilæum for DL 103 Gold, som blev udgiver, for at fejre DL 103' 20 års jubilæum.Helt tilbage i 1962

OK - så fik vi det på plads.

Denon Excel dokument (tjek lige DL-1000A's frekvensgang).

Desværre viser de ikke frekvensgangen, men det er Denons eneste brugbare pick-up set med de akustiske briller på, den er dog så blød at Mørch er eneste farbare vej. En af mine gode venner har fornøjelsen af at eje og bruge ovennævnte kombination.

DL 1000 er noget yders sjældent for en MC pick-up, den er neutral, hele vejen op, men en meget let veldæmpet arm er et krav for at holde den "på sporet" så at sige.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

<< Forrige Side af 20 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes