Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 18:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: jealvox (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 April 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Ahania skrev:
Hej Peter.

Har du nye delefiltre i dine, eller spiller du stadig med de gamle hjemmelavet filtre?
Hvis ikke, kan jeg anbefale at prøve det.
Syntes det er fedt, at du stadig spiller på Jealvox. Tror ikke der er mange sæt og tilhængere tilbage. Folk har jo fået en mani med at højttalere ikke må være store længere.

herfra.

Tak for de pæne ord.

Delefiltrene har (før min tid) fået nye 'lytter (nogle flotte gule nogen af god kvalitet), men det er ikke mit indtryk, at de som sådan er lavet (helt) om.

Ved lejlighed (har ikke selv så meget tid lige nu) kan du fortælle mig, hvad du lavede om ved dine delefiltre.

Peter

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 April 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
pqrannes skrev:
Fodrede anlægget med en 40 hz tone og rykkede højttalerne rundt (det er ikke nemt) til jeg kunne høre 40 hztonen på min hotspot lytteplads. Det gjorde en enorm forskel.Peter

Hvad kan man få af CD'er med test-toner som det du beskriver? Det lyder lidt praktisk (når man nu ikke har måleudstyr).

Mvh.

Hej Krenzler,

Stereophile i US har nogle glimrende TestCD'er, som bl.a. indenholder disse toner. De koster ikke ret meget.

En endnu billigere løsning er at downloade disse fra Svanå i Sverige.

http://www.diffusor.com/Toner/forsta.htm

og så smide dem ned på en CD.

Med disse og et simpelt SPL meter kan du lave nogle ret ok kurver over dit anlægs frekvensrespons i rummet.

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Byggede sådan et sæt tilbage i 70'erne da artiklen var i HF. Jeg kørte dog med elektronisk filter og en Accuphase på bassen samt Sentec PA8 på mellemtone/diskanter. Højttalerne vejede over 100 kg pr. stk og stod på tennisbolde (som blev flade efter nogle måneder).

De spillede meget "horn-agtigt" med masser af farvninger. Bassen rakte ikke meget længere ned en 50 Hz og efter sigende skulle den anvendte 12" fra Isophon ikke ligefrem være velegnet til formålet. Prøvede med nogle 12" Gamma som jeg lånte. Det var meget bedre, men desværre skulle de retur til ejermanden.

Mellemtonehornet er nok noget af det værste der findes. Den såkaldte "driver" er en 4" Peerless KO40 med papirmembran. I sig selv en udmærket enhed dengang, men alle dens skavanker forstærkes af hornet som lyder meget "tragt-agtig". Isophon diskanterne kan jeg ikke sige meget om, for jeg valgte en anden løsning.

Alt i alt et glimrende højttaler til at spille højt, men glem alt om perspektiv, detaljer og opløsning. Oplevede dem brugt til mange transportable diskoteker og udendørs. De kunne/kan spille eventyrligt højt. Mit favortinummer dengang var et spor fra den første Mobile Fidelity plade kaldet "The power and the majesty" ... det var store damplokomotiver optaget med mikrofoner placeret få meter fra skinnerne. Det lød faktisk som et tog der kørte gennem stuen og alt rystede. Når de hev i dampløjten lettede gæsterne en meter fra sofaen! Du kunne mærke hjulene køre over skinnerne i gulvet og alt løst inventar ryste! Vildt ... men det havde ikke meget med hifi at gøre. 

Solgte dem efter et par år til en gut med et lille loftsrum på 14 m2 ... hvordan han fik dem derop melder historien ikke noget om. De blev erstatter at et sæt Megnepan MG IIa ... en MEGET bedre højttaler.

Var det ikke Jürgensen han hed (konstruktøren) Rygtet siger at han var glad for James Last

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Var det ikke Jürgensen han hed (konstruktøren) Rygtet siger at han var glad for James Last

Jo, han hed Jürgensen, og hvad er der galt med James Last?
Det er i øvrigt min erfaring fra en række fora, at man skal være varsom med at kritisere andres musiksmag. F.eks. er der en del af high-end-kammeraternes yndlingsmusik, som jeg finde usædvanlig umusikalsk og kedeligt. Men jeg har lært, at det er det uklogt at skrive om.

Og noget af det musik, som jeg sætter som det højeste - fandt endnu en flot Katheleen Ferrier vinyler for en femmer i går; jeg har den i forvejen, men der kommer vel en forbi som mangler lige den - vil mange såkaldte audiofile end ikke række ud efter på en genbrugsplads.

Peter

PS: jeg har faktisk en del James Last plader til salg. Send mig din mangelliste, så finder vi ud af noget.

PPS. Den seneste James Last "They call me Hansi" ser ret sej ud - jeg har dog ikke hørt den!

www.vintagehifi.dk

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
bjørn skrev:

Hvad skyldes det dårlige humør ?

Det er i øvrigt min erfaring fra en række fora, at man skal være varsom med at kritisere andres musiksmag. F.eks. er der en del af high-end-kammeraternes yndlingsmusik, som jeg finde usædvanlig umusikalsk og kedeligt. Men jeg har lært, at det er det uklogt at skrive om.

Og noget af det musik, som jeg sætter som det højeste - fandt endnu en flot Katheleen Ferrier vinyler for en femmer i går; jeg har den i forvejen, men der kommer vel en forbi som mangler lige den - vil mange såkaldte audiofile end ikke række ud efter på en genbrugsplads.

Peter

PS: jeg har faktisk en del James Last plader til salg. Send mig din mangelliste, så finder vi ud af noget.

PPS. Den seneste James Last "They call me Hansi" ser ret sej ud - jeg har dog ikke hørt den!

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
pqrannes skrev:
bjørn skrev:

Det var sent, jeg havde drukket en del røget whisky, og jeg kunne ikke spille musik, fordi hele famlien sov. Er det grund nok?

Peter

www.vintagehifi.dk

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
bjørn skrev:
[QUOTE=pqrannes] [QUOTE=bjørn]

QUOTE]

Det var sent, jeg havde drukket en del røget whisky, og jeg kunne ikke spille musik, fordi hele famlien sov. Er det grund nok?

Peter

Nej, køb dig et sæt hovedhøjttalere

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
pqrannes skrev:
bjørn skrev:

QUOTE]

Peter

Jeg har fem sæt vintage headphones, men føler mig som en idiot med dem på. Lidt lige som at sidde overskrævs på en selvkørende plæneklipper. Det er sgu ikke noget for en voksen mand.

Peter

www.vintagehifi.dk

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Bare den er røget nok vil jeg gerne tage ørebøffer på men - uden at kritiserer andres musik smag - ikke alt den singlemalt i verden kunne få migt til at lytte til James Last - tried that,  been there etc. 

Jeg mener godt at det kan være politisk korrekt at være lidt efter Helmut Lotti, James Last; Engelbert Humperdinck, Richard Ragnval, og hvad de nu hedder de mennesker som spilder talent og musikalitet - ja i hvert til dels musikalitet og tja måske talent - på at lave vin og ølgod suppe

Når det regner er det alle de engle --  der da de var i blandt os ikke var begavet med musikalske evner men som så gerne ville have kunnet --  der græder hjertet ud over de der spilder deres musikalitet på underlødigheder.

Nej jeg er ikke sur og prøver heller ikke at lege smagsdommer men for ....

Peter - hørebøffer kan være meget gode til at lukke støj ude (og inde)

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

Jeg har fem sæt vintage headphones, men føler mig som en idiot med dem på. Lidt lige som at sidde overskrævs på en selvkørende plæneklipper. Det er sgu ikke noget for en voksen mand.

Peter

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Bare den er røget nok vil jeg gerne tage ørebøffer på men - uden at kritiserer andres musik smag - ikke alt den singlemalt i verden kunne få migt til at lytte til James Last - tried that,  been there etc. 

Jeg mener godt at det kan være politisk korrekt at være lidt efter Helmut Lotti, James Last; Engelbert Humperdinck, Richard Ragnval, og hvad de nu hedder de mennesker som spilder talent og musikalitet - ja i hvert til dels musikalitet og tja måske talent - på at lave vin og ølgod suppe

Når det regner er det alle de engle --  der da de var i blandt os ikke var begavet med musikalske evner men som så gerne ville have kunnet --  der græder hjertet ud over de der spilder deres musikalitet på underlødigheder.

Hej r-l-b,

Når alt kommer til alt har jeg aldrig hørt James Last. Jeg synes bare det var lidt synd at stakkels Jürgensen skulle sættes skammekrogen fordi han hører James Last.

Såvidt jeg husker artiklerne fra Hifidelity var det nu noget andet han hørte: jeg har ikke haft tid til at tjekke det, og det er jo også lige meget.

James Last pladerne jeg har, fulgt med en 60-70 plader og en mint condition Luxman 272(?) med en Ortofon MC pickup og en T-20 stepupper. Prisen var en tusse, så en stak James Last-plader tager man gerne med.

Jeg bruger også mine vintage hørebøffer en gang i mellem. Bare ikke i mit 45 kvm lytterum!

Peter

www.vintagehifi.dk

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Hej !.......

Jealvox'erne der er vist på side 1 (se nedenfor) var mine:

De er solgt !..... Men jeg tillader mig dog alligevel, at fortælle lidt om dem:

Højttalerne er snedkerfremstillede !......... For at imødegå ønsket om større udstrakthed i bunden, og for at hindre forstærkning af uønskede kabinetresonanser, har man i denne version valgt, at gøre kabinettet både kraftigere og større end oprindeligt !......... Kabinetteterne er ca. 25 % størrre, og højttalerne vejer over 175 kg stk !......... 2 mand skal tage ualmindeligt godt fat for at flytte/transportere dem !........

Lyden er et kapitel for sig !........ Dynamik, dynamik og atter dynamik !........ AC/DC bliver aldrig det samme uden dem !........

Carsten

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
bjørn skrev:
pqrannes skrev:
bjørn skrev:

QUOTE]

Peter

Peter

Så får naboerne sgu da noget at snakke om (pas nu på du ikke klipper forlængerledningen)

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
r-l-b skrev:

Hej r-l-b,

Når alt kommer til alt har jeg aldrig hørt James Last. Jeg synes bare det var lidt synd at stakkels Jürgensen skulle sættes skammekrogen fordi han hører James Last.

Såvidt jeg husker artiklerne fra Hifidelity var det nu noget andet han hørte: jeg har ikke haft tid til at tjekke det, og det er jo også lige meget.

James Last pladerne jeg har, fulgt med en 60-70 plader og en mint condition Luxman 272(?) med en Ortofon MC pickup og en T-20 stepupper. Prisen var en tusse, så en stak James Last-plader tager man gerne med.

Jeg bruger også mine vintage hørebøffer en gang i mellem. Bare ikke i mit 45 kvm lytterum!

Peter

Du har ondt af noget der skete for en generation siden, det er vel det man kan kalde vitageskrupler

Og tro mig, hausfrautyskertrut er ikke noget man spøger med blandt ordenlige folk, især ikke da tyskland rent faktisk var/er stærkt repræsenteret på big band scenen både med radioorkestrene og folk som trombonisten Albert Mangelsdorff og Peter Herbolzheimer men især tyskitalieneren Gigi Campi (klub/cafe ejer fra Køln) der fik ideen til, og bestyrede det mutinationale (og fremragende) Kenny Clarke/Francis Boland Big Band. Ikke så få danske jazzmusikere har arbejdet i tyskland 

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Du har ondt af noget der skete for en generation siden, det er vel det man kan kalde vitageskrupler

Og tro mig, hausfrautyskertrut er ikke noget man spøger med blandt ordenlige folk, især ikke da tyskland rent faktisk var/er stærkt repræsenteret på big band scenen både med radioorkestrene og folk som trombonisten Albert Mangelsdorff og Peter Herbolzheimer men især tyskitalieneren Gigi Campi (klub/cafe ejer fra Køln) der fik ideen til, og bestyrede det mutinationale (og fremragende) Kenny Clarke/Francis Boland Big Band. Ikke så få danske jazzmusikere har arbejdet i tyskland 

Jeg tror, at jeg har en af de bredeste musikhorisonter, man kan leve med - den inkluderer bl.a. den ægyptiske sangerinder Oum Kalsoum (en af flere stavemåder - man kan vist ikke skrive på arabisk her, så jeg må holde mig til transkriptionen), som jeg har mange vinylplader med - de sidste, der kunne fås i Kairo i slutningen af 80erne - men ud over de store klassiske komponister må jeg  indrømme, at mit kendskab til tysk musik begrænser sig til Kraftwerk og folkemusikbandet Rammstein, som jeg hører med stor fornøjelse.

Tak for at du udvider min horisont til også at berøre "hausfrautyskertrut".

Her er forresten et fantastisk billede af den unge, feterede Oum Kalsoum (det må være fra før 1952, hvor Abdel Nasser overtog magten i Ægypten!):

Peter

www.vintagehifi.dk

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
bjørn skrev:

Jeg tror, at jeg har en af de bredeste musikhorisonter, man kan leve med - den inkluderer bl.a. den ægyptiske sangerinder Oum Kalsoum (en af flere stavemåder - man kan vist ikke skrive på arabisk her, så jeg må holde mig til transkriptionen), som jeg har mange vinylplader med - de sidste, der kunne fås i Kairo i slutningen af 80erne - men ud over de store klassiske komponister må jeg  indrømme, at mit kendskab til tysk musik begrænser sig til Kraftwerk og folkemusikbandet Rammstein, som jeg hører med stor fornøjelse.

Tak for at du udvider min horisont til også at berøre "hausfrautyskertrut".

Her er forresten et fantastisk billede af den unge, feterede Oum Kalsoum (det må være fra før 1952, hvor Abdel Nasser overtog magten i Ægypten!):

Peter

James Last må vel betegnes som ægte kitch, og når tyskerne gør noget, så gør de det grundigt. Nina Hagen er et udmærket eksempel på tysk grundighed. Eller en eksildansker som Gitte Hænning, en sangerinde der har brugt et helt liv på tysk slagermusik når hun i virkeligheden er lang bedre til, og mere interesseret i, noget "ganz anderledes" som nytårskoncerten (dec.2006) i Copenhagen Jazzhouse hvor hun sang med sine gode venner fra New Jungle Orchestra til fulde dokumenterede

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

bjørn ...Eller en eksildansker som Gitte Hænning, en sangerinde der har brugt et helt liv på tysk slagermusik når hun i virkeligheden er lang bedre til, og mere interesseret i, noget ganz anderledes som nytårskoncerten (dec.2006) i Copenhagen Jazzhouse hvor hun sang med sine gode venner fra New Jungle Orchestra til fulde dokumenterede[/QUOTE skrev:

Gitte Hænning elsker vi alle. Det er vi da fri for at diskutere.

Peter

Gitte Hænning elsker vi alle. Det er vi da fri for at diskutere.

Peter

www.vintagehifi.dk

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

"en mint condition Luxman 272(?) med en Ortofon MC pickup og en T-20 stepupper. Prisen var en tusse"
why did I not get that offer...skyldte han dig en tjeneste? Der er da grej for det tredobbelte!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 05 Maj 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
"en mint condition Luxman 272(?) med en Ortofon MC pickup og en T-20 stepupper. Prisen var en tusse"
why did I not get that offer...skyldte han dig en tjeneste? Der er da grej for det tredobbelte!

Næh, han brugte bare ikke grammofonen længere og ville gerne af med den (det var også ham jeg købte Jealvox'erne af). Jeg har nu aldrig vænnet mig til lyden fra Ortofon MC'eren (i halvmørket ser jeg at det er en MC 200). den er skarp og præcis men også tilbageholdt i mine ører. Min spritnye om30 kan jeg bedre li'. Måske er mc 200eren bare slidt. Men sådan lyder det ikke umiddelbart.

Husk i øvrigt også at der fulgte 60 vinylplader (inkl. førnævnte James Last, en japansk Rittenour og nogle Steely Dan - og Fagan - plader, som jeg bare ikke kan finde ud af at kunne li´: det er sgu for glat efter min smag), en fin kulhårsbørste og sådan en pistolgizmo, som kan skyde alt statisk elektricitet væk fra pladerne.

Peter

www.vintagehifi.dk

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Steely Dan / Fagen er bare glat ..... man kunne fristes til at bede dem drikke deres morgenkaffe af et halvfyldt askebæger

Jeg har haft den samme oplevelse med OM 30 - dejlig pickup - men jeg må overgive mig til MC efter jeg har fået en high outputter fra Denon og Coral

Hvis du har AL di Meolas elegant gypsy plade fra slut halvfjerdserne (hvis du ikke har den, skaf den!)
så prøve at høre den først på den OM 30 og bagefter på en MC - det er altså som om han pludeseligt har fået dobbelt så mange strenge på guitaren

OM 30 er en god easy listening pickup og god til at få kvindestemme til at lyde godt og god til at få plader som har en tam bas til at lyde af mere in mm pickup med indbygget loudness!

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes