Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Hitachi hma/hca 7500? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 26 April 2007 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
ps. Når nu Bojsenbord også har en Quad 303 - vintage B&W ht så kunne jeg måske foranledes til at tro at han ikke er helt afvisende over for en behagelig lyd men måske synes det kunne være sjov med lidt mere effekt

Min 58A får jeg 2 x 110 watt ud af mos-fet-fætrene er det så nogle støøre nogen and dem i Hitachien?

Tja.. Jeg synes nu ikke jeg mangler så meget effekt, og egentlig var hitachi noget jeg havde tænkt var til en ven. Og han vil gerne have en ret præcis lyd, da han ud over at være blues antusiast, også tænker at bruge den til at lave lidt musik selv. Men nu må vi se. hellere købe noget der billigt, og lave det fedt, end købe noget der dyrt, og så ikke have råd til rugbrød:-)

I øvrigt spiller quad helt utroligt godt!
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 26 April 2007 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
ps. Når nu Bojsenbord også har en Quad 303 - vintage B&W ht så kunne jeg måske foranledes til at tro at han ikke er helt afvisende over for en behagelig lyd men måske synes det kunne være sjov med lidt mere effekt

Min 58A får jeg 2 x 110 watt ud af mos-fet-fætrene er det så nogle støøre nogen and dem i Hitachien?

Hvem siger de 110W holder under virkelighedens forudsætninger ? Lux kan selvfølgelig have valgt en højere driftsspænding men det hævner sig hvis forstærkeren skal trække lave impedanser.

NB! de har præcis samme størrelse

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Så! Nu har jeg altså købt dem.. hca + hma 7500 mkII. Jeg rensede sættet med en pensel for støv, og synes faktisk det ser meger fornuftigt ud.. Jeg satte derefter strøm på hma 7500'eren, uden at sætte den til noget andet, blot for at vende den til at bruge strøm igen. Det så ud som om den har stået uden et stykke tid. Har også efterspændt mosfets'ene... Men det ene af mosfet'sætene (Der sidder to køleribber, med to mosfets på hver) bliver helt utroligt varm! Den havde stået i blot 5-10 minutter, og blev så varm at man slet ikke kunne røre ribberne. Er det meningen?? Har ikke før haft fat i mosfets, så måske det er helt normalt? Jeg har også sat forforstærkeren til, og checket at der er lyd igennem... Så helt død er den ikke.. men meget meget vamt bliver den!

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Hej og til lykke med sættet

Du skal først sætte HMA-7500's indgangsvælger på AC kopling, derefter kortslutter du begge indgange.

Du skal så kontrollere om der er DC spænding på udgangen med et multimeter,

du justere trimpot'et R706 (R/L) til der måles min. antal mV på udgangen.

Du kontrollere derefter hvad tomgangen er i begge kanaler ....,

Den korrekte tomgang er 100mA pr. MOSFET

Tomgangen justers på trimpot'et R757 (R/L)

Der skal for at opnå en tomgang på 100mA ligge 22mV over MOSFET'ens Drain-modstand,

enten R765 (R/L) eller R766 (R/L) modstandene er på 0,22Ohm er hvide og sidder på printet ved siden af terminalerne til tilslutning af MOS-FET'erne

det er rimlig let at justere en MOS "fætter" fordi at de ikke lider af positiv ledingsevne ved/med højere temperature 

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2007 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Hej Dude!

Du er jo en fantastisk hjælper!

Men jeg er vist desværre ikke så fantastisk til at finde rundt i min hma75000 mkII.. Jeg kan ikke finde en indgangsvælger hvor jeg kan vælge AC.. Kan det være den ikke har sådan en? Derudover har (så vidt jeg kan finde) ikke et trimpot med navnet R706. Er ikke hjemme lige nu, så har ikke numrene på de to jeg finde ( det ene er vist R757, så det er vel bare det andet der skal bruges til at justere udgangspænding? Men hvordan gør jeg med AC kopling?

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Maj 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har kigget lidt dybere i manualen, jeg håber at jeg rammer plet

du har en nyere rev. af HMA-7500 MKII som er med DC-Servo  

kontroller ved at kikke efter en IC med 14ben (HA1452W) der sidder en i hver kanal.

Selvom at forstærkeren er selvjusterende mht. DC, så bør du for en god ordens skyld måle om højst ligger nogle få mV på udgangen

mht. justering af tomgang så benyttes der to trimpot i hver kanal

R757 justeres til der måles 22mV over R765 (0.22Ohm) 22mV = 100mA (2SK134)

R758  --------------//--------------------- R766 -------------//---------------- (2SJ49)

start med den meget varme kanal og få skruet ned for poweren

Ps. manualen forskriver at begge pot i den kanal man skal justere, som udgangspunkt skal sættes i midterstilling når man skal fortage justeringen......,  så vidt jeg husker har jeg sendt dig manualen

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2007 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Du er jo et leksikon! Du har ganske ret! Det sidder to plastikstumper, som må være HA1452W! Tester snarest, og sender en besked om resultatet. 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes