| Forfatter |
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu ved jeg ikke vanvittigt meget om transformere (ved dog, hvad hysterese er, så´n ca.), men er der ikke osse transformere i en Quad elektrostat? De nye 2905 får fuldstændigt over-fede anmeldelser, så noget må deres transformere slippe igennem
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
nu ved jeg ikke vanvittigt meget om transformere (ved dog, hvad hysterese er, så´n ca.), men er der ikke osse transformere i en Quad elektrostat? De nye 2905 får fuldstændigt over-fede anmeldelser, så noget må deres transformere slippe igennem |
|
|
Resonanser kommer helt uhindret igennem
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|
Når du så har lært det, så kan du osse lære det her:
http://nordost.com/Accessories/eco3.htm
Det er fortyndet Bamseline skyllemiddel på specialflaske til 3-400 dask for en bette slat. Meningen er, at dte skal fjerne statisk elektricitet fra dine kablers isolering. Hele hemmeligheden går dog i virkeligheden ud på noget helt andet. Nemlig den, at du bevæger dine kabler under påsmøringen. Det giver en tydeligt hørbar effekt. Hvis du derimod blot påførte ECO 3 med spray, uden at berøre dine kabler, så kan du bare glemme det hele.
|
|
|
Arr går vi ikke lidt hårdt efter dette stakkels produkt? (Nej det virker ikke, det er jeg klar over) Der er i det mindste et gran af sandfærdighed i det, da man sagtens kan fjerne statisk elektricitet med diverse væsker, og med de mickro dynamiske super forbedringer nogen herinde kan høre er jeg sikker på de må kunne høre det, selvom den maksimale statisk ladning et ht kabel kan bære næppe kan flytte en diskant membran en mikro milimeter, grundet den lave energi mængde. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
kaso skrev:
|
Det er sjovt med den bedrevidenhed, der lægges for dagen - specielt fra Amorte - i betragtning af at der primært er tale om overtro og indbildning - navnlig når man taler om tilspilning af kabler.
|
|
|
Av, for dén! 
Nu er ovenstående udsagn ophøjet til banal sandhed...af forfatteren selv! 
Jeg er især lidt imponeret over den (barnligt) manipulerende vending: [..] "i betragtning af at der primært er tale om overtro og indbildning" [..].
Det er da med beklagelse man må se, at "kaso" ikke ved hvad han udtaler sig om. 
Niels L.
|
|
|
Ahh - du har måske fakta, der dokumenterer betydningen af tilspilning af kabler?
Bemærk iøvrigt ordet "Primært" - for naturligvis kan et 0,1 mm2, 15m langt kabel have problemer med at overføre lyden korrekt - men for "normale" kobberkabler i f.eks. 2.5mm2 vil der ikke være målelige endsige hørbare forskelle hvadenten der står "NKT" eller noget mere eksotisk på.
Du glemte at svare på, om dine sanser lod sig narre af tegningen?
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
second skrev:
kaso skrev:
|
Eller måske en masse mennesker, der tror de kan høre forskel - fordi de ønsker at høre en forskel....
Det er sjovt med den bedrevidenhed, der lægges for dagen - specielt fra Amorte - i betragtning af at der primært er tale om overtro og indbildning - navnlig når man taler om tilspilning af kabler.
Kast et blik på skakbrædtet http://www.chessbase.com/puzzle/puzz10b.htm og fortæl mig så igen, at jeres formidable sanser ikke kan narres 
|
|
|
Nu er øjne og øre heller ikke det samme.
Hvis man tager det værste scenario mht. kabler kan enhver høre forskel - selv dig.
|
|
|
Øjne og ører er ikke det samme - men det er den samme hjerne, der behandler begge signaler - og som i begge tilfælde lader sig narre (demonstreret i talrige blindtests).
"Det værste scenario" - jeps - men jeg skrev også "primært". Med "normale" kobberkabler i f.eks. 2.5mm2 vil du ikke kunne måle endsige høre forskelle på "NKT" og "SuperduperUltradyrt".
|
| Til top |
|
| |
christian m Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 406
|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
second skrev:
kaso skrev:
|
Eller måske en masse mennesker, der tror de kan høre forskel - fordi de ønsker at høre en forskel....
Kast et blik på skakbrædtet http://www.chessbase.com/puzzle/puzz10b.htm og fortæl mig så igen, at jeres formidable sanser ikke kan narres 
|
|
|
Nu er øjne og øre heller ikke det samme.
Hvis man tager det værste scenario mht. kabler kan enhver høre forskel - selv dig.
|
|
|
Øjne og ører er ikke det samme - men det er den samme hjerne, der behandler begge signaler - og som i begge tilfælde lader sig narre (demonstreret i talrige blindtests).
"Det værste scenario" - jeps - men jeg skrev også "primært". Med "normale" kobberkabler i f.eks. 2.5mm2 vil du ikke kunne måle endsige høre forskelle på "NKT" og "SuperduperUltradyrt". |
|
|
Sikke noget vås
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian: Godt, velunderbygget og veldokumenteret indlæg!  
Men det gælder jo generelt for "Tweaks": De behøver ingen dokumentation - man skal bare tro på dem - og hvis man forlanger dokumentation eller kommer til at nævne fysikkens love, er det "noget vås".
Du glemte vist også at svare på, om din hjerne lod sig narre af skakbrættet......
Nå pyt: Behold jeres tro for jer selv - kabelfabrikanterne griner hele vejen til banken - og vi andre nyder så bare musikken imens......
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Davs...
Puha en diskussion... .
Det lykkes mig at overbevise et par meget skeptiske mennesker ved simple demonstration hvor kolossalt forskel det er imellem gode kabler og alm. snørebånd som kan købes for en slik hos elektrikeren.
Hvis nogen påstå at det ikke er forskel er det fordi det er flere steder i anlægget hvor lyden bliver kvæld og et stakkels kabel ikke er nok til at gøre forskel... .
Hi-fi tager tid. Det tog mig faktisk over 20 år at selv indse hvor meget kabler har at sige. Da jeg var teenager "viste" jeg også alt om hifi, byggede endda meget selv osv. og penge til kabler skulle man da ikke brug...elektriker kabler var ligeså gode... meeeen man bliver klogere...
Man kan da høre forskel (når ens kabler er i orden ) på at skifte en enkelt modstand til en bedre en osv... meeen det er en anden diskussion. __________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
amorte Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 328
|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaso skrev:
"Det værste scenario" - jeps - men jeg skrev også "primært". Med "normale" kobberkabler i f.eks. 2.5mm2 vil du ikke kunne måle endsige høre forskelle på "NKT" og "SuperduperUltradyrt".
[/QUOTE]
Kan vi så konkludere, at du benytter 2,5mm2 fra Harald Nyborg eller NKT i dit setup, og mener, at der ikke findes kabler der er bedre til formålet?
Du er forresten da velkommen til at løfte sløret for os andre mht hvilken elektronik og højttalere du benytter! (din profil er jo ikke særligt oplysende).
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps - Harald Nyborg - til baghøjtalerne.
Til front - ældre (i den billige ende) Supra 2.5mm2 - købt i Hifi-klubben i et øjebliks forvirring.
Denon 3802 Denon 1920 (forbundet digitalt til forstærker) B&W CDM1NT (front) B&W CDMCNT (Center) B&W LM1 (bag) B&W ASM### (Sub - jeg husker ikke nummeret)
Eneste sted jeg har kunnet registre en ændring ved udskiftning af kabel har været et dårligt skærmet scartkabel. (og ja: Jeg har leget lidt med kabler, bi-wiring etc.).
|
| Til top |
|
| |
John Mogensen Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Tusindfryd Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 15 Juni 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan kan man retfærdiggøre prisen på dette kabel, som til og med bruger luft som isolator...ha ha ha helt til grin.
http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Kabel/Hoejttalerkabe l/TARA_LABS_Air_1_kabel_20_meter.htm
Jeg bruger nøjagtig samme teknologi bare med et andet materiale til en pris á 4kr. pr. meter. Her anvendes også luft som afstands-isolator. ...Men man kan sagtens købe 2m. af Tusindfryd-kablet for den nette sum á 13999kr. pr. mono-meter.
Vi får ofte spørgsmål om, hvor meget man bør bruge på kabler. Det bedste svar er "så meget som muligt, men selvfølgelig inden for fornuftens grænser". __________________ Hvis man med åbne øre ikke kan se mig, kan man jo ikke se hvad jeg høre
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 15 Juni 2007 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 15 Juni 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg leder stadig efter en der vil sige mig hvor kort et højtaler kabel skal være for at man stadig kan høre forskel?
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 15 Juni 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er så småt begyndt at blive overbevist om, at kabler gør en forskel, men det kræver lige noget mere prøvelytning og eksperimenteren.
I dag prøvede jeg at sætte almindeligt nkt 2x1,5 mm2 lytte lidt skiftede til 2x(2x2,5mm2) jamo højttalerkabel som jeg havde liggende, altså 2 leder til hver pol, og jeg er 99,9% sikker på lyden blev væsentlig bedre i diskanten, ikke så skinger mere ren og afbalanceret, mon det kan være rigtigt ?
Ville det typisk være sådan en forbedring man vil opleve ?
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
Tusindfryd Lukket konto

|
| Sendt: 15 Juni 2007 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan godt passe man kan høre foreskel, men om det er bedre kommer an på hvordan resten af anlægget lyder. Lyder anlægget for skingert har tykkere kabel en højere mH-værdi pga større leder-masse samt et typisk flere-coret kabel er snoet indeni. Dette vil jo virke som en mindre spole og dermed dæmpe diskanten.
Er man til Techno-trance med syret diskant og dunke-dyret med sin kæp vil enkelt-coret tykt kabel være idéel....he he, lidt dunke-dyr er man vel altid... __________________ Hvis man med åbne øre ikke kan se mig, kan man jo ikke se hvad jeg høre
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 15 Juni 2007 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusindfryd skrev:
Det kan godt passe man kan høre foreskel, men om det er bedre kommer an på hvordan resten af anlægget lyder. Lyder anlægget for skingert har tykkere kabel en højere mH-værdi pga større leder-masse samt et typisk flere-coret kabel er snoet indeni. Dette vil jo virke som en mindre spole og dermed dæmpe diskanten.
Er man til Techno-trance med syret diskant og dunke-dyret med sin kæp vil enkelt-coret tykt kabel være idéel....he he, lidt dunke-dyr er man vel altid... |
|
|
hmmmmmm, okay takker.
Jeg synes ikke anlæget lød skingert før, men synes som sagt den blev mere ren og afbalanceret, og derved må jeg så betegne lyden som mere skinger før  (ren nonsens), men ikke desto mindre opfatter jeg det sådant. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 15 Juni 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J
Jamen der er jo mange der deler din mening. Og jeg mener, at ligesom alt andet, kan kabler påvirke lyden overalt på frekvensskalaen. Men husk nu at kabler ligger sidst i "fødekæden" dvs. at næsten alt andet er mere vigtigt 
|
| Til top |
|
| |
Tusindfryd Lukket konto

|
| Sendt: 15 Juni 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det dæmper jo ikke hele diskant området men vislen og skrigeri skulle gerne blive dæmpet betragteligt...  __________________ Hvis man med åbne øre ikke kan se mig, kan man jo ikke se hvad jeg høre
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 15 Juni 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
|
Hans J
Jamen der er jo mange der deler din mening. Og jeg mener, at ligesom alt andet, kan kabler påvirke lyden overalt på frekvensskalaen. Men husk nu at kabler ligger sidst i "fødekæden" dvs. at næsten alt andet er mere vigtigt 
|
|
|
hmmm... sådan kan man vel ikke sige om et kredsløb? Hvis der er en filter effekt et eller andet sted, så har den indflydelse hele vejen rundt! Der er jo ikke dele af elektronerne der står af undervejs 
|
| Til top |
|
| |