| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en hel del SACD-skiver, vel mellem 100 og 150, og jeg er slet ikke i tvivl om,
at de - i de fleste tilfælde - lyder bedre.
Man slipper for den grimme, spidse diskant, som cd-mediet har tendens til at have, man
får en bedre afstemning af detaljer, man får større soundstage, og man får en bas, der
går dybere uden at blive tonsetung.
Men...som Amp2 ganske rigtigt siger, er der meget stor forskel fra den ene skive til den
anden (hvilket vel heller ikke er så mærkeligt - det er der jo ved alle medier).
På nogle skiver kan man nærmest ingen forskel høre hvis overhovedet nogen (et slag på
tasken: omkring 5-10% af de udgivelser jeg har), men på andre er forskellen så dramatisk,
at selv besøgende uden interesse for hifi eller musik har kunnet høre den.
Mht trådens oprindelige spørgsmål, så tror jeg man kan finde eksempler på begge dele. Men
hvis det er cd og sacd du gerne vil høre, hvorfor så vælge en maskine der også har DVD-video
og -audio. Der er altså visse fordele ved en ren lydafspiller, dels lydmæssigt, men også en langt
mere enkel og hurtigere betjening (DVD-maskiner er kronisk langsomme til at loade).
Men hvis man fx ser på SACD/Cd-maskiner som Krell SACD standard, Sony XA9000ES, Marantz
SA11 - så er de om ikke nødvendigvis verdens bedste cd-afspillere i priskategorien, men dog
nogle af dem, der bliver nævnt og rost - også for deres cd-afspilning.
Det skal dog tilføjes, at det ikke ligefrem sprøjter ud med sacd-udgivelser længere, så tag først
et kig på de eksisterende ca. 5.000 titler og se, hvor spændende det er i forhold til din musiksmag.
|