Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 16:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Strømforsyning til Squeezebox v3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Men ligeyldigt hvilken løsning man vælger så vokser træerne ikke ind i himlen, det er ikke som at få for 10.000 krs forbedring, den skal hentes via kabler og evnt. DAC.

Der er jeg helt enig. Jeg kan se du bruger Audio Alchemy - det bruger jeg også selv på min SB3.

Men tilbage til tråden, så har jeg netop modtaget modulet fra Calex. Det er faktisk forbløffende tungt og jeg glæder mig til at få bygget hele strømforsyningen en dag.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Zaxo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Soundman

jeg har brug for lidt støtte her omkring diverse løsdele til dit projekt.

Dette er hvad jeg har støvet op på RS online samt katalog.

Følgende dele er anvendt:
Strømforsyning: Calex 32005A.  RS Nr. 536-2993
Kasse: Hammond 1591ESBK.  RS Nr. 415-2846
Sikringsholder til 250 mA sikring RS Nr. 359-5961
250 mA Sikring 5X20 mm   RS Nr. 488-8573
4 stk. afstandsstag.   ?? her melder jeg også pas. men formoder de skal være min. 41 mm høje
2 stk. kabelgennemføringer  RS Nr. 543-197 
Netledning med 230V   Har jeg selv
stik m. jord.    RS Nr. 148-4083
DC stik Ø5/Ø2,5/11 mm   Kan ikke finde dette ?? det nærmeste jeg kommer er RS Nr. 486-634 men det er Ø2,5/Ø5,5/9,5mm
Kabel til DC stik   Skal der bruges bestemt typer her ??

På forhånd tak.

SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Zaxo skrev:

Strømforsyning: Calex 32005A.  RS Nr. 536-2993
Kasse: Hammond 1591ESBK.  RS Nr. 415-2846
Sikringsholder til 250 mA sikring RS Nr. 359-5961
250 mA Sikring 5X20 mm   RS Nr. 488-8573
4 stk. afstandsstag.   ?? her melder jeg også pas. men formoder de skal være min. 41 mm høje
2 stk. kabelgennemføringer  RS Nr. 543-197 
Netledning med 230V   Har jeg selv
stik m. jord.    RS Nr. 148-4083
DC stik Ø5/Ø2,5/11 mm   Kan ikke finde dette ?? det nærmeste jeg kommer er RS Nr. 486-634 men det er Ø2,5/Ø5,5/9,5mm
Kabel til DC stik   Skal der bruges bestemt typer her ??

Hej Zaxo

Håber jeg kan hjælpe lidt:

Det er korrekt at afstandsstagene skal være min. 41 mm lange. Du kunne eks. bruge 4 x RS Nr. 222-424 og 4 x RS Nr. 222-430, hvilket vil give dig 45 mm.
Ligeledes er der hos RS: RS Varenr. 136-4535 hvilket skulle være et 45 mm stag. Problemet er nok bar at du skal købe en pose med 100 stk !

En løsning på afstand kunne også være en M4 gevindstang (kan købes i byggemarkeder) samt 16 stk. møtrikker og skiver. Herefter skærer du selv dine afstandsstykker i passende længder, og bruger skiver og møtrikker på begge sider af henholdsvis kasse og Calex.

Vedr. DC stik tror jeg ikke at du løber ind i problemer ved at bruge et med udvendig diam. på 5,5 mm. Længden på 9,5 mm gør heller ikke noget. Det er den indvendige diameter der har mest betydning på disse stik.

DC kabel: jeg har benyttet det der bruges internt i en pc til 12 og 5 V. Vær opmærksom på at bruge noget som kan "møves" ind i DC stikket. Ellers tror jeg ikke det har den store betydning, hvad du vælger.

Bager
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har indtrykket af at nogle af de varenumre I skriver, ikke stemmer overens med den beskrivelse I giver af dem.

Fx:

Zaxo skriver: "DC stik Ø5/Ø2,5/11 mm   Kan ikke finde dette ?? det nærmeste jeg kommer er RS Nr. 486-634 men det er Ø2,5/Ø5,5/9,5mm"
Når jeg søger på varenummeret 486-634 får jeg et stik med målene
Ø1,3/2,1/2,5mm, i stedet for Ø2,5/Ø5,5/9,5mm.

Tager jeg fejl hvis varenumrene er dynamisk/skifter fra tid til anden - hvilket vil sige at vi snakker lidt ved siden af hinanden?

Eller er der bare mig?

Ydermere er jeg stødt på et problem til: Nogle af de ting I skriver man skal have, SKAL man bestille minimum 50 eller endda 100 af. De er jo en pain-in-the-ass når man bare skal bruge 1. Er der virkelig ikke en løsning til dette?

VH Bager
Til top Vis Bager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bager

Zaxo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Bager skrev:
Jeg har indtrykket af at nogle af de varenumre I skriver, ikke stemmer overens med den beskrivelse I giver af dem.

Fx:

Zaxo skriver: "DC stik Ø5/Ø2,5/11 mm   Kan ikke finde dette ?? det nærmeste jeg kommer er RS Nr. 486-634 men det er Ø2,5/Ø5,5/9,5mm"
Når jeg søger på varenummeret 486-634 får jeg et stik med målene
Ø1,3/2,1/2,5mm, i stedet for Ø2,5/Ø5,5/9,5mm.

Tager jeg fejl hvis varenumrene er dynamisk/skifter fra tid til anden - hvilket vil sige at vi snakker lidt ved siden af hinanden?

VH Bager

Som jeg læser det på RS hjemmeside;

1,3 mm stik  486-640  ###P1###  ###P2###  ###P3### 
2,1 mm stik  486-628  ###P1###  ###P2###  ###P3### 
2,5 mm stik  486-634  ###P1###  ###P2###  ###P3### 

hurtig copy paste her.

så må 2,5 hede 486-634 og ud fra tegningen for neden for jeg de tal jeg har oplyst.

Jeg har ikke bestilt noget pt. sidder også lidt med den der 10 / 100 stk. Hmmm.

Tilføjelse til svar;

Har kigget lidt næmere på RS og bestilling. Ovenstående ordre uden Dc stik, ledning, afstandsstykker pris inkl. moms 887 .-

Ta´g lige den du

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Calex modulet er rigtig godt, jeg bruger det selv på min krammebox. Og ja, den koster en lille tusse - er den 3 gange bedre end Danbitten - tja... det må være op til en selv at afgøre.

Jeg kan ihvertfald tilbyde interesserede i Nordsjælland at komme forbi med en af hver, så man kan høre forskellen - og især forskellen over den medfølgende strømforsyning. Det enste jeg kræver er en kop kaffe med lidt mælk, en go' sludder og et par lunede Pågens kanel gifler

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Zaxo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Så er Calex samt diverse løsdele bestilt.

Så nu venter jeg bare med spænding på det hele.

Jeg har bestilt to steder og prisen ialt inkl det hele rammer ca 800.-

Der kommer lidt xtra løsdele jeg mangler så rammer sikkert 900.- inden jeg er helt færdig med dette projekt.

SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2005
Sendt: 31 Maj 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til at der er en del folk der har kastet sig over projektet med at få bygget sig en bedre PSU til Squeezeboxen .

Jeg har haft fornøjelsen af at samle en til "plafitracer" også, resultatet ses herunder:

Plafitracer valgte en Hammond box med flanger:

Ligeledes var han så venlig at lade mig prøve en af de Danbit psu'er, som han sælger. Pludselig havde jeg flg. line-up:

Det er den originale psu helt til venstre, herefter kommer Danbit modellen og til Calex'en i en Hammond kasse. Trip-trap-træsko.....

Før jeg testede, målte jeg udgangsspændingen på dem alle 3, og den lå inde for 0,03 V:

Den originale.....

.....Danbit'en......

...og Calex'en.

Forskellen mellem den originale og Calex'en kendte jeg i forvejen (se længere oppe i tråden) så jeg var lidt spændt på Danbit'en.

Danbit'en giver også bedre lydmæssigt resultat når man slutter den til Squeezeboxen, ingen tvivl om det. Som med Calex'en "giver den også mere af det hele". Det er en god "Stage 1" upgrade til Squeezeboxen, hvis man vil have lidt mere ud af den.

Hvis jeg skal komme med en samlet konklusion på de 3 modeller, må det være flg.: den originale psu kan godt bruges sammen med Squeezeboxen. Den kan få liv i den lille spilledåse og er man tilfreds med det, kan man roligt beholde denne psu.
Hvis man derimod holder af god lyd og har et godt anlæg, hvor Squeezeboxen sluttes til, kan (læs: bør) man investere i en bedre psu, for på den måde at få mere ud af Squeezeboxen.

Danbit psu'en koster ca. 300,- kr og Calex'en kan bygges for 700,- - 900,- kr, alt efter hvilke løsninger man vælger, og kort og godt synes jeg at man får hvad man betaler for. Calex'en giver ikke 3 gange så god lyd som Danbit'en, men jeg synes at den giver mere. Resten må være op til folk selv at afgøre. Det er et spørgsmål om penge og ører (dem der sidder på hver sin side af hovedet...)

"I gamle dage" var HiFi noget med at vægt = kvalitet. Den gælder stadig en smule her; Calex'en vejer nok 3-4 gange så meget som Danbit'en.....

u9center
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 31 Maj 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvad med denne her 110 kr.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Maj 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

u9center skrev:
Hej

Hvad med denne her 110 kr.

Ligner noget swich mode... ==> garbage!!

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Den er rigtig, rigtig fin, den - den kan bare ikke bruges til en Squeezebox af flg årsager:

Den har ikke 5V, den har kun 500mA, SB skal bruge min 1,5A

u9center
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 31 Maj 2007 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Hvad med denne her er det også garbage

Zaxo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Kig på billedet, det er en switchmode forsyning.

den koster det samme som den fra Danbit forhandlet af 2h-audio.

Tror ikke du finder andre til squeezebox der ikke er switchmode til under 300.- Du skal også lige huske at en linær strømforsyning bliver meget mere varm. Så kvalitet har også meget at sige her.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Juni 2007 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Jeg, og sikkert flere andre, har brugt en masse tid på at finde lineære strømforsyninger, der kan levere 5VDC med 2-4A.

Indtil videre er det kun lykkedes mig at finde Danbitten. Ellers skal man op i regulære strømforyninger, som Calex eller Welborne eller en laboratorie strømforsyning. Jeg har kørt med en laboratorie sf, og det er rigtig godt, men den koster og er noget af et skrummel at have stående mere eller mindre fremme. Danbitten har den fordel at den stort set ikke fylder noget i landskabet og så er den en klar forbedring over den originale.

En switchmode, som den der medfølger Squeezeboxen, kan købes for 50-100 kr i alle byggemarkeder og elektronik forretninger - og jeg synes ikke, der er grund til at bruge penge på noget, der ikke forbedrer noget ekstisterende.

Bager skrev:
---snip---
Ydermere er jeg stødt på et problem til: Nogle af de ting I skriver man skal have, SKAL man bestille minimum 50 eller endda 100 af. De er jo en pain-in-the-ass når man bare skal bruge 1. Er der virkelig ikke en løsning til dette?

VH Bager

Det er det, der er problemet med shu-bi-do-it-yourself hifi

Meget af dette burde være til at få hos en elektronikbiks, så som Brinck eller Aage Nielsen (i Kbh) men så er det jo til nogle andre priser, da der skal smides noget avance på...

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Juni 2007 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Zaxo skrev:

Kig på billedet, det er en switchmode forsyning.

den koster det samme som den fra Danbit forhandlet af 2h-audio.

Tror ikke du finder andre til squeezebox der ikke er switchmode til under 300.- Du skal også lige huske at en linær strømforsyning bliver meget mere varm. Så kvalitet har også meget at sige her.

Der er ikke meget ved at købe en ny switch mode forsyning.... Så kan man lige så godt beholde den originale. Også selvom den nye switched mode forsyning sælges i en HiFi-butik med lovprisninger, woodoo og HiFi-pris!
Selom man køber den i en HiFi butik, er det stadig en standard SMPS, der bare er pålagt HiFi branchens woodoo avancer. Og det bliver den ikke bedre af!!
Så kan man lige så godt tage en som denne hos ELFA: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&dok=5777.h tm?_69_687_47 
Den er hverken bedre eller ringere end dem du finder i HiFi butikkerne, men koster 90 kroner. Du skal bare selv finde på woodoo historierne .

Men men men... Det eneste rigtige er en lineær forsyning!!! Disse er knap så udbredte hvis man kigger efter de traditionelle adapter-typer. Men de findes.

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Sendt: 01 Juni 2007 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Den Danbit 5V/4A's forsyning er switchmode baseret.

"input 100-240V AC" vil du aldrig se for en forsyning baseret på trafo + liniærregulator

/Brian

Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Zaxo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til løsdele så kig på elektronk lavpris, http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/index.asp det meste kan du købe som enkel del. Men der kommer stadig gebyr og forsendelse oven i om du ikke bor i Århus

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 02 Juni 2007 kl. 05:46 | IP-adresse registreret  

99,- for en 5V 40A SMPS hos elektronik-lavpris.dk - den er vel stor nok - måske lyder den godt - hvem ved - den er i det mindste billig...
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Juni 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

David skrev:
99,- for en 5V 40A SMPS hos elektronik-lavpris.dk - den er vel stor nok - måske lyder den godt - hvem ved - den er i det mindste billig...

Pas på her... Når vi snakker lineære forsyninger, er større generelt bedre. Der er ikke rigtig nogen ulemper ved en kraftigere forsyning. Men sådan er det IKKE med SMPS'ere.

Problemet er, at store SMPS'ere kræver nogle meget kraftige switch transistorer for at blive realiseret. Desværre er store transistorer ikke nær så gode som små, når man snakker om meget hurtige skift som i en SMPS. Derfor er man typisk nødsaget til at sænke switchfrekvensen for ikke at få problemer som "shoot through" eller for store switch-tab.
Det betyder så, at man ikke kan skære switchfrekvensen fra lige så effektivt, og der vil typisk være meget mere switch-støj tilbage, i forhold til en mindre udgave.

Hvorfor er det i øvrigt at I bliver ved med at snakke om at opgradere med alternative switch mode forsyninger???? Jeg kan kun se det som et tegn på manglende forståelse for hvordan en SMPS fungerer. Men får IKKE noget ud af at benytte en kraftigere udgave, og generelt er standard SMPS'ere som dem I alle refererer til præcis lige ringe. Også selvom man er naiv nok til at betale 10 dobbelt pris for den i en HiFi butik.
Den med at kraftigere forsyning er bedre, kan rimelig godt an med traditionelle forsyninger med en trafo, ensretter og nogle lytter. Men købmandsregningen med at tro at det også gælder med SMPS er helt forkert. Det er HiFi hjemmefilosofi så det brager!!
Faktisk vil jeg til hver en tid påstå, at man skal sigte efter den mindst mulige SMPS, da den typisk vil være hurtigere og have væsentlig mindre støj.

penoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Juni 2007 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

David skrev:

Pas på her... Når vi snakker lineære forsyninger, er større generelt bedre. Der er ikke rigtig nogen ulemper ved en kraftigere forsyning. Men sådan er det IKKE med SMPS'ere.

Problemet er, at store SMPS'ere kræver nogle meget kraftige switch transistorer for at blive realiseret. Desværre er store transistorer ikke nær så gode som små, når man snakker om meget hurtige skift som i en SMPS. Derfor er man typisk nødsaget til at sænke switchfrekvensen for ikke at få problemer som "shoot through" eller for store switch-tab.
Det betyder så, at man ikke kan skære switchfrekvensen fra lige så effektivt, og der vil typisk være meget mere switch-støj tilbage, i forhold til en mindre udgave.

Hvorfor er det i øvrigt at I bliver ved med at snakke om at opgradere med alternative switch mode forsyninger???? Jeg kan kun se det som et tegn på manglende forståelse for hvordan en SMPS fungerer. Men får IKKE noget ud af at benytte en kraftigere udgave, og generelt er standard SMPS'ere som dem I alle refererer til præcis lige ringe. Også selvom man er naiv nok til at betale 10 dobbelt pris for den i en HiFi butik.
Den med at kraftigere forsyning er bedre, kan rimelig godt an med traditionelle forsyninger med en trafo, ensretter og nogle lytter. Men købmandsregningen med at tro at det også gælder med SMPS er helt forkert. Det er HiFi hjemmefilosofi så det brager!!
Faktisk vil jeg til hver en tid påstå, at man skal sigte efter den mindst mulige SMPS, da den typisk vil være hurtigere og have væsentlig mindre støj.

Hvad er produkt nummeret på den danbit strømforsyning?

Til top Vis penoch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af penoch

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes