Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: update ?? eftertænding - hvor lang tid (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
UPDATE UPDATE

Hvis jeg slukker på forsforstærkeren - helt og aldeles - og lade min Tuner og min effektforstærkere være tændt  så spiller anlægget - jeg kan skruer op og ned på volumen på  forforstærkeren  og skifte  indgan etc. 

jeg kan ikke høre forskel på tændt og slukket forforstærker ???????

kan i se spørgsmålstegnene ????? jeg tror da jeg bliver helt skør af det - eller er det som det skal være ???

Hej!

Jeg kan godt forstå, hvis det virker lidt spooky med de oplevelser. Jeg kan kun tilslutte mig antagelserne med, at din pre -del af Luxman'en er passiv og kan fungere i slukket tilstand (jeg går her ud fra, at det er hele L-58'eren, som er dødslukket.) Jeg har aldrig selv oplevet dette, men det er også yderst sjældent, at jeg laver adslillelse mellem pre- og powerdelen i en integreret amp. Jeg bruger dog rigtig meget det, at køre med separat slutamp + separat pre - og har som nævnt aldrig oplevet dette fænomen. Jeg kan kun animere dig til at slukke dine poweramps først når du slukker (lade dem "falde til ro") - og dernæst slukke dine signalkilder. Ved tænding - tænd signal kilderne først og tænd slutamps tilsidst. Fare for højttalere er vist beskrevet grundigt nok.

Optræder fænomenet også, når du hiver luxman'en helt ud af stikkontakten?

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Den spille ligeså godt med stikke ud af kontakten

men den spiller ikke hvis jeg slå tonekontrollerne til (jeg kører normalt med bypass/defeat på tone kontrollerene) det vil sige at de skal have strøm for at virke men noget af forstærkeren er passiv - nogle af filtrene virker også uden strøm

Hvis ikke kompnenterne tager skade må man spare noget strøm - selvom jeg ikke bruger effektdelen bliver den ligeså hvar som hvis jeg gjorde når der er strøm til

Den virker også med CD - har ikke prøvet LP/Riaa endnu

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 05:52 | IP-adresse registreret  

Min Edison rør-RIAA/forforstærker er også helt passiv på linieindgangene. (Og spiller fint CD-lyd om den er slukket eller ej, INGEN forskel)

Men eet er 100% procent sikkert; forstærkningen af det spæde pick-up signal til linieniveau kræver strøm, helt 100%! Hvorimod RIAA korrigeringen ikke kræver andet end signal fra gramsefonen. Det er jo i bund og grund "bare" en, næh to faste tonekontroller.

Man behøver altså ikke at slukke sine signalkilder. De lyder "meget" bedre, hvis de er på konstant "on". Klar, parat og spil!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Min Edison rør-RIAA/forforstærker er også helt passiv på linieindgangene. (Og spiller fint CD-lyd om den er slukket eller ej, INGEN forskel)

Men eet er 100% procent sikkert; forstærkningen af det spæde pick-up signal til linieniveau kræver strøm, helt 100%! Hvorimod RIAA korrigeringen ikke kræver andet end signal fra gramsefonen. Det er jo i bund og grund "bare" en, næh to faste tonekontroller.

Man behøver altså ikke at slukke sine signalkilder. De lyder "meget" bedre, hvis de er på konstant "on". Klar, parat og spil!

Det kommer så sandeligt an på om riaa korrektionen er aktiv eller passiv

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

nu er outputtet på min pre del ret lavt på lux 58a'eren - kan den passive forforstærkning være grunden til dette ? jeg havde fået fortalt at det var fordi den var tilpasset en eqlizer og ikke en effekt direkte ?

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
nu er outputtet på min pre del ret lavt på lux 58a'eren - kan den passive forforstærkning være grunden til dette ? jeg havde fået fortalt at det var fordi den var tilpasset en eqlizer og ikke en effekt direkte ?

Hvis den vitterligt er passiv, dvs. ingen linieforstærker, så vil signalet ud være lig signalet ind med volumenkontrollen fuldt opskruet.

Tonekontrolkredsløbet er en del af linietrinnet så det bør ikke, i lighed med riaa indgangen  virke hvis forstærkeren er slukket. Det normale er at volumenkontrollen er placeret før linietrinnet hvis primære opgave det er at trække kabelforbindelsen til en effektforstærker men selvfølgelig kan der være et udtag på volumenkontrollen til "pre out" før linietrinnet, det er blot ikke særlig hensigtsmæssigt da potentiometeret og kablet vil udgøre et variabelt lavpasfilter.

Man kan forestille sig så meget, inklusive at der er pillet ved forstærkeren, at der er mulighed for at by-passe linie/tonekontrolforstærkeren (er der en knap til det ?) osv. men diagrammet kan besvare alle disse spørgsmål.

Jeg har lige konsulteret High Fidelity's test af L55A fra dec.81 (identisk med L58A bortset fra specificeret udgangseffekt) og her nævnes intet om at liniedelen skulle være passiv. Uden at den nævnes er der på billedet en lille knap mærket "tone bypass" men hvormeget der omkøres fremgår måske af manualen 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Med tone bypass trykket ind spiller den uden strøm - med tonekontroller aktiveret spiller den ikke uden strøm

jeg har haft maskinen skildt ad da jeg rensede den - hvis der er pillet ved den er det gjort meget professionelt - det er ikke til at noget som ikke ser fabriksfremstillet ud - but who knows

hvad skriver de ellers i testen af L55 og hvad kostede den i 1981 ??

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes