| Forfatter |
|
Bungi Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
ville være festligt
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Kuchenmeister skrev:
|
Man siger jo som en lille gylden regl at du aldrig må skrue mere en halvt op for din forstærker, for ligemeget hvor god en forstærker du har så vil den begynde at forvringe.//Kuchenmeister
|
|
|
Hvem er det der siger det???   
|
|
|
Sælgere, når kunden kommer tilbage med en afbrændt højttaler. 
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Hurtig skrev:
Kuchenmeister skrev:
|
Man siger jo som en lille gylden regl at du aldrig må skrue mere en halvt op for din forstærker, for ligemeget hvor god en forstærker du har så vil den begynde at forvringe.//Kuchenmeister
|
|
|
|
|
|
Sælgere, når kunden kommer tilbage med en afbrændt højttaler.  |
|
|
De skriver det også på hifiklubbens hjemmeside: http://www.zmag.dk/showmag.php?mid=wgrp (side 4)
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bungi skrev:
Stanley skrev:
Hurtig skrev:
Kuchenmeister skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Sælgere, når kunden kommer tilbage med en afbrændt højttaler. 
|
|
|
De skriver det også på hifiklubbens hjemmeside: http://www.zmag.dk/showmag.php?mid=wgrp (side 4)
|
|
|
he he, dynamitten er nu antændt......hvis der er noget der kan få Hurtig op i det røde felt så er det HFK  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må man håbe ingen bliver overbelastet.
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Røg kortvarigt naj naj jeg vil hellere skrive om brand, jeg var faktisk med til at brænde en mission ht'er af, vi var vist lidt fulde, og overhørte gang på gang noget flof flof flof fra basenhederne, og til sidst brændte en af basenhedene af og der gik ild i polyprut membranen og der var sort styg røg i en del af stuen... Hvad gør man ikk for Bonnie Tyler..  __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbalance skrev:
Røg kortvarigt naj naj jeg vil hellere skrive om brand, jeg var faktisk med til at brænde en mission ht'er af, vi var vist lidt fulde, og overhørte gang på gang noget flof flof flof fra basenhederne, og til sidst brændte en af basenhedene af og der gik ild i polyprut membranen og der var sort styg røg i en del af stuen...
Hvad gør man ikk for Bonnie Tyler..
|
|
|
Og jeg troede jeg havde problemer med mine enheder
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bungi skrev:
Imbalance skrev:
Røg kortvarigt naj naj jeg vil hellere skrive om brand, jeg var faktisk med til at brænde en mission ht'er af, vi var vist lidt fulde, og overhørte gang på gang noget flof flof flof fra basenhederne, og til sidst brændte en af basenhedene af og der gik ild i polyprut membranen og der var sort styg røg i en del af stuen...
Hvad gør man ikk for Bonnie Tyler..
|
|
|
Og jeg troede jeg havde problemer med mine enheder
|
|
|
Det har du vel nok, når svingspolen allerede har været i knæ en gang, men afbrændte enheder så ved man sku hvor man står..  __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias 2 skrev:
Bungi skrev:
det var også det første jeg tænkte, men da jeg lugtede mig frem kom det fra basenheden :P De virker stadig, men jeg fik da lidt af et chock..
|
|
|
så er det højst sansynligt svingspolen der har smeltet sammen og har i samme åndedrag "svitset" sig igennem det "papir" der plejer at være omkring sådan en sving spolen. det er højst sansynlig det du har lugtet så... dvs. at den ht i teorien er ødelagt...
|
|
|
Altså det har du fuldstændig misforstået. Han skriver jo at han stadig har lyd, så kan svingspolen ikke være røget.
Nej det er helt sikkert noget delefilterkomponent som er blevet enddog meget varm. Har selv haft en højtaler med til fest engang, hvor den bagefter viste tegn på nærmest brand indvendig, men enhederne spillede stadig. Skrug delefilteret ud, se om ikke en spole har ødeliagt sine omgivelser, eller om det er en keramisk effektmodstand som har smeltet lidt plastiklim. Billigt at skifte begge dele.
mvh. M
|
| Til top |
|
| |
Kuchenmeister Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Mercury, det samme jeg har prøvet at fortælle :D men der er jo ingen der vil lytte til lille mig

//Kuchenmeister
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg holder på at det er svingspolen. Det bliver spændende at få det afgjort. Det kan vel ikke være så svært?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| Jeg holder på at det er svingspolen. Det bliver spændende at få det afgjort. Det kan vel ikke være så svært? |
|
|
Det kan det faktisk godt hvis du har ret. Svingspolen er helt eller delvist gemt inde i magneten, så man kun kan se den hvis man skærer membranen af.

På billedet ses en lille del af svingspolen midt i enheden, men ofte er spolen helt skjult. Delefilteret derimod er nemmere at se på.
Jeg tror nu også mest på at det er en eller flere komponenter i delefilteret der har været for varme. Især modstande i delefiltre kan blive meget varme hvis der spilles for højt i længere tid. Jeg har set mange delefiltre hvor monteringspladen har været forkullet omkring modstandene. Ofte er det så endt med at modstanden er afbrudt. Jeg har også set et par Dantaxhøjttalere hvor der havde været ild i dæmpematerialet som lå i kammeret omkring delefilteret.
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kommer altså MEGET an på hvilke enheder man snakker om... det er jo helt forkelligt fra model til model? __________________
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Diamagnetic skrev:
| Jeg holder på at det er svingspolen. Det bliver spændende at få det afgjort. Det kan vel ikke være så svært? |
|
|
Det kan det faktisk godt hvis du har ret. Svingspolen er helt eller delvist gemt inde i magneten, så man kun kan se den hvis man skærer membranen af.

På billedet ses en lille del af svingspolen midt i enheden, men ofte er spolen helt skjult. Delefilteret derimod er nemmere at se på.
Jeg tror nu også mest på at det er en eller flere komponenter i delefilteret der har været for varme. Især modstande i delefiltre kan blive meget varme hvis der spilles for højt i længere tid. Jeg har set mange delefiltre hvor monteringspladen har været forkullet omkring modstandene. Ofte er det så endt med at modstanden er afbrudt. Jeg har også set et par Dantaxhøjttalere hvor der havde været ild i dæmpematerialet som lå i kammeret omkring delefilteret. |
|
|
Mage til sludder tryk svingspolen lidt frem og tilbage og mærk om den skraber på og mål dens modstand og det har jeg skrevet før.
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har haft basenheden trukket ud nu og kan konstatere:
1. Jeg kunne ikke se noget der lignede smeltninger 2. Der var noget som lignede aske på magneten, tror nu mere det er støv eller noget. 3. jeg kan ikke mærker at svingspolen skraber på eller lignene.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så mål modstanden og se efter delefilteret.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Mage til sludder tryk svingspolen lidt frem og tilbage og mærk om den skraber på og mål dens modstand og det har jeg skrevet før. |
|
|
Hvilken del af mit indlæg mener du er noget sludder ?
Ville du ikke mene at man normalt kan høre det hvis svingspolen skraber på ? Jeg har skiftet mange basenheder for den fejl, men netop fordi ejeren har kunnet høre en mislyd. Så vidt jeg har forstået, spiller højttalerne stadig ok.
Hvad skal han måle med og hvad skal DC-modstanden være for at enheden er ok. Husk at begge enheder har fået samme behandling.
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
det skal lige hurtigt siges at jeg fandt ud af for ikke længe siden at der er to forskellige basenheder i højtatlerne, og det er den med 90 watt der lugtede lidt grimt, mens der ikke rigtigt var det helt store med den anden (100 watt.)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Diamagnetic skrev:
| Mage til sludder tryk svingspolen lidt frem og tilbage og mærk om den skraber på og mål dens modstand og det har jeg skrevet før. |
|
|
Hvilken del af mit indlæg mener du er noget sludder ?
Ville du ikke mene at man normalt kan høre det hvis svingspolen skraber på ? Jeg har skiftet mange basenheder for den fejl, men netop fordi ejeren har kunnet høre en mislyd. Så vidt jeg har forstået, spiller højttalerne stadig ok.
Hvad skal han måle med og hvad skal DC-modstanden være for at enheden er ok. Husk at begge enheder har fået samme behandling.
|
|
|
Ok jeg var nok lidt fræk da du tilsyneladende har forstand på det. Jeg havde forstået det sådan at det kun var den ene enhed der var noget galt med. Men han må dog alligevel kunne måle sig frem til det hvis enhedens i dc modstand står på enheden og det gør det som regel.
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 22 Maj 2007 kl. 07:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bungi skrev:
nej, egentlig ikk, havde sat loudness på, det giver noget men ellers ikk.. gjorde det igen med bassen næsten i bund(nede i bund), men der lugtede det også en smule da jeg skruede op. Sikkert fordi jeg har brændt spolen så. og jeg høre kun rock, så det er ikk fordi der er meget i det :P
Men jeg kunne ikke se røg, det lugtede bare sådan.
(Der er en film på youtube et sted hvis du vil se hvordan det ser ud )
|
|
|
tsk tsk. loudness er en funktion der kan bruges ved meget lave lydstyrker for at hæve bas og diskant, så det netop lyder mere rigtigt ved lavt lydtryk. ALDRIG ALDRIG bruge loudness ved højere lydtryk. det er den sikre død for komponenter. hvis man er utilfreds med lyden og savner bund i sit anlæg ved høje lydtryk, bør man investere i et kraftigere anlæg
|
| Til top |
|
| |