Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 07:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: BeoLab 9. ny B&O højttaler.Unik :-) ? Yes (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

kuncha skrev:

cdafspilleren er død !

pcen længe leve !!!

Uanset hvad man mener om dén ting, så ændrer det ikke på at det er en B&O CD-afspiller som langt størstedelen af Beolab 9 vil blive brugt til. Og selv hvis det er en PC i stedet for, så hjælper det ikke meget så længe B&O insisterer på analog signaloverførsel. Det mest tåbeligt konstruerede produkt jeg har set til dato, var Avant DVD. DVD-afspilleren indbygget i TV'et? Jamen så skal vi da have billedet ud igennem et scart-kabel, DET skal vi!

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 06 Maj 2007 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Der tager du fejl, hvis vi forestiller os at det er en IKKE B&O forstærker der skal levere liniesignalet, skal denne forstærker have pre-out liniesignal udgang som så BeoLab9 tilsluttes, og det er denne forstærkers fjernbetjening du styre volumen med. Det er så også CD'en eller Forforstærkeren/forstærkerens DAC der klare ærterne.

Man vil godt kunne høre forskel på hvad man sætter til, det er helt sikkert, men det er ikke ensbetydende med at ADC/DAC i højttaleren ikke sætter en begrænsning. Er vi ikke enige om at Beolab 5 digitaliserer det indkommende signal? Med dén konstruktion er det tåbeligt ikke at have digitalt input, hvis man samtidig vil postulere at højttaleren er designet til maksimal lydkvalitet.

kuncha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
kuncha skrev:

cdafspilleren er død !

pcen længe leve !!!

Uanset hvad man mener om dén ting, så ændrer det ikke på at det er en B&O CD-afspiller som langt størstedelen af Beolab 9 vil blive brugt til. Og selv hvis det er en PC i stedet for, så hjælper det ikke meget så længe B&O insisterer på analog signaloverførsel. Det mest tåbeligt konstruerede produkt jeg har set til dato, var Avant DVD. DVD-afspilleren indbygget i TV'et? Jamen så skal vi da have billedet ud igennem et scart-kabel, DET skal vi!

mon ik de bare bruger den indbyggede dvdafspiller der sidder i deres 7-40 lcd

Til top Vis kuncha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kuncha

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 06 Maj 2007 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

kuncha skrev:
mon ik de bare bruger den indbyggede dvdafspiller der sidder i deres 7-40 lcd

Det gør det da ikke bedre...

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

kuncha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

deraf
Til top Vis kuncha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kuncha

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Maj 2007 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Er vi ikke enige om at Beolab 5 digitaliserer det indkommende signal? Med dén konstruktion er det tåbeligt ikke at have digitalt input, hvis man samtidig vil postulere at højttaleren er designet til maksimal lydkvalitet.

Vi enige om at BL5 kan modtage et digitalt signal og arbejde med det. BeoLab 5 koster ca det dobbelte fordi de kan håntere både digitale og analog. Hvis du tilslutter en CD diregte med S/pdif coaxial kabel mellem DVD eller CD og BL5, så styer du BeoLab 5 højttalerne diregte med Beo4 fjernbetjeningen. Hvis du tilslutter BeoLab 5 med et PowerLink kabel, tilsluttes de analog og styres via anlæget med Beo4. Men det er DVD'en eller CD'en der levere det digitale eller det analog signal

Det vil sige, hvis man altid køre på PowerLink tilslutning er det spild af penge at købe BeoLab 5, og her kommer den noget billigere BeoLab 9 ind i billedet.

kuncha skrev:

Mon ik de bare bruger den indbyggede dvdafspiller der sidder i deres 7-40 lcd

Du har helt ret, det er DVD'en i mit BV 7-40" der levere det digitale signal. indeholder signalet AC3 lyd = Dolby 5.1 digital, så tænder de tilsluttede aktive højttaler automatisk. Der er også på grund af sammenbygningen at MasrerLink der giver lyd og billede til de andre rum, at alt kan styres med Beo4. De fleste sidder og roder med flere fjernbetjeninger.

AV Precision skrev:

Det gør det da ikke bedre...

Ja men det er jo dit valg BeoLab 5 til digital og BeoLab 9 til analog. Det vil dog altid være et analog signal der løber mellem de enheder der er i højttalerne. Så er det så vigtigt ?

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Michael GJ skrev:
Den er en fryd for mine øjne, meget pænere end 5'eren. Den er nærmere for billig...den pynter da mere end neepers.

Nu er smag jo forskellig, men "jeg" stiller da gerne op til "skønhedskonkurrence"

Når det er sagt, så vil jeg da godt lige sige, at jeg synes det er et utroligt gennemført produkt de har lavet der, selvom jeg ikke er enig i deres design...  

At dømme ud fra de ca. 30 sekunder jeg har lyttet på et sæt, vil jeg give Otto ret i, at det er det meste vellykkede fra Struer, nogensinde!

Og de ved godt hvad de laver, BeoLab 5 er ultimativt verdens mest solgte High End (pris) højttaler i verden! De har vel solgt en 15.000 sæt nu!!! 

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Maj 2007 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Neeper

Jeg gav dig et svar men hørte aldrig mere, husker du det ?.

Når det er sagt er det helt klart ikke BV 7-40" du skal have, for jeg kan jo godt forstå du vil bruge dine egne højttaler, selv om jeg personligt ikke bryder mig om din skønheds dronning  

Du har dog samme mulighed som jeg selv benytter at betragte dit TV som forforstærker, og føde dine HT'er fra ICEpower trin. Det bruger jeg til mine pasive front HT'er. Er dog lide varm på at skifte til BL9, når de nu spiller så godt.

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Hej Peter...

He he... Ej, dig havde jeg heller ikke lige regnet med at omvende, ligeså vel som en tidligere bruger herinde fra, nok ikke sådan lige dropper Linn...

Jeg er gået hen og har fået vanvittigt travlt, så jeg har ikke haft tid til at kigge på noget...

Jeg så godt kort svaret, men vi snakker nok lidt forbi hinanden, jeg skal nok have fat i B&O's R&D afdeling hvis jeg skal have nogen konkrete svar på de noget tekniske spørgsmål... Men de er nok "ligeglade" der bliver nok ikke solgt flere eller færre produkter om jeg fik det som jeg ville...

Jeg er bare slet ikke enig i en del af de beslutninger der er truffet... Jeg synes der er synd, da jeg synes produkter som BeoVision 7 er et visuelt mesterværk, altså så længe det er slukket...

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Maj 2007 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Nu er smag jo forskellig, men "jeg" stiller da gerne op til "skønhedskonkurrence"

Ja Kim det er nok ikke muligt at ramme alles smag, både teknisk og visuelt, så jeg
må da lige spørge, er din skønheds dronning på stoffer siden hun er skæv hele tiden ?  

Har du lyst at besøg Bang & Olufsen i Struer.

Tryk på bussen og rul lidt, så køre vi. God tur  

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har ikke hørt dem endnu men det kommer.

Jeg har selv Meridian og har også kigget på deres højtalere, de er efter min mening ikke bedre end B&Os nye Beolap 5, men ca. til den dobbelte pris. Så om Beolap 9 er dyre er vist noget relativt.

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 07 Maj 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Vi enige om at BL5 kan modtage et digitalt signal og arbejde med det. BeoLab 5 koster ca det dobbelte fordi de kan håntere både digitale og analog. Hvis du tilslutter en CD diregte med S/pdif coaxial kabel mellem DVD eller CD og BL5, så styer du BeoLab 5 højttalerne diregte med Beo4 fjernbetjeningen.

Det havde jeg misforstået så, my bad.

Peter Pan skrev:
Hvis du tilslutter BeoLab 5 med et PowerLink kabel, tilsluttes de analog og styres via anlæget med Beo4. Men det er DVD'en eller CD'en der levere det digitale eller det analog signal

Det vil sige, hvis man altid køre på PowerLink tilslutning er det spild af penge at købe BeoLab 5, og her kommer den noget billigere BeoLab 9 ind i billedet.

Arh, der er vel andre forskelle end dét? (udover at jeg ikke synes Beolab 5 lyder bedre, og dermed reelt giver dig ret!) Anyway: Det er efter min mening lidt "dumt" at signalet skal igennem D/A konvertering i afspilleren, for så som det første i højttaleret at blive A/D konverteret igen. Ikke at det per definition gør slutresultatet dårligt, men det gør det alt andet lige ringere end hvis man undgik disse konverteringer.

Peter Pan skrev:

Ja men det er jo dit valg BeoLab 5 til digital og BeoLab 9 til analog. Det vil dog altid være et analog signal der løber mellem de enheder der er i højttalerne. Så er det så vigtigt ?

Mig bekendt har B&O ikke noget digital-link, så hvis man kører Powerlink (eller hvad det nu hedder) ud til Beolab 5, så er det analogt. Mht. analoge signaler mellem enhederne, så vil jeg ikke køre digitalt for at undgå det analoge - det ender i analog, eftersom vores ører er analoge. Dét jeg brokker mig over er unødige konverteringer fra det ene til det andet undervejs.

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Mig bekendt har B&O ikke noget digital-link, så hvis man kører Powerlink (eller hvad det nu hedder) ud til Beolab 5, så er det analogt. Mht. analoge signaler mellem enhederne, så vil jeg ikke køre digitalt for at undgå det analoge - det ender i analog, eftersom vores ører er analoge. Dét jeg brokker mig over er unødige konverteringer fra det ene til det andet undervejs.

[/QUOTE]

Vi kan hurtig blive enige om at unødvendige konverteringer ikke har nogen fordel. Men man kan ikke konkludere at fordi ens ører er analoge så er det analoge bedst eller noget i den stil. Det har slet ikke noget med hinanden at gøre i den samenhæng.
skal man sammenligne sine ører med noget så er de aukustikken, hvilket man heller ikke kan, men det er dog tættere end det ekeltriske analoge signal i kabler og apperater.

Det er lidt det samme som nogle økologer siger om vores madvare, "det gror i naturen og er økologisk, så må det også være sundt". en rødfluesvamp er økologisk.

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Neeper dine ht'er er rigtig flotte og kan ikke forestille de ikke spiller godt , men pas på med hvad du skriver i denne frelste B&o tråd.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Neeper dine ht'er er rigtig flotte og kan ikke forestille de ikke spiller godt , men pas på med hvad du skriver i denne frelste B&o tråd.

Nå man kan da kun ønske B&O tillykke, det tyder på de har ramt deres målgruppe.

André  Jensen

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Norske Lyd & Bilde har skrevet en interessant anmeldelse af Beolab 9.

De har mange gode ord om Beolab 9, men kritiserer de underlige special-stik.

Citér:
Det lyktes oss via overganger å koble en ekstern CD-spiller (Rega Apollo) til anlegget, noe som ga et øyeblikkelig løft i lydkvalitet. Bassen ble strammere, diskanten mer behagelig og selv mellomtonen fikk betydelig mer kropp og fylde. Kort og godt en udiskutabel forbedring, som trolig skyldes at den aldrende Beosound 3000-hovedenheten ikke lenger er siste skrik når det gjelder lydkvalitet fra CD. Litt mindre helgardering fra B&O sin side kunne gjort Beolabenes lydkvalitet tilgjengelig for enda flere. Noe å tenke på til neste gang, B&O?

De konkluderer dog med, at dette er nogle gode højttalere:
Citér:
Konklusjon
B&O har mange kunder som ser først og hører etterpå. Det vil si at utseende, design og ikke minst merkenavn ofte går foran ren ytelse og prisverdighet. Men i BeoLab 9 sitt tilfelle er det ingen grunn til bekymring. Disse høyttalerne låter virkelig like bra som de ser ut, og med påvirkning fra den bedre halvdel vil de nok kunne finne veien inn i mange velbeslåtte hjem. Ikke bare hos de designfrelste, men også hos de som setter lydkvaliteten høyest! Vi er i alle fall solgt …

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

dmfs: "pas på med hvad du skriver i denne frelste B&o tråd"

Ja, dmfs, du kom aldrig med det der erstatningsanlæg til 55.000 - den var for svær. Så man skal ganske rigtigt passe på - man kan ikke bare lukke hvad som helst ud og tro, at det slipper ukommenteret!

Mit main stereo har ikke rummet B&O i mange år - så mere frelst er jeg altså ikke. Jeg opponerer bare mod Carl S. Mardt-typer, der mener at B&O er alt for dyrt, uden overhovedet at reflektere over, hvad man egentlig får for pengene. Og det oversteg altså også dine evner at finde en ikke-B&O konkurrent til samme beløb.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Maj 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

1) Til de penge kan man til enhver tid køb forstærker/højttaler, der lyder lysår BEDRE end de B&o dåser.

2) Ok, jeg overgiver mig............

3) pas på med hvad du skriver i denne frelste B&o tråd.

Nu er du godtnok dybt uretfærdig, se lige hvad du skriver i dit første indlæg. Det er dybt useriøst.

Du har så fået mulighed for at komme med en forklaring, men dine forsøg er mislykkede.

I dit 3 indlæg skriver du "Ok, jeg overgiver mig............" og i dit 4 indlæg starter du for fra.

Jeg forventer bestemt ikke du svare.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Maj 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Det er efter min mening lidt "dumt" at signalet skal igennem D/A konvertering i afspilleren, for så som det første i højttalere at blive A/D konverteret igen. Ikke at det per definition gør slutresultatet dårligt, men det gør det alt andet lige ringere end hvis man undgik disse konverteringer.

Jeg har nok ikke forklaret det godt nok.
Tager vi udgangspunkt i en IKKE B&O CD afspiller, er der 2 muligheder for at hente lydsignaler fra den.

1) Tilslut med analog kabler, og CD'ens A/D konverter konvertere det digitale signal til analog før det forlader CD'en, og du tilslutter de 2 liniesignaler til forstærkerens analog indgange. 

2) Træk ET S/pdif coax kabel til 1 digital indgang, i dette tilfælde BeoLab5. Det digitale signal vedbliver at være digitalt til det bliver konverteret i BeoLab 5's A/D konverter. Altså kun en konvertering. og et kabel.

Da BeoLab9 ikke har nogen digitale indgang i forstærkeren (= alle andre højttaler, minus BeoLab5), kan du altså ikke tilslutte et digitalt signal.

Hvis du alligevel forsøger at sende et digitalt signal til en analog aktiv højttaler, vil det give både støjen/sus og risiko for at  brænde diskant højtalerne af.
Dette gælder ikke kun BeoLab9's forstærker, men også alle andre forstærkere der ikke har digital indgang.

Var det mere forståeligt.

Techtor skrev:

Norske Lyd & Bilde har skrevet  en interessant anmeldelse af Beolab 9.

Tak for indlæget, det er da ennu en test som fremtidige køber af BeoLab9 kan være tilfreds med. 

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes