Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 02:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: DL103 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 20
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 December 2009 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
Hvor høj en belastningsimpedans ville være at foretrække? Jeg har ikke helt bestemt mig for en arm endnu, min eneste "rigtige" arm pt er en Formular IV, og den må nok siges at være for let til at klare en dl. Der så vidt jeg er informeret skal have en tung arm? Jeg tror jeg vil prøve den på mine to hjemmelavede arme, da de er rimeligt tunge. Så må vi se om det lydt godt eller om jeg skal ud og fonde en SME 3009 igen...

En Formular er jo en Unipivot, det går tit ok alligevel så, selvom armen er let. Ellers er det jo altid sjovt at smide lidt modelervoks i huset........... Hjemmelavet arme er jo altid en god ting, lyder det ikke godt er det nok pickuppens skyld.

Belastning er set anbefalet fra 100 ohm til 1.000.000 ohm, så der er da lidt at vælge imellem for dine ører. (Jeg har prøvet at køre min 103 direkte ind i en støjsvag MM indgang med 47k belastning, det lød fint, bedre end med transformator, men alt for lavt.)
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

dibbedut
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 December 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Hej Louis

Den formula 4 er bygget så det både er en tung og let arm.Ved at skyde vægtklodsen på armrøret ud til huset ændres armen fra let til tung.Hvis armen skal være tungere så kommer modelervoksen ind i billedet.

Hvor godt det virker of hvor tung/let armen bliver i yderste stilling er et spørgsmål der må kunne findes "derude" jeg prøver lige...

Mvh Jakob

Til top Vis dibbedut's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dibbedut

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 December 2009 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

der står nogen steder at den har en effektiv masse på 4,5 gram.

Hvis massen skal forøges på en unipivot , kan man så ikke få nogen balance probelmer

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 26 December 2009 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Den omtalte Ortofon MC 30 Super vil formentlig trives med en belastning på 20 - 22 ohm. T20 trafoen er en mulighed. Der findes også Daner trafoen TR-22.

Det nævnes et sted at man kan forøge belastningen og derved påvirke klangbalancen. Det er i og for sig korrekt: Man opnår at pickuppen oscillerer i højfrekvensen. Dvs. der kommer mere højfrekvens - men den klinger og vil ikke rigtigt stoppe. Om det passer ind i ens setup må man afgøre med sig selv. Effekten kan faktisk høres helt ned i mellemtoneområdet, men i mindre grad.

Det mest optimale er at have mulighed for at justere belastningen by ear. Bruger selv en Daner Expan MC forforstærker, hvor impedansen justeres med en elma omskifter via fronten i 24 trin mellem 2 og 92 ohm. (Disse trin ligger ret tæt, og er tilpasset brugen af Ortofon og van den Hul pickupper, hvorimod DL 103 nok skal have højere impedansbelastning.)

Noget af det man så kan opleve er, at efterhånden som en pickups ophæng løser op i løbet af nogle plader en aften, kan den tåle et trin opad i impedans. Næste morgen kan det være nødvendigt at gå et trin ned i impedans igen, indtil pickuppen er løsnet op igen. Det lyder bøvlet, men når først man har hørt effekten, falder det helt naturligt at man efter nogle pladesiders lytning rejser sig og justerer impedansen lidt op.

Det man gør med belastningen er at addere elektrisk dæmpning til et mekanisk svingningssystem.

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 December 2009 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange gode svar, godt at blive lidt oplyst.

Jeg kan jo høre på jer at man gerne skal over 100 ohm i impedansbelastning. Har i nogle konkrete bud på step ups eller transformere. Der er jo mange på ebay, men hvilke der er skidt og hvilke der er kanel er svært...

Fx.

kortlink.dk/7a4d

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

en denon fks

http://www.vinylengine.com/step-ups-and-mc-cartridges.shtml

Her står der lidt man kan bruge vis man skal have en trafo.

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

et par denon's

au 320 er interesant, kan både kører 40 og 3 ohm, kan have 2 arme tilsluttet samtidig, det optimale valg til dine 2 mc pu'er

http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=denon+step+up&_sacat=0& amp;_trksid=p3286.m270.l1313&_odkw=denon+mc+trafo&_o sacat=0

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 December 2009 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Dene trafo kunne måske være et alternativ. Den findes også i 20 og 26 dB versioner. Kan dog ikke finde den nogen steder i DK? Den har lige fået meget positiv omtale i det norske Fidelity.

http://www.xindak.com/en-us/product_detail_info.asp?id=400

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 26 December 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:

Den omtalte Ortofon MC 30 Super vil formentlig trives med en belastning på 20 - 22 ohm. T20 trafoen er en mulighed. Der findes også Daner trafoen TR-22.

Det nævnes et sted at man kan forøge belastningen og derved påvirke klangbalancen. Det er i og for sig korrekt: Man opnår at pickuppen oscillerer i højfrekvensen. Dvs. der kommer mere højfrekvens - men den klinger og vil ikke rigtigt stoppe. Om det passer ind i ens setup må man afgøre med sig selv. Effekten kan faktisk høres helt ned i mellemtoneområdet, men i mindre grad.

Det mest optimale er at have mulighed for at justere belastningen by ear. Bruger selv en Daner Expan MC forforstærker, hvor impedansen justeres med en elma omskifter via fronten i 24 trin mellem 2 og 92 ohm. (Disse trin ligger ret tæt, og er tilpasset brugen af Ortofon og van den Hul pickupper, hvorimod DL 103 nok skal have højere impedansbelastning.)

Noget af det man så kan opleve er, at efterhånden som en pickups ophæng løser op i løbet af nogle plader en aften, kan den tåle et trin opad i impedans. Næste morgen kan det være nødvendigt at gå et trin ned i impedans igen, indtil pickuppen er løsnet op igen. Det lyder bøvlet, men når først man har hørt effekten, falder det helt naturligt at man efter nogle pladesiders lytning rejser sig og justerer impedansen lidt op.

Det man gør med belastningen er at addere elektrisk dæmpning til et mekanisk svingningssystem.

Det er meget interessant, det du siger med at ænder på impedansen i løber af aftenen. jeg har selv prøvet med min ortofon t-30'er flere gange med flere forskellige pickupper i løbet af en aften at skifte impedans, med en forbedring af lyden til følge. Jeg har dog stillet mig tvivlende over for om der var tale om en reel effekt, eller om det var ren indbildning - derfor er det meget interessant at høre, at andre har oplevet noget lignende, og at der også er et bud på en forklaring på, hvorfor. 

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 December 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Dene trafo kunne måske være et alternativ. Den findes også i 20 og 26 dB versioner. Kan dog ikke finde den nogen steder i DK? Den har lige fået meget positiv omtale i det norske Fidelity.

AV-connection synes at være den danske importør. Et stykke nede af siden her annonceres XD-MC10 stepupperne til salg for kr. 1600. Linket til en nærmere beskrivelse virker dog ikke.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 December 2009 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
janils skrev:

AV-connection synes at være den danske importør. Et stykke nede af siden her annonceres XD-MC10 stepupperne til salg for kr. 1600. Linket til en nærmere beskrivelse virker dog ikke.

PQR

Til den pris kan man jo også få Denons egen trafo hos audiocubes2.com

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2009 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
ulrikmm skrev:

Den omtalte Ortofon MC 30 Super vil formentlig trives med en belastning på 20 - 22 ohm. T20 trafoen er en mulighed.
Der findes også Daner trafoen TR-22.

Det nævnes et sted at man kan forøge belastningen og derved påvirke klangbalancen. Det er i og for sig korrekt: Man
opnår at pickuppen oscillerer i højfrekvensen. Dvs. der kommer mere højfrekvens - men den klinger og vil ikke rigtigt
stoppe. Om det passer ind i ens setup må man afgøre med sig selv. Effekten kan faktisk høres helt ned i
mellemtoneområdet, men i mindre grad.

Det mest optimale er at have mulighed for at justere belastningen by ear. Bruger selv en Daner Expan MC forforstærker,
hvor impedansen justeres med en elma omskifter via fronten i 24 trin mellem 2 og 92 ohm. (Disse trin ligger ret tæt, og er
tilpasset brugen af Ortofon og van den Hul pickupper, hvorimod DL 103 nok skal have højere impedansbelastning.)

Noget af det man så kan opleve er, at efterhånden som en pickups ophæng løser op i løbet af nogle plader en aften, kan
den tåle et trin opad i impedans. Næste morgen kan det være nødvendigt at gå et trin ned i impedans igen, indtil pickuppen
er løsnet op igen. Det lyder bøvlet, men når først man har hørt effekten, falder det helt naturligt at man efter nogle
pladesiders lytning rejser sig og justerer impedansen lidt op.

Det er meget interessant, det du siger med at ænder på impedansen i løber af aftenen. jeg har selv prøvet med min
ortofon t-30'er flere gange med flere forskellige pickupper i løbet af en aften at skifte impedans, med en forbedring af lyden
til følge. Jeg har dog stillet mig tvivlende over for om der var tale om en reel effekt, eller om det var ren indbildning - derfor
er det meget interessant at høre, at andre har oplevet noget lignende, og at der også er et bud på en forklaring på,
hvorfor. 

Hvis der er gang i pejsen også, og rumtemperaturen stiger, kan man opleve det samme. Nogle af de gummityper der
benyttes til pickupper er temperaturfølsomme. I gamle dage mener jeg , at B&O målte deres kompliance ved 26 grader
stuetemperatur. Og kompliance målte noget anderledes ved test hos high fidelitys anmelder, der boede under mere
tempererede forhold.

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 December 2009 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
bjerager skrev:
ulrikmm skrev:

Den omtalte Ortofon MC 30 Super vil formentlig trives med en belastning på 20 - 22 ohm. T20 trafoen er en mulighed.
Der findes også Daner trafoen TR-22.

Det nævnes et sted at man kan forøge belastningen og derved påvirke klangbalancen. Det er i og for sig korrekt: Man
opnår at pickuppen oscillerer i højfrekvensen. Dvs. der kommer mere højfrekvens - men den klinger og vil ikke rigtigt
stoppe. Om det passer ind i ens setup må man afgøre med sig selv. Effekten kan faktisk høres helt ned i
mellemtoneområdet, men i mindre grad.

Det mest optimale er at have mulighed for at justere belastningen by ear. Bruger selv en Daner Expan MC forforstærker,
hvor impedansen justeres med en elma omskifter via fronten i 24 trin mellem 2 og 92 ohm. (Disse trin ligger ret tæt, og er
tilpasset brugen af Ortofon og van den Hul pickupper, hvorimod DL 103 nok skal have højere impedansbelastning.)

Noget af det man så kan opleve er, at efterhånden som en pickups ophæng løser op i løbet af nogle plader en aften, kan
den tåle et trin opad i impedans. Næste morgen kan det være nødvendigt at gå et trin ned i impedans igen, indtil pickuppen
er løsnet op igen. Det lyder bøvlet, men når først man har hørt effekten, falder det helt naturligt at man efter nogle
pladesiders lytning rejser sig og justerer impedansen lidt op.

Det er meget interessant, det du siger med at ænder på impedansen i løber af aftenen. jeg har selv prøvet med min
ortofon t-30'er flere gange med flere forskellige pickupper i løbet af en aften at skifte impedans, med en forbedring af lyden
til følge. Jeg har dog stillet mig tvivlende over for om der var tale om en reel effekt, eller om det var ren indbildning - derfor
er det meget interessant at høre, at andre har oplevet noget lignende, og at der også er et bud på en forklaring på,
hvorfor. 

Hvis der er gang i pejsen også, og rumtemperaturen stiger, kan man opleve det samme. Nogle af de gummityper der
benyttes til pickupper er temperaturfølsomme. I gamle dage mener jeg , at B&O målte deres kompliance ved 26 grader
stuetemperatur. Og kompliance målte noget anderledes ved test hos high fidelitys anmelder, der boede under mere
tempererede forhold.

jeg gad godt have sådan en Daner Expan - savle, savle.... Men egentlig burde man vel ikke ændre på belastningsmodstanden, når kompilancen ændrer sig - ville det ikke være mere korrekt at justere nåletrykket?

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2009 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Nåletrykket svarer vel til forspænding af en fjeder. Som jeg husker fra et gammelt Ortofon katalog taler man om den statiske
og den dynamiske compliance af en pickup. Bidragyderne til begge må være stivheden og tensionen af den ståltråd, der danner
pickuppens pivot, samt elasticiteten af dæmpegummiet. Jeg forestiller mig, at ståltrådens bidrag er ret temperatur-ufølsomt. Og
at visse dæmpegummier har mere temperturfølsom elasticitet. Jeg tror ikke, nåletrykket giver dæmpning af det svingende
system i sig selv. Dæmpning må vel opnås ved at der fjernes energi fra svingningssystemet, dvs. at bevægelse omdannes til
varme i dæmpegummiet, eller via belastningsimpedansen, der vel svarer til at semi-kortslutte spolearrangementet, eller via
viskøs eller elektrisk dæmpning af tonearmsresonansen. De to sidstnævnte dæmper vel primært vibrationer, der er opstået i
tonearmsrøret.

Jeg er enig i, at hvis pickuppen bliver mere compliant, vil den formentlig kunne spore lige så godt med et lavere nåletryk. Men
hvis man reducerer nåletrykket, kommer man ikke udenom at justere VTA efterfølgende, fordi pickuppen vil rejse sig lidt mere
over pladen, ved den mindskede vægt fra nåletrykket....

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 27 December 2009 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Nåletrykket svarer vel til forspænding af en fjeder. Som jeg husker fra et gammelt Ortofon katalog taler man om den statiske
og den dynamiske compliance af en pickup. Bidragyderne til begge må være stivheden og tensionen af den ståltråd, der danner
pickuppens pivot, samt elasticiteten af dæmpegummiet. Jeg forestiller mig, at ståltrådens bidrag er ret temperatur-ufølsomt. Og
at visse dæmpegummier har mere temperturfølsom elasticitet. Jeg tror ikke, nåletrykket giver dæmpning af det svingende
system i sig selv. Dæmpning må vel opnås ved at der fjernes energi fra svingningssystemet, dvs. at bevægelse omdannes til
varme i dæmpegummiet, eller via belastningsimpedansen, der vel svarer til at semi-kortslutte spolearrangementet, eller via
viskøs eller elektrisk dæmpning af tonearmsresonansen. De to sidstnævnte dæmper vel primært vibrationer, der er opstået i
tonearmsrøret.

Jeg er enig i, at hvis pickuppen bliver mere compliant, vil den formentlig kunne spore lige så godt med et lavere nåletryk. Men
hvis man reducerer nåletrykket, kommer man ikke udenom at justere VTA efterfølgende, fordi pickuppen vil rejse sig lidt mere
over pladen, ved den mindskede vægt fra nåletrykket....

Tak fordi at du igen deler ud af din store viden omkring emnet Ulrik!

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 December 2009 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Jo, men når ophænget bliver blødere, så synker den vel også mere "i knæ" under det samme nåletryk. Ændrer man så nåletrykket vil den vel blot "rejse sig" igen, med den konsekvens at VTA bliver det samme som før ophænget blev blødere.

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Sendt: 27 December 2009 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Jeg vender lige blikket lidt tilbage i tråden (helt tilbage til side 1-2) hvor Krenzler nævner TS 103´er i træhus. Er der ingen der spiller med 103 "naked"? Det er jo muligt hvis man fks. køber

ISOkinetik Denon DL-103 cartridge stabiliser ALU    

Jeg aner ikke om det vil giver mere eller mindre "krop"   

eller om der er en forbedring at hente, men jeg er villig til at prøve da jeg fik min DL-103 for mindre end halv pris.

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har set billedserier af hvordan man åbner plastikbillen på nettet. Men har ikke turdet selv. Er der nogen herinde, der har
erfaring hermed?

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Sendt: 27 December 2009 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Der er en lille video her:

http://www.thomas-schick.com/Denon103.htm

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 27 December 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Undskyld..

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

<< Forrige Side af 20 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes