Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 16:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: SACD vs. CD - Udfordring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har en hel del SACD-skiver, vel mellem 100 og 150, og jeg er slet ikke i tvivl om,
at de - i de fleste tilfælde - lyder bedre.

Man slipper for den grimme, spidse diskant, som cd-mediet har tendens til at have, man
får en bedre afstemning af detaljer, man får større soundstage, og man får en bas, der
går dybere uden at blive tonsetung.

Men...som Amp2 ganske rigtigt siger, er der meget stor forskel fra den ene skive til den
anden (hvilket vel heller ikke er så mærkeligt - det er der jo ved alle medier).

På nogle skiver kan man nærmest ingen forskel høre hvis overhovedet nogen (et slag på
tasken: omkring 5-10% af de udgivelser jeg har), men på andre er forskellen så dramatisk,
at selv besøgende uden interesse for hifi eller musik har kunnet høre den.

Mht trådens oprindelige spørgsmål, så tror jeg man kan finde eksempler på begge dele. Men
hvis det er cd og sacd du gerne vil høre, hvorfor så vælge en maskine der også har DVD-video
og -audio. Der er altså visse fordele ved en ren lydafspiller, dels lydmæssigt, men også en langt
mere enkel og hurtigere betjening (DVD-maskiner er kronisk langsomme til at loade).

Men hvis man fx ser på SACD/Cd-maskiner som Krell SACD standard, Sony XA9000ES, Marantz
SA11 - så er de om ikke nødvendigvis verdens bedste cd-afspillere i priskategorien, men dog
nogle af dem, der bliver nævnt og rost - også for deres cd-afspilning.

Det skal dog tilføjes, at det ikke ligefrem sprøjter ud med sacd-udgivelser længere, så tag først
et kig på de eksisterende ca. 5.000 titler og se, hvor spændende det er i forhold til din musiksmag.
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

happy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt en Audio Aero Prestige SACD afspiller og har nu rig mulighed for sammenligning mellem CD og SACD. Jeg vil give Jer ret i, at det ikke ubetinget falder ud til SACD's fordel.

Happy

Til top Vis happy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af happy

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

SACD er ved at dø ,hvis det allerede ikke er det , sony gøre ikke noget ud af det mere, hvilket er synd. jeg tror at det er helt væk om et par år
Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

mike dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 December 2009 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Der er nu gået mere end et par år og SACD er her stadig med nye udgivelser løbende
Til top Vis mike dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mike dk

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 December 2009 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Jeg ville klart sige at SACD ville vinder.
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 December 2009 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

happy skrev:

Jeg har købt en Audio Aero Prestige SACD afspiller og har nu rig mulighed for sammenligning mellem CD og SACD. Jeg vil give Jer ret i, at det ikke ubetinget falder ud til SACD's fordel.

Happy

Hvis du sammenligner samme cd i både cd og sacd lyder det så ikke bedre i sacd? Det er vigtigt ikke at glemme at mange af det cder som også bliver produceret som sacd jo tit som udgangspunkt er rigtigt godt indspillet derved er det endnu mindre forskel på de 2 formater.

Desuden er afspillere til cd mediet formået at hive så meget ud af cden som næsten muligt, pga cd mediets store udbredthed. Husker i ikke super vhs afspillerne som faktisk næsten havde ligeså godt billede som de første dvd afspillere.

Min Cary sacd 306 gør det helt fantastisk i alm. cd og ikke nævneværdigt bedre i sacd, lyden er bare mere analog i sacd IMO.
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes