Emne: Højttalerkabler... fup eller fakta? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
wkkm skrev:
gl.jas skrev:
wkkm skrev:
wrong skrev:
Nu har jeg ikke gidet at læse hel tråden igennem. men hvis du ikke kan høre forskel på kabler, skal du da bare være glad for, at du slipper for spilde kræfter og penge på kabler der matcher dit setup MVH WRONG
|
|
|
Hørt!Hurra!Der findes jo osse folk,der tror Chivas er en whisky.............og er lykkelige i troen derpå.
|
|
|
Og netop den gruppe kan som regel ikke smage forskel på whiskyér........
|
|
|
Det var det jeg mente.Hele diskussionen er tåbelig.Kan man ikke høre forskel,så lad være at købe.Kan man,så køb og glæd dig over det.Selv min meget blonde kone kunne høre forskel da jeg knaldede NO Frey på.....
|
|
|
Hæ. Glimrende analogi. Men også her på slottet kan konen ubesværet høre forskel på de enkelte kabeltyper, og Frey er som bekendt et aldeles glimrende kabel...
|
|
|
Også her på Kastellet har konen en udemærket hørelse, engang havde et Transparent kabel (hvorfor hedder de egentligt det ? misvisende ) forvildet sig ind på mit setup hvortil konen kommenterede: "Kan du ikke få det grynede og klemte kabel af igen - det er jo ikke til at holde ud at høre på" . Så jo, der er forskel på lyden i kabler, ingen tvivl om det  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hæ...
[/QUOTE]
Også her på Kastellet har konen en udemærket hørelse, engang havde et Transparent kabel (hvorfor hedder de egentligt det ? misvisende ) forvildet sig ind på mit setup hvortil konen kommenterede: "Kan du ikke få det grynede og klemte kabel af igen - det er jo ikke til at holde ud at høre på" . Så jo, der er forskel på lyden i kabler, ingen tvivl om det 
[/QUOTE]
Måske lidt off topic, men anyway... ikke noget bedre end koner der kan høre.... min har lige fået ny bil, så kom hun hjem og sag: "Gidder du ikke lige skifte højtallere i bilen, de er ikke til at holde ud" .
Vi trainer dem godt, det må man sige.....:)
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
panos skrev:
|
Måske lidt off topic, men anyway... ikke noget bedre end koner der kan høre.... min har lige fået ny bil, så kom hun hjem og sag: "Gidder du ikke lige skifte højtallere i bilen, de er ikke til at holde ud" .
Vi trainer dem godt, det må man sige.....:)
|
|
|
...den var sgu go'
__________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J, undskyld mig, men det er jo noget vrøvl du skriver ! Selvfølgelig er der forskel på lyden af kabler, nogen gør det godt, andre er deciderede skadelige for dit setup og igen nogen er helt fantastiske. NO Valhalla hører til i den sidste kategori og havde jeg grynene til dem røg de fluks på, det har jeg ikke så jeg leder da stadigt efter Valhalla junior der er til at betale 
Selvfølgelig er der da en vis placebo-effekt i at nu skiftes der kabel og så skal det sgu lyde anderledes, ingen tvivl om det, men blindtest viser at der er forskel på kabler, kan ikke huske om det var stereotimes der lavede en blindtest med en del kabler for nogle år siden, og konklusionen var at der kun var markante forbedringer ved skift til NO, Chord og vistnok Cardas. Resten gav nada, det kan man så lægge i hvad man vil men min påstand er, at kan man ikke forskel på kabler så kan man intet som helst høre og man bør nok fokusere på en anden hobby ! __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor har jeg skrevet der ikke er forskel ?
|
| Til top |
|
| |
NickyD Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 345
|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da helt utroligt at man kan tro at HiFi intusiaster er de dummeste folk i verden, der bare smidder deres penge ud på ingenting
Hvis der ikke er forskel på kabler, så var der vel ikke så mange kabelproducenter som der er?
Sjovt nok, er det altid dem der ikke vil ofrer særligt mange penge på deres anlæg, der ikke kan høre forskel på kabler? Og det er jo nok derfor i ikke kan høre forskel....
Men jeg vil da glædeligt indrømme, at jeg personligt godt kunne være foruden den 8. sans (som det åbenbart er) at kunne høre forskel, så kunne jeg da bruge mine penge på noget andet.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
| Hvor har jeg skrevet der ikke er forskel ? |
|
|
Det gør du heller ikke direkte, men det du skrev var da et plagiat på "Kejserens nye klæder", ikke ? Hvis ikke du har forstået eventyret inden du begynder at plagiere på det så er det da helt ude i hampen 
nå, men back to basics: Har jeg forstået dig ret så langt at du mener dyre kabler ikke er pengene værd, eller hvad mener du egentligt ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
NickyD skrev:
|
Det er da helt utroligt at man kan tro at HiFi intusiaster er de dummeste folk i verden, der bare smidder deres penge ud på ingenting
|
|
|
Jow jow, vi er en flok veldresserede høns der tænker jo dyrere jo bedre __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Hans J skrev:
| Hvor har jeg skrevet der ikke er forskel ? |
|
|
Det gør du heller ikke direkte, men det du skrev var da et plagiat på "Kejserens nye klæder", ikke ? Hvis ikke du har forstået eventyret inden du begynder at plagiere på det så er det da helt ude i hampen 
nå, men back to basics: Har jeg forstået dig ret så langt at du mener dyre kabler ikke er pengene værd, eller hvad mener du egentligt ? |
|
|
Dem som jeg er efter med dette eventyr, er dem som udgiver sig for at være eksperter, dem som kommer med udtalelser som "Hvis du ikke kan høre forskel har du ikke lært at lytte", "Du egner dig ikke til at beskæftige dig med emnet" osv osv (mere eller mindre frit omskrevet). Mener ikke "Kejserens nye klæder" sår tvivl om skræddere som sådan, men mere de som udgiver sig for at være det!!!!!!!!! Eller måske nærmere forfængelighed i bund og grund. Hvis du gider læse tråden igennem, vil du også læse, der er en som har været så flink at demonstrere kablers betydning for mig, og vi er ved at arrangere en sådan demoaften, så jeg må pointere endnu engang, jeg har ikke sagt "kabler har ingen betydning", jeg ønsker blot noget dokumentation på den ene eller anden måde, gerne målinger. PS: En hobby behøves vel ikke altid være perfektionistisk (fanatisk), synes at se mange som spiller andet end Superliga og divisionsfodbold hygge sig med det. Jeg har det fint med min genfundne hobby, selvom jeg ikke bruger alle mine penge på den.
|
| Til top |
|
| |
blackfrancis Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 149
|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hans j....cool nok at du interesserer dig for emnet, og du får kun respekt herfra for at have en afslappet holdning til hifi som hobby...det tror jeg vi er flere på dette forum der godt kunne lære lidt af. men....jeg har en gammel audi 100 som jeg er rigtig glad for, og elsker at cruise rundt i. herlig model fra 1980, orange med brunt indtræk og automatgear...står som ny, har kørt 40.000 km og kostede mig en slik i tyskland! jeg kunne aldrig drømme om at ofre en halv million eller mere på en bil. det mener jeg ikke kvalificerer mig til at have en holdning til om sportsvogns-entusiaster bør bruge penge på ekstra dyrt brændstof, eller om lavprofil-dæk af eksotisk gummi gør en forskel på køreglæden. det har jeg nemlig ingen erfaring med, overhovedet.
men thumbs up for den kommende demoaften 
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackfrancis skrev:
hans j....cool nok at du interesserer dig for emnet, og du får kun respekt herfra for at have en afslappet holdning til hifi som hobby...det tror jeg vi er flere på dette forum der godt kunne lære lidt af. men....jeg har en gammel audi 100 som jeg er rigtig glad for, og elsker at cruise rundt i. herlig model fra 1980, orange med brunt indtræk og automatgear...står som ny, har kørt 40.000 km og kostede mig en slik i tyskland! jeg kunne aldrig drømme om at ofre en halv million eller mere på en bil. det mener jeg ikke kvalificerer mig til at have en holdning til om sportsvogns-entusiaster bør bruge penge på ekstra dyrt brændstof, eller om lavprofil-dæk af eksotisk gummi gør en forskel på køreglæden. det har jeg nemlig ingen erfaring med, overhovedet.
men thumbs up for den kommende demoaften  |
|
|
Hehe, ja jeg glæder da mig til lidt mere indsigt i denne forunderlige verden :) Jeg har ikke nogen indflydelse og agter heller ikke at bestemme hvor mange penge folk bruger på deres hobby ( Men måske de kunne bruge lidt af deres mange penge på, at hjælpe folk der har brug for hjælp (cancerfond, børnehjælp, den tredie verden osv.), just my thought ). Uanset hvor meget man ofre, har man da ret til at have sin holdning og give udtryk for den, ellers er det dælme svært at have et forum som dette, man kan jo ikke give enhver ret per automatik ;) Jeg mener blot de som laver indlæg som f.eks. "hele diskussionen er tåbelig!!!", ikke bidrager med noget som helst konstruktivt i debatten. Jeg er helddigvis ikke så forstokket (endnu), at jeg ikke kan ændre menning eller overbevises om jeg tager fejl.
|
| Til top |
|
| |
blackfrancis Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 149
|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
blackfrancis skrev:
|
men thumbs up for den kommende demoaften 
o |
|
|
Hehe, ja jeg glæder da mig til lidt mere indsigt i denne forunderlige verden :)
Jeg har ikke nogen indflydelse og agter heller ikke at bestemme hvor mange penge folk bruger på deres hobby (Men måske de kunne bruge lidt af deres mange penge på, at hjælpe folk der har brug for hjælp (cancerfond, børnehjælp, den tredie verden osv.), just my thought ).
Uanset hvor meget man ofre, har man da ret til at have sin holdning og give udtryk for den, ellers er det dælme svært at have et forum som dette, man kan jo ikke give enhver ret per automatik ;) Jeg mener blot de som laver indlæg som f.eks. "hele diskussionen er tåbelig!!!", ikke bidrager med noget som helst konstruktivt i debatten.
Jeg er helddigvis ikke så forstokket (endnu), at jeg ikke kan ændre menning eller overbevises om jeg tager fejl.
|
|
|
det er da rigtigt at man kunne bruge sine penge mere fornuftigt. den holdning møder man tit. det er meget sjovt, at havde jeg haft en kæmpevilla eller en bil til den tredobbelte pris af min hifi investering, vare der aldrig een der havde tænkt tanken at pengene kunne bruges mere fornuftigt. men nok om det...for du har jo egentlig ret!
jeg ønsker på ingen måde at angribe mængden af penge du smider efter hifi...snarere at du lader til at have valgt side som skeptiker, uden at have draget en eneste erfaring selv. jeg glæder mig dog fortsat til at høre om dine oplevelser til den omtalte demoaften.
og jeg synes bestemt ikke denne diskussion er tåbelig. den er interessant!
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
|
Det handler også om hvordan man lytter til diverse kabler. Hvis man skifter med meget korte intervaler giver det sjældent noget rigtigt resultat. De gange jeg prøvet forskellige kabler, sætter jeg dem på anlægget, og prøvet så vidt muligt at glemme de er kommet på. Lader dem spille i flere dage. Typisk til jeg skal retunere dem igen. På den tid har jeg hørt en masse forskelligt musik og fået mig et rigtigt godt indtryk af kablerne.
Efterfølgende sætter jeg så mine gamle kabler på, og her tager det for mig ofte ikke mange minutter/sekunder at finde ud af, om det er bedre eller dårligere end det testede kabel.
Det handler også om hvor intenst man lytter til musikken og sit anlæg. Sidder man i flere timer og lytter indgående til musikken, eller er det kun nogen enkelte nummer ad gangen man lytter og resten bare er mere eller mindre baggrundsmusik.
ps. Jeg har i starten, jeg intresseret mig for hifi, lånt en masse kabler, byttet rundt på dem utallige gange inden meget få timer, og tænkt jeg kan sgu ikke høre forskel.
|
|
|
Milu skrev:
Jeg synes der KAN være meget stor forskel på ht.kabler. Jeg har selv været igennem et utal af kabler, bla. mange fra VdH, senest et Audio Metallurgy. Det har alle været i moderat prisklasser, max. 6000,- for et stereo sæt tror jeg, og her jeg altid haft den opfattelse som dig, hvor stor forskel kan der være, ikke ret meget, mellem de forskellige kabler. Men har så fået muligheden for at erhverve et, som før omtalt, et mega-dyrt (for mig) kabel, til ca. 1/6 del af nyprisen. Jeg skal være ærlig og sige, at det slog benene væk under mig. Nu er ord jo kun ord. Men jeg vil sammenligne det med at smide ekstra 28.000,- (nypris på kablet) i en ny super cd afspiller, eller forforstærker, eller...
Mvh. |
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Det er nemlig ofte sådan, at det der skete lige præcist den 1. gang man byttede kablerne ud, det kan man ikke gentage. Specielt ikke når der er andre tilstede - det er en one timer.
Grundighed og sund fornuft bør derfor gå hånd i hånd i slige sager.
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Nu tænkte jeg egentlig ikke på nogen bestemt, men der er visse elementer, som kan få det til at lyde som om kabler er vigtigere end alt andet. De er osse vigtige, men kun som passive elementer uden indflydelse på lyden.
Så jeg vil atter engang slå et slag for, at man indsætter kablerne og checker for ændringer, og så hiver dem ud igen, på igen, af igen osv. Så ved man hvad de filtrerer fra lyden, eller hvor de resonerer. |
|
|
hifihuset.dk skrev:
Kabler skal spilles til, men ofte ikke ret længe, før en hørbar forskel er der.
|
|
|
Peiter skrev:
|
Dyvel, du kan nok ikke høre forskel på et anlæg som er det jeg kalder middelmådigt (eller dårligere). Du skal op i en vis kvalitet, især hvad angår højttalere, før du med garanti kan høre forskelle. Trust me
|
|
|
Ovennævnte citater er alle fra folk som oplever en forskel. De beskriver dog alle forskellen som meget lille. Faktisk så lille så det kan være svært at afgøre om man hører forskellen eller det er hjernen der snyder. De ( ofte mange ) penge der bruges på kabeleksperimenter, ville man nok i de fleste tilfælde få mere ud af hvis man brugte dem andre steder i kæden.
Acer skrev:
|
blindtest viser at der er forskel på kabler, kan ikke huske om det var stereotimes der lavede en blindtest med en del kabler for nogle år siden, og konklusionen var at der kun var markante forbedringer ved skift til NO, Chord og vistnok Cardas. Resten gav nada, det kan man så lægge i hvad man vil
|
|
|
Den blindtest kan vel ikke bruges til ret meget. De fleste kabler er der ingen forskel på, men nogle få dyre kabler fremhæves som markant bedre. Det kan der, som du selv antyder, være andre årsager til.
Acer skrev:
|
men min påstand er, at kan man ikke forskel på kabler så kan man intet som helst høre og man bør nok fokusere på en anden hobby !
|
|
|
Det var dog en noget urimelig påstand. Der er mange herinde der ikke kan høre forskel. Om det så skyldes dårlig hørelse, dårligt anlæg, for billige kabler, for meget teknisk viden eller hvad vi nu får at vide at vi er udstyret med, så har vi nok alle stor fornøjelse af det det hele handler om, nemlig at lytte til musik.
Hans J skrev:
PS: En hobby behøves vel ikke altid være perfektionistisk (fanatisk), synes at se mange som spiller andet end Superliga og divisionsfodbold hygge sig med det.
Jeg har det fint med min genfundne hobby, selvom jeg ikke bruger alle mine penge på den.
|
|
|

|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne - og lignende - debatter indeholder to emner.
1) Er der en forskel på f.eks. kabler.
2) Hvordan erkender vi der er/ikke er en forskel.
For at denne debat bliver bare en smule relevant, må man acceptere at de er muligt at snyde sig selv ganske meget, og for at kunne udtale sig
med klippefast overbevisning må man have lavet tests der underbygger ens holdning. Den eneste måde at gøre det på er dobbeltblindede forsøg.
Har man ikke gjort det, kan man tro på alt hvad man finder for godtbefindende. Og, det er fint nok. Det vigtigste er man er glad for det man
sidder og roder med. Men, det ændrer ikke på at ens holdning er baseret på tro.
Punkt 1 kan være hamrende ligegyldigt førend punkt 2 er afklaret.
Man kan selvfølgelig også bare være ligeglad og nyde sine kabler etc. så godt man kan
God weekend til alle
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov Stanley, det var ikke det jeg skrev!
Jeg synes der er stor forskel.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurin skrev:
|
Hvor stor forskel der er på signalet, hvis du måler ved udgangen på forstærkeren, og hvis du måler ved enden på kablet.
Men en sådan fremgangsmåde ville jo hurtigt afsløre, at det er ren placebo effekt, som når folk kan smage forskel på kildevand.
|
|
|
Mein Gott!
Det står sgu' sløjt til med sanserne... Jeg har ingen problemer med at smage forskel på forskellige slags kildevand. Dér findes lige så store forskelle, som der gør mellem højttalerkabler.
Niels
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Hov Stanley, det var ikke det jeg skrev! Jeg synes der er stor forskel.
Mvh. |
|
|
Okay, det var måske ikke helt fair at tage dit indlæg med, da du jo godt nok skriver at du oplever en stor forskel når du skifter til det dyre kabel til 28.000,- kr. Den del af dit indlæg tog jeg dog også med i citatet. Jeg kunne jo også bare have citeret sådan :
Milu skrev:
|
Jeg har selv været igennem et utal af kabler, bla. mange fra VdH, senest et Audio Metallurgy. Det har alle været i moderat prisklasser, max. 6000,- for et stereo sæt tror jeg, og her jeg altid haft den opfattelse som dig, hvor stor forskel kan der være, ikke ret meget, mellem de forskellige kabler.
|
|
|
Jeg beklager hvis du føler at jeg har konkluderet forkert på dit indlæg. 
Jeg mener dog stadig at hvis man prøver et utal af kabler i prisklassen op til 6.000,- kr og derefter slutter med et til 28.000,- kr, skal man have et ret godt anlæg for ikke at få mere ud af at bruge de penge på andre led i kæden.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oki, så er vi rimelig enige!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton skrev:
|
Hvordan erkender vi der er/ikke er en forskel.
|
|
|
Clifton du har jo helt ret, men det er også en håbløs opgave.
Vi prøver en række kabler på det samme setup, og bliver så enige om en vinder.
Så godt så langt. Jeg læser så denne "test" men har ikke det samme setup.
og min oplevelse kan så være en helt anden
Alfa omega det er en umulighed at lave en standart for de vise sten (kabler).
Er vi interesseret i emnet, må vi hver iser finde vores eget kabel, og nøjes med at udveksle erfaringer.
Også en god weekend til dig. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|