Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 16:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Højttalerkabler... fup eller fakta? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Clifton skrev:

Hvordan erkender vi der er/ikke er en forskel.

Clifton du har jo helt ret, men det er også en håbløs opgave.
Vi prøver en række kabler på det samme setup, og bliver så enige om en vinder.
Så godt så langt. Jeg læser så denne "test" men har ikke det samme setup.
og min oplevelse kan så være en helt anden

Alfa omega det er en umulighed at lave en standart for de vise sten (kabler).

Er vi interesseret i emnet, må vi hver iser finde vores eget kabel, og nøjes med at udveksle erfaringer.

Også en god weekend til dig. 

jeg kan kun give dig ret i ovenstående. men det samme gør sig jo gældende med stort set alt hifi grej. den ene højttaler lyder fantastisk på det ene setup, og forfærdeligt på det andet. Det ER et helvede (men et interessant helvede) at finde udstyr (og kabler) der spiller sammen på den gode måde, og ikke modarbejder hinanden istedet. derfor er anmeldelser i virkeligheden også ofte temmeligt uinteressante. der er kun een vej...lyt selv, og stol på dine egne ører, ikke andres!

Og iøvrigt: ideen med blindtest, som flere agiterer for, er fin, men det gælder så sandeligt for alt hifi udstyr, ikke kun kabler. jeg er overbevist om at det kan være svært at være objektiv, når man sidder og glor på en pladespiller der ligner en installation fra museum of modern art, mens man forsøger at danne sig et indtryk af de soniske kvaliteter.

Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Hans J & Stanley - godt ord igen, drenge . Når det så er sagt så kan jeg ikke forstå hvorfor i ikke kan høre forksel på kabler ? . Jeg har ikke noget monsterdyrt setup til en halv bondegård, men kan sagtens høre hvis der kommer noget nyt ind i kæden. Jeg tror mere det handler om at man skal kende sit setup godt og have spenderet rigtigt mange timer på musikken og finde numre hvor man lægger mærke til noget helt særligt hver gang man hører nummeret

Det eneste jeg ikke har kunne høre forskel på er min Jorma-strømskinne, og den kostede sgu' 1500,-  

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

blackfrancis.

Afledt af dit indlæg kan jeg ikke lade være at tænke på hvorfor vi hver iser prøver at opfinde den dybe tallerken. Hvorfor er det aldrig lykkedes at enes om et setup som har de gode kvaliteter, og den fornuftige pris, og som alle som en selvfølgelighed så bare købte. Ja det vil jo nok være lidt kedeligt, men jeg syntes nu at tanken er sjov.

Når det så er sagt er det selvfølgelig  Mit set-up. alle skal enes om at købe.  

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Hans J, undskyld mig, men det er jo noget vrøvl du skriver ! Selvfølgelig er der forskel på lyden af kabler, nogen gør det godt, andre er deciderede skadelige for dit setup og igen nogen er helt fantastiske. NO Valhalla hører til i den sidste kategori og havde jeg grynene til dem røg de fluks på, det har jeg ikke så jeg leder da stadigt efter Valhalla junior der er til at betale

Selvfølgelig er der da en vis placebo-effekt i at nu skiftes der kabel og så skal det sgu lyde anderledes, ingen tvivl om det, men blindtest viser at der er forskel på kabler, kan ikke huske om det var stereotimes der lavede en blindtest med en del kabler for nogle år siden, og konklusionen var at der kun var markante forbedringer ved skift til NO, Chord og vistnok Cardas. Resten gav nada, det kan man så lægge i hvad man vil men min påstand er, at kan man ikke forskel på kabler så kan man intet som helst høre og man bør nok fokusere på en anden hobby !   

Acer skrev:

Jeg tror mere det handler om at man skal kende sit setup godt og have spenderet rigtigt mange timer på musikken og finde numre hvor man lægger mærke til noget helt særligt hver gang man hører nummeret

Jamen hov, nu blev vi jo pludselig enige. ( Det var dog også noget af et spring du foretog imellem de to indlæg ).

Jeg har jo netop skrevet at hvis der er forskel, er den ikke ret stor. Hvis det forholder sig som du skriver i det nederste indlæg, er det vel meget naturligt at der er mange der ikke har bemærket nogen forskel. De gange jeg har skiftet højttalerkabel, har det været kort tid efter køb af nye højttalere. Jeg har så skiftet kabler et par gange og konstateret at jeg ikke kunne høre nogen forskel. Hvis jeg har skiftet andre dele, f.eks. forstærker eller højttalere, har forskellen været enorm. Derfor mener jeg at kablets betydning for det samlede lydbillede er yderst marginal. Inden man bruger alt for mange penge på kabler, skulle man måske overveje om ikke man kunne bruge de penge bedre andre steder.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Hurin skrev:

Hvor stor forskel der er på signalet, hvis du måler ved udgangen på forstærkeren, og hvis du måler ved enden på kablet.

Men en sådan fremgangsmåde ville jo hurtigt afsløre, at det er ren placebo effekt, som når folk kan smage forskel på kildevand. 

Det står sgu' sløjt til med sanserne... Jeg har ingen problemer med at smage forskel på forskellige slags kildevand. Dér findes lige så store forskelle, som der gør mellem højttalerkabler.

Så længe det ikke står sløjt til med hovedet.

Vand er smagsneutralt, hvis du kan smage forskel på vand, er det fordi der er blandet noget i. Men når læger laver blindtest, er der jo også folk der mener, at de kalktabletter de spiser, gør underværker.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2007 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:
Nilau skrev:
Hurin skrev:

Hvor stor forskel der er på signalet, hvis du måler ved udgangen på forstærkeren, og hvis du måler ved enden på kablet.

Men en sådan fremgangsmåde ville jo hurtigt afsløre, at det er ren placebo effekt, som når folk kan smage forskel på kildevand. 

Det står sgu' sløjt til med sanserne... Jeg har ingen problemer med at smage forskel på forskellige slags kildevand. Dér findes lige så store forskelle, som der gør mellem højttalerkabler.

Vand er smagsneutralt, hvis du kan smage forskel på vand, er det fordi der er blandet noget i. Men når læger laver blindtest, er der jo også folk der mener, at de kalktabletter de spiser, gør underværker.

hvis din holdning til hifi er som din holdning til vand, så forklarer det jo en del. ja, selvfølgelig kommer smagen i vand af noget "som er blandet i". der er forskel på kalkindhold og mineralindhold, og på hvor rent vandet er. noget er kemisk renset, andet er taget direkte fra kilden. har du nogensinde smagt forskel på blødt og hårdt vand? jeg ved godt at det ser ens ud, og begge dele hedder jo bare "vand"....men smagsforskel, det er der.

Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
Denne - og lignende - debatter indeholder to emner.

1) Er der en forskel på f.eks. kabler.
2) Hvordan erkender vi der er/ikke er en forskel.

For at denne debat bliver bare en smule relevant, må man acceptere at de er muligt at snyde sig selv ganske meget, og for at kunne udtale sig
med klippefast overbevisning må man have lavet tests der underbygger ens holdning. Den eneste måde at gøre det på er dobbeltblindede forsøg.

Har man ikke gjort det, kan man tro på alt hvad man finder for godtbefindende. Og, det er fint nok. Det vigtigste er man er glad for det man
sidder og roder med. Men, det ændrer ikke på at ens holdning er baseret på tro.

Punkt 1 kan være hamrende ligegyldigt førend punkt 2 er afklaret.

Man kan selvfølgelig også bare være ligeglad og nyde sine kabler etc. så godt man kan

God weekend til alle

Jamen det er jo rigtigt.
For det første kan man måle ganske almindelige elektriske parametre på dem, derefter noget så simpelt som at sætte det testede kabel IND i signalvejen og lytte efter ændringer.
For signalkabler drejer det sig om, at de skal sættes på tapesløjfen. For HT kabler, skal der laves et adaptorled. Og så er den faktisk ikke længere.
Det er nøjagtigt som at teste vinduesruders gennemsigtighed uden at kende virkeligheden udenfor. På med den og check efter ændringer. Hvis virkeligheden tilmed forekommer endnu mere virkelig med den ekstra rude, then you are f**ked
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

For HT kabler, skal der laves et adaptorled. Og så er den faktisk ikke længere.

Nu er der jo faktisk også dem der mener at de kan høre forskel på bananstik. De er så i tvivl om om det er kablet eller dit adaptorled der bestemmer lyden. Det er dog en anden historie, så den må vi nok springe over denne gang.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Kurt von Kubik skrev:

For HT kabler, skal der laves et adaptorled. Og så er den faktisk ikke længere.

Nu er der jo faktisk også dem der mener at de kan høre forskel på bananstik. De er så i tvivl om om det er kablet eller dit adaptorled der bestemmer lyden. Det er dog en anden historie, så den må vi nok springe over denne gang.

Så er det jo bare at bruge spader

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:
Nilau skrev:
Hurin skrev:

Jeg ved ikke om man kan høre forskel på kabler. Efter min mening er det jo bare metal, som skal lede strøm fra forstærker til HT. Den store forskel kan selvf. være afskærmning af kablet, længde, kontakt med forstærker/HT.

MEN, når nu kildevand bliver nævnt, så KAN jeg altså smage forskel. Mener faktisk at der er det man kan kalde neutralt kildevand, kildevand hvor man kan smage noget (hvad det noget er, ved jeg ikke - men det kan have noget med fltreringsprocessen at gøre), og så postevand hvor jeg VIRKELIG kan smage forskellen mellem dét og kildevandet.
Prøvede faktisk en blindtest med kildevand og postevand for et par uger siden, og jeg ramte plet hver gang.

Siger dette så noget om jeg kan høre forskel på HT-kabler?? Nej, for at sammenligne forskelle i vand og forskelle i HT-kabler er som at tale om æbler og pærer.

For mig at se, er de største fortalere for værdien af "gode" HT-kabler forhandlerne og folk, som bruger enorme summer på kabler. Den første part skal naturligvis retfærdiggøre salget af produkterne, og den sidste part skal retfærdiggøre brugen af 1000-vis af kroner på metal. For hvor ædelt det end måtte være, så er det i bund og grund metal. Ingen vil jo høre at det kabel, man gav 200 kr. pr. mtr. for, er lige så godt, som det til en 10'er i Harald Nyborg. Og nej, det er ikke det sidste jeg selv bruger...

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

Dyvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

Sikke en tråd jeg har fået startet :)
Mængden af indlæg viser tydeligt at det er et "farligt" emne at bringe op - der er mange holdninger og meninger, og det er slet ikke så let at danne sig det "rigtige" indtryk - hvad er bedst. Men samtidig spændende debat.

For lige at tage et skridt i den teoretiske retning, er der så nogle generelle retningslinjer man kan bruge?

Kan man f.eks. sige at et kabel med lavere modstand er bedre end et med højere modstand?
Er lavere induktans bedre end højre?

Logisk vil jeg tro at lav modstand + lav induktans teoretisk var det bedste at gå efter, men hvordan forholder det sig?

Er der nogen der kender en formel for beregning af kabeltykkeles i forhold til højttalerens ohmtal og kabellængde?
Til top Vis Dyvel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyvel

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 03:37 | IP-adresse registreret  

Der er markant forskel på kabler, både interconect og højtaler kabler, selv om højtaler kabler nok er de der påvirker MEST!

Mine erfaringer er at forskellene på højtaler kabler, er markant støre end på signalkabler, og anvender man saig af balanceret interconect, bliver forskellene mellem disse interconects endnu mindre.

DOG! er der klart forskelle, og disse om end meget små, er helt sikkert værd at tage med i den samlede tilpadsning.

For det er DET det hele drejer sig om! tilpadsning.

Ingen anlæg er helt uafrvende, heller ingen kabler der det, ligeledes har alle højtalere også små afvigelser, fremhævelser og ting der viger lidt her og der, dette uanset hvor liniære de måler.

Når man sammensætter grej, sker det efter en relativ subjektiv´indeviduel bedømmelse af hvad der er enten korrekt eller bare god og troværdig klang og klang balance.

De kvalitative egenskaber kan de fleste enes om, altså hvilket grej der besider hvor mange forskelle, detaljer, opløsning, kontrol og perspektiv mm. disse faktore er ret konkrete, hørbare og relativ non subjektive.

I de fleste tilfælde følges pris og de kvalitative egenskeber her omtalt ad.

Dette er hørbart for de fleste selv relativ utrænede personer inden for hifi.

Inden for de enkelte pris / kvalitets klasser er det ikke helt sort eller hvidt, hvad angår hvad der er bedst, alt har dets forcer og dets svagheder.

Derfor drejer et valg sig om an afvejning af hvad man vægter mest, og eller hvilket kompromis man fortrækker.

Klanglige forskelle er de største og mest hørbare rent umidelbart.

Men dette er et meget subjektiv område.

Hvilken klang / klang balance er den rigtige???

Dette er et personligt og individuelt og derfor subjektivt valg, baseret på preferancer og opfattelse.

Der er der ikke noget bevisbart eller målbart at forholde sig til.

Det samme gør sig gældende div. kabler.

Rent kvalitativt, er der forskelle alt efter pris og seriøsitet i konstruktionen af disse.

Og der ER! ganske store og markante indflydelser på lyden og kvaliteten af det der kommer ud af den anden ende af et kabel, alt efter hvordan dette har "behandlet" signalet.

Her spiller kablets leder materiale, og dets meksnaiske opbygning ( snoning, afstand mellem ledere, kappe, afskærming mm.) en væsentlig rolle, sammen med både ting som tværsnit (impedens / modstand mm.) opbygning / udformning af lederen, (multi core, solid core, runde eller flade ledere mm.)

Alle løsninger her nævnt og mange flere og en masse andre faktore, spiller ind og afgør det enkelte kabels egenskaber og herved påvirkning af lyden, både kvalitativ men også klang mæssigt.

Alle løsninger her hver deres fordele og ulæmper, forcer og svagheder samt kompromisser.

Igen bliver valget et kompromis mellem hvad man vægter og hvad man søger, samt især hvad der passer bedste til det grej kablerne skal indsættes i og dettes egenskaber.

Hvad ønsker man fra det enkelte kabel?

Skal det udglatte noget, skal det kompencere for et og andet? eller skal det være så usynligt som muligt.??

Hvorvidt kablket i anlæget er usynligt opføre sig neuralt, er ikke nødvendigvsi det samme som at kabler er eller skal være neutralt! (ingen kabler er! på samme måde som ingen anlæg er det 100%) men samspillet mellem kablets egenskaber kan gøre at det kommer til at opføre sig og "fungere / lyde" neutralt.

Mens ander igen kan forstærke eller nedtone forskellige karaktaristika ved anlæget eller enkelte komponenter i dette.

Det drejer sig altså oftest om at finde de rette kabler der matcher det gjer man har, så samspillet bliver på netop den måde der giver det ønskede resultat, dette uenset hvad dette så end er?

Derfor findes ingen universelle kabler eller kabel sandheder, der vil fungere på alt!

Man må finde det der matcher.

Det kan hverken måles eller vejes, men her duer kun ørene.

Der ER! store forskelle på kabler.

De kan totalt ændre klangbalancen i et anlæg, eller dettes egenskber i forskellige frekvens afsnit.

De kan gøre lyst, mørkt (varmt) og omvendt, de kan glatte ud og rtte til, og de kan udbalancere og neutralisere, og de kan  glide ind og praktisk taget ikke gøre nogen synderlig ændring (neutralitet)

Men neutalitet i et anlæg betyder ikke at de er det i et andet, måske er de der KUN i netop DET anlæg osv..

SÅ! nemt er det ikke!

Dog er der generelle træk, nogle kabler er eller har en indflydelse generelt set og på det meste grej, nten i en klangmæssig, lys eller mørk retning og andre igen udmærker sig ved at påvirke mindre og virke mere neutrale.. men HELT vil de aldrig være, og derfor kan man ikke "bare" finde det ultimative neutrale kabel der fungere lige godt på alt grej.. netop fordi intet grej er helt neutralt selv!..

Så den helt fine tilpasning er lidt af en kunst.

Men det mere grove valg behøber ikke at være helt så vanskeligt, og er det da heller ikke for mange.Vi kender da sikkert alle til kabler vi i næsten alle sammenhænge har hørt som enten mørke (varme) eller lyse og eller skingere..

Men selv de kabler der er markant et ene eller det andet, kan finde vej ind i grej der nyder godt af netop det.

Når jeg omtaler et godt neutralt kabel, er det ofte et der faktisk gør et godt og næsten usynligt job i det meste grej.. MEN! aldrig i alt grej.. der lader sig bare ikke gøre, foralle kabler har nogle egenskber, forcer og svagheder, der vil slå an og give en synergi effekt i nogle konstelationer, hvorved neutraliteten brydes.

Så for at gentage, det universelle kabel findes IKKE!!! i all fall ikke hvis man ønsker en optimal balance.

Alle forskellige tekniske løsninger og materiale valg har alle deres fordele og ulæmper! og man kan derfor ikke sige at det ene er bedre fremfor det andet som en generel sandhed.

Det skal dog siges at jo bedre kablerne er, jo mindre er denne effekt vi her taler om, og jo nemmer er de at anvende med alt fra et optimalt resulata til et rimeligt resultat i det meste gode grej.

Men selv om de forskellige særheder og forskelle, minskes jo bedre / dyre og optimeret kablet er, vil de forskelle alligevel være ganske betragtelige i anlæg af mere seriøs karakter, og ikke for den der går op i at optimere det efter sin opfattelse af hvad der er rigtigt, godt og mest troværdigt, til at ignorere eller komme uden om.

Rigtig gode og dyre kabler vil ikke lave en revolution i et anlæg der er godt sammensat og af en god kvalitet, de grundgiggende egenskaber og klang vil her ikke ændres markant!.. (her til skal der betragtelig mere farvende kabler og sådenne er oftest af ringere kvalitet) men det kan betyde forskelle mellem godt og sublimt, ok eller optimalt!..

De kan og vil oftest lige giver det sidste!

Så jo der ER forskelle på kabler, og de ER ganske vigtige, og ISÆR HØJTALER KABLER, DA DE STØRSTE FORSKELLE LIGGEER HER.

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Hejsa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 04:02 | IP-adresse registreret  

Jeg tror meget af det er psykologisk og så er der nogle producenter som prøver at holde masken når de tar flere 1000kr meteren
Til top Vis Hejsa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hejsa

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2007 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Dyvel skrev:
Sikke en tråd jeg har fået startet :)
Mængden af indlæg viser tydeligt at det er et "farligt" emne at bringe op - der er mange holdninger og meninger, og det er slet ikke så let at danne sig det "rigtige" indtryk - hvad er bedst. Men samtidig spændende debat.

For lige at tage et skridt i den teoretiske retning, er der så nogle generelle retningslinjer man kan bruge?

Kan man f.eks. sige at et kabel med lavere modstand er bedre end et med højere modstand?
Er lavere induktans bedre end højre?

Logisk vil jeg tro at lav modstand + lav induktans teoretisk var det bedste at gå efter, men hvordan forholder det sig?

Er der nogen der kender en formel for beregning af kabeltykkeles i forhold til højttalerens ohmtal og kabellængde?

Nej, det er en sund debat du har startet. Indtil nu kan vi konkludere:

1) Der kan høres forskel på kabler
2) Forskellen er ikke overvældede, men kan være der
3) Man skal kende sit setup rigtigt godt før der kan høres forskel
4) Miju er blevet brasilianer

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2007 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Jamen hov, nu blev vi jo pludselig enige. ( Det var dog også noget af et spring du foretog imellem de to indlæg ).

Jeg har jo netop skrevet at hvis der er forskel, er den ikke ret stor. Hvis det forholder sig som du skriver i det nederste indlæg, er det vel meget naturligt at der er mange der ikke har bemærket nogen forskel. De gange jeg har skiftet højttalerkabel, har det været kort tid efter køb af nye højttalere. Jeg har så skiftet kabler et par gange og konstateret at jeg ikke kunne høre nogen forskel. Hvis jeg har skiftet andre dele, f.eks. forstærker eller højttalere, har forskellen været enorm. Derfor mener jeg at kablets betydning for det samlede lydbillede er yderst marginal. Inden man bruger alt for mange penge på kabler, skulle man måske overveje om ikke man kunne bruge de penge bedre andre steder.

Vi er næsten enige, men jeg mener godt man kan bruge spidsen af en jetjager på kabler hvis det er det man vil og få noget god lyd ud af det. Som Hi-Fi Choice engang skrev efter test af Valhalla at nu var de virkelig i tvivl om de skulle anbafale at man skulle spendere 80% på grej og de sidste 20% på kabler eller omvendt 

Jeg mener, at det sådan set er ligegyldigt om man spenderer 80k på på Valhalla kabler eller køber et dejligt Breitling ur til det samme - herlighedesværdien er bare enorm og kvaliteten ligeså

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2007 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Nej, det er en sund debat du har startet. Indtil nu kan vi konkludere:

1) Der kan høres forskel på kabler
2) Forskellen er ikke overvældede, men kan være der
3) Man skal kende sit setup rigtigt godt før der kan høres forskel
4) Miju er blevet brasilianer

jeg er altså ikke helt enig. flere har fremført at kabler gør en lille forskel...at man skal høre specielle stykker referencemusik for at lægge mærke til den. må indrømme at jeg aldrig havde investeret i relativt kostbare kabler hvis forskellen var af så minimal karakter. måske det er pga. singleendede forstærkere og meget og følsomme højttalere at forkellen høres så markant hos mig. jeg gik på et tidspunkt fra end relativt økonomisk effektblok til et par monoblokke til den tredobbelte pris. stoooor forbedring. efterfølgende skiftede jeg kabler...fra fletcher 300 til audio note spe sølvkabel. forbedringen som kablerne gav, var om muligt større og mere umiddelbar, end skiftet af forstærker! kald det bare placeboeffekt...men det giver ikke mening, at jeg "psykologisk" skulle opleve større forskel ved at klaske nogle temmeligt tarveligt udseende (!) kabler på end ved at slæbe to tyve kilo tunge monoblokke ind i stuen...som vel at mærke er en meget større udskrivning end kablerne. kablerne var oven i købet blot til låns, mens de billigere kabler jeg havde bestilt blev monteret med stik. jeg vil gerne forklare hvad den store forskel består i: musikken blev meget mere fysisk. du fornemmer at der er gulv og vægge i det rum musikken er indspillet i, og først og fremmest har du en klar følelse af at der er tyngde i lydbilledet...du tror på at der faktisk står mennesker og spiller. i virkeligheden tror jeg faktisk at det vigtigste var denne følslse af "gulv og vægge"...at musikken ikke længere svævede i et udefineret rum. svært at forklare...men bassen bliver ikke bare "bas", og går dybt på en helt anden måde - slankere, mere defineret og meget mere realistisk...detaljerne i musikken er ikke længere bare detaljer, men informationer med sammenhæng til andre lag i optagelsen der giver mening....lidt ligesom ude i virkelighedens verden. du tænker ikke længere "uha...detaljer" (som du heller aldrig ville gøre ved en live koncert - tænk lidt over det næste gang du får rejsning over mikrodetaljer) men "uha...elvis costello er fanme for fed, og han står lige inden ved siden af".

well...sådan er min oplevelse...og den kan fortsat ikke måles.

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Der er markant forskel på kabler, både interconect og højtaler kabler, selv om højtaler kabler nok er de der påvirker MEST!

Mine erfaringer er at forskellene på højtaler kabler, er markant støre end på signalkabler, og anvender man saig af balanceret interconect, bliver forskellene mellem disse interconects endnu mindre.

DOG! er der klart forskelle, og disse om end meget små, er helt sikkert værd at tage med i den samlede tilpadsning.

For det er DET det hele drejer sig om! tilpadsning.

Ingen anlæg er helt uafrvende, heller ingen kabler der det, ligeledes har alle højtalere også små afvigelser, fremhævelser og ting der viger lidt her og der, dette uanset hvor liniære de måler.

Når man sammensætter grej, sker det efter en relativ subjektiv´indeviduel bedømmelse af hvad der er enten korrekt eller bare god og troværdig klang og klang balance.

De kvalitative egenskaber kan de fleste enes om, altså hvilket grej der besider hvor mange forskelle, detaljer, opløsning, kontrol og perspektiv mm. disse faktore er ret konkrete, hørbare og relativ non subjektive.

I de fleste tilfælde følges pris og de kvalitative egenskeber her omtalt ad.

Dette er hørbart for de fleste selv relativ utrænede personer inden for hifi.

Inden for de enkelte pris / kvalitets klasser er det ikke helt sort eller hvidt, hvad angår hvad der er bedst, alt har dets forcer og dets svagheder.

Derfor drejer et valg sig om an afvejning af hvad man vægter mest, og eller hvilket kompromis man fortrækker.

Klanglige forskelle er de største og mest hørbare rent umidelbart.

Men dette er et meget subjektiv område.

Hvilken klang / klang balance er den rigtige???

Dette er et personligt og individuelt og derfor subjektivt valg, baseret på preferancer og opfattelse.

Der er der ikke noget bevisbart eller målbart at forholde sig til.

Det samme gør sig gældende div. kabler.

Rent kvalitativt, er der forskelle alt efter pris og seriøsitet i konstruktionen af disse.

Og der ER! ganske store og markante indflydelser på lyden og kvaliteten af det der kommer ud af den anden ende af et kabel, alt efter hvordan dette har "behandlet" signalet.

Her spiller kablets leder materiale, og dets meksnaiske opbygning ( snoning, afstand mellem ledere, kappe, afskærming mm.) en væsentlig rolle, sammen med både ting som tværsnit (impedens / modstand mm.) opbygning / udformning af lederen, (multi core, solid core, runde eller flade ledere mm.)

Alle løsninger her nævnt og mange flere og en masse andre faktore, spiller ind og afgør det enkelte kabels egenskaber og herved påvirkning af lyden, både kvalitativ men også klang mæssigt.

Alle løsninger her hver deres fordele og ulæmper, forcer og svagheder samt kompromisser.

Igen bliver valget et kompromis mellem hvad man vægter og hvad man søger, samt især hvad der passer bedste til det grej kablerne skal indsættes i og dettes egenskaber.

Hvad ønsker man fra det enkelte kabel?

Skal det udglatte noget, skal det kompencere for et og andet? eller skal det være så usynligt som muligt.??

Hvorvidt kablket i anlæget er usynligt opføre sig neuralt, er ikke nødvendigvsi det samme som at kabler er eller skal være neutralt! (ingen kabler er! på samme måde som ingen anlæg er det 100%) men samspillet mellem kablets egenskaber kan gøre at det kommer til at opføre sig og "fungere / lyde" neutralt.

Mens ander igen kan forstærke eller nedtone forskellige karaktaristika ved anlæget eller enkelte komponenter i dette.

Det drejer sig altså oftest om at finde de rette kabler der matcher det gjer man har, så samspillet bliver på netop den måde der giver det ønskede resultat, dette uenset hvad dette så end er?

Derfor findes ingen universelle kabler eller kabel sandheder, der vil fungere på alt!

Man må finde det der matcher.

Det kan hverken måles eller vejes, men her duer kun ørene.

Der ER! store forskelle på kabler.

De kan totalt ændre klangbalancen i et anlæg, eller dettes egenskber i forskellige frekvens afsnit.

De kan gøre lyst, mørkt (varmt) og omvendt, de kan glatte ud og rtte til, og de kan udbalancere og neutralisere, og de kan  glide ind og praktisk taget ikke gøre nogen synderlig ændring (neutralitet)

Men neutalitet i et anlæg betyder ikke at de er det i et andet, måske er de der KUN i netop DET anlæg osv..

SÅ! nemt er det ikke!

Dog er der generelle træk, nogle kabler er eller har en indflydelse generelt set og på det meste grej, nten i en klangmæssig, lys eller mørk retning og andre igen udmærker sig ved at påvirke mindre og virke mere neutrale.. men HELT vil de aldrig være, og derfor kan man ikke "bare" finde det ultimative neutrale kabel der fungere lige godt på alt grej.. netop fordi intet grej er helt neutralt selv!..

Så den helt fine tilpasning er lidt af en kunst.

Men det mere grove valg behøber ikke at være helt så vanskeligt, og er det da heller ikke for mange.Vi kender da sikkert alle til kabler vi i næsten alle sammenhænge har hørt som enten mørke (varme) eller lyse og eller skingere..

Men selv de kabler der er markant et ene eller det andet, kan finde vej ind i grej der nyder godt af netop det.

Når jeg omtaler et godt neutralt kabel, er det ofte et der faktisk gør et godt og næsten usynligt job i det meste grej.. MEN! aldrig i alt grej.. der lader sig bare ikke gøre, foralle kabler har nogle egenskber, forcer og svagheder, der vil slå an og give en synergi effekt i nogle konstelationer, hvorved neutraliteten brydes.

Så for at gentage, det universelle kabel findes IKKE!!! i all fall ikke hvis man ønsker en optimal balance.

Alle forskellige tekniske løsninger og materiale valg har alle deres fordele og ulæmper! og man kan derfor ikke sige at det ene er bedre fremfor det andet som en generel sandhed.

Det skal dog siges at jo bedre kablerne er, jo mindre er denne effekt vi her taler om, og jo nemmer er de at anvende med alt fra et optimalt resulata til et rimeligt resultat i det meste gode grej.

Men selv om de forskellige særheder og forskelle, minskes jo bedre / dyre og optimeret kablet er, vil de forskelle alligevel være ganske betragtelige i anlæg af mere seriøs karakter, og ikke for den der går op i at optimere det efter sin opfattelse af hvad der er rigtigt, godt og mest troværdigt, til at ignorere eller komme uden om.

Rigtig gode og dyre kabler vil ikke lave en revolution i et anlæg der er godt sammensat og af en god kvalitet, de grundgiggende egenskaber og klang vil her ikke ændres markant!.. (her til skal der betragtelig mere farvende kabler og sådenne er oftest af ringere kvalitet) men det kan betyde forskelle mellem godt og sublimt, ok eller optimalt!..

De kan og vil oftest lige giver det sidste!

Så jo der ER forskelle på kabler, og de ER ganske vigtige, og ISÆR HØJTALER KABLER, DA DE STØRSTE FORSKELLE LIGGEER HER.

mvh.

Sikke dog en omgang ævl du har fået strikket sammen, fordi man skriver lange stile får man da heldigvis ikke ret.

prøv og lav dig en kabel omskifter evt. som beskrevet her i et sted http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm efter og være ejer af sådan en har jeg aldrig hørt en eneste forskel på noget som helst højttaler kabel ( ok der var lige et greelt eksempel, det var os helt i hampen, nævner ingen producent navne her)

Hvis man regner på det så har de forskellige impedanser på kabler intet og sige ved de forskellige højttalere da de er på så lave ohm tal 8-4  og udgangs impedansen på forstærkeneren endnu lavere og den slags, meen det har du nok allerede prøvet siden du bringer det ind i billedet med tilpasning? -eller?

Til dyvel: der findes ikke en formel -det gælder simpethen kun om og have capaciten, induktansen og ohm gående mod så lav så muligt - så  det vil sige et så lige kabel så muligt, med så stor afstand så muligt mellem lederne og en stor afstand til stel og jord, også et kvadrat så stor så muligt.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

Til dyvel: der findes ikke en formel -det gælder simpethen kun om og have capaciten, induktansen og ohm gående mod så lav så muligt - så  det vil sige et så lige kabel så muligt, med så stor afstand så muligt mellem lederne og en stor afstand til stel og jord, også et kvadrat så stor så muligt.

Det er ikke sandt!

Man kan godt fifle nogle tommelfingerregler - sådan da.

• Lille afstand mellem + og - lederne giver høj kapacitet og lav induktion
  • Stor aftsand mellem + og - lederne giver høj induktion og lav kapacitet
  • Højt tværsnit giver lav DC modstand

Kapacitansen i et kabel er det samme som modstand imod hurtige ændringer i spænding
Induktansen i et kabel er det samme som modstand imod hurtige ændringer i strømmen.
Fællesbenævnelsen er reaktans.

Så den store afstand mellem lederne duer ikke, idet den kan sætte selv gode amps på arbejde, når det rigtigt går løs.

Men i øvrigt er der mulighed for at optimere kablerne på mange andre områder.
Hvis man f.eks. renser kobberet ekstra godt, så kan man kalde det OFC, forskellen er nok minimal. Nogle bruger avancerede ekstruderingsmetoder, således at der opnås krystaller i kobberstrukruren, der medfører et minimum af krystal overgange på signalets vej, LCOFC.
Længden påstås at kunne komme op omkring 100 m for et enkelt kystal.
Nogle går så meget op i at bevare denne struktur bl.a. nedkølingsprocessen m.m. skulle være vigtig.
Og så er der lige dem der valser deres flotte lange krystaller flade igen, så er dethips om hap med de lange krystaller, de er smadret til ukendelighed og peger oven i købet den gale vej.
Fladvalsning bør man glemme, hvis man gerne vil have LCOFC.
Nogle går også op i at forhindre oxydering af kobber, f.eks. vha. et lag sølv, som så oftest tjener som et beskyttende lag for kobberet, idet sølv ikke kan oxydere ved stuetemperatur.

Ud over alt det her med materialerne, så er der også geometrien - altså de 2 lederes placering i forhold til hinanden. Enkeltleder, coax, litze osv. alle med forskellige egenskaber ved forskellige frekvenser..

Isoleringsmaterialet har også stor indflydelse på lyden. Om det er de dieelktriske egenskaber der spiller ind ved jeg ikke, og jeg tror det faktisk ikke. Jeg tror meget mere på, at vibrationsdæmpningsegenskaberne i isoleringen er vigtigere end den smule ophobet energi der kan rummes i isolationsmaterialet.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

Sikke dog en omgang ævl du har fået strikket sammen, fordi man skriver lange stile får man da heldigvis ikke ret.

prøv og lav dig en kabel omskifter evt. som beskrevet her i et sted http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm efter og være ejer af sådan en har jeg aldrig hørt en eneste forskel på noget som helst højttaler kabel ( ok der var lige et greelt eksempel, det var os helt i hampen, nævner ingen producent navne her)

Hvis man regner på det så har de forskellige impedanser på kabler intet og sige ved de forskellige højttalere da de er på så lave ohm tal 8-4  og udgangs impedansen på forstærkeneren endnu lavere og den slags, meen det har du nok allerede prøvet siden du bringer det ind i billedet med tilpasning? -eller?

Hér er der vist tale om en fristil? Eller er der bare en kladde...afsendt ved et uheld?

N.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

Sikke dog en omgang ævl du har fået strikket sammen,

Modbevis det det jeg siger!

fordi man skriver lange stile får man da heldigvis ikke ret.

NEJ det har du ret i!.. men her ved jeg hvad jeg taler om! jeg hørte forskelle på højtalerkabler for 25 år siden allerede!...

prøv og lav dig en kabel omskifter evt. som beskrevet her i et sted http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm 

Been "there" done that, got the T-shirt, burnd the T-shirt!!

efter og være ejer af sådan en har jeg aldrig hørt en eneste forskel på noget som helst højttaler kabel ( ok der var lige et greelt eksempel, det var os helt i hampen, nævner ingen producent navne her)

Har du oervejet kvaliteten af dit grej,? eller at få undersøgt dine øre??

Iøvrigt så er en omskifter box, i højgrad med til at maske og ødelægge enhver reelt test, i hvertfall de man kan købe til rimelige penge.

Skal du have bare noget der påvirker signalet bare i minimal gad, må du lave det selv, af udvalgte og ganske dyre stumper.

Gennem mange års forsøg med div. utallige kabler, bde signalog højtalerkablerog ikke mindst de senere år, net kabler.

har jeg været rnd alle tænklige og utænklige forøgs og sammenlignings metoder mm.

Div. omskifter boxe, enten færdigkøbte eller D.I.Y inc.

Og JO! der ER! forskelle på kabler ogisær højtalerkabler, spm faktisk værende de der udviser STØRST forskelle og indvirken.

Kan du ikke høre DET! så er det fordi du enten ikke VIL? eller ikke kan, dette så enten grundet dårlig hørelse, tinius, alderdom??, sygdom, eller what ever?? eller også er dit grej af så ringe kvalitet at det slet ikke er istand til at vise de forskelle der er!. (hvilket skulle være ganske mærkværdigt, da jeg sjældent for ikke at sige aldrig er stødt på noget der kunne forvæksles med hifi der ikke har udvist bare minimale forskelle)

Hvilken af disse her nævnte kategorier du så vil / skal / kan puttes ind under skal jeg lade usagt, det ved jegikke noget om!.. men EN af dem MÅ! du tilhøre, hvis ikke du kan høre at kabler GØR en forskel.

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum