Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 03:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Højttalerkabler... fup eller fakta? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Miju...det indlæg kan jeg godt sætte pris på. herrrrrligt!!!!

Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
[QUOTE=Per N]

Sikke dog en omgang ævl du har fået strikket sammen,

Modbevis det det jeg siger!

Ohm's lov hørt om den? regn lige på hvad forskelle der absolut kan være på et kabel? -det er mit bevis.

Jeg husker engang en der sendte et link herinde hvor man kunne taste sit kabels værdier ind i en calculator, husker desvære ikke sammenhængende -måske en anden gør? Der kunne man se ved og tage 2 helt forksellige kabler at det udmundede sig i 0.1 db's forskelle i hver sin ende af det hørbare område hvor vi alligevel ikke kan høre noget.

Nu kommer så den sædvanlige der kommer hver gang nogle siger kabelt**serne imod -dit udstyr er ikke godt nok eller du er døv -behøver vi tage den? den er lidt tam... mit udstyr er bedstemt godt nok, og diverse test viser os jeg ikke er døv men lad det nu ligge.

Det er demonstreret ved andre "audiophile" og de har måtte sande den er der bare ikke den forbedring. -eller jo det er den jo så den følger bare gerne med tlbage hvis man skifter kabel hurtigt nok nok gange.

Du skal da os være velkommen forbi med dit allerfineste kabel, så demonstrere jeg gerne.

-meen så overskrider vi nok en af jeres andre grænser, ukendt anlæg, blindtest uha pu det går slet ikke vel miju?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
hvad forskelle der absolut kan være på et kabel? -det er mit bevis.

Jeg husker engang en der sendte et link herinde hvor man kunne taste sit kabels værdier ind i en calculator, husker desvære ikke sammenhængende -måske en anden gør? Der kunne man se ved og tage 2 helt forksellige kabler at det udmundede sig i 0.1 db's forskelle i hver sin ende af det hørbare område hvor vi alligevel ikke kan høre noget.
Man påvirker også Q værdien af systemet

Nu kommer så den sædvanlige der kommer hver gang nogle siger kabelt**serne imod -dit udstyr er ikke godt nok eller du er døv -behøver vi tage den? den er lidt tam... mit udstyr er bedstemt godt nok, og diverse test viser os jeg ikke er døv men lad det nu ligge.

Det er demonstreret ved andre "audiophile" og de har måtte sande den er der bare ikke den forbedring. -eller jo det er den jo så den følger bare gerne med tlbage hvis man skifter kabel hurtigt nok nok gange.

Du skal da os være velkommen forbi med dit allerfineste kabel, så demonstrere jeg gerne.

-meen så overskrider vi nok en af jeres andre grænser, ukendt anlæg, blindtest uha pu det går slet ikke vel miju?

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Hans J & Stanley - godt ord igen, drenge . Når det så er sagt så kan jeg ikke forstå hvorfor i ikke kan høre forksel på kabler ? . Jeg har ikke noget monsterdyrt setup til en halv bondegård, men kan sagtens høre hvis der kommer noget nyt ind i kæden. Jeg tror mere det handler om at man skal kende sit setup godt og have spenderet rigtigt mange timer på musikken og finde numre hvor man lægger mærke til noget helt særligt hver gang man hører nummeret

Det eneste jeg ikke har kunne høre forskel på er min Jorma-strømskinne, og den kostede sgu' 1500,-  

Sikke den debat har udviklet sig, skønt skønt skønt.

Jeg må lige korrigere igen igen.

Jeg har ikke sagt jeg ikke kan høre forskel på kabler, har i bund og grund aldrig prøvet, men som tidligere skrevet, er jeg ved at få en demoaften hos brok, hvilket jeg glæder mig meget til.
Det jeg undrer mig over er, at mange mener man IKKE kan måle eller behøver at kunne måle forskel, ved brug af kabler. Der er vel altid en eller anden målemetode som kan underbygge, forskellen i lydbilledet ?

Ja, og så bliver jeg p***ed, når jeg støder på en holdning, som omsat i min hjerne bliver til "har du ikke samme mening som jeg og bruger mange penge på dit anlæg, så er du ikke kompetent eller værdig til at have en holdning".

Det bliver da rigtig spændende, om jeg kommer til at høre forskel til min demoaften, men som der også bliver gjort opmærksomt på, det er ikke sikkert det kan hjælpe mit anlæg, hvis der altså er forskel.

Men en anden tanke jeg så har fået i løbet af debatten, hvis der er forskel, hvilket kabel er så det korrekte ???? Et lydneutraltkabel (som vel er det entusiaster stræber imod) eller et der "farver" lyden så den passer til det man kan lide at høre ?
Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2007 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Per N skrev:
hvad forskelle der absolut kan være på et kabel? -det er mit bevis.

Man påvirker også Q værdien af systemet- det er helt korrekt, det hænger jo sammen med de 2 andre parametre, men påvirkningen er i nærheden af en promille desvære -eller nærmere heldigvis for man kan kun forøge sit Q med et kabel mig bekendt. Så skal man over i den drastiske afdeling og bygge en Q controller på sit signal kabel, men det er vist et sidespring.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Maj 2007 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

Man påvirker også Q værdien af systemet- det er helt korrekt, det hænger jo sammen med de 2 andre parametre, men påvirkningen er i nærheden af en promille desvære -eller nærmere heldigvis for man kan kun forøge sit Q med et kabel mig bekendt. Så skal man over i den drastiske afdeling og bygge en Q controller på sit signal kabel, men det er vist et sidespring.

Hvis du tager et kabel A f.eks. og lytter til det.

Herefter tager du 2 X A og lægger det dobbelt, så halverer du modstanden og fordobler kapaciteten, induktionen tror jeg ikke der sker noget videre med. Lyt så til det.

Til sidst tager du om muligt de 2 X A og sætter dem på i biwire konfiguration i stedet (ét kabel til bas og ét til diskant). Lyt så igen.

Det bør kunne høres.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:

Men en anden tanke jeg så har fået i løbet af debatten, hvis der er forskel, hvilket kabel er så det korrekte ???? Et lydneutraltkabel (som vel er det entusiaster stræber imod) eller et der "farver" lyden så den passer til det man kan lide at høre ?

Ret godt spørgsmål.....jeg ved det faktisk ikke, er man til 100% neutralitet eller er man til en smule musikalsk farvelade ? Mange vil nok påstå det første men har bevidst valgt kabler der betoner en anelse i den retning deres lydideal strækker sig   

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Ohms lov, LCOFC.......er det alt der kan komme ud af denne debat. Køb dog nogle kabler i en god kvalitet. Kan man ikke høre forskel, så køb de billige. Smart - ik?  !!

Mvh

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:

Ohms lov, LCOFC.......er det alt der kan komme ud af denne debat. Køb dog nogle kabler i en god kvalitet. Kan man ikke høre forskel, så køb de billige. Smart - ik? !!

Mvh

Uhyggelig smart

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
miju skrev:
[QUOTE=Per N]

Sikke dog en omgang ævl du har fået strikket sammen,

Modbevis det det jeg siger!

Ohm's lov hørt om den? regn lige på hvad forskelle der absolut kan være på et kabel? -det er mit bevis.

Nu er der jo temmelig mange andre faktore end lige modstand / impedans der spille ind ved signal overførsel og i kabler, som alle har hver i sær deres fingeraftryk på resultatet!..

Men OK! hvos ohm's lov (modstand og impadans ) er den eneste du kender til og tror der har betydning såååå...???

Nu skrev jeg også at, det at udstyret ikke skulle kunne vise forskellene vil virke lidt utroligt! da selv ganske ringe grej kan vise forskelle på kabler, om end i noget mindre precis grad end med godt udstyr og i mere udiffinerbar retning.

Been there done that! got the T-stirt, burnd the T-shirt!!... 

Blindtest og ukendt anlæg! akt jo! kan sagtens høre forskelle, det eneste der kan blive lidt tricky er at udpege med samme nemhed hvad der er hvad i blind test! men at høre FORSKEL!! ak jo!..

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
gl.jas skrev:
wkkm skrev:
gl.jas skrev:
wkkm skrev:

wrong skrev:
Nu har jeg ikke gidet at læse hel tråden igennem. men hvis du ikke kan høre forskel på kabler, skal du da bare være glad for, at du slipper for spilde kræfter og penge på kabler der matcher dit setup
MVH WRONG

Hørt!Hurra!Der findes jo osse folk,der tror Chivas er en whisky.............og er lykkelige i troen derpå.

Og netop den gruppe kan som regel ikke smage forskel på whiskyér........

Det var det jeg mente.Hele diskussionen er tåbelig.Kan man ikke høre forskel,så lad være at købe.Kan man,så køb og glæd dig over det.Selv min meget blonde kone kunne høre forskel da jeg knaldede NO Frey på.....

Hæ. Glimrende analogi.
Men også her på slottet kan konen ubesværet høre forskel på de enkelte kabeltyper, og Frey er som bekendt et aldeles glimrende kabel...

Ja vi kan alle høre forskel, typisk meget hvis det ser eksotisk ud. Prøv og tage noget standard installationskabel, og dit NO Frey også lave nogle hurtige skift frem og tilbage. Optimalt ville selvfølgelig være med en A/B omskifter på din amp så det kan gøres super hurtigt... så ville i få jer en på opleveren

Nej det er netop det "vi" ikke kan, eller måske retter, ikke vil eller ikke har afprøvet! Om kablet ser eksotisk ud har intet med sagen at gøre, iøvrigt en parameter som i den grad er subjektiv, men hvis man giver sig god tid og leger lidt med forskellige kabeltyper vil man ret hurtig erfare at forskellene er ganske tydelige. Det fordrer dog tid og ro, og ikke noget "kanin-skift".
Hvis man ønsker grundig indsigt i kablets performence bør man lade det sidde i systemet en rum tid og genlytte kendte skiver, og senere skifte tilbage til det oprindelige kabel. Hermed reduceres skineffekter til et minimum. God tid er et must i den forbindelse, alt andet er sjusk.

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Maj 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Plus esse Quam simultator!

I hope you´ve been there

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
miju skrev:

I hope you´ve been there

THERE! and every where!..

Altid forrest.........

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Maj 2007 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Kurt von Kubik skrev:
miju skrev:

I hope you´ve been there

THERE! and every where!..

Altid forrest.........

Jeg synes ellers ikke låget har den rette farve på din anden profil.

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Peiter skrev:

Dyvel, du kan nok ikke høre forskel på et anlæg som er det jeg kalder middelmådigt (eller dårligere). Du skal op i en vis kvalitet, især hvad angår højttalere, før du med garanti kan høre forskelle. Trust me

Der er jeg uenig med dig.Jeg satte et sæt Audio Note kabler (300.- pr m) på min ven minianlæg i haven,og det gav en fantatisk lyd forbedring.(jeg mener det var et lille TEAC anlæg med medfølgende højtaler).

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ogsaa skrive her ... Jeg har lige skiftet ledninger paa mit setup og det kunne hoeres ... Og at gaa fra kobber til soelv er jo vildt ...
Husk vi snakker synegi og ikke oms lov.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Maj 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Måske nogen af jer har læst i HF, at hr. Bilén altid tester diverse kabler på et lille skod set-up, nærmere bestemt et Linn Classic med nogle Ninkaér på, som han fik lov at beholde efter en test en gang. Kan der høres nogen forskel på det set-up, så må der være noget om der, synes logikken at være. Så at man spiller på noge skrammel skulle nu ikke være nogen hindring.

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
Per N skrev:
gl.jas skrev:
wkkm skrev:
gl.jas skrev:
wkkm skrev:

wrong skrev:
Nu har jeg ikke gidet at læse hel tråden igennem. men hvis du ikke kan høre forskel på kabler, skal du da bare være glad for, at du slipper for spilde kræfter og penge på kabler der matcher dit setup
MVH WRONG

Hørt!Hurra!Der findes jo osse folk,der tror Chivas er en whisky.............og er lykkelige i troen derpå.

Det var det jeg mente.Hele diskussionen er tåbelig.Kan man ikke høre forskel,så lad være at købe.Kan man,så køb og glæd dig over det.Selv min meget blonde kone kunne høre forskel da jeg knaldede NO Frey på.....

Hæ. Glimrende analogi.
Men også her på slottet kan konen ubesværet høre forskel på de enkelte kabeltyper, og Frey er som bekendt et aldeles glimrende kabel...

Ja vi kan alle høre forskel, typisk meget hvis det ser eksotisk ud. Prøv og tage noget standard installationskabel, og dit NO Frey også lave nogle hurtige skift frem og tilbage. Optimalt ville selvfølgelig være med en A/B omskifter på din amp så det kan gøres super hurtigt... så ville i få jer en på opleveren

Nej det er netop det "vi" ikke kan, eller måske retter, ikke vil eller ikke har afprøvet! Om kablet ser eksotisk ud har intet med sagen at gøre, iøvrigt en parameter som i den grad er subjektiv, men hvis man giver sig god tid og leger lidt med forskellige kabeltyper vil man ret hurtig erfare at forskellene er ganske tydelige. Det fordrer dog tid og ro, og ikke noget "kanin-skift".
Hvis man ønsker grundig indsigt i kablets performence bør man lade det sidde i systemet en rum tid og genlytte kendte skiver, og senere skifte tilbage til det oprindelige kabel. Hermed reduceres skineffekter til et minimum. God tid er et must i den forbindelse, alt andet er sjusk.

God tid er desvære det største onde, din audiophile hukommelse er ekstremt kort. Det kan være det er derfor du oplever så store forskelle.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Så den store afstand mellem lederne duer ikke, idet den kan sætte selv gode amps på arbejde, når det rigtigt går løs.

Kurt, har du en ide om hvorfor det hos mig ikke forholder sig som du skriver.

Mit forslag tidligere om at skrive lidt mere om egne oplevelser med de højttaler forstærker og kabler man har afprøvet, har tilsyneladende ikke vundet gehør.

Kurts teori må opstå når man forsøger at trække for tunge højttaler med F eks.en 20 watt klasse A forstærker.

Min oplevelse ved at skabe afstand mellem plus og minus kablet, er at det giver en bedre dynamik og flere detaljer i lyden.

Mine højttalers specifikationer:

RMS power handling capacity 150 watts
Music power handling capacity 200 watts
Impedance 8 ohms
Frequency range 4+ -8 dB 40 - 20,000 Hz
Power at 96 dB SPL 2.5 watts
Sensitivity 1 W 92 dB
Distortion 250 - 1000 Hz
<0.5%
Distortion > 1000 Hz <0.5%
Cabinet principle: Bass reflex
Woofer: 4 units 13 cm
Mid-range: 4 units 8 cm
Tweeter: 2.5 cm
Net volume: 32 litre

Min forstærkers specificationer: 

2×500Watt.-----------------

Output Power
250 Watts
500 Watts
Continuous RMS
@ 8 ohms
@ 4 ohms
Frequency Response
 5 Hz - 70kHz, 3dB
Peak Output Current
 >45 Amps
Dynamic Range
 117 dBA

THD + Noise, 0.1W-500W/4 ohm
 <.1%, typically .01 @ 1kHz

CCIF Intermodulation Distortion, 19/20kHz
 <.002%

Damping Factor @ 1 kHz
 275.

Overall Gain:
 Selectable Internal Jumper,
26 or 32 dB
Input Impedance
 40k ohms
Common Mode Rejection Ratio
 >90dB, 20 Hz 20 kHz
Absolute Phase:
 Non-inverting, Pin 2 Positive

Inputs
 1 x Balanced XLR
(Unbalanced operation requires an optional XLR to RCA adapter)

Outputs
 1 Pair Parallel Binding Posts
Power Consumption:
Idle
Maximum

8 Watts
650 Watts
Amplifier Weight
 13.5 lbs/6.1 kg.
Amplifier Dimensions
 2.6" x 8.4" x 11.5"

Højttaler kabler: Oehlbach 2 x 4 meter. 6,0  mm².

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
gl.jas skrev:
Per N skrev:
gl.jas skrev:
wkkm skrev:
gl.jas skrev:
wkkm skrev:

wrong skrev:
MVH WRONG

Hæ. Glimrende analogi.

God tid er desvære det største onde, din audiophile hukommelse er ekstremt kort. Det kan være det er derfor du oplever så store forskelle.

Du har desværre misforstået hele humlen i denne branche........

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes