Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Test af netkabler. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Hej

At man forbindet sit netkabel til jord i stikdåsen/væggen eller haven er altså ingen garanti for at man får jord genem netkablet til apparaterne. Mange apparater har nemlig ikke forbundet det 3. (jord) ben i netbrønden på selve apparatet.

Man er altså nødt til at tjekke alle sine apparater for om jord føres ind i apparatet via netbrønden - eller jordledningen svæver i stikket uden at være forbundet med noget i apparatet.

En mulighed for at lave jordforbindelse er, at man udvælger sig ét apparat som jordforbindes via netkablet ved at trække dette apparats stelpunkt hen på det 3. ben i netbrønden (hvis det ikke er forbundet i forvejen) og så lade de andre apparater få jord via phonostikkenes stel fra dette apparat. Gør man det på den måde, bør det være forforstærkeren/den integrerede forstærker man gør det på.

Mht. stik så har jeg været med i en blindtest med to netkabler, hvor den eneste forskel var stikkene. To stik til ca. 250,- stykket var oppe imod to stik til ca. 650,- stykket. Alle foretrak de dyre stik, men der var lidt mere uenighed om hvorvidt det var prisforskellen værd. Og det var altså en blindtest med 6 mand på et seriøst anlæg.

Personligt har jeg lavet jord på den måde - altså har kun 1 af mine netkabler fået ført jord hele vejen ind i apparatet. I alle de andre netkabler er der en jordleder og en skærm som har forbindelse til jord i stikdåsen, men jord er altså ikke ført videre end til netbrønden på apparaterne.

mvh

...Tubes rules
Til top Vis Dr. Strangelove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Strangelove

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Dr. Strangelove skrev:
Hej

At man forbindet sit netkabel til jord i stikdåsen/væggen eller haven er altså ingen garanti for at man får jord genem netkablet til apparaterne. Mange apparater har nemlig ikke forbundet det 3. (jord) ben i netbrønden på selve apparatet.

Man er altså nødt til at tjekke alle sine apparater for om jord føres ind i apparatet via netbrønden - eller jordledningen svæver i stikket uden at være forbundet med noget i apparatet.

En mulighed for at lave jordforbindelse er, at man udvælger sig ét apparat som jordforbindes via netkablet ved at trække dette apparats stelpunkt hen på det 3. ben i netbrønden (hvis det ikke er forbundet i forvejen) og så lade de andre apparater få jord via phonostikkenes stel fra dette apparat. Gør man det på den måde, bør det være forforstærkeren/den integrerede forstærker man gør det på.

Mht. stik så har jeg været med i en blindtest med to netkabler, hvor den eneste forskel var stikkene. To stik til ca. 250,- stykket var oppe imod to stik til ca. 650,- stykket. Alle foretrak de dyre stik, men der var lidt mere uenighed om hvorvidt det var prisforskellen værd. Og det var altså en blindtest med 6 mand på et seriøst anlæg.

Personligt har jeg lavet jord på den måde - altså har kun 1 af mine netkabler fået ført jord hele vejen ind i apparatet. I alle de andre netkabler er der en jordleder og en skærm som har forbindelse til jord i stikdåsen, men jord er altså ikke ført videre end til netbrønden på apparaterne.

mvh

Sådan ville jeg også vælge at gøre det, bortset fra at jeg mener jord bør sidde på effekttrinnet, fordi potentialet på stel er størst her, og derfor vil påvirke det overførte signal mest.

Derudover tror jeg, at jeg har jord nok i haven og under neglene - og hovedet er undersøgt ha haaaaa. Der var ikke en strandvejsgrund til 8 mio gemt der desværre.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
miju skrev:

Min erfaring er at selve stikkene, så længe de giver god stabil kontakt, og er af rimelig kvalitet, så som eks. de her viste & anvendte, så er de hunde dyre super flotte Schuko stik så som Furutech, Wattgate og Oyaide ren lir, og ikke noget der reelt kan høres, men ok! lækre ER de... (dog ikke så lækre at jeg får muldvarpe skindet så lang op af lommen!!)

Det undrer mig en del at du ikke kan høre forskel på de enkelte stik-typer. Det er på ingen måde irrellevant hvilket materiale de er lavet af, ej heller deres konstruktion.
Det ovenstående netkabel ligner en GM-sag som jeg også har afprøvet. Det er på ingen måde et spændende kabel. Dynamikdræber burde det retteligt hedde....

Prøv at læse denne tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=49672&P N=1&TPN=1

Det er ikke fra GM. men fra : die nadel

www.dienadel.de

Og hedder : AC-250M.

Uanset hvor og på hvad og hvor godt og afslørende grej, jeg nogensinde har testet div. netkabler og her ved forskellige kontakter / stik, så må jeg sige at ved en reel A/B sammenligning har hverken mig eller nogen andre kunne høre den mindste forskel!..  her af min konklusion at det er Voodoo med de hunde dyre typer!...  (dette i stærk kontrast til de små men alligevel ganske hørbare forskelle der er ved eks. RCA. stik på signal kabler og eks. bananer & spader på højtalerkabler)

Jeg har faktisk to identiske netkabler liggende, et monteret med de her viste Schuko stik til kun 3 EUR.  :

http://www.dienadel.de/lshop,showdetail,15804,d,1178832074-2 1141,1061913586.1062069387.1062225983,23881,20,10Tshowrub--1 061913586.1062069387.1062225983,0.htm

Og et med disse til 96 EUR. som var de første jeg hjemtog da der RIGTIG skulle gøres noget ud af det, og jeg rigtig flottede mig i den tro at dette virkelig rykkede og var med til at give ekstra vellyd. :

http://www.dienadel.de/lshop,showdetail,20245,d,1179060923-2 0545,1061913586.1062069387.1062225983,p046e,4,0Tshowrub--106 1913586.1062069387.1062225983,0.htm

Og deres respektive apparat stik modparter.

STOR! var ærgrelsen da det ved blindtest viste sig at der absolut ingen forskel var, (prisen taget i betragtning.)

Men ok, de ser da ”svedige” ud!!...

Efterfølgende har dog jeg valgt at kun anvende de billige.

Jeg anser det for ren Voodoo og psykoakustik når folk mener at de kan høre forskelle på dem! (når de ER dyre og SE lækre og bedre ud, så ER! og SKAL! de være bedre! og så høre med DET!)

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 13 Maj 2007 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Dr. Strangelove skrev:
Hej

Det ved jeg! derfor har jeg checket, og alle mine, pånær min DCD3560 og min DAC. er forbundet i nærbrønden til GND. på printet ab. "fabrik".

DAC. & cd. er så istedet forbundet til jord via to seperate kabler monteret på stel / kabinet, og ud til jordspydet.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 13 Maj 2007 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

@ Miju!

Man må sørme aldrig forbinde stel på apparater med en ekstra ledning.
De er forbundne allerede og ved at gøre det igen, opstår der forskel på impedanserne mellem forbindelserne og så har du balladen.

Jeg har IKKE! både jord gennem jordleder i kabler til installation, og via ekstra udtag, det er enten eller! og da jeg IKKE har jord i husets instalation, går jord spyd forbindelserne udelukkende gennem de små udtsg på netkablerne og ud til jordspydet.

Kurt von Kubik skrev:

Nøjagtigt det samme sker, såfremt du forbinder alle apparaterne til jord.
Så ser de hinanden gennem signalkablerne OG via netledningerne, hvor jordforbindelsen ligger.
Her er så igen mulighed for brumsløjfer.
Redelige apparater med fornuftige stelplaner, bør ikke have behov for afledning og man kan tilmed argumentere for det skadelige i at jorde sit anlæg.

0 lederen (den blå) fra el-værket er jo elværkets jordforbindelse. Grunden til at man laver en ekstra på matriklen er, at elværkets jord ikke er lavimpedant. Derfor kan det være farligt, såfremt der forekommer overgang i installationen. Den har i princippet intet med støj at gøre.

Kigger ma på det indre af en forstærker, så fastlægger man en reference, som man kalder stel. Den er nærmere bestemt defineret ved et midtpunktsudtag på transformatorens sekundærside. Om det punkt ligger anderledes end elværkets jord eller for den sags skyld din egen matrikkels potentiale er komplet ligegyldigt.
Det har intet med støj eller ind/udstråling at gøre. Jeg ved heller ikke hvad det egentlig er for en idé, der ligger til grund for, at man gerne vil have dette 0 punkt til at ligne jord. Sandsynligvis er det fordi, at så snurrer det ikke i fingrene når man rører ved apparaterne.
Jeg kan vitterligt ikke se andre forklaringer.
Det skulle da lige være ustabile apparater.

Hos mig er hvert apparat forbundet til jordspyd gennem netkablets jord leder (3 gul / grønne ledning) og 3 ben i netbrønden og det lille udtag der er bagud i netstikket (hvor også skærmen på netkablet i afsender enden er forbundet. (som sagt undtagen Denon 3560 og min DAC der ikke har GND ud via netbrønden)

Det fungere fint, nul stelstrøm, nul brum! og bevirker et renere og klare og mere stabilt lydbillede, end uden jord (selv en svag susen der ellers før var at høre ved høje niveauer eller helt stilhed, er pist væk, denne kan nu kun anes ved vol. i bund og øret helt hen til ht.)

Så HER! fungere det fint!

Og effekten er faktisk mere markant og bedre ved at samtlige apparater har deres egen jord, (der så løber i seperat kabel hele vejen ud til jord spyd)

Om det er bedst, eller kun fungere med ET apparat og i såfall hvilket det er bedst på, må den enkelte jo forsøge sig frem med...

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Maj 2007 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Hos mig er hvert apparat forbundet til jordspyd gennem netkablets jord leder (3 gul / grønne ledning) og 3 ben i netbrønden og det lille udtag der er bagud i netstikket (hvor også skærmen på netkablet i afsender enden er forbundet. (som sagt undtagen Denon 3560 og min DAC der ikke har GND ud via netbrønden)

Det fungere fint, nul stelstrøm, nul brum! og bevirker et renere og klare og mere stabilt lydbillede, end uden jord (selv en svag susen der ellers før var at høre ved høje niveauer eller helt stilhed, er pist væk, denne kan nu kun anes ved vol. i bund og øret helt hen til ht.)
Noget tyder på, at du har kylet din gengivelse over 10 KHz, hvis du lellers havde nogen, ud i havemulden.
Jeg oplever ganske vist ikke at der forsvinder støj, når jeg jorder set-uppet, men jeg oplever der forsvinder information.

Og effekten er faktisk mere markant og bedre ved at samtlige apparater har deres egen jord, (der så løber i seperat kabel hele vejen ud til jord spyd)

Om det er bedst, eller kun fungere med ET apparat og i såfall hvilket det er bedst på, må den enkelte jo forsøge sig frem med...

mvh.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Maj 2007 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Det undrer mig en del at du ikke kan høre forskel på de enkelte stik-typer. Det er på ingen måde irrellevant hvilket materiale de er lavet af, ej heller deres konstruktion.
Det ovenstående netkabel ligner en GM-sag som jeg også har afprøvet. Det er på ingen måde et spændende kabel. Dynamikdræber burde det retteligt hedde....

Prøv at læse denne tråd:

Jeg kan sagtens høre forskel på stik - også netstik.
Men for det første kan man gøre tusinder af ting først, som har langt større betydning. Og når det så er gjort, så tror jeg helt alvorligt at interessen for netstikkene er faldet en del.
I øvrigt bør man efter min overevisning holde sig langt fra det viste netkabel og endnu længere væk fra Supra Lo-Rad.
Og når talen så kommer på stik, så prøv den sjove stunt, at tage et blot rimeligt færdigkøbt netkabel med påstøbte stik, hug stikkene af og monter stik for 2K det og prøv så igen.
Overraskelsen udebliver ikke.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
gl.jas skrev:
miju skrev:

Min erfaring er at selve stikkene, så længe de giver god stabil kontakt, og er af rimelig kvalitet, så som eks. de her viste & anvendte, så er de hunde dyre super flotte Schuko stik så som Furutech, Wattgate og Oyaide ren lir, og ikke noget der reelt kan høres, men ok! lækre ER de... (dog ikke så lækre at jeg får muldvarpe skindet så lang op af lommen!!)

Prøv at læse denne tråd:

Det er ikke fra GM. men fra : die nadel

www.dienadel.de

Og hedder : AC-250M.

Uanset hvor og på hvad og hvor godt og afslørende grej, jeg nogensinde har testet div. netkabler og her ved forskellige kontakter / stik, så må jeg sige at ved en reel A/B sammenligning har hverken mig eller nogen andre kunne høre den mindste forskel!..  her af min konklusion at det er Voodoo med de hunde dyre typer!...  (dette i stærk kontrast til de små men alligevel ganske hørbare forskelle der er ved eks. RCA. stik på signal kabler og eks. bananer & spader på højtalerkabler)

Jeg har faktisk to identiske netkabler liggende, et monteret med de her viste Schuko stik til kun 3 EUR.  :

http://www.dienadel.de/lshop,showdetail,15804,d,1178832074-2 1141,1061913586.1062069387.1062225983,23881,20,10Tshowrub--1 061913586.1062069387.1062225983,0.htm

Og et med disse til 96 EUR. som var de første jeg hjemtog da der RIGTIG skulle gøres noget ud af det, og jeg rigtig flottede mig i den tro at dette virkelig rykkede og var med til at give ekstra vellyd. :

http://www.dienadel.de/lshop,showdetail,20245,d,1179060923-2 0545,1061913586.1062069387.1062225983,p046e,4,0Tshowrub--106 1913586.1062069387.1062225983,0.htm

Og deres respektive apparat stik modparter.

STOR! var ærgrelsen da det ved blindtest viste sig at der absolut ingen forskel var, (prisen taget i betragtning.)

Men ok, de ser da ”svedige” ud!!...

Efterfølgende har dog jeg valgt at kun anvende de billige.

Jeg anser det for ren Voodoo og psykoakustik når folk mener at de kan høre forskelle på dem! (når de ER dyre og SE lækre og bedre ud, så ER! og SKAL! de være bedre! og så høre med DET!)

Hvis dit system virkelig ikke kan gengive forskelle på netstik, er det da også meget nemmere at dække sig ind bag woodoo og psykoakustiske opråb, men det gør ikke dine betragtninger mere korrekt! Om kubikken har en pointe med "hørelse og muld" skal være usagt, men når man påtænker hvor meget du tilsyneladende har leget med hifi og tweaks, virker det mere end almindeligt underligt, at du når til bemeldte konklusion.Iøvrigt skal du påtænke at selv stik skal have en god gang motion før de er "på plads".

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Maj 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Hvis dit system virkelig ikke kan gengive forskelle på netstik, er det da også meget nemmere at dække sig ind bag woodoo og psykoakustiske opråb, men det gør ikke dine betragtninger mere korrekt! Om kubikken har en pointe med "hørelse og muld" skal være usagt, men når man påtænker hvor meget du tilsyneladende har leget med hifi og tweaks, virker det mere end almindeligt underligt, at du når til bemeldte konklusion.Iøvrigt skal du påtænke at selv stik skal have en god gang motion før de er "på plads".

Jamen hvilke er så bedst? Og hvorfor?
Hvorfor er de så bedst, og er de det i enhver sammenhæng?

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
gl.jas skrev:

Jamen hvilke er så bedst? Og hvorfor?
Hvorfor er de så bedst, og er de det i enhver sammenhæng?

Kodeordet plejer at være "udstrakt", men som i så mange andre forhold, gælder det naturligvis ikke i alle sammenhænge, men det behøver ikke ændre på grundkonklusionen.

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 13 Maj 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
miju skrev:

Noget tyder på, at du har kylet din gengivelse over 10 KHz, hvis du lellers havde nogen, ud i havemulden.
Jeg oplever ganske vist ikke at der forsvinder støj, når jeg jorder set-uppet, men jeg oplever der forsvinder information.

mvh.

Det oplever jeg så IKKE!...........

Der er alt den info. der altid har været, den er bare blevet klare og tydligere..

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 13 Maj 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
gl.jas skrev:

Prøv at læse denne tråd:

Jeg kan sagtens høre forskel på stik - også netstik.
Men for det første kan man gøre tusinder af ting først, som har langt større betydning. Og når det så er gjort, så tror jeg helt alvorligt at interessen for netstikkene er faldet en del.
I øvrigt bør man efter min overevisning holde sig langt fra det viste netkabel og endnu længere væk fra Supra Lo-Rad.
Og når talen så kommer på stik, så prøv den sjove stunt, at tage et blot rimeligt færdigkøbt netkabel med påstøbte stik, hug stikkene af og monter stik for 2K det og prøv så igen.
Overraskelsen udebliver ikke.

Holde sig langt væk fra DET??

Det giver seriøse bøllebank til det røde hospitals kabel samt de ellers fine PKJ kabler samt så klart også Supre og en hel del andet!...

Såååå!!...  det ville da være dumt!...

Jeg har ikke hørt bedre kabler til net, uanset pris!.. (og jeg har efterhånden hørt en del)

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 13 Maj 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Mit system viser KLARE og markante forskelle på eks. RCA/Phono stil og bøsninger, ja endda XLR stik! samt ikke mindst bananer & spader på højtaler kabler.

Det viser forskelle på selve netkablerne (små, men ikke desto mindre) og gansker markante på signal og højtaler kabler.

Der høres næsten skræmmende forskelle på eks. kondesatore og modstande i delefiltret.

Der er endda enkelte der påstår at kunne høre forskelle på lodninger og loddeting med og uden tin, samt om der ER crimpet eller loddet mm. via mit grej, DOG! er jeg slet ikke selv istand til at høre lige DET!...

Så opløsninger, detaljeringen, forskels visningen mm. skulle på den baggrund ikke fejle noget!..

Men net stik!?  NUL! forskelle!..

Og iøvrigt, forgyldte sikringer og eller polerede sikringer???  NUL!!.. INGEN! effekt!...

Motion af netstik ja sågar netkabler???  yeeeh right!!  signal og højtalerkabler jovist!.. de skal da lige have en kort "burn in"..  stik mm. til disse?? tjaaa et par min. så skulle den ged være barberet!... net stik og kabler..  jo måske et par sek....  

Jeg er åbenbart bedre til at "hæve" mig over det psykoakustiske, og div. placebo effekter, Voodoo & Snake Oil end flere af jer!???    (og sjovt nok er jeg da ikke ene om dette i min umidelbare hifi omgangskreds, der HER! stortset oplever det samme.)

Der er sgu heller ikke nogen af os der kan høre effekten af "rotter" og "mus" på højtalere og anlæg, samt små kabel stump ringe rundt om i rummet, eller de famøse Shakti sten, samt den ens Kone's små krystaller som hun mener gør godt for stort set ALT!

Hørelsen??? sidst godt ½ år siden, kunne jeg trods min alder stadig godt høre til lidt over 15 kHz. ganske tydeligt!..

Grejets højfrekvens evne? well.... måleudstyret siger til lidt over 30 kHz. med dettes egen tone "generator" (altså mere end både mine øre og cd. mediet kan gengive.. så jeg er nok dækket ganske fint ind!...) en test cd. med 20kHz. tone, gengives også fint! (indikere en måling) så der ryger sgu ik meget højfrekves fra noget sted!..  bestemt ikke i jorden..

Og når opløsningen og detaljeringen viser klare forskelle på selv lodninger (i nogles øre) og div. stik, bøsninger samt delefilter komponenter signal & højtalerkabler, og ikke mindst netkanlernes indvirken, så vil jeg nu mene at der ikke er meget at "sætte en finger på"

Men ok!... gl.jas, måske er din hørelse bedre end min så??  (eller også din din indbildnings evne?) det er så hvad det er! fred med det!... 

Jeg kan så glæde mig over at spare en mase penge på de net stik!... (og netkablerne lige så, hvis jeg husker ret roder du med NO og deres Valhalla?? eller?? og deres pris kan jeg jo stort set forkable hele husets installation med de jeg har vist her..    )   

mvh.

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

michael100 skrev:

Hej

Hej vil gerne have sådan nogle stikkontakter.

http://www.dienadel.de/cgi-bin/cosmoshop/lshop.cgi?action=sh owdetail&artnum=29068&wkid=8536&ls=d&nocache =1179003358-12275

Nogle der ved hvad for nogle underlag der passer der til, og hvor man kan få dem.

på forhånd tak

Mvh Michael

Var det noget
http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/index.asp?PRO_ID=9612 4&FROM=TIPENVEN
(kan ikke få linkfunk. til at virke, sorry)

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Maj 2007 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Kunne man ikke samtidigt forestille sig at forskelle på netdele i forskelligt udstyr er udslagsgivende for hvor meget eller hvor lidt man skal gøre ud af sit netkabel ? Jeg kunne nemt forestille mig at nogle netdele var mere resistente overfor støj end andre...

Er der nogen der kan sige lidt om effekten af at bruge et relativt godt skærmet kabel (sammenlignet med et normalt kraftigt kabel) i forhold til at minimere indstråling af støj, hvis jordspyd ikke er tilgængeligt ? Og hvilken kabling er så bedst - skærmen til jord i den ende som sidder i stikket ? jeg overvejer at lave nogle kraftige kabler til guitarforstærkere som skal bruge live bla..

Edit: som jeg læser mijus kabling har han skærmen sluttet til sit jordspyd. Skærmen sidder så til 3. ben på alle apparater. 3.ben sidder så til 0/stel i alle apparater. Fra stikket i væggen bruges ikke det 3.ben (eller nærmere bestemt det er ikke sluttet til jord i installationen). Er det korrekt forstået ?

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 25 Maj 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

kongen skrev:

Kunne man ikke samtidigt forestille sig at forskelle på netdele i forskelligt udstyr er udslagsgivende for hvor meget eller hvor lidt man skal gøre ud af sit netkabel ? Jeg kunne nemt forestille mig at nogle netdele var mere resistente overfor støj end andre...

Bestem JO!  min pre. amp. er langt mindre følsom end andet grej i mit anlæg og som jeg iøvrigt har prøvet. (måske grundet dual netisolation og hele strømforsyningens opbygning mm??? )

Andre kan tænkse at give mere retur støj / stråling / spænding mm. en andet, og herved gøre netkablerne og strømmen generelt mere kritisk for de efterfølgende eller omkring stående apparater?

Er der nogen der kan sige lidt om effekten af at bruge et relativt godt skærmet kabel (sammenlignet med et normalt kraftigt kabel) i forhold til at minimere indstråling af støj, hvis jordspyd ikke er tilgængeligt ? Og hvilken kabling er så bedst - skærmen til jord i den ende som sidder i stikket ? jeg overvejer at lave nogle kraftige kabler til guitarforstærkere som skal bruge live bla..

Uden skærm eller udstyr til jord, (eller begge dele) KAN! skærmen virke som en antenne og nærmest støj samler istedet for modsat, at forhindre / reducere det! men igen så kan den sagtens også gøre sin tiltænkte virkning alligevel, det er ikke til at sige? det afhænger af omgivelser, omstændigheder, og det anvendte grej mm.

Skærmen skal til jord i afsender ende, altså stik "prop" enden og IKKE! apparat enden, i apparat enden skal den "svæve" (ikke forbindes)

Edit: som jeg læser mijus kabling har han skærmen sluttet til sit jordspyd. Skærmen sidder så til 3. ben på alle apparater. 3.ben sidder så til 0/stel i alle apparater. Fra stikket i væggen bruges ikke det 3.ben (eller nærmere bestemt det er ikke sluttet til jord i installationen). Er det korrekt forstået ?

Precis!!!

Til ben 3. er tilsluttet netkablets skærm samt 3. (gul grønne) jord leder i netkablet.

3. jord leder er tilslutet 3. ben i apparat stikket, men her er kablets skærm IKKE! tilsluttet!

På den måde er udstyret jordet gennem jord lederen, skærmen lige så.

Da der ikke er er 3 "huller" og heraf jord i væg kontakten (husets installation) samles alle kabler  i en stikdåse der tager 3 ben / schuko, og skinnen der representere jord her i er så ikke forbundet til det kabel der går ud til væg kontakten, men ledes istedet et andet kabel ud af stik dåssen og vidre ud til jord spydet i haven.

mvh.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes