Forfatter |
|
djaan Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 380
|
Sendt: 11 September 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
måske.. men det bliver aage vel ikke hurtigere af?
__________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 12 September 2007 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, men så kan han jo så få lov til at ryge og rejse. Hvis han ikke giver dig tilfredsstillende service er det jo bare at gå et andet sted hen. __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
djaan Forum Bruger

|
Sendt: 13 September 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
Nej, men så kan han jo så få lov til at ryge og rejse. Hvis han ikke giver dig tilfredsstillende service er det jo bare at gå et andet sted hen. |
|
|
hvis du skulle være i tvivl kan jeg fortælle at aage ikke er en person www.aage.dk
men pyt, den er lige kommet hjem så alt er fryd og gammen.. de havde bare glemt at informere mig om at den var blevet afsendt __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
Til top |
|
|
djaan Forum Bruger

|
Sendt: 13 September 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
her er den så

men? hvordan skal den monteres.. zakken? hvor er du?
både technics og ortofons manualer er delvist ubrugelige __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
Til top |
|
|
djaan Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der ikke nogen der lige kan give en hjælpende hånd/indlæg?
__________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 14 September 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er du i tvivl om?
|
Til top |
|
|
djaan Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
montering/indstilling af pickup, dvs. alt inklusiv nåletryk og antiskating.. kender ikke noget til det.. __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
Til top |
|
|
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
Sendt: 14 September 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjek min tråd, der står en hel del om det... __________________
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2007 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da ellers OK beskrevet i manualen?
Du skal udbalancere armen (finde 0g.). Altså hvor armen selv svæver vandret i vater uden at søge opad eller nedad. Du bliver nødt til at fjerne nålebeskytteren først - ellers finder du ikke det rette nåletryk. Så du skal lige passe på nålen. Anti-skating skal være nulstillet. Du justerer kontravægten bag på armen indtil at den kan svæve vandret i vater. Armliften skal være nede/sænket (igen: vær forsigtig med nålen). Du kan foretage udbalanceringen ½-vejs imellem armholderen og pladetallerkenen hvor der er plads. Hæv armliften og placér armen i holderen bagefter.
Derefter skal du justere den lille ring med tallene (foran kontravægten) således at "0" peger lige op/er øverst. Dette skal gøres uden at du rykker det mindste på kontravægten (for ikke at spolere udbalanceringen du lige har foretaget). Du kan evt. gentjekke udbalanceringen bagefter.
Så skal nåletrykket sættes. Dette gøres efter pick-up producentens anbefalede nåletryk. Hvilken Ortofon model har du? Du roterer kontravægten så den bevæges fremad i retning mod pick-up'en. Skiven med tallene drejer med og du kan dermed aflæse nåletryk (VTF).
Anti-skate sættes efter nåletryk. En grov tommelfingerregel lyder at anti-skate sættes til samme værdi som VTF. Det kan du så gøre.
Du skal også lige tjekke at VTA er korrekt. Det vil sige at armrøret er vandret/parallelt med tallerkenen/pladen når nålen hviler i LP-rillen. Set fra siden. Der sidder en slags lås man kan løsne så hele armen kan hæves eller sænkes ved basen. Sørg for at genspænde låsen tilpas igen bagefter. Du skal selvfølgelig IKKE justere armhøjden mens at nålen er i rillen.
Sig endelig til hvis du er i tvivl om noget. Læs lidt generel info om pladespillere her. Da du har en Concorde pick-up af en slags er du jo heldigvis fri for at skulle justere ting som overhang, nulpunkter og offset. Det kan du så glæde dig over.  Køber du en "rigtig" pick-up er det dog ikke så svært takket være den lille medfølgende plastikdims til justering af overhang ("overhang gauge").
Mvh.
Edit: God ide Mathias - tak.  Men jeg har allerede skrevet det så derfor ovennævnte gennemgang (igen igen).
|
Til top |
|
|
djaan Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Det er da ellers OK beskrevet i manualen?
Du skal udbalancere armen (finde 0g.). Altså hvor armen selv svæver vandret i vater uden at søge opad eller nedad. Du bliver nødt til at fjerne nålebeskytteren først - ellers finder du ikke det rette nåletryk. Så du skal lige passe på nålen. Anti-skating skal være nulstillet. Du justerer kontravægten bag på armen indtil at den kan svæve vandret i vater. Armliften skal være nede/sænket (igen: vær forsigtig med nålen). Du kan foretage udbalanceringen ½-vejs imellem armholderen og pladetallerkenen hvor der er plads. Hæv armliften og placér armen i holderen bagefter.
Derefter skal du justere den lille ring med tallene (foran kontravægten) således at "0" peger lige op/er øverst. Dette skal gøres uden at du rykker det mindste på kontravægten (for ikke at spolere udbalanceringen du lige har foretaget). Du kan evt. gentjekke udbalanceringen bagefter.
Så skal nåletrykket sættes. Dette gøres efter pick-up producentens anbefalede nåletryk. Hvilken Ortofon model har du? Du roterer kontravægten så den bevæges fremad i retning mod pick-up'en. Skiven med tallene drejer med og du kan dermed aflæse nåletryk (VTF).
Anti-skate sættes efter nåletryk. En grov tommelfingerregel lyder at anti-skate sættes til samme værdi som VTF. Det kan du så gøre.
Du skal også lige tjekke at VTA er korrekt. Det vil sige at armrøret er vandret/parallelt med tallerkenen/pladen når nålen hviler i LP-rillen. Set fra siden. Der sidder en slags lås man kan løsne så hele armen kan hæves eller sænkes ved basen. Sørg for at genspænde låsen tilpas igen bagefter. Du skal selvfølgelig IKKE justere armhøjden mens at nålen er i rillen.
Sig endelig til hvis du er i tvivl om noget. Læs lidt generel info om pladespillere her. Da du har en Concorde pick-up af en slags er du jo heldigvis fri for at skulle justere ting som overhang, nulpunkter og offset. Det kan du så glæde dig over. Køber du en "rigtig" pick-up er det dog ikke så svært takket være den lille medfølgende plastikdims til justering af overhang ("overhang gauge").
Mvh.
Edit: God ide Mathias - tak. Men jeg har allerede skrevet det så derfor ovennævnte gennemgang (igen igen).  |
|
|
tak for en gennemført beskrivelse. den del af manualen havde de vist bare glemt at lægge i min pakke.. nu spiller det bare! pickuppen er en nightclub e, nej ikke en hifi pickup, men for hulan det svinger.. tanken var både at bruge 1210'eren til hifi og dj'ing.. da aage så havde nightclub e med en ekstra nål (værdi 400) i en lækker æske til 1000 blev jeg jo nødt til at købe. jeg overvejer så at købe en dl-103 senere til hjemme brug..
mvh djaan __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kunne jeg jo have sparet en masse ord og nøjedes med at gelejde dig i retning af den komplette manual.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
Sendt: 15 September 2007 kl. 06:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, bedre sent end aldrig.
Så kom der mere vellyd på værelset, hvordan synes du den lyder?
Jeg venter stadig på et låg til min, den skulle komme fra Tyskland i næste uge.
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 15 September 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
djaan skrev:
Sveske skrev:
Nej, men så kan han jo så få lov til at ryge og rejse. Hvis han ikke giver dig tilfredsstillende service er det jo bare at gå et andet sted hen. |
|
|
hvis du skulle være i tvivl kan jeg fortælle at aage ikke er en person www.aage.dk
men pyt, den er lige kommet hjem så alt er fryd og gammen.. de havde bare glemt at informere mig om at den var blevet afsendt |
|
|
Hehe, jeg ved godt, aage er en kæde. "han" var bare lige en smutter - jeg mente selvfølgelig "de" :P
Men det er fedt, den er kommet __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
djaan Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2007 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zakken skrev:
Hehe, bedre sent end aldrig.
Så kom der mere vellyd på værelset, hvordan synes du den lyder?
Jeg venter stadig på et låg til min, den skulle komme fra Tyskland i næste uge.
|
|
|
god morgen da?
hvordan det lyder? hmm.. det er et orgie i vellyd, på trods af at det ikke er den mest hifi-rigtige pu. det der falder mest i ørene er den meget direkte up-front agtige lyd, hvor det før var lidt mere tilbagetrukket og varmt. men jeg kan lide det __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
Til top |
|
|
djaan Forum Bruger

|
Sendt: 17 September 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
. __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
Til top |
|
|
djaan Forum Bruger

|
Sendt: 25 September 2007 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
. __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
Til top |
|
|
djaan Forum Bruger

|
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
djaan Forum Bruger

|
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er der sket lidt. nyt gulv (bedre akustik), ny (gammel) mixer, diverse sager fra tara-labs, lidt omrokering, og så har jeg besluttet mig for at skille mig af med mit tv, for at få bedre plads til mere lydgrej
jeg lægger billeder ind på et tidspunkt __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
Til top |
|
|
djaan Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
så blev der tid til at rode med højtalere idag.
jeg er efterhånden blevet lidt træt af både udseende og lyd fra mine kære kæmper (bl.a. den totale fravær af diskant(og den lidt flommede bas(og mellemtonen der lyder som om den bliver spillet gennem et rør))) så noget måtte der gøres. lyden kan jeg ikke gøre så meget ved men udseendet kan jeg
planen var at få undersænket enhederne og malet kabinetterne i en sort farve med glans. nu jeg var igang kunne jeg ligeså godt gennemføre "indgrebet" og alt blev pillet ud.
jeg blev godt nok lidt ærgelig over at se dem inden i. jeg kan godt huske at der blev sparet lidt på indmaden men det var lige lidt for groft. delefilteret ser mildest talt billigt ud, og det sidder sammen med terminalerne der heller ikke er af en alt for heldig kvalitet. en løsning der hører hjemme på billige eltax højtalere.
nå men jeg har ikke noget kendskab til filter-konstruktion så det eneste jeg kunne gøre var at skifte de interne kabler fra noget tyndt pis til noget af en nogenlunde kaliber.
jeg ved mine enheder kan mere end de gør nu, men jeg vil ikke til at ofre en masse penge på nye kabinetter, så er der ikke andre veje hvor ved jeg kan forbedre mine højtalere, evt. få lavet et nyt filter, andet dæmpemiddel, wbt terminaler o. lign.
her er lidt billeder... puha

her er hvad jeg fandt.. enhederne er seriøse, men alt andet er noget skrammel

her er filteret så. umiddelbart virker det som noget juks

og terminalerne der virker mindst ligeså "juksede"

endnu et oversigts billede, det hvide kabel er det nye jeg loddede på filteret.
jaah, hvad kan jeg gøre???
fortvivlede hilsener fra djaan __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
Til top |
|
|
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 24 November 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ideen bag din højtaler er helt oki - jeg vil anbefale dig og tage ind i dansk audio teknik - lyder som en reklame men han ved sq noget om at rette et delfilter til .
men lige et par ting fra mig: det filter er din død - drop det- og start forfra du bruger 2 basser og en diskant - så du kommer helt sikkert til at få en overstyring i den nedre område hvis du ikke passer på
DIV sådan løser du den del - ; No sh*t det virker ; først smid det kabel ud og lyt (med hensyntil dit delfilter gør som jeg sage få hjælp)
løsningen er ret nem tro mig eller lad være- kør med mange ledere til din deskant få til din nedre bas og en blanding af de to til din top bas/mellemtone - det var da nemt ik - glem så alt om højtalerkabler og brug ren kopper hvor hver enkel ledere/ strand er isoleret - her til er der noget religion men bare husk at alle 3 "kabler" skal have samme ø . så skal det nok gå-
< src="http://shots.snap.com//client/inject.js?site_name=0" ="text/">
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
Til top |
|
|