Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JM Lab BERYLLIUM (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
Desuden har jeg hørt,JM Lab stanser deres Be ud - ved ikke om det er sandt, men det er i såfald ikke den måde man bør lave en sådan membran på.

Johan N skrev:
Og hvordan bør man lave det då?

tadman skrev:
det skal pådampes i en form og denne proces er ekstrem dyr, da Be er meget giftigt ved pådampning. Desuden er formene også ret dyre, da de vistnok er lavet af kobber.

vh

Skal?

You, know there are many ways to skin a cat so o you have any references backing up that claim?

I think you really should read this: http://www.focal-jmlab.fr/tek/teken/tweeters/IAL.htm

Maybe then you can revise your oppinions or at least come back with some references backingt them up.

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

bennoman75 skrev:

Hej Beryllium bekymrede

Jeg er rimelig sikker på at den anvende berylium er brugt som et legerings stof i en aluminiums masse.

Nej, Focal anvender ren Be.
Se http://www.focal-jmlab.fr/tek/teken/tweeters/tbe_en.htm og http://www.focal-jmlab.fr/tek/teken/tweeters/IAL.htm

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Johan N skrev:
tadman skrev:
Johan N skrev:

tadman skrev:
Det er sådan, at man normalt ikke kan få en 6 1/2 membran til at arbejde sammen med en så lille membran som den JM Lab bruger, men da de fleste membraner bryder op, og det vil sige i begge frekvensretninger, kan man alligevel ad lykkens vej, få enheder til at spille sammen - sådan da, et trænet øre kan sagtens høre, at det ikke er helt godt

Nu er jeg ikke så god til dansk men hvilket membran er det som skulle vare 6½ som ikke kan arbejde sammen med "en så lille membran som den JM Lab bruger"?

ja se, hvis du læser mit indlæg én gang til, så burde du have svaret...

vh

If I understood what you meant I would' t ask, would I.

While I'm at it, if you are to quote me, have the courtesey to not add text in the quote!

Spørgsmålet er vel snarere, hvor langt op, en 6 1/2" membran stadig spreder tilfredsstillende? Skal vi sige 2 Khz med lidt god vilje...

Og hvor langt vil den lille meget stive og resonansdøde membran gå ned og sprede tilsvarende godt? Jeg tror ikke på 2 Khz...

Har vi et problem? Ja, det vil jeg rent faktisk mene...

Mener også at det var det, jeg argumenterede for i mit første svar.

JM kunne have gjort følgende:

1. Brugt en mindre enhed til at understøtte deres nuværende Be membran. Så ville deres konstruktion også have været med en enhed mere, og dermed havde der været yderligere problemer forbundet med et mere kompliceret delefilter. 2 til 3 vejs osv...

2. De kunne, hvis de insisterede på at at beholde deres 6 1/2", have givet deres Be diskant en større membran og større magnet, og da Be er så ekstremt stift og resonans dødt, ville det ikke gøre noget galt som sådan - kun godt.

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
Spørgsmålet er vel snarere, hvor langt op, en 6 1/2" membran stadig spreder tilfredsstillende? Skal vi sige 2 Khz med lidt god vilje...

Og hvor langt vil den lille meget stive og resonansdøde membran gå ned og sprede tilsvarende godt? Jeg tror ikke på 2 Khz...

1. Brugt en mindre enhed til at understøtte deres nuværende Be membran. Så ville deres konstruktion også have været med en enhed mere, og dermed havde der været yderligere problemer forbundet med et mere kompliceret delefilter. 2 til 3 vejs osv...

2. De kunne, hvis de insisterede på at at beholde deres 6 1/2", have givet deres Be diskant en større membran og større magnet, og da Be er så ekstremt stift og resonans dødt, ville det ikke gøre noget galt som sådan - kun godt.

vh

Tak for det.

Nu vil jeg nok tro at Focal har mållet en del på det hele og har det rimligt klar for sig hvordan det virkeligen ligger til med det. Det har trots alt lavet de Be-diskanter i nogle år og fore det har det lagt tid på research.

Et større membran for diskanten hade blivit tyngre. det er en klar ulæmpe.

Har du klar for dig størrelesen på det membran (jeg antager at du mener dome) og hvor stor mener du at den skulle vare?

Jeg vil anbefale at du læser http://www.focal.tm.fr/home/downloaden/electra1000be/teks/tw eeterIAL_gb.pdf og http://www.focal.tm.fr/home/downloaden/electra1000be/teks/tw eeterbe_gb.pdf

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Johan N skrev:
tadman skrev:

vh

Tak for det.

Nu vil jeg nok tro at Focal har mållet en del på det hele og har det rimligt klar for sig hvordan det virkeligen ligger til med det. Det har trots alt lavet de Be-diskanter i nogle år og fore det har det lagt tid på research.

Jamen, det er da fint at de ved hvad de gør, bare mærkeligt, at deres Be diskant ikke er større areal mæssigt end deres forrige diskant. Har i øvrigt også selv arbejdet med Be nogle år og med et firma som introducerede dette i 1979...men du kan jo tage en lytter selv, hvis du er så autoritetstro mod frabrikanter...at arbejde med Be kræver også en del erfaring, det tager sin tid at komme til en forståelse af dette materiale.

Et større membran for diskanten hade blivit tyngre. det er en klar ulæmpe.

En Tad 2001/2002 membran vejer 0,1 gram - den er 2", så jeg ser ikke noget problem i at lave en lidt større membran...

Har du klar for dig størrelesen på det membran (jeg antager at du mener dome) og hvor stor mener du at den skulle vare?

Jeg vil anbefale at du læser http://www.focal.tm.fr/home/downloaden/electra1000be/teks/tw eeterIAL_gb.pdf og http://www.focal.tm.fr/home/downloaden/electra1000be/teks/tw eeterbe_gb.pdf

nej, den slags gider jeg altså ikke spilde min tid på...måske skulle du selv læse lidt om højttalere her og der og hvordan de er skruet sammen.

vh

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
Jamen, det er da fint at de ved hvad de gør, bare mærkeligt, at deres Be diskant ikke er større areal mæssigt end deres forrige diskant. Har i øvrigt også selv arbejdet med Be nogle år og med et firma som introducerede dette i 1979...men du kan jo tage en lytter selv, hvis du er så autoritetstro mod frabrikanter...at arbejde med Be kræver også en del erfaring, det tager sin tid at komme til en forståelse af dette materiale.

If you bothered to read the papers from Focal maybe you would gain some understanding instead of vaugely refering to some kind experience of Be, wheter relevant or not

tadman skrev:
En Tad 2001/2002 membran vejer 0,1 gram - den er 2", så jeg ser ikke noget problem i at lave en lidt større membran...

F=mv^2/2 really says it all.

The TAD tweeters starts at roughly 500 Hz stops at 22 kHz and the Focal IAL Be Tweeter starts at roughly 1 kHz and stops at 40 kHz something, clearly those are different also the recommended resp. used crossover frequencies are also different.  So why compare apples and oranges at all when the applications are so different?

tadman skrev:
nej, den slags gider jeg altså ikke spilde min tid på...

Ignorance is blizz, for you that is...

tadman skrev:
måske skulle du selv læse

Sure any perticular sources?

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Johan N skrev:
tadman skrev:

If you bothered to read the papers from Focal maybe you would gain some understanding instead of vaugely refering to some kind experience of Be, wheter relevant or not

tadman skrev:

The TAD tweeters starts at roughly 500 Hz stops at 22 kHz and the Focal IAL Be Tweeter starts at roughly 1 kHz and stops at 40 kHz something, clearly those are different also the recommended resp. used crossover frequencies are also different.  So why compare apples and oranges at all when the applications are so different?

Hallo, den ene er en compression driver og den kan i princippet gå ned til dc afhængig af hornet, ved 500 hz spreder den ikke særlig godt opadtil selvfølgelig. Fordi en diskant har en fs på 1 khz, betyder det ikke, at den kan bruges i dette område - sammenlig evt med en bånddiskant...vågn lige op tak...

tadman skrev:
nej, den slags gider jeg altså ikke spilde min tid på...

Ignorance is blizz, for you that is...

har brugt ufattelig meget tid på at læse alt muligt, papir er taknemmeligt, og det meste der skrives, er fuldstændig ubrugeligt. Har prøvet meget af det, som alle mulige udråber/råbte til at være verdensklasse - not! Derfor gider jeg ikke læse mere fra alle mulige såkaldte autoriteter på nettet osv - spild af tid!

tadman skrev:
måske skulle du selv læse

Sure any perticular sources?

nej, overhovedet ikke, du må skrabe din viden sammen efterhånden, i sær mht praktisk erfaring...jo, så måske alligevel, se om Steen Duelund ikke har skrevet noget på nettet, også Torben Kristiansen er spændende...

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
Fordi en diskant har en fs på 1 khz, betyder det ikke, at den kan bruges i dette område - sammenlig evt med en bånddiskant...

DUH! Hence the use of crossover at 2 kHz.

tadman skrev:
vågn lige op tak... 

Why don't present some facts in place instead of just praising the TAD driver? And you say that I have believe in authorities.

Besides, I'm still awaiting any facts supporting your claim regarding vapour deposition being superior.

Finally, one of the first things you learn when studying maths, physics, engineering, etc, is that there are more than one way to solve a problem, i,e. there are several ways to skin a cat. Think about that for a while.

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Johan N skrev:

tadman skrev:
Fordi en diskant har en fs på 1 khz, betyder det ikke, at den kan bruges i dette område - sammenlig evt med en bånddiskant...

DUH! Hence the use of crossover at 2 kHz.

tadman skrev:
vågn lige op tak... 

Why don't present some facts in place instead of just praising the TAD driver? And you say that I have believe in authorities.

læser du dårligt, eller fatter du ikke forskellen...???

Jeg nævner at en 2001 membran er 2" og vejer 0,1 gram som svar til dit "vægt problem", og ikke andet!!! Er det korrekt?

Dernæst inddrager du specifikationer for begge enheder, som du helt tydeligt ikke har forstået en fløjtende fis af. Jeg taler her om membran vægt og du taler om enheder, tilmed enheder som er vidt forskellig konstrueret og designet til hver sit formål! Du kan da ikke sammenligne de to enheder, en TAD2001 2" membran ville formentlig gå en del højere op, hvis den ikke sad inde i en driver. Prøv lige at se hvor langt op, Pioneers nye HT er specificeret til. At få 110 db (tad 2001) langt oppe i frekvens er sindsygt svært og du går dermed på kompromis med bla. frekvensgang op ad til! Der burde en med regne egenskaber da forstå, eller hvad?

Besides, I'm still awaiting any facts supporting your claim regarding vapour deposition being superior.

du kan formentlig få en tyndere membran...og en mere jævn samtidig...

Finally, one of the first things you learn when studying maths, physics, engineering, etc, is that there are more than one way to solve a problem, i,e. there are several ways to skin a cat. Think about that for a while.

Ja tak, det er jeg da udemærket klar over, men der er nogle helt basale ting omkring enheder du tydeligt ikke er bekendt med! Lad være med at blande tingene sammen, sammenhold dem nu engang i hver deres kategori, compression drivere med høj følsomhed, er noget helt andet end "almindelige" enheder.

Jeg synes du skulle kaste et blik på en gammel klassiker som Yamaha NS-1000, der kan du se, at diskanten er understøttet af en ca. 3" Be membran. Hvorfor? Ja, hvis du læser mit første svar, så kan du sikkert nok regne det ud.

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

TAD,

Johan N skrev:
So why compare apples and oranges at all when the applications are so different?

Afterall it was you that brought the TAD drives in to discussion. I'm stating that thye are different applications and a comparisation you brought up in the first place is not of much relevance.

Then you (involuntarily I suppose) admit by stating  it like I don't understand that in an agressive tone where one almost can sense the froth.

There is no point taking this any further, you have a wonderful live

Kind Regards,
/Johan

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

begge d´herrer Tadman og Johan N er tydeligvis belæste. Nu mangler vi bare lidt høflighed og respekt. Men det kan vel komme. Husk at vi alle har huller i vor viden - og at det handler om at lytte - også til andre.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes