Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: DL103 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 20
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 15 December 2009 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke loadingen er andeledes bare fordi man anvender det højere gain mc får via switchen, men hvis den loades med 47k så er det alt for højt til mc, normalvis bruger man 100-500ohm...

Men det kan man jo heller ikk forvente i et phono kredsløb indbygget i en forstærker i den prisklasse..

Folk mener os at 103'eren er ret blød og rund og en højere belastning vil også hæve diskanten en smule, og det er måske slet ikke så ringe..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 December 2009 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg Denon HA-500 head amp'en i hus. Det er tale om en aktiv 100 ohms MC stepup, som kan indstilles til 32d b/0db (mm)/28db.

Jeg har prøvet den og DL103eren af samme med en tre-fire plader og den er umiddelbart betydelig bedre som stepupper end MC delen i både min Pro-ject Tube Box (mkI) og min Cambridge 640P.

De er som om, at lyden fra HA-500/DL103 combo'en er knap så bastant og 'firkantet' som f.eks. DL103/Tube box konstellationen. Bunden er stadig dejlig fyldig (endda fyldigere?), toppen klar og detaljeret (klinger den bedre nu?): alt i alt hænger lydbilledet vist bedre sammen nu.

Jeg spiller endda på et (for mig) ret detaljeret setup nemlig Fisher X-100/Klipsch Heresy (I).

HA-100 amp'en har ikke riaa indbygget og går via Tube Box'en, der nu er sat tilbage i MM dipswitch position.

En samlet bedømmelse af HA-500eren er at jeg med den, får mere ud af DL103 pickuppen uden at miste pickuppens 'groovy' karakteristika.

På 32db indstillingen spiller den lidt 'skævt' (altså mere i den ene kanal end i den anden), måske skal drejeknappen renses (det tror jeg nu ikke for begge db-indstilinger tænder amp'en med et klikkende relæ), måske er det relæet der skal renses. Måske er en komponent skredet i værdierne?

Det går nok, der er masser af gain i 28db indstillingen.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 December 2009 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

normalen er vel 100 ohm for en integreret forstærker med mc indgang.

Skal det være rigtig godt, er en step up trafo jo at foretrække.

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 15 December 2009 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:
...

Jep, når jeg finder et par 100 ohms stepup-trafoer til 250 kr (som jeg gav for Denon'en) slår jeg til. Måske vil jeg endda give lidt mere.

Lige nu synger englene (altså Johnny Cash) her for småpenge. Det kan jeg godt li'.

PQR

www.vintagehifi.dk

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 December 2009 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
R.P. skrev:
...

Jep, når jeg finder et par 100 ohms stepup-trafoer til 250 kr (som jeg gav for Denon'en) slår jeg til. Måske vil jeg endda give lidt mere.

Lige nu synger englene (altså Johnny Cash) her for småpenge. Det kan jeg godt li'.

PQR

Det var nu ik for at nedgøre dine fine step upper, for den er sikkert langt langt bedre end det der bliver lavet i dag, nej det var mere til rassom tænker i 103/103r baner.

Og så i øvrigt tillykke med den,selvom prisen er rent røveri

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 December 2009 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

R.P. skrev:
...

Jep, når jeg finder et par
100 ohms stepup-trafoer til 250 kr (som jeg gav for Denon'en) slår jeg til. Måske vil jeg endda give lidt mere. Lige nu synger
englene (altså Johnny Cash) her for småpenge. Det kan jeg godt li'. PQR

Min gamle AGI 511 forforstærker har en 100 ohm indgang for low output MCer. Den matchede virkelig DL 103 godt.

Johnny Cash det er guf - men synger han ikke m e d englene nu?
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 15 December 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:
...Det var nu ik for at nedgøre dine fine step upper, for den er sikkert langt langt bedre end det der bliver lavet i dag, nej det var mere til rassom tænker i 103/103r baner.

Og så i øvrigt tillykke med den,selvom prisen er rent røveri

Tak for til lykke, jeg er også lykke-lig. Og selvfølgelig kunne det spændende at høre 103eren på en 'rigtig' passiv trafo stepupper. En dag kommer der en forbi.

Og Ulrikmm: jo, Cash er hos englene og det er deres sang ikke blevet ringere af!

PQR

www.vintagehifi.dk

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 15 December 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Og hov, hov, hov, nu kom jeg til at flytte output-ledning over på min lille SE Shell som ender i et par Jealvox trevejs horn og sætte en Yello plade på. Føj, for den. Min stakkels teenagedatter, der bor i værelset ved siden af mit hifi-rum (ja, jeg er heldig) og skal op og til terminsprøve i morgen, får aldrig, aldrig natte-ro!

Porteføljen er denne: Denon DL103 --> Braun PS 500 --> Denon HA-500 --> Pro-ject Tube box (m. 2 x ECC83 Telefunken) --> Shell "Northport" (ca.) 1960 ukendt amerikansk SE el84 (7189) rørforstærker bestykke med ECC83 Telefunken i indgangen og russiske 6P14P-EP (el84M) NOS fra 70erne i udgangen og så de notoriske 2 x 120 kg Jealvox trevejshorn.

Hold hæst, hvor det rykker (så kom det ud!)

PQR

www.vintagehifi.dk

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 December 2009 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

jeg tror snart jeg må forbi hovedgaarden og lytte pqr - og denne gang uden migræne

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 16 December 2009 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
jeg tror snart jeg må forbi hovedgaarden og lytte pqr - og denne gang uden migræne

Ja, r-l-b (og andre), det er på tide at nogen kommer forbi og ta'r et ordentligt lyt på mit setup. En række ting (umiddelbart småting, men tag ikke fejl) er faldet på plads på det sidste, således at vintage audiokarma er lige foran mig.

PQR

www.vintagehifi.dk

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 December 2009 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
r-l-b skrev:

Ja, r-l-b (og andre), det er på tide at nogen kommer forbi og ta'r et ordentligt lyt på mit setup. En række ting (umiddelbart småting, men tag ikke fejl) er faldet på plads på det sidste, således at vintage audiokarma er lige foran mig.PQR

.... Jeg ligger jo nok i kategorien "andre". Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at komme over til et LYT en dag. Jeg kunne desværre ikke sidste gang, der blev inviteret! Jeg har på fornemmelsen, at der venter en stor lytte-oplevelse i alt det "ældre" grej .

Iøvrigt syntes jeg at 100 ohm er for lidt til en standard DL103 - selv 150 ohm er for lidt. Det er selvfølgelig blot min lytte-vurdering

Go' dag. 

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 December 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg de sidste specs:

"Dear Sir,

I have made a small mistake.

MM:47K OHM@100pF
MC:100 OHM@100pF

Best regards."

Jeg er dog i tvivl om 103R vil være et værre match til min RB300 arm end 103? Tror jeg vil få mindre bas f.eks. ?

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 16 December 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

X-ray skrev:
...

.... Jeg ligger jo nok i kategorien "andre". Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at komme over til et LYT en dag. Jeg kunne desværre ikke sidste gang, der blev inviteret! Jeg har på fornemmelsen, at der venter en stor lytte-oplevelse i alt det "ældre" grej .

Iøvrigt syntes jeg at 100 ohm er for lidt til en standard DL103 - selv 150 ohm er for lidt. Det er selvfølgelig blot min lytte-vurdering

Go' dag. 

Well, ja, det kunne være man skulle prøve at kigge efter en weekend i februar (f.eks. lørdag den 27.), hvor der kunne strikkes et lille vintage træf sammen hos mig (og min rummelige 'nabo').

Så kunne nysgerrige også få lov at høre mit setup, der i aftes lød så godt, at jeg næsten ikke kan vente på at komme hjem fra arbejde.

Mht. 100 ohm eller højere, så prøvede jeg at sætte min Tube Box til en højere MC modstand, men vendte alligevel tilbage til 100 ohm: lyden af det anlæg, der kommer efter, spiller vel også ind?

PQR

www.vintagehifi.dk

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 December 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
X-ray skrev:
....... Jeg ligger jo nok i kategorien "andre". Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at komme over til et LYT en dag. Jeg kunne desværre ikke sidste gang, der blev inviteret! Jeg har på fornemmelsen, at der venter en stor lytte-oplevelse i alt det "ældre" grej .

Go' dag. 

Well, ja, det kunne være man skulle prøve at kigge efter en weekend i februar (f.eks. lørdag den 27.), hvor der kunne strikkes et lille vintage træf sammen hos mig (og min rummelige 'nabo').

Så kunne nysgerrige også få lov at høre mit setup, der i aftes lød så godt, at jeg næsten ikke kan vente på at komme hjem fra arbejde.

Mht. 100 ohm eller højere, så prøvede jeg at sætte min Tube Box til en højere MC modstand, men vendte alligevel tilbage til 100 ohm: lyden af det anlæg, der kommer efter, spiller vel også ind?

PQR

Det er selvfølgelig klart, hvis de forskellige dele i signalvejen skal kompensere for hinandens små-fejl .

Men et er sikkert og det er - at min DL103 først åbner sig op ved over 150 ohm

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 December 2009 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Nu var jeg lige så heldig at få en DL-103 i Julegave. Men jeg har ikke noget step-up - ej heller forfærdeligt mange penge. Ydermere har jeg også en MC-30 super fra Ortofon. Den kan jeg heller ikke bruge.

Jeg har altid brugt MM pickupper, men nu var det på tide og se hvad det var folk snakkede om.

Har i et forslag til et step up til 103'eren? Ikke alt for dyrt, men naturligvis heller ikke noget bras. Er du muligt at finde et jeg også vil kunne bruge med MC-30'eren?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 25 December 2009 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

En Cinemag er sikkert der man får mest for pengene pt., hvis det skal være nyt. Sidst jeg læste en pris på dem kostede de omkring $100 for et par. Så kommer forsendelse, told og moms. Og så skal du selv lodde stik etc. De skulle være lidt bedre end de Altec 4722 som beskrives herunder, Cinemag er grundlagt af en som også lavede Altec transformatore.

Selv har jeg et sæt vintage Altec 15095A, som dengang stod mig i 700 kr i alt. De går fint til en 103 synes jeg, men har ikke rigtig sammenlignet så meget. De går iøvrigt også godt til min low output MM pickup.

http://members.myactv.net/~je2a3/mic-mcstep-up.htm

http://www.cinemag.biz/mic_input/CMQEE-3440A.html
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
En Cinemag er sikkert der man får mest for pengene pt., hvis det skal være nyt. Sidst jeg læste en pris på dem kostede de omkring $100 for et par. Så kommer forsendelse, told og moms. Og så skal du selv lodde stik etc. De skulle være lidt bedre end de Altec 4722 som beskrives herunder, Cinemag er grundlagt af en som også lavede Altec transformatore.

Selv har jeg et sæt vintage Altec 15095A, som dengang stod mig i 700 kr i alt. De går fint til en 103 synes jeg, men har ikke rigtig sammenlignet så meget. De går iøvrigt også godt til min low output MM pickup.

http://members.myactv.net/~je2a3/mic-mcstep-up.htm

http://www.cinemag.biz/mic_input/CMQEE-3440A.html

Ja disse har jeg også tænkt på, især efter at X-ray talte pænt om dem. Hvad med sådan nogetsom Partridge? De går ind i mellem for 50 £, men de er måske ikke velegenet til 103'eren? Eller disse Ortofon t-5 som r-l-b talte pænt om?

Det behøver såmænd ikke være nyt. bare det virker.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 25 December 2009 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Tillykke med gaven. Jeg har hørt de der t-5 på en dl-103, og de lyder såmænd udemærket. Det bliver nok svært at finde en stepup, som kan bruges til begge pickupper til en rimelig pris. Hvor denon'en godt kan lide en relativ høj belastningsimpedans forholder det sig stik modsat med ortofonen. En ortofon t-20 vil sikkert passe fint til den mc-30 super. Hvad skal de spille på af arm?
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
Tillykke med gaven. Jeg har hørt de der t-5 på en dl-103, og de lyder såmænd udemærket. Det bliver nok svært at finde en stepup, som kan bruges til begge pickupper til en rimelig pris. Hvor denon'en godt kan lide en relativ høj belastningsimpedans forholder det sig stik modsat med ortofonen. En ortofon t-20 vil sikkert passe fint til den mc-30 super. Hvad skal de spille på af arm?

Tak. Ja, det tænkte jeg nok, at finde en der kunne bruges med begge ville være svært. Hvor høj en belastningsimpedans ville være at foretrække? Jeg har ikke helt bestemt mig for en arm endnu, min eneste "rigtige" arm pt er en Formular IV, og den må nok siges at være for let til at klare en dl. Der så vidt jeg er informeret skal have en tung arm? Jeg tror jeg vil prøve den på mine to hjemmelavede arme, da de er rimeligt tunge. Så må vi se om det lydt godt eller om jeg skal ud og fonde en SME 3009 igen...

All Vintage

Billedeupload guide

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 25 December 2009 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:

Nu var jeg lige så heldig at få en DL-103 i Julegave. Men jeg har ikke noget step-up - ej heller forfærdeligt mange penge. Ydermere har jeg også en MC-30 super fra Ortofon. Den kan jeg heller ikke bruge.

Jeg har altid brugt MM pickupper, men nu var det på tide og se hvad det var folk snakkede om.

Har i et forslag til et step up til 103'eren? Ikke alt for dyrt, men naturligvis heller ikke noget bras. Er du muligt at finde et jeg også vil kunne bruge med MC-30'eren?

Til lykke (igen). Min DL-103 lød slet ikke dårlig med en Cambridge 640 riaa. Mon ikke sådan en Cambridge-fyr kan switches så den også klarer Ortofon MC-pickup. Kom forbi, så ser vi på det.

Det er i øvrigt - til prisen - en ret god riaa, som er rar at have, når man hovedsaglig spiller på ældre grej med tvivlsomme riaa'er.

PQR

www.vintagehifi.dk

<< Forrige Side af 20 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum