Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 17:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Brokobling af HK Citation 22 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
delinde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Maj 2007 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Brian321 skrev:
Rysz skrev:
Brian321 skrev:

EDIT: Og så synes Rysz og Delinde at havde modstridende opfattelse af hvilket setup der er hhv. vertikal og horizontal, og det synes at de foretækker hver sit, begge med forståelige argumenter.

Folk blander ofte tingene sammen. I min personlige ordbog skal de to ting opfattes bogstaveligt. Den horisontale, er når forstærkerne står ved siden af hinanden. Altså en forstærker til hver højttaler. Det skal udledes netop af ordet horisonten. Når du kigger ud af vinduet er horisonten flad (medmindre du befinder dig i Geneve eller Larvik).

Den vertikale, hvilket er et andet ord for lodret, står forstærkerne ovenpå hinanden. Altså en amp til toppen og en amp til bunden.

Det bekræfter ihvertfald at du og KimG (fik fejlagtigt skrevet Delinde i mit første indlæg - sorry) har forskellige opfattelser. Men om KimG's argument med at det muliggør kortere HT kabeltræk vejer tungere end din pointe med have en "uforstyrret" blok til toppen er (var) jo dilemmaet.

Jeg valgte at fortsætte med horisontal (jeg deler KimG's definition) så ordren på lange højttaler kabler blev sendt i går.

Jamen så melder jeg mig under fanerne af folk, der har blandet begreberne sammen...det viser sig jo så, jeg kører med horisontal, et trin til hver HT. Som det er nu, er jeg overmåde tilfreds med det, men vil da prøve vertikal også, når jeg har været pladestakken igennem et par gange:-)

Mvh Delinde

Til top Vis delinde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af delinde

delinde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2007 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Brian321 skrev:

delinde skrev:
Hør, har du haft problemer med dine kæmpestore VU-metre på 588? På min 508´er gik lyset i dem begge indenfor 2 måneder, og de holdt begge op med at virke indenfor et par måneder også...som om, det var et svagt batch eller lignende.

Jeg har selv en 508'er - det grønne lys røg i den højre side. Jeg ved ikke om du har haft den åbnet, men det er bare klare pærer med rødt/grønt gummitøj på, så jeg flyttede bare de virkende opstartspærer og gav dem grønt tøj på

Det er små to år siden.

Jeg havde ikke guts til at åbne den, og den spillede fint alligevel så jeg lod det være. Men okay, de må jo nødvendigvis trænge til nye pærer på et tidspunkt...jeg undrede mig bare over, at mine gik næsten samtidigt. Lidt ligesom hvis man køber et array af harddiske fra samme batch, så krydser de "sidste holdbarhedsdato" samtidigt:-).

Mvh Delinde

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

delinde skrev:
Brian321 skrev:

delinde skrev:
Hør, har du haft problemer med dine kæmpestore VU-metre på 588? På min 508´er gik lyset i dem begge indenfor 2 måneder, og de holdt begge op med at virke indenfor et par måneder også...som om, det var et svagt batch eller lignende.

Jeg har selv en 508'er - det grønne lys røg i den højre side. Jeg ved ikke om du har haft den åbnet, men det er bare klare pærer med rødt/grønt gummitøj på, så jeg flyttede bare de virkende opstartspærer og gav dem grønt tøj på

Det er små to år siden.

Jeg havde ikke guts til at åbne den, og den spillede fint alligevel så jeg lod det være. Men okay, de må jo nødvendigvis trænge til nye pærer på et tidspunkt...jeg undrede mig bare over, at mine gik næsten samtidigt. Lidt ligesom hvis man køber et array af harddiske fra samme batch, så krydser de "sidste holdbarhedsdato" samtidigt:-).

Mvh Delinde

Jeg har set stoddere på Ebay der har solgt de små pærer for flere hundrede kroner. Det er åbenbart en efterspurgt vare.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Kender ganske udemærket H/K cit.22 de er ganske udemærket

Jeg har selv kørt brokoblet på et sæt B&W 801S3 og ingen problem der, men de lyder altså bedst når du anvender bi-amp, der er relativ stor forskæl på om man indstiller dem i 4 eller 8 ohm, syntes der var bedre detalier i 4 ohm men mere power til bassen i 8 ohm, måske pga den lidt slanker bas.

Hurtig... hvad er det der sker når man indstiller den på 4 ohm kontra 8 ohm ??

delinde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:

Kender ganske udemærket H/K cit.22 de er ganske udemærket

Jeg har selv kørt brokoblet på et sæt B&W 801S3 og ingen problem der, men de lyder altså bedst når du anvender bi-amp, der er relativ stor forskæl på om man indstiller dem i 4 eller 8 ohm, syntes der var bedre detalier i 4 ohm men mere power til bassen i 8 ohm, måske pga den lidt slanker bas.

Hurtig... hvad er det der sker når man indstiller den på 4 ohm kontra 8 ohm ??

RTFM...her er et link til den: http://www.homeland.dk/citation22-24.pdf

Der står noget om det med kontakten, men det er lidt svævende, og jeg kan ikke helt tyde fag-jargonen. Måske du har mere held til det?

Men jeg giver dig helt ret, det er en temmelig kapabel gammel sag...jeg er selv stjerneglad for mine to, som det ser ud nu skal de pulveriseres og iblandes min aske når den tid kommer...i en XXXL urne!

Mvh delinde

delinde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Jeg har set stoddere på Ebay der har solgt de små pærer for flere hundrede kroner. Det er åbenbart en efterspurgt vare.

[/QUOTE]

Svineri. Men okay, jeg kørte videre med min uden lys, det var trods alt lidt 70´es at se på i længden:-).

Mvh delinde

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Juni 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har svært ved at se nogen fidus i at betegne bi/tri/quad/...-amping som vertikal eller horisontal ud fra de involverede forstærkeres indbyrdes fysiske placering. Det giver ligesom ingen mening, da det ingen principiel indflydelse har på signalets vej gennem systemet.

EKS.(vi snakker stereo): Bi-amp med mono-blokke. Dette kræver 4 monoblokke. Opkoblingen her er åbenlys i forhold til højttalerne (m. 2 sæt indgange pr. højttaler!!). Én monoblok pr. højttaler-"del". Hvordan skal de så placeres indbyrdes, for at snakke hhv. horisontal og vertikal bi-amp ???
Skal alle 4 amps stables ovenpå hinanden, stakkes som 2x2 eller 4 stks ved siden af hinanden.
- Det giver jo ingen mening.

Næ, det må være den elektriske konfiguration, der har betydning.
Flytter vi fokus over på, hvad de fleste vel bruger til den her slags hyggelig leg - nemlig stereotrin, er følgen så at:
- Vertikal bi-amping (a.k.a "lodret" bi-amping) elektrisk set anvender et stereotrin pr. side (venstre/højre) til hhv. bund og top;
- Horisontal bi-amping (a.k.a "vandret" bi-amping) anvender et stereo-trin til bund (venstre/højre) og et andet stereo-trin til top (venstre/højre)

Nogle fordele ved vertikal bi-amping: Mulighed for ultra korte højttalerkabler og knap så stresset strømforsyning, pga mindre samlet strømtræk i bunden vedr. stereo-trinnet (mest/kun? udtalt ved knap så strømstærke amps, amps med fælles forsyning af de to kanaler).

Fordele ved horisontal bi-amping: Mulighed for at udvælge forskellige amps til hhv. top og bund ud fra specifikke (forskellige) lyd-kvaliteter/styrker.

Selvfølgelig: Hvis man bi-amper med mono-blokke kan fordelene ved både vertikal og horisontal bi-amping opnåes.

Hvis man bi-amper med en multikanal-poweramp (med min. 4 kanaler), hvilken type bi-amp er det så? Kriteriet for vertikal bi-amp er opfyldt , da højttalerens top hhv. bund forstærkes fra samme apparat, men kriteriet for horisontal bi-amp er også opfyldt, da top i begge kanaler hhv. bund i begge kanaler også forstærkes i samme apparat - respektivt...
Mmmmh "Versontal" eller måske "Horitikal" bi-amping

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Juni 2007 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

KimG skrev:

Flytter vi fokus over på, hvad de fleste vel bruger til den her slags hyggelig leg - nemlig stereotrin, er følgen så at:
- Vertikal bi-amping (a.k.a "lodret" bi-amping) elektrisk set anvender et stereotrin pr. side (venstre/højre) til hhv. bund og top;
- Horisontal bi-amping (a.k.a "vandret" bi-amping) anvender et stereo-trin til bund (venstre/højre) og et andet stereo-trin til top (venstre/højre)

Jeg er så lodret uenig i din udlægning. Vertikal er når du bruger et trin til bund og et trin til top. Horisontalt er når du bruger et trin pr. side, med en kanal til top og den anden kanal til bunden.

Om det er det ene eller andet, når der bruges flere effekttrin eg monoblokke, synes er lidt irrelevant.

Men det giver et meget godt billede af, at opfattelsen og brugen af fagudtryk er lidt omsonst. For mener brugeren det ene eller det andet. Her må frasen gælde; Et billede siger mere en tusind ord

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Juni 2007 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

delinde skrev:

Hehe, jeg har selv haft samme tanker som Hurtig angående HFK, især set i lyset af mine erindringer fra Audioscan i midten af 90´erne, der var det helt klart interesse og indsigt der drev værket.

Bevares, jeg kørte med setup´et et par dage brokoblet, indtil producenten venligt gjorde mig opmærksom på, at de ikke var bygget til den lave impedans. Jeg må sige, at det spillede højt, og med en vis autoritet jeg ikke er vant til, efter at have kørt med min surroundreceiver i nogle år.

MEN, efter råd af KimG og Rysz bestilte jeg noget kabel og et par splittere hos AV-Connection, der kom her til formiddag. Efter at have koblet det hele i "vertikal" bi-amping lænede jeg mig tilbage for at teste. Jeg fattes ord. Det er årevis siden jeg har hørt "Wish You Were Here" så gåsehuden bredte sig! Lydbilledet er herligt præcist, og især mellemtone og diskant står skarpt. Bassen er lige tilpas og uanstrengt, ingen mudren eller rumlen. Det er som at lytte til et helt andet anlæg, set i forhold til brokoblingen. Ingen grund til at lede længere, de Vises Sten ER fundet...og de viste sig at være bi-amping!

Tak til alle for input til dette...NU skal der støves gamle CD´er af!

Mvh Linde

En lille pause fra selve tråden: Hifi-klubben har altid være så som så med rådgivningen. Nogle var store kapasiteter - andre ikke. Sådan var det faktisk også i 1987. Det kan være alderen trykker jer gamle mænd på sitet her. Slikhår eller ej, det er trist at blive gammel så hurtig. Måske har Hurig selv prøvet at stå som en af de unge nørder nede i Klubben...men morgenhår og forhåbenlig en lidt federe tilgang til mennesker end sitet her har vist han ellers har idag. Håber dine traumer over klubben er et kapatalistisk organiasation har lagt sig 20 år senere.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes