Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 04:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Højttalerkabler... fup eller fakta? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
miju skrev:

Kurt von Kubik skrev:
miju skrev:

Plus esse Quam simultator!

I hope you´ve been there

THERE! and every where!..

Altid forrest.........

Jeg synes ellers ikke låget har den rette farve på din anden profil.

Anden profil?????????

Men der har da været en del farver, før den ultimative.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Men der har da været en del farver, før den ultimative.

Sådan er livet med højtaler kabler fup eller fakta.  

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Per N. Du lyder da godt nok stejl. Der er bare slet ikke nogen der kan overbevise dig om noget som helst forskel på kabler eller hvad??

tjae jeg har en sjov historie om en onkel på 50 år der skulle høre en ny ringetone på min  mobiltelefon (Hørelsen bliver jo dårligere med årene). Det var den der tone der starter højt oppe i frekvens og går så dybt ned som mobilen nu kan frembringe lyden. Så højt oppe at mange slet ikke kan høre den til at starte med.
 Det viste sig at han slet ikke kunne høre de første 7-10 sek. af hyletonen. Jeg prøvede igen og igen at starte tonen, hvor efter han bare spurgte om jeg havde startet tonen indtil der var gået de 7-10sek. hvorefter  han udbrød, NU kan jeg høre den.. Så helt godt hørte han da ikke mere.
 Han har osse surround fra bilka til 899kr. Det nok osse udemærket til ham hehe.

min point er at ørene er altså osse et fintfølende måleinstrument der kan opfatte mange ting du som tekniker har svært ved at forklare. Nogle er født med ikke så gode øre. HiFi siger dem ikke en skid. Der er jo alligevel ikke forskel i deres øre. Andre har været mere heldige. Men det klart hvis man ikke passer på ørene kan man jo skade dem ved feks. ikke at bruge høreværn på sit arbejde,(eller konstant højt musik gg). Og alderen gør desværre osse noget, især fra 45-50 år og op, går det ned ad bakke.

Så mit spørgsmål til dig er jo nok om du ikke bruger høreværn når du tester de der flymotorer der eller hvad? Ja du skriver jo du er flytekniker, såe det...

SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
Til top Vis dennis nordjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dennis nordjyll

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 06 Maj 2007 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

dennis nordjyll skrev:
Per N. Du lyder da godt nok stejl. Der er bare slet ikke nogen der kan overbevise dig om noget som helst forskel på kabler eller hvad??

tjae jeg har en sjov historie om en onkel på 50 år der skulle høre en ny ringetone på min  mobiltelefon (Hørelsen bliver jo dårligere med årene). Det var den der tone der starter højt oppe i frekvens og går så dybt ned som mobilen nu kan frembringe lyden. Så højt oppe at mange slet ikke kan høre den til at starte med.
 Det viste sig at han slet ikke kunne høre de første 7-10 sek. af hyletonen. Jeg prøvede igen og igen at starte tonen, hvor efter han bare spurgte om jeg havde startet tonen indtil der var gået de 7-10sek. hvorefter  han udbrød, NU kan jeg høre den.. Så helt godt hørte han da ikke mere.

min point er at ørene er altså osse et fintfølende måleinstrument der kan opfatte mange ting du som tekniker har svært ved at forklare. Nogle er født med ikke så gode øre. HiFi siger dem ikke en skid. Der er jo alligevel ikke forskel i deres øre. Andre har været mere heldige. Men det klart hvis man ikke passer på ørene kan man jo skade dem ved feks. ikke at bruge høreværn på sit arbejde,(eller konstant højt musik gg). Og alderen gør desværre osse noget, især fra 45-50 år og op, går det ned ad bakke.

Så mit spørgsmål til dig er jo nok om du ikke bruger høreværn når du tester de der flymotorer der eller hvad? Ja du skriver jo du er flytekniker, såe det...

delinde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 03:57 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

Det er det rene fup, og din psyke der spiller dig et pus når man hører forskelle.

Denne artikel er skrevet af manden der stod bag mcintosh audio, læs den: http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Sommetider hører man os om blind tests på diverse fora med andre kabler i en anden forklædning med sjove resultater til følge, en af de bedste jeg har hørt var dog en der lavede sig et diy kabel og sat det op mod hans Nord Ost xxxxxxxx og han konkluderede der var minimal forskel... Hans diy kabel bestod af installations kabel.

ROFL!  Det var en herlig måde at afslutte aftenen på, med Roger Russel´s morsomme og bidende satiriske artikel. Han nævner alle de ting, man umiddelbart kommer til at tænke på, hvad kabler angår. Jeg har selv altid gået med den om ledningen fra væggen og bagud, og signalvejene i udstyret. Hans egen favorit, om hvor korte kablerne skal være, før man ikke længere kan høre forskel, var nu også god. Eller hans betragtninger om, hvorvidt man ikke kunne få et bedre lys ved at bruge det dyre til sin lampe, i stedet for alm. 2x0,75 kvadrat.:-)

Men bortset fra det, så skulle jeg nok også være sikker på, jeg kunne høre forskel, hvis jeg lige havde brugt flere tusind på et kabel!

Mvh, og tak for et godt link. Linde

Til top Vis delinde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af delinde

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 14 Maj 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Nu er vi nogle der faktisk SAGTENS i en direkte A/B omskiftnings blindtest kan høre forskelle på kabler! sååååååå.........  tja!?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
Nu er vi nogle der faktisk SAGTENS i en direkte A/B omskiftnings blindtest kan høre forskelle på kabler! sååååååå.........  tja!?

Det er jeg ikke sikker på at du kunne, såfremt der sad en McIntosh i set-uppet.
Lyden skal en tur gennem en tyk klump jern i udgangens autotransformer.
Så det Russel har skrevet om den sag skal nok passe ud fra hans point of view.
Det er utroligt, at nogen tror, at man kan sende signalet igennem en transformer og tro, at der er ret meget af det oprindelige signal tilbage.
Man har endda kendt ulemperne ved hysterese siden man lavede de første magnetbåndoptagere, her benytter man bias til at imødegå problemet så godt det lader sig gøre.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 14 Maj 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
miju skrev:

Det er jeg ikke sikker på at du kunne, såfremt der sad en McIntosh i set-uppet.
Lyden skal en tur gennem en tyk klump jern i udgangens autotransformer.
Så det Russel har skrevet om den sag skal nok passe ud fra hans point of view.
Det er utroligt, at nogen tror, at man kan sende signalet igennem en transformer og tro, at der er ret meget af det oprindelige signal tilbage.
Man har endda kendt ulemperne ved hysterese siden man lavede de første magnetbåndoptagere, her benytter man bias til at imødegå problemet så godt det lader sig gøre.

Tjaa så'n er der så meget.

Regner da også med at DU meget klart kan høre forskelle på div. kabler, over dit eller ganske fornuftige anlæg??  eller?

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Maj 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Regner da også med at DU meget klart kan høre forskelle på div. kabler, over dit eller ganske fornuftige anlæg??  eller?

mvh.

Jamen det kan jeg sagtens, men jeg tror ikke jeg ville kunne ret meget på en McIntosh.
Mc´en har den egenskab, at den er rar at spille højt på, selvom de fleste af dem er opbygget på helt almindeligvis med standardkomponenter og ICér m.m. Men trafoen beskytter den mod højttaleren OG omvendt.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 14 Maj 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
miju skrev:

mvh.

Jamen det kan jeg sagtens, men jeg tror ikke jeg ville kunne ret meget på en McIntosh.
Mc´en har den egenskab, at den er rar at spille højt på, selvom de fleste af dem er opbygget på helt almindeligvis med standardkomponenter og ICér m.m. Men trafoen beskytter den mod højttaleren OG omvendt.

Det jeg har hørt til Mc.Intosh i min tid, er ikke min "kop the"...  så fred med dem!!!!!

mvh.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
gl.jas skrev:
Per N skrev:
gl.jas skrev:
wkkm skrev:
gl.jas skrev:
wkkm skrev:

wrong skrev:
Nu har jeg ikke gidet at læse hel tråden igennem. men hvis du ikke kan høre forskel på kabler, skal du da bare være glad for, at du slipper for spilde kræfter og penge på kabler der matcher dit setup
MVH WRONG

Hørt!Hurra!Der findes jo osse folk,der tror Chivas er en whisky.............og er lykkelige i troen derpå.

Og netop den gruppe kan som regel ikke smage forskel på whiskyér........

Det var det jeg mente.Hele diskussionen er tåbelig.Kan man ikke høre forskel,så lad være at købe.Kan man,så køb og glæd dig over det.Selv min meget blonde kone kunne høre forskel da jeg knaldede NO Frey på.....

Hæ. Glimrende analogi.
Men også her på slottet kan konen ubesværet høre forskel på de enkelte kabeltyper, og Frey er som bekendt et aldeles glimrende kabel...

Ja vi kan alle høre forskel, typisk meget hvis det ser eksotisk ud. Prøv og tage noget standard installationskabel, og dit NO Frey også lave nogle hurtige skift frem og tilbage. Optimalt ville selvfølgelig være med en A/B omskifter på din amp så det kan gøres super hurtigt... så ville i få jer en på opleveren

Nej det er netop det "vi" ikke kan, eller måske retter, ikke vil eller ikke har afprøvet! Om kablet ser eksotisk ud har intet med sagen at gøre, iøvrigt en parameter som i den grad er subjektiv, men hvis man giver sig god tid og leger lidt med forskellige kabeltyper vil man ret hurtig erfare at forskellene er ganske tydelige. Det fordrer dog tid og ro, og ikke noget "kanin-skift".
Hvis man ønsker grundig indsigt i kablets performence bør man lade det sidde i systemet en rum tid og genlytte kendte skiver, og senere skifte tilbage til det oprindelige kabel. Hermed reduceres skineffekter til et minimum. God tid er et must i den forbindelse, alt andet er sjusk.

God tid er desvære det største onde, din audiophile hukommelse er ekstremt kort. Det kan være det er derfor du oplever så store forskelle.

Så har du jo altid en samling nye plader du aldrig før har hørt, desværre tror jeg ikke Gammeljas er så heldig

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
miju skrev:

mvh.

Det sidste kan faktisk godt være hovedårsagen til at minimere eventuelle forskelle. Meget få forstærkere bryder sig om de reaktive belastninger højttalere udgør og kablet er en, for de fleste, ukendt faktor der bidrager til ubehagelighederne. Trafokoblede har ofte mere en mere stabil mave overfor sære belastninger (uanset om det lyder godt eller skidt)

Enkelte nulevende medborgere har nok i hukommelsen et tidligt hugormeagtigt højttalerkabel der fik visse effektforstærkere til at gå i selvsving (og op i røg) I gamle dage testede HF forstærkere med 8ohm/1uF (simuleret ht belastning) men det kostede en hel del forstærkere livet

Linieforstærkere er jo heller ikke upåvirkelige af belastningen så hvis kabel XX lyder anderledes end kabel YY kan det godt være belastningen der får forstærkeren til at lyde (og måle) anderledes og ikke kablet der lyder anderledes, det gør det måske, men det er ikke til at vide med sikkerhed. 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

dennis nordjyll skrev:

Nu må du lige læse hvad der skrives, her snakkes forskel på HØJTTALER kabler der er produceret inden for rimelighedens grænser uden diverse filtre koblet på, og du er velkommen forbi med dit fineste kabel, nu du er fra NJ så kan vi jo se om der er forskel på det også  mit NKT's bedste

Og den med ens øre er ufattelig følsom og kan høre en masse fine ting, der må jeg nok skuffe dig, det er kun i mellemtone området der er relativt følsomt, og kabler på virker i ydre områderne er af vores hørbare grænseflade. Hvis du regner på det kan de forksellige kabler typisk påvirker 0.1db forskel i lydniveauet i henholdsvis den øvre og den nedre frekvens vi kan høre der er vi stok døve så det er lige meget. -Så har vi så lejren der siger: De forskellige matrialer har specille lyd egenskaber, sølv lyder lyst osv. -Den mangler jeg stadig lidt en forklaring på (og jeg får den heller aldrig) da det er elektroner der intet har med matrialet at gøre der springer fra atom til atom og overføre signal på den måde.

Det er ikke et spørgsmål om overbevisning, men et spørgsmål om det er afprøvet såe mange gange igen og igen på diverse anlæg, og konkluderet af flere der ellers kunne høre forskelle, konklusionen ender altid som den samme, men vi tar den gerne engang til for din skyld.

En hel anden ting, hvis nu der er en forskel, hvilken er så den bedste og mest korrekte? For ingen tvivl har man en MIT filter ledning på er der da forskel, men er det særlig brugbart eller noget man kan kalde for hifi?

(Ps: halvdelen af Hr Russels konstruktioner er Solidstate, så ingen Udgangstrafoer der)

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Nå, så har jeg prøvet et DIY-projekt på HT-kabel .

Og helt ærligt jeg er næsten sikker på lyden er blevet mere åben og med flere detaljer/bedre seperation (eller hvad man nu kalder det) .

Gad vide hvad et rigtigt ht-kabel vil gøre ? (Vil nu ikke kaste en hel masse kroner efter disse før jeg har lyttet noget mere, kan også være jeg bare har været sk... helddig med mit projekt ).

Kan I anbefale noget musik, som vil gøre det nemmere at konstatere en evt. virkning ?

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

tubefreak skrev:
Spar på krudtet amorte, du opnår intet andet en en masse snak frem og tilbage. Der er trods alt en masse mennesker herinde der KAN høre en forskel, også selv om man har passeret de 50.

Eller måske en masse mennesker, der tror de kan høre forskel - fordi de ønsker at høre en forskel....

Det er sjovt med den bedrevidenhed, der lægges for dagen - specielt fra Amorte - i betragtning af at der primært er tale om overtro og indbildning - navnlig når man taler om tilspilning af kabler.

Kast et blik på skakbrædtet http://www.chessbase.com/puzzle/puzz10b.htm og fortæl mig så igen, at jeres formidable sanser ikke kan narres

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

amorte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

tubefreak skrev:
Spar på krudtet amorte, du opnår intet andet en en masse snak frem og tilbage. Der er trods alt en masse mennesker herinde der KAN høre en forskel, også selv om man har passeret de 50.

Eller måske en masse mennesker, der tror de kan høre forskel - fordi de ønsker at høre en forskel....

Det er sjovt med den bedrevidenhed, der lægges for dagen - specielt fra Amorte - i betragtning af at der primært er tale om overtro og indbildning - navnlig når man taler om tilspilning af kabler.

Kast et blik på skakbrædtet http://www.chessbase.com/puzzle/puzz10b.htm og fortæl mig så igen, at jeres formidable sanser ikke kan narres

Bedrevidenhed? Tja, vi er vel alle bedrevidende end alle andre, når det kommer til kendskabet til ens eget setup. Og så vil jeg lige ydmygt anføre, at jeg ikke har udtalt mig om tilspilning af kabler, da jeg ikke har beskæftiget med dette aspekt af kablers indflydelse på lyden.

mvh

Til top Vis amorte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amorte

second
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

Nu er øjne og øre heller ikke det samme.

Hvis man tager det værste scenario mht. kabler kan enhver høre forskel - selv dig.

Prøv eks billige sølvkabler på et sæt JBL 250ti - sæt derefter et godt kobberkabel på. Forskellen er larmene stor.

For at bruge din egen illustration mht optist illusion - så kan man jo også let påstå at der ikke er noget billede i et stereogram og at det er ønsketænkning.

Til top Vis second's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af second

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

Av, for dén!

Nu er ovenstående udsagn ophøjet til banal sandhed...af forfatteren selv!

Jeg er især lidt imponeret over den (barnligt) manipulerende vending: [..] "i betragtning af at der primært er tale om overtro og indbildning" [..].

Det er da med beklagelse man må se, at "kaso" ikke ved hvad han udtaler sig om. 

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

John Mogensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Hvad betyder "Tilspilning"  ?

/John

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

John Mogensen skrev:

Hvad betyder "Tilspilning"  ?

/John

Sig mig engang?
Ved du ikke engang det?

Læs her :

http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.cableburner .com/images/pic2.jpg&imgrefurl=http://www.cableburner.co m/technical.asp&h=204&w=300&sz=15&hl=da& start=1&um=1&tbnid=GjuBDABnbzr3aM:&tbnh=79&t bnw=116&prev=/images%3Fq%3DCBID-1%2BBurn%2Bin%2BMachine% 26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DN

Når du så har lært det, så kan du osse lære det her:

http://nordost.com/Accessories/eco3.htm

Det er fortyndet Bamseline skyllemiddel på specialflaske til 3-400 dask for en bette slat.
Meningen er, at dte skal fjerne statisk elektricitet fra dine kablers isolering.
Hele hemmeligheden går dog i virkeligheden ud på noget helt andet. Nemlig den, at du bevæger dine kabler under påsmøringen. Det giver en tydeligt hørbar effekt. Hvis du derimod blot påførte ECO 3 med spray, uden at berøre dine kabler, så kan du bare glemme det hele.

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes