Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 21:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Strømforsyning til Squeezebox v3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bloodhound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

SoundMan skrev:
Det ser ud til at der er en del folk der har kastet sig over projektet med at få bygget sig en bedre PSU til Squeezeboxen .

Jeg har haft fornøjelsen af at samle en til "plafitracer" også, resultatet ses herunder:

Plafitracer valgte en Hammond box med flanger:

Ligeledes var han så venlig at lade mig prøve en af de Danbit psu'er, som han sælger. Pludselig havde jeg flg. line-up:

Det er den originale psu helt til venstre, herefter kommer Danbit modellen og til Calex'en i en Hammond kasse. Trip-trap-træsko.....

Før jeg testede, målte jeg udgangsspændingen på dem alle 3, og den lå inde for 0,03 V:

Den originale.....

.....Danbit'en......

...og Calex'en.

Forskellen mellem den originale og Calex'en kendte jeg i forvejen (se længere oppe i tråden) så jeg var lidt spændt på Danbit'en.

Danbit'en giver også bedre lydmæssigt resultat når man slutter den til Squeezeboxen, ingen tvivl om det. Som med Calex'en "giver den også mere af det hele". Det er en god "Stage 1" upgrade til Squeezeboxen, hvis man vil have lidt mere ud af den.

Hvis jeg skal komme med en samlet konklusion på de 3 modeller, må det være flg.: den originale psu kan godt bruges sammen med Squeezeboxen. Den kan få liv i den lille spilledåse og er man tilfreds med det, kan man roligt beholde denne psu.
Hvis man derimod holder af god lyd og har et godt anlæg, hvor Squeezeboxen sluttes til, kan (læs: bør) man investere i en bedre psu, for på den måde at få mere ud af Squeezeboxen.

Danbit psu'en koster ca. 300,- kr og Calex'en kan bygges for 700,- - 900,- kr, alt efter hvilke løsninger man vælger, og kort og godt synes jeg at man får hvad man betaler for. Calex'en giver ikke 3 gange så god lyd som Danbit'en, men jeg synes at den giver mere. Resten må være op til folk selv at afgøre. Det er et spørgsmål om penge og ører (dem der sidder på hver sin side af hovedet...)

"I gamle dage" var HiFi noget med at vægt = kvalitet. Den gælder stadig en smule her; Calex'en vejer nok 3-4 gange så meget som Danbit'en.....

Ligner ikke du har noget belastning på strømforsyningerne når du måler?

Hvis ikke du har det, så giv dem noget at lave, og mål så om de kan levere varen.

Hjælper jo ikke meget hvis de kan levere 5V uden at lave noget, men hvis de kan levere samme spænding med noget belastning på, så kan det bruges.
Til top Vis Bloodhound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bloodhound

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hvis det har interesse, vil jeg gerne designe en ordentlig lineær forsyning til SB'en, incl printlayout osv.
Er det noget der har interesse, så sig til.

Basil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hej hurtig, jo det har interesse, så den er jeg da med på.

Mvh Basil.
Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil

SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Bloodhound skrev:

Ligner ikke du har noget belastning på strømforsyningerne når du måler?

Hvis ikke du har det, så giv dem noget at lave, og mål så om de kan levere varen.

Hjælper jo ikke meget hvis de kan levere 5V uden at lave noget, men hvis de kan levere samme spænding med noget belastning på, så kan det bruges.

Hej Bloodhound

Det er rigtigt, der er ingen belastning på......det var bare for at give en idé om at tomgangsspændingen lå inde for nogenlunde niveau.

At måle med belastning på kræver en lidt anden "opsætning", men hvis jeg får muligheden skal I nok få resultatet.

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

hvad med at bruge en laboratorie strømforsyning ala denne her http://www.neuhold-elektronik.at/catshop/pdf_datasheet.php?p roducts_id=2091 er der nogen der har erfaring med det, og kunne det eventuelt være en værdig afløser for den medfølgende switchmode forsyning? 

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet med en laboratorie strømforsyning, en Velleman PS-613, det er klart en værdig afløser for den medfølgende switchmode (stort set alt andet er ). Eneste problem med en laboratorie strømforsyning er størrelsen - den er noget klodset at have stående . Fordelen er også at man sidde og kigge på amperemeteret og se hvormeget der trækkes...
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Hvis det har interesse, vil jeg gerne designe en ordentlig lineær forsyning til SB'en, incl printlayout osv.
Er det noget der har interesse, så sig til.

Til .
Det skal du være velkommen til. Kunne klart være sjovt at prøve med en fornuftigt designet forsyning

mvh Ulrik
Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

Zaxo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Soundman samt Plafitracer, eller andre der har erfaring med denne strømforsyning

Hvor varme bliver jeres Calex strømforsyning ??

Jeg har lige fået den med posten idag, og vil gerne lige have lidt indput omkring dette. Der er i forhold til design af kassen den skal monteres i.

Glæder mig til at få den samlet og testet.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Juni 2007 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Zaxo skrev:

ca 1/10 så varme som mine 6550 rør

Den bliver håndvarm... jeg har desværre ikke et laser termometer...

Zaxo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2007 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Takker for svaret, en Hånd temp er fin som beregning. Har heller ikke noget laser meter men vil vel mene vi rammer ca. 47 grader på alu rammen.

Jepper fik samlet det hele igår aftes..  Men når nu lille mand er smidt i kassen, så for Zaxo ikke lov til at teste calexen.

Men det fik jeg idag sammen med kæresten.

Først billedet

Hvordan beskriver jeg så lyden. Hmm

Vil bruge min kærstens ord.

Satte AC/DC hells bels på, først lyttede vi til standart strømforsyningen. Det viste min kæreste ikke. Hendes kommentar var, det lydder da meget godt, men kan jo ikke lide nummeret. Fair nok.

Skiftede strømforsyning. Samme nummer, Kommentar. Det lyder godt det nummer, nu kan jeg lide det.

Min egen mening er at basen har fået mere dynamik og lyden gennerelt bare er blevet mere kontroleret og dynamisk

Alt i alt er jeg super glad for denne strømforsyning. Det fedeste er nok man selv har samlet den, det er flere år siden jeg har haft lodekolbe og tin i hænderne.

Det kunne man også se på den første lodning men det er rettet nu.

SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2007 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Zaxo skrev:

Soundman samt Plafitracer, eller andre der har erfaring med denne strømforsyning

Jeg har lige fået den med posten idag, og vil gerne lige have lidt indput omkring dette. Der er i forhold til design af kassen den skal monteres i.

Glæder mig til at få den samlet og testet.

Hej Zaxo

Tillykke med projektet, og velkommen i "Calex-klubben"

Jeg var lidt betænkelig ved at smide forsyningen i den lukkede plastikkasse, men har ikke oplevet nogen varme problemer overhovedet. Håndvarm er en god indikation, den passer meget godt......som plafitracer skriver.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Juni 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Ja, det er jo en lille exclusiv klub vi har her

Rasmusd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 10 Juni 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg er hooket på en strømforsyning, nu har jeg ventet på dette i 1½ års tid !!!

Kan jeg ligge hele bestillingen hos en forhandler, og præcist hvilke materialer skal jeg bestille.

og hvis HURTIG er hurtig (måneds tid) så er jeg helt klart med på et byg selv projekt styret af en der ved et og andet.

Mvh. Rasmusd

Til top Vis Rasmusd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmusd

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 August 2007 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Jeg genstarter lige denne meget interessante diskussion (jeg har først lige fundet den...), da jeg savner info om hvorvidt de store forbedringer af lyden er opnået via de analoge udgange eller de digitale. Kun et af medlemmerne i Calex-klubben har skrevet at det var via analoge udgange (jeg har glemt, hvem det var), men jeg ville være 10 gange mere interesseret i at gå i gang med dette shu-bi-do-it-yourself (godt udtryk, plafitracer) projekt, hvis folk også oplever forbedringer på lyden via de digitale udgange.

Og er der iøvrigt nogen der vil tilbyde (mod betaling, forstås) at bygge Calex-forsyningen for folk, der kun er belastet af en tyndstrømsingeniøruddannelse, hvor noterne fra loddekurset stort set ikke har været anvendt siden?

SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

greve skrev:
Jeg genstarter lige denne meget interessante diskussion (jeg har først lige fundet den...), da jeg savner info om hvorvidt de store forbedringer af lyden er opnået via de analoge udgange eller de digitale. Kun et af medlemmerne i Calex-klubben har skrevet at det var via analoge udgange (jeg har glemt, hvem det var), men jeg ville være 10 gange mere interesseret i at gå i gang med dette shu-bi-do-it-yourself (godt udtryk, plafitracer) projekt, hvis folk også oplever forbedringer på lyden via de digitale udgange.

Og er der iøvrigt nogen der vil tilbyde (mod betaling, forstås) at bygge Calex-forsyningen for folk, der kun er belastet af en tyndstrømsingeniøruddannelse, hvor noterne fra loddekurset stort set ikke har været anvendt siden?

Hej Greve

Jamen det er da herligt at du fandt denne tråd. Forøvrigt vil jeg lige gøre opmærksom på at jeg har foreslået en seperat kategori for disse streaming enheder, så kom med jeres bidrag her.

Jeg har haft fornøjelsen af at teste min Squeezebox hos en HiFi forhandler, som var nysgerrig efter hvad boksen kunne udrette. Jeg havde den originale strømforsyning med, samt Calex'en. Ligeledes prøvede vi anden ekstern DAC, samt mp3 kontra FLAC formatet. Det var en meget interessant dag vi havde......

Forhandleren havde ikke lyttet til Squeezebox'en før, men blev meget positivt overrasket. Han mente nu nok at han godt kunne leve med den lyd!

Vi kom frem til at hvis man vil have det meste ud af sin SB3 skal den have en (ny) bedre strømforsyning, en ekstern DAC til de digitale udgange og musikken skal afspilles i FLAC formatet. Så kort kan det siges.

Vi foretog flere forskellige tests hvor vi sammenlignede musikken med den originale CD, og med det ovenstående setup kunne vi komme uhyggeligt tæt på....

Den eksterne DAC vi brugte var fra Cyrus, anlægget var Naim og ht var Audiovector. Et eller andet sted er det underordnet hvilket anlæg vi brugte, hovedsagen er at vi kunne høre forskel når vi ændrede på SB3 setuppet.

Zaxo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Hej Greve.

Har først modtaget min Forforstærker i fredags, Så jeg har ikke haft mulighed for at teste min strømforsyning mod den digitale udgang.

Men kan tilslutte mig Soundman omkring mp3, flac.

Resten kommer der en tilbagemelding på senere. Jeg regner med at lave en længere tilbagemelding omkring det hele senere . Nu hvor jeg snart har alt på plads.

Der går desværre nok lige 3 uger inden det hele er på plads. Har alt for mange jern i ilden pt.

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2007 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Hvad med en sammelselv forsyning som denne?
http://www.amb.org/audio/sigma11/
Den ser ud til at kunne levere rigeligt med strøm og kan købes for menneskepenge.
(Bliver dog nok lidt dyre end Calex'en)

For specs, kig under Tech highlights

Overvejer selv at springe på den engang til vinter...

Zaxo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2007 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hej Ubl.

Har kun skimtet de tekniske data, men dette faldt lige i mine øjne, Jeg skal dog ikke om det har noget på sig

High-current MOSFET pass transistors

• Two paralleled high-current, highly reliable MOSFETs (rated at 18A each) serve as the "pass" transistor.
  • The high current rating provides a very high safety headroom against overcurrent damage.
  • The use of paralleled MOSFETs divides the heat dissipation, simplifying thermal management. Onboard heatsinks can be used which would allow the σ11 to supply up to 1A continuous (with much higher peak currents). More sustained currents are possible by using larger, offboard heatsinks.
  • The negative temperature coefficient of MOSFETs prevents damaging thermal-runaway conditions that may plague conventional BJT devices.

Det med Bold, itallic, underline.. SB kræver minimum 1.5A

Det er slet ikke sikkert det har noget med det at gøre, men det fangede mig bare lige.

Jeg er dog glad for at mit projekt ikke var større, men stadig gav en masse.

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2007 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Hmm så langt måede jeg ikke lige.... ved første øjekast syntes jeg bare at det så spændende ud!

SB'en kræver kun 1A@5V, se evt specs hos slimdevices:

Power input

• 5.0V DC, regulated
  • Center positive, sleeve ground
  • Connector: 2.5mm ID, 5.5mm OD, 11mm long
  • Min supply rating: 1000mA

Power supply

• Switching power supply included
  • Input voltage range and plug style specific to shipping destination
  • Power supplies are small, efficient, and do not get hot
  • One of four styles is included depending on country

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Tog kontakt til AMB-audio og fik bekræftet at forsyningen fint kunne anvendes...

Bestilte en sigma11 (og en sigma22 nu hvor jeg var igang)

Er netop ankommet og kvaliteten ser top lækker ud:

Så nu skal de resterende dele bare bestilles hos elfa, inden jeg kan komme igang med at svinge loddekolben.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes