Exxtreme skrev:
|
Nu er det ikke et spørgsmål om at få lyden "igennem", men et spørgsmål om HVILKEN lyd der kommer igennem... Jeg har selv på et tidligere anlæg skiftet et 5 meter digitalkabel fra optisk til coax... Og der var der en hørbar forskel... Kablerne var begge Tara Labs til omkring 1000,- stykket...
|
|
|
Ja det jo så det.
Men nu var spørgsmålet jo gående om optisk eller coax på "længere" træk var bedst.... Når jeg har fundet ud af at man kan transportere et PCM signal op til 500meter, godtnok på grænsen til ikke at virke. Så tror jeg næppe optisk virker på den længde. Fordi den optiske fiber der bliver brugt til lyd, er af meget stor diameter i forhold til de fibre man bruger i rigtige fibernetværk og cattv (9my) hvor plast fiberen til lyd er flere mm tyk, og derfor kun velegenet på meget korte træk..
optisk har også begrænsning på længe.. jo tykkere fiber jo kortere rækkevidde.. til at sammenligne 50my fiber 550meter ved gigabit. 9my 70km ved gigabit. ikke at det har noget med dette vi snakker om her. men bare for at sansynliggøre at fiber ikke altid er godt på længere længder.
måske er der noget jitter ved fx 100meter coax kabel. men tror nu den konvatering der er mellem det elektriske signal i lydudstyret til det optiske signal, udgør mere jitter end ved længere kabeltræk med coax.
|