Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Højttalerkabler... fup eller fakta? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wkkm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
wkkm skrev:

wrong skrev:
Nu har jeg ikke gidet at læse hel tråden igennem. men hvis du ikke kan høre forskel på kabler, skal du da bare være glad for, at du slipper for spilde kræfter og penge på kabler der matcher dit setup
MVH WRONG

Hørt!Hurra!Der findes jo osse folk,der tror Chivas er en whisky.............og er lykkelige i troen derpå.

Og netop den gruppe kan som regel ikke smage forskel på whiskyér........

Det var det jeg mente.Hele diskussionen er tåbelig.Kan man ikke høre forskel,så lad være at købe.Kan man,så køb og glæd dig over det.Selv min meget blonde kone kunne høre forskel da jeg knaldede NO Frey på.....

Til top Vis wkkm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wkkm

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

wkkm skrev:
gl.jas skrev:
wkkm skrev:

wrong skrev:
Nu har jeg ikke gidet at læse hel tråden igennem. men hvis du ikke kan høre forskel på kabler, skal du da bare være glad for, at du slipper for spilde kræfter og penge på kabler der matcher dit setup
MVH WRONG

Hørt!Hurra!Der findes jo osse folk,der tror Chivas er en whisky.............og er lykkelige i troen derpå.

Det var det jeg mente.Hele diskussionen er tåbelig.Kan man ikke høre forskel,så lad være at købe.Kan man,så køb og glæd dig over det.Selv min meget blonde kone kunne høre forskel da jeg knaldede NO Frey på.....

Hvis du mener diskussionen er tåbelig, hvorfor blander du dig så ?

Jeg mener den er ganske relevant, derfor deltager jeg i den.

Hvis der er markant forskel, burde det vel også være muligt at måle forskel ?

Jeg mindes der engang blev skrevet et eventyr som hedder Kejserens nye klæder, det kan man passende overføre til en masse andre snobholdninger!!!!!!!!!

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

wkkm skrev:
gl.jas skrev:
wkkm skrev:

wrong skrev:
MVH WRONG

Hæ. Glimrende analogi.
Men også her på slottet kan konen ubesværet høre forskel på de enkelte kabeltyper, og Frey er som bekendt et aldeles glimrende kabel...

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

wkkm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2004
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
wkkm skrev:
gl.jas skrev:
wkkm skrev:

wrong skrev:
MVH WRONG

Hvis du mener diskussionen er tåbelig, hvorfor blander du dig så ?

Jeg mener den er ganske relevant, derfor deltager jeg i den.

Hvis der er markant forskel, burde det vel også være muligt at måle forskel ?

Jeg mindes der engang blev skrevet et eventyr som hedder Kejserens nye klæder, det kan man passende overføre til en masse andre snobholdninger!!!!!!!!!

Nu argumenterer du som Erasmus Montanus.....hvad var det nu Einstein sagde om det målbare????HVIS jeg kan høre forskel er jeg glad og køber;kan jeg ikke køber jeg ikke.Slutprut. 

Til top Vis wkkm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wkkm

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
wkkm skrev:
gl.jas skrev:
wkkm skrev:

wrong skrev:
MVH WRONG

Hæ. Glimrende analogi.
Men også her på slottet kan konen ubesværet høre forskel på de enkelte kabeltyper, og Frey er som bekendt et aldeles glimrende kabel...

Ja vi kan alle høre forskel, typisk meget hvis det ser eksotisk ud. Prøv og tage noget standard installationskabel, og dit NO Frey også lave nogle hurtige skift frem og tilbage. Optimalt ville selvfølgelig være med en A/B omskifter på din amp så det kan gøres super hurtigt... så ville i få jer en på opleveren

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

At ville reducere diskussionen om kabler til at handle om Ohms lov (der i parantes bemærket ikke er nogen lov, men et empirisk udtrykfor sammenhængen mellem I,U og R) er nok at forsimple sagen lidt. Der findes store mængder af målinger på de materialer der indgår i kabler, søg selv. Det er samspillet mellem de forskellige parametre der giver kablet sine egenskaber.

Det er jo nok ikke være hokus pokus altsammen, vdHul levere kabler til medicinalindustrien og NO er vidst et spin of fra NASA.

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Honda#1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Der er da ikke forskel i lyden på højttalerkabler!

Jeg hører faktisk selv  så dårligt at jeg var nødt til at købe et rigtigt godt og relativt dyrt bi-wire HT-kabel til mit anlæg; VDH Supernova.

Der er faktisk nogle her på forum der hører så godt at de er helt tilfredse og klarer sig fuldt ud med kabler til få hundrede kr. for 2 gange 3 meter incl. terminering. 

Der er også nogen her på forum der hører så godt at de mener en god og flot udført terminering direkte ødelægger lyden...

Sådan   Bare det var mig....! 

Til top Vis Honda#1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Honda#1

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

For mange år siden levede en kejser, som holdt så uhyre meget af dejlig lyd fra sit HiFi-anlæg, at han gav alle sine penge ud for ret at få den dejligste lyd. Han brød sig ikke om sine medmennesker, brød sig ej om komedie eller om at køre i skoven.

images/hcaev009_01.jpg

I den store stad, hvor han boede, gik det meget fornøjeligt til, hver dag kom der mange fremmede, en dag kom der to eksperter; de gav sig ud for at være HIFi-eksperter og sagde, at de forstod at lave de dejligste kabler, man kunne tænke sig. Ikke alene lyden og klangen var noget usædvanligt smukt, men de kabler, som blev lavet af dem, havde den forunderlige egenskab at de blev usynlige for ethvert menneske, som ikke kunne lytte til et anlæg, eller også var utilladelig dum.

“Det var jo nogle dejlige kabler,” tænkte kejseren; “ved at bruge dem på mit anlæg, kunne jeg komme efter, hvilke mænd i min omgangskreds der ikke dur til at lytte til mit anlæg , jeg kan kende de kloge fra de dumme! ja det kabel må straks laves til mig!” og han gav de to eksperter  mange penge på hånden, for at de skulle begynde på deres arbejde.

De satte også borde og stole med lampe og lup op, lod som om de arbejdede, men de havde ikke det mindste på bordet. Rask væk forlangte de den fineste kobber, det reneste sølv og det prægtigste guld; det puttede de i deres egen pose og arbejdede på de tomme borde, og det til langt ud på natten.

“Nu gad jeg dog nok vide, hvor vidt de er med kablerne!” tænkte kejseren, men han var ordentligt lidt underlig om hjertet ved at tænke på, at den, som var dum, eller slet ikke kunne lytte til sit anlæg, ikke kunne se det, nu troede han nok, at han ikke behøvede at være bange for sig selv, men han ville dog sende nogen først for at se, hvorledes det stod sig. Alle mennesker i hele byen vidste, hvilken forunderlig kraft kablerne havde, og alle var begærlige efter at se, hvor dårlig eller dum hans nabo var.

“Jeg vil sende min gamle ærlige far hen til eksperterne!” tænkte kejseren, “han kan bedst se, hvorledes kablerne tager sig ud, for han har forstand, og ingen kan lytte bedre på sit anlæg end han!” —

Nu gik den gamle skikkelige far ind i salen, hvor de to eksperter sad og arbejdede ved de tomme borde. “Gudbevares!” tænkte den gamle far og spilede øjnene op! “jeg kan jo ikke se noget!” Men det sagde han ikke.

Begge eksperter bad ham være så god at træde nærmere og spurgte, om det ikke var nogle smukke kabler og dejlige farver. Så pegede de på de tomme borde, og den stakkels gamle far blev ved at spile øjnene op, men han kunne ikke se noget, for der var ingen ting. “Herregud!” tænkte han, “skulle jeg være dum! Det har jeg aldrig troet, og det må ingen mennesker vide! skulle jeg ikke du til at lytte til mit anlælg? Nej det går ikke an, at jeg fortæller, jeg ikke kan se kablerne!”

“Nå, De siger ikke noget om det!” sagde den ene, som sad ved bordet!

“Oh de er nydelige! ganske allerkæreste!” sagde den gamle far og så igennem sine briller, “disse kabler og disse farver! — ja, jeg skal sige kejseren, at det behager mig særdeles!”

“Nå det fornøjer os!” sagde begge eksperter, og nu nævnede de kablerne ved navn og det sælsomme mønster. Den gamle far hørte godt efter, for at han kunne sige det samme, når han kom hjem til kejseren, og det gjorde han.

Nu forlangte eksperterne flere penge, mere silke, sølv og guld, det skulle de bruge til kablerne. De stak alt i deres egne lommer, på borderne kom ikke et kabel, men de blev ved, som før, at lave kabler på de tomme borde.

Kejseren sendte snart igen et andet skikkelig familiemedlem hen for at se, hvorledes det gik med kablerne, og om kablerne snart var færdige. Det gik ham ligesom den anden, han så og så, men da der ikke var noget uden de tomme borde, kunne han ingen ting se.

“Ja, er det ikke et smukt stykke kabel!” sagde begge eksperter og viste og forklarede det dejlige mønster, som der slet ikke var.

“Dum er jeg ikke!” tænkte manden, “det er altså mit gode anlæg, jeg ikke kan lytte til? Det var løjerligt nok! men det må man ikke lade sig mærke med!” og så roste han kablerne, han ikke så, og forsikrede dem sin glæde over de skønne kabler og det dejlige mønster. “Ja det er ganske allerkæreste!” sagde han til kejseren.

Alle mennesker i byen talte om de prægtige kabler.

Nu ville da kejseren selv se det, medens de endnu var på borderne. Med en hel skare af udsøgte mænd, mellem hvilke de to gamle skikkelige familiemedlemmer var, som før havde været der, gik han hen til begge de listige eksperter, der nu arbejdede af alle kræfter, men uden kabel eller tråd.

“Ja er det ikke magnifik!” sagde begge de skikkelige familiemedlemmer. “Vil Deres Majestæt se, hvilket mønster, hvilke kabler!” og så pegede de på de tomme borde, thi de troede, de andre vistnok kunne se kablerne.

“Hvad for noget!” tænkte kejseren, “jeg ser ingen ting! det er jo forfærdeligt! er jeg dum? dur jeg ikke til at lytte? det var det skrækkeligste, som kunne arrivere mig!” “Oh de er meget smukke!” sagde kejseren, “det har mit allerhøjeste bifald!” og han nikkede tilfreds og betragtede de tomme borde; han ville ikke sige, at han ingen ting kunne se. Hele følget, han havde med sig, så og så, men fik ikke mere ud af det, end alle de andre, men de sagde ligesom kejseren, “oh de er meget smukke!” og de rådede ham at putte disse nye, prægtige kabler på første gang, ved den store HiFiudstilling, som forestod. “Det er magnifik! nysseligt, excellent!” gik det fra mund til mund, og man var alle sammen så inderligt fornøjede dermed. Kejseren gav hver af eksperterne et ridderkors til at hænge i knaphullet og titel af kabeljunkere.

Hele natten før den formiddag udstillingen skulle være, sad eksperterne oppe og havde over seksten lys tændt. Folk kunne se, de havde travlt med at få kejserens nye kabler færdige. De lod, som de tog kablerne af borderne, de klippede i luften med store sakse, de knyttede med hænderne uden tråd og sagde til sidst: “Se nu er kablerne færdige!”

Kejseren, med sine fornemste kavalerer, kom selv derhen og begge eksperter løftede den ene arm i vejret ligesom om de holdt noget og sagde: “Se her er det første kabel! her er det andet! her er det næste!” og således videre fort. “Det er så let, som spindelvæv! man skulle tro man havde ingen ting i hånden, men det er just dyden ved det!”

“Ja!” sagde alle kavalererne, men de kunne ingen ting se, for der var ikke noget.

“Vil nu Deres Kejserlige Majestæt allernådigst behage at tage deres gamle kabler af!” sagde eksperterne, “så skal vi sættede nye på, herhenne!”

Kejseren lagde alle sine kabler, og eksperterne bar sig ad, ligesom om de gav ham hvert stykke af de nye, der skulle være lavet, og kejseren vendte og drejede det.

“Gud hvor de lyder godt! hvor de passer dejligt!” sagde de alle sammen. “Hvilket mønster! hvilke farver! det er kostbare kabler!” —

Kammerherrerne, som skulle bære kablerne, famlede med hænderne hen ad gulvet, ligesom om de tog kablerne op, de gik og holdt i luften, de turde ikke lade sig mærke med, at de ingenting kunne se.

Så gik kejseren ind til udstillingen og alle mennesker i hallen sagde: “Gud hvor kejserens nye kabler er mageløse! hvilket dejlige kabler! hvor de lyder perfekt!” Ingen ville lade sig mærke med, at han intet så, for så havde han jo ikke forstand på at lytte, eller også være meget dum. Ingen af kejserens kabler havde gjort sådan lykke.

“Men han har jo ikke nogen kabler på anlægget,” sagde et lille barn. “Herregud, hør den uskyldiges røst,” sagde faderen; og den ene hviskede til den anden, hvad barnet sagde.

“Men han har jo ikke nogen kabler på,” råbte til sidst hele folket. Det krøb i kejseren, thi han syntes, de havde ret, men han tænkte som så: “Nu må jeg holde udstillingen ud”. Og kammerherrerne gik og bar på kablerne, som der slet ikke var.

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hans J, tak for godnat historie, det bare lidt for tidligt, men den er god nok

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg skrev:
  Hans J, tak for godnat historie, det bare lidt for tidligt, men den er god nok

Takker ydmygt , kunne dog gøres bedre, havde bare ikke tid til det .

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Hurin skrev:

Et højtalerkabels eneste formål er at bringe et elektrisk signal fra en forstærker til en højtaler med mindst muligt tab.

Den korrekte måde at teste et elektrisk kabel på, er ikke med ørene, men med elektronisk måleudstyr.

Jeg kan selvfølgelig give dig ret i formålet med et htkabel, ingen diskussion der.

Men at postulere at den eneste måde at teste et kabel på er med måle udstyr, da en værre gang vrøvl - hvad er du vil opnå med at måle?

Hvor stor forskel der er på signalet, hvis du måler ved udgangen på forstærkeren, og hvis du måler ved enden på kablet.

Men en sådan fremgangsmåde ville jo hurtigt afsløre, at det er ren placebo effekt, som når folk kan smage forskel på kildevand. 

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Hans J:
Super! Tak for en fed historie, og særligt fordi du gjorde dig ulejligheden med at skrive den gammelkendte klassiker om.

Jeg er ikke enig i din konklusion angående kabler, men lad det ligge. Dejligt, du gad bruge tiden på at skrive som du gjorde.

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

Hans J:
Super! Tak for en fed historie, og særligt fordi du gjorde dig ulejligheden med at skrive den gammelkendte klassiker om.

Jeg er ikke enig i din konklusion angående kabler, men lad det ligge. Dejligt, du gad bruge tiden på at skrive som du gjorde.

Mvh

Brok

Takker, men jeg har altså ikke konkluderet noget .

Jeg er da åben overfor der kan være forskel, ville bare gerne se "beviser", hvis jeg må bruge det ord.

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Takker, men jeg har altså ikke konkluderet noget .

Jeg er da åben overfor der kan være forskel, ville bare gerne se "beviser", hvis jeg må bruge det ord.

Ok, sorry. Hvis du har lyst, kan jeg give dig et bevis i form af en hyggelig lytteseance hos mig. 2 sæt middelmådige kabler, med middelmådige stik i lægden kort, anvendt på et middelmådigt anlæg. Tro, mig, der er forskel på de 2 sæt. Jeg gi'r gerne kaffe til. Pick a date, og kig forbi.

Mvh

Brok

Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Hvor stor forskel der er på signalet, hvis du måler ved udgangen på forstærkeren, og hvis du måler ved enden på kablet.

Men en sådan fremgangsmåde ville jo hurtigt afsløre, at det er ren placebo effekt, som når folk kan smage forskel på kildevand. 

Der er da sikkert en eller anden målbar forskel, om ikke andet så forskel på modstanden, men hvad er det du vil bruge denne målte forskel til. Desuden er der da forskel på kildevand, det kommer da an på hvad det er filtreret igennem, der er da osse forskel på kaffe, whiskey, vin. Der er da osse forskel på en Trabant og en Rolls Royce, selv om de begge opfylder det basale transportbehov, har 4 hjul, en motor og et rat.

Og Chivas Regal smager af kogesprit og burde forbydes til indvortes brug.

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Fedest, det kunne jeg godt tænke mig, skal bare lige have arrangeret det med familien. Ikke det skal være en familieudflugt, skal bare lige have fri .

Og kald lige dit anlæg middelmådigt igen, hvad skulle jeg så kalde mit HulFi.

Send mig evt. en PB.

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Jeg plejer at få høvl, når jeg blander mig i disse debatter, på trods af jeg aldrig har fremlagt min holdning til dette eller hint kabel ell. lign.
Men jeg vil henlede opmærksomheden på en fremragende artikel i seneste Gastro p.60 "To sider af samme sag", hvor ens vine bliver blindsmagt og
hver gang gætter begge vinkendere på to forskellige vine. Ret sjov læsning, og uden tvivl ikke uden sammeligning med kabler   
Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton

Tusindfryd
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Det par spilledåser jeg har sat på min trans-slæde er wired-up med et solidt og særdeles velspillende 10kroners kabel, til og med pr.meter.

Det kan skam sagtens høres når de bliver pillet af........det har jo ligesom noget med sammenspillet med effekttrinets udgangs-impedance at gøre, i forevejen er kabler af så ren kvalitet idag at det næppe kan høres med mindre man skifter de, efter nogens mening, meget dårlige el-kabler man har wired anlægget op med fra elværket, via kablet i muren som unægtelig må opfange samtlige radio og tv kanaler som findes i hele universet så man bliver helt bims af bare at høre 10sekunder af en ellers henrivende flemming "bamse" jørgensen cd som endvidere er optaget på LP, netop fordi 16bit nu engang burde lyde bedre på en eksotisk lakplade....

Engang var lyd nu engang ægte, før det blev sværtet ind i en apple-computer og solgt videre...

Til top Vis Tusindfryd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tusindfryd

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Fedest, det kunne jeg godt tænke mig, skal bare lige have arrangeret det med familien. Ikke det skal være en familieudflugt, skal bare lige have fri .

Og kald lige dit anlæg middelmådigt igen, hvad skulle jeg så kalde mit HulFi.

Send mig evt. en PB.

PM er sendt. Og lad endelig familien blive hjemme. Ungerne larmer med garanti lige så meget som mine egne, og er fruen god for øjet, blir jeg så underligt forsagt og distræt.

Edit: og det er altså ganske almindelige kabler jeg har. Et par hundrede kroner meteren er vist alt, hvad de kostede fra nye. Hvilket er væsentligt mere, end jeg gav for dem brugt

Mvh

Brok

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Tja, kan ikke andet end sige, at jeg tog en blindtest med min fader, og jeg lokaliserede, at han havde det samme kabel på to gange....

Eller jeg udtalte at jeg ikke kunne høre forskel, og så grinte han og indrømmede det var det samme :)

Jeg valgte ikke det dyre, men det mellemdyre... Det lød bedst i min blindtest, blindtest kan så meget anbefales, så er du sikker på at du ikke bliver påvirket psykisk.

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes