| Forfatter |
|
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 25 April 2007 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@musicus Når jeg kigger på den Thiel C2 220 T6, får jeg et F3 på 55Hz i 24 liters kabinet, Qtc=0,7
Er det samme specs vi bruger? Fs 21,00   ; ; Hz Re 5,90 Ohm Qms 4,49   ; ; Qes 0,29   ; ; Sd 233,0   ; ; cm2 Vas 144,0 & ;nbs p; l Xmax peak 5,20 & ;nbs p; mm (Le) 0,61 & ;nbs p; mH
@Nørd Audax'en har et F3 på ca. 64Hz i lukket - nok lidt for højt her. Og i BR har den godt nok F3 på 36Hz, men i 46 liter - for stort kabinet.
Seas havde jeg slet ikke inde i mine egentlige overvejelser. Har kigget på dem før, men fandt aldrig rigtigt noget der passede til mine ønsker. Den du linker til har et F3 på 50Hz, hvilket godt kunne gå, men desværre i et 48 liters kabinet - alt for meget.
|
|
|
Hej
Seas´en ville jeg anvende i et 30 liters kabinet - så har den stadig et F3 på 50 hz.
Og glem nu teorierne om at Q SKAL være 0,7. Det var et par matematikkere der fandt ud af på et tidspunkt.
Et Q på 0,85 er stadig enormt meget bedre end hvad basrefleks kan klare.
Og du kan ikke høre forskel. Opfattelsen af stram/præcis bas er meget mere afhængig af hvordan du afstemmer resten af højttaleren end den der præcise Q = 0,7.
mvh
Nørd
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 25 April 2007 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
C220 specs - beklager, det var en smutter fra min side - jeg tog data fra den nye med NEO motor så det ser ud til du har ret - men du skal regne med at den type enhed vil kræve notch filter til at fjerne peaket
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr. ScSp 18W/4531/4ohm
Hvis du nu som filterspole bruger en luftspole med høj dc modstand - f.eks en 1.8mH med 0.74ohm - så får du et Qts på 0.42
Resultatet er så et F3 ved 55hz i ca. 20 liter
Hvis du derimod laver en 3.5vejs med 8ohm enheden som nedre bas får du foruden ekstra out og BSC også en basenhed med lavere Fs på nedre bas - du nævnte at det er en 8ohm, så jeg forudsætter at det er en 18W8531
Jeg forudsætter stadig at der bruges en spole med høj modstand og regner med et total Q på 0.42, men det behøves så til gengæld ikke på øvre bas
Denne enhed har et lavere FS på 28hz - hvis vi forudsætter at du med lidt vægt sænker Fs til 25hz vil resultatet være F3 ved 45hz og F6 ved 35hz i 20-25liter
Med yderligere vægt på membran falder Fc selvfølgelig yderligere - jeg ville ikke være så meget i tvivl hvis jeg havde de fine enheder liggende
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 25 April 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Nørd
Jeg har sjovt nok aldrig prøvet at lave lukkede systemer med højt Q til stuen, men det må da prøves...
Kun til autostereo, har jeg været tæt på Q=1.
Men så ser den Seas jo mere interessant ud.
@musicus
Jeg har lige stykket et par kabinetter sammen, som jeg egentlig skulle bruge til at teste nogle bånd, men de må ofre sig for nye tests. Så må jeg prøve nogle af forslagene.
Har holdt mig lidt fra at hjemmemodificere enheder (andet end nogle slaver), men det kunne jo absolut være en måde at få det jeg ville have.
Ville du bruge 18W/8531 til bund og 18W4531 til mellemtone?
Interessant...
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Princippet går ud at der sættes en spole på måske 5mH(?) i serie med 18W8531 - og i serie med 18W4531 en spole på måske 1.8mH(?) - og evt. et RC-led på hver, det er alt - Thiel mellemtone og diskant filtreres som standard(?)
Modificering/vægtforøgelse af 18W8531 kan gøres med coatning med bitumen masse og/eller epoxy, men det nemmeste er simpelthen at hælde epoxy ned omkring støvhætte/dome - massen bør selvfølgelig vejes/måles - eller en kombination af begge metoder, det kan virkelig anbefales og for nogle hardcore enthusiaster et must
Regn på det, og du vil opdage at den 18W8531 går rigtig dybt med et Qts=0.42, som opnås ved at bruge en luftspole med stor modstand, og evt. lidt øget membranvægt som jo selvfølgelig sænker Fs
18W4531 giver dig den gode følsomhed på 90db - og du får i tilgift kompenseret lidt for baffelstep tabet
På papiret så godt som det er muligt indenfor rammerne - og da du har enheder er der ikke meget at tabe
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2007 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil du dermed bruge et 1. ordens filter til både 8531 og 4531?
Har før lavet en 2,5 vejs løsning, og der blev samspillet nemmere at få til at fungere med 1. ordens filter, men det giver også enhederne et ret stort frekvensområde at dække. Men det er ren trial and error - prøve sig frem. Måske et stejlere filter(2. ordens?)
Jeg havde oprindeligt planer om at bruge 24db/oktav filter i hele konstruktion, netop når så mange enheder skal spille sammen.
Jeg har før brugt noget flydende "coating" stads (lavet specielt til coating af enheder), men det vejede ikke alverden, så der skulle ret meget på af mange omgange. Det var heller ikke lavet som vægtforøgende, men til afstivning af membran. Epoxy, som du nævner, må være nemmere at bruge.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nedre bas 6db - øvre bas 6db - C44 6db/6db - diskant 6db
RC-led på alle og måske notch på øvre bas over 1khz
Skulle fungere fint med de enheder
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 06:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja nu lyder jeg sikkert dum ...men hvad er notch ??
fine enheder i "leger" med jeg er kun kommet til vifa "ring" og peerless hds enheder ...men er jo også førtidspensionist så har ikke det dyre "legetøj"
mvh nicolai
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 06:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kik På eton og hvis du så kan få finger i nogle af de diskanter de laver så er du godt med puha så bliver det ikke meget bedre.
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
@heltedellen
Det er "series notch filter", også kaldet et LCR led. Det er en kombination af komponenter til at dæmpe påvirkningen af en enheds resonansfrekvens.
Bruges f.eks. hvis en enhed (typisk diskant) deles tæt på sin resonansfrekvens, hvilket i dette tilfælde aker med et 6dB filter (1.ordens), fordi der deles så "blødt".
@musicus
Tror du ikke der vil komme problemer med overlap af enhederne? Delefrekvenserne skal vel så også trækkes et godt stykke fra hinanden, netop for at undgå alt for meget overlap.
Ingen tvivl om at 6dB er en musikalsk løsning, men det stille jo ret store krav til enhederne.
Thiel'en anbefales fra 1KHz til 10-12KHz, så man kan give den en høj delefrekvens nedaf, men jeg tvivler lidt på dens evner ret langt under 1KHz. De anbefale selv en delefrekvens på 1KHz med 12dB filter, så man kan måske sætte delingen på 2,5-3KHz, det sætter noget større krav til 18W4531 for at møde den deling.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Mener Mito Nord laver nogle enheder med trådophæng. Har hørt en Vifa M18 med trådophæng han har lavet, og den spiller virkelig godt. Mon ikke han kan hjælpe dig?
Jeg ville ikke snakke delefilter før du har enhederne i kassen, og har målt hvordan de opfører sig.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er skisme ikke meget for det trådophæng... Har hørt nogle forfærdelige resultater fra andre, og hvor holdbarheden ikke var god nok.
Holder mig til et minimum af "konstruktive" ændringer af enheder.
Desuden har de ofte en værdi tæt på nul, hvis de skal sælges igen - hvis de ikke lyder tilfredsstillende.
Er der ikke andre, der har gjort erfaringerne før mig (og har offentliggjort det)?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
C44 har en egenressonans på 390hz, så 1200-1500hz skulle ikke være noget problem, ej heller for 18W4531 - og deler du lavere er der større sandsynlighed for problemer med sammenhæng
tricket her bliver at få det rigtige overlap mellem nedre bas 18W8531 og C44
Overlap - 6db med Rc-led giver ingen problemer med enheder som opfører sig eksemplarisk uden unoder, men jeg bruger dog også LR-led på highpass såvel som RC på lowpass
http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2& ; ; ; ;loadid=41825&noresize=yes
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ihvertfald et forsøg værd.
Skal lige have købt noget mere træ ind til test.
Har alligvel en anden konstruktion med bånd, som der skal købes ind til.
Mand hvor får jeg brugt meget træ... Alene waveguideløsningen til mine Thiel C2 44/8 krævede fjorten kabinetter, før jeg fik hvad jeg ville have
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Waveguide til C44 - det lyder som en god ide, og jeg har før overvejet at montere en C44 og diskant tæt sammen i en fælles waveguide - sikkert ikke optimalt for hver enkelt enhed, men måske det bedste kompromis for det samlede output
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var faktisk bare en lidt tilfældig ide jeg fik, da jeg læste om princippet. Men det virker!
I den waveguide jeg bruger, bliver frekvensgange hævet en smule når Thielen ellers begynder at falde i output i de lavere frekvenser. Den udvider faktisk frekvensområdet med noget der ligner 2-300Hz nedadtil - ikke meget, men det kan betyde en masse i den rigtige højttaler. Desuden fjernede det også et peak de Thiel har, helt oppe i de høje frekvenser (mener det var ved 12KHz?? - Kan ikke huske det). At den fjernede peaket i de høje frekvenser var en bivirkning, og slet med i de egentlige overvejelser, men alle forbedringer er da velkommen :-)
Men som før nævnt tog det altså fjorten kabinetter, før jeg fandt den rigtige form, og en hel det håndarbejde - en overfræser er ikke nok, der skal manuelt arbejde til med slibepapiret.
|
| Til top |
|
| |