| Forfatter |
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Desværre viser de ikke frekvensgangen, men det er Denons eneste brugbare pick-up set med de akustiske briller på, den er dog så blød at Mørch er eneste farbare vej. En af mine gode venner har fornøjelsen af at eje og bruge ovennævnte kombination.
DL 1000 er noget yders sjældent for en MC pick-up, den er neutral, hele vejen op, men en meget let veldæmpet arm er et krav for at holde den "på sporet" så at sige. |
|
|
Ups! Jeg mente selvfølgelig frekvensområde og ikke frekvensgang/kurve.
Ja en anbefalet VTF på 0,8g er vel noget af det laveste nogensinde?
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
| Jeg synes måske at jeg mangler en smule bas fra min DL103 / Rega kombi. |
|
|
DL-103 er ikke just kendt for at mangle tyngde/krop. Havde du ikke en MM før du skiftede til DL-103? - Hvilken én var det nu?
Nogle MM'ere ville måske kunne give en mere fyldig bund men så giver du muligvis køb på dynamik og gennemsigtighed istedet.
Har du fået prøvet at øge armens masse med noget Blu-tack endnu? Husk at genudbalancere og sætte VTF bagefter.
Det er da muligt at Rega RB250/300 ikke helt kan tumle en DL-103. Var du tilfreds med bassen da (hvis) du kørte med MM?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Raskolnikov skrev:
|
|
DL-103 er ikke just kendt for at mangle tyngde/krop. Havde du ikke en MM før du skiftede til DL-103? - Hvilken én var det nu?
Nogle MM'ere ville måske kunne give en mere fyldig bund men så giver du muligvis køb på dynamik og gennemsigtighed istedet.
Har du fået prøvet at øge armens masse med noget Blu-tack endnu? Husk at genudbalancere og sætte VTF bagefter.
Det er da muligt at Rega RB250/300 ikke helt kan tumle en DL-103. Var du tilfreds med bassen da (hvis) du kørte med MM?
Mvh.
|
|
|
Jeg må jo sige at mit oprindelige indtryk af DL-103 også var at den ikke kunne spille med krop og fylde. Men det gør den altså nu i min Kuzma Stogi arm. Jeg har faktisk aldrig hørt DL-103 spille med så meget definition af de dybe toner. Og ja, jeg kan godt huske hvad jeg selv tidligere har skrevet i denne tråd __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og den eff. masse på din Stogi S er såmænd kun 11g.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Jeg synes måske at jeg mangler en smule bas fra
min DL103 / Rega kombi. Tror i en DL 160 ville være et bedre match med
min Planar 3? Spørgsmålet er vel-Skal man have en god PU der passer mindre godt i en arm eller en mindre god PU der passer perfekt i en arm? Kan folk sige lidt om DL 160 i forhold til 103? Folk siger den er lidt slankere i lyden. Jeg overvejer også om en Steup transformer kan give mere bas. Andre taler også om at tilføje mere vægt til headshellen og en anden tungsten vægt. Jeg synes bare det er for omstændigt. Så kan man jo lige så godt købe en Zu 103. Den skulle spille godt i en Rega arm.
Kort sagt: er synergi eller de enkelte dele det vigtigste?
|
|
|
Hej Raskolnikov, hvis du har en riaa/-transformer som passer helt fint til DL 103', tror jeg ikke du vil blive tilfreds med DL 160', som ellers er et billigt alternativ til din Rega-arm. Men du er selv inde på, at en nål som kræver et lavere nåletryk, er i den rigtige retning. Har du tænkt på DL 103 M, det tror jeg kunne være en hammer god MC-nål til en Rega-arm osv. Om det vil falde godt ud, at eksperimere med øget vægt på "Headshellen", og anden tungsten vægt, aner jeg noget om, men der er måske nogen her, som vil fortælle om deres erfaringer, med sådanne tweaks   Når jeg Googler på DL 103 M', er der priser på $ 220' som nævnes, det lyder da ikke helt urimeligt!...
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
M modellen produceres ikke længere. Så skal man finde en gammel brugt eller NOS inklusive de risici forbundet dermed.
Desuden ser "M" ud til at være så anderledes at man næsten ikke burde kalde den en 103'er.
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
M modellen produceres ikke længere. Så skal man finde en gammel brugt eller NOS inklusive de risici forbundet dermed.
Desuden ser "M" ud til at være så anderledes at man næsten ikke burde kalde den en 103'er.
|
|
|
 Hej Krenzler, yes du har ret, det er en efterhånden gammel nål, nævner den som et oplagt vintage-alternativ, hvis man ellers har den rette riaa/-transformator, som i forvejen passer til en standart DL 103' krav  En helt anden ting som jeg tænker på er: hvor stor/-lille forskel er der på en gammel DL 103' (som ikke er slidt), og en helt ny, det kunne være interessant at lægge øre til!...
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ikke bare ser anderledes ud, den lyder også meget anderledes end de andre 103'ere (R og D).
Jeg har haft dem alle og 103M udmærkede sig ved at lyde meget andelses end de to andre der minder lidt om hinanden trods D'erens elliptyiske slibning og tyndere nålefane.
M'erens nålefane er speciel ved at være limet sammen på midten, hvor det inderste er en stump alu-rør og det yderste er boron, og så med en lille hvid klat lim på midten til at holde skidtet sammen.
Huset er i ægte forkromet plastik.
Kan man lide lydn i den er det jo fint, men her spillede den først da den var strippet totalt, hvilket i øvrigt også gælder for en DL 160. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
jan.bas Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 230
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Er der nogle der har prøvet en Spacearm sammen med Denon dl103?
Går lidt og tænker på at prøve en på omtalte tonearm..
mvh jan
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
bjørn skrev:
Desværre viser de ikke frekvensgangen, men det er Denons eneste brugbare pick-up set med de akustiske briller på, den er dog så blød at Mørch er eneste farbare vej. En af mine gode venner har fornøjelsen af at eje og bruge ovennævnte kombination.
DL 1000 er noget yders sjældent for en MC pick-up, den er neutral, hele vejen op, men en meget let veldæmpet arm er et krav for at holde den "på sporet" så at sige.
|
|
|
Ups! Jeg mente selvfølgelig frekvensområde og ikke frekvensgang/kurve.
Ja en anbefalet VTF på 0,8g er vel noget af det laveste nogensinde?
|
|
|
Det kan den da heller ikke i virkeligheden, det er der ingen pick-p'er de kan, alene signalet på en plan og centreret LP kan få nåletryksvariationerne til at overskride nåletrykket og resultatet kan du sikkert tænke dig til.
Poul Ladegaard har i tidenes morgen skrevet en artikel i High Fidelity om emnet med målinger baseret på dertil konstrueret måleudstyr, det er hårrejsende men lærerig læsning.
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Det kan den da heller ikke i virkeligheden, det er der ingen pick-p'er de kan, alene signalet på en plan og centreret LP kan få nåletryksvariationerne til at overskride nåletrykket og resultatet kan du sikkert tænke dig til.
Poul Ladegaard har i tidenes morgen skrevet en artikel i High Fidelity om emnet med målinger baseret på dertil konstrueret måleudstyr, det er hårrejsende men lærerig læsning. |
|
|
Ak ja, Poul Ladegaard skrev tit hårrejsende men lærerige artikler i High Fidelity dengang. For mig gik det blad ned ad bakke i takt med han forsvandt ud af det.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle inputs. Jeg tror faktisk at min forstærker er problemet. Jeg havde en Grado Prestige Silver før og den havde næsten for meget bas.  Jeg tror dog også jeg skal prøve en Denon Transformer Step Up og et par nye kabler fra den til Riaa. Der bliver snart bestilt noget BJC.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Raskolnikov skrev:
|
|
Mvh.
|
|
|
Det vil jeg lige prøve i morgen.  Synes bare hurtigt det kan blive dyrt og omstændigt at øge massen også måske få noget der stadig ikke spiller helt optimalt. En ny tungsten og en metal plade til headshell bliver jo hurtig 1k. kr. __________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 31 December 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min i træhus monteret DL103 synes jeg ikke har noget problem i inderrillerne, den er monteret efter Stevesons princip, hvor man går efter at minimere forvrængningen i inderrillerne, på bekostning af en lidt støre forvrængning henover pladen som helhed. Et valg jeg har taget udfra den overvejelse, at den relative hastighed langs mod inderrillerne er langt lavere end ved yderrillerne. Som nulpunkt har jeg taget udgangspunkt i denne lille kurve fra High Fidelity fra cirka 1979 over hvor langt ind der er indspillet på pladen. De af jer, der oplever problemer med inderrillerne med DL103, hvor langt ind er de pågældende indspillet, og hvilken indstilling bruges der? (Baerwald, Löefgren, Stevenson, andet) Jeg studsede lidt forleden da, da jeg så at Clearaudio brugte inderrille nulpunkt helt ude på 66 mm. IEC havde 60,325 mm som mål for inderrille, DIN brugte 57,5 mm (Der må være mange tyske presninger i Danmark). De 66 mm som Clearaudio bruger, må mest være audiofile 45 rpm plade fra dette årti?
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2008 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger en protractor fra Hifi News - som vist nok er Baerwald. Men min opsætning er tilnærmet. Den er ikke helt i "vinkel" - til gengæld forvrænger den meget lidt i min nuværende arm. Da jeg kørte med SL-1210 kunne jeg faktisk ikke indstille Dl-103 med Hifi News/Baerwald uden forvrængning i indersporet. Måske man skulle have prøvet med en anden protractor? __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 31 December 2008 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
| Jeg bruger en protractor fra Hifi News - som vist nok er Baerwald. Men min opsætning er tilnærmet. Den er ikke helt i "vinkel" - til gengæld forvrænger den meget lidt i min nuværende arm. Da jeg kørte med SL-1210 kunne jeg faktisk ikke indstille Dl-103 med Hifi News/Baerwald uden forvrængning i indersporet. Måske man skulle have prøvet med en anden protractor? |
|
|
Prøv denne her, som kan tilpasses forskelige arm-længer, jeg bruger den selv.

Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kearns Protractor.
Har man en tonearm man ved man vil bruge lang tid fremover (og skifter man PU i ny og næ (uden at have aftageligt headshell)) kunne man overveje om det var værd at investere i en MintLP Protractor - og en god lup. Det er billigere end en Feickert og sikkert også mere præcis. Men sådan en special-lavet arc protractor kan så kun bruges til én effektiv længde.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2008 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er den øverste ikke den du tidligere har sendt mig? Den tror jeg aldrig jeg har fattet... Derfor bruger jeg stadig Hifi News protractoren.
Den der MintLP dims. Den kunne jeg rigtig godt tænke mig. Den lyder virkelig fed .
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |