Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 15:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: VP6-XT ombygget hjælp til nyt delfiltet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Sig til hvis du kommer på Randerskanten. Så laver vi nogle målinger og et nyt filter.

tak for tilbudet der er bare lidt langt til Randers når man ikke har nogen bil . men skal nok sige til hvis det er
Til top Vis gx55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gx55

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Mellemtonens 2.7mH er noget/meget i overkanten til en 3vejs og du har formentlig et stort "hul" til diskanten som ikke just er skåret lavt

Umiddelbart ved jeg heller ikke hvorfor du sender diskantsignalet gennem mellemtonens 100uf kondensator - enten har du tegnet filteret forkert eller monteret det forkert, men umiddelbart kan jeg ikke se det filter virke efter hensigten

Diskantens dæmpning med 6.8/22ohm er umiddelbart uforståelig - hvis det er en 4ohms XT diskant har du formentlig kvalt den fuldstændig, men det er muligvis gjort for at hæve den ellers lave impedans og det påvirker selvfølgelig filterværdier, så det er ikke lige til at ændre uden at ændre på filteret

Prøv at vende polaritet på mellemtonen eller diskant, men det er nok omsonst uden andre ændringer

Det er jo frequence der har lavet fildert til mig, og som jeg forstod så skulle det laves som jeg har tegnet det. så jeg skal nok state forfra

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

jørstad skrev:
hej dennis   det første du skal gøre er at fjerne den kondensator i serie på 100mF

Det hjælp på diskanten og mellemtone , men nu går mellemtone for dybt og overlabber bassen for meget    

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Fordi den 100uf skal være der - du skal bare forbinde diskanten på "forstærkersiden" af kondensatoren

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 06:08 | IP-adresse registreret  

jeg er igang med og få lavet et nyt filter til dem så må vi håbe det virkker

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 November 2007 kl. 02:49 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Fordi den 100uf skal være der

Hvis han vil have mere af den nedre mellemtone, kan det endda være, at kondensatoren skal være større. Jeg ville evt. sætte 125 uF på og give det en prøvelytning (eller måling), for at høre/se at det ikke lapper ind over bas-området. Og normalt burde den kondensator kun være placeret i mellemtone-kredsen.

musicus skrev:

du skal bare forbinde diskanten på "forstærkersiden" af kondensatoren

Den skal jeg lige forstå rigtigt: Mener du han skal forbinde diskanten før den store kondensator??? For så har diskanten jo slet ikke noget filter længere, og vil da formentligt brænde af.

Tror mere diskant-dæmperen er skyld i han ikke har så meget diskant, de 100 uF lukker jo alle de frekvenser igennem (og mere til) end diskanten skal bruge. Desuden synes jeg at diskant-dæmperens modstandsværdier virker alt for store.

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2007 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Nå, jeg har åbenbart udtrykt mig forkert ved at sige at diskanten skal forbindes før de 100uf

Det er selvfølgelig diskantens filter som forbindes før de 100uf, hvilket jeg troede var indlysende

Jeg er helt uforstående for hvordan man kan lave noget sådant - de 100uf lægger sig jo i serie med diskantens 4.7uf, og reelt ophæver dennes virkning, og dermed totalt forkludrer diskantfilteret, så det er da klart at der opleves en forbedring ved at fjerne de 100uf

Set i relation til bassens 5.5mH er 100uf på mellemtonen nok nærmere for stor, men umuligt af afgøre uden at måle eller lytte

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2007 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Nå, jeg har åbenbart udtrykt mig forkert ved at sige at diskanten skal forbindes før de 100uf

Det er selvfølgelig diskantens filter som forbindes før de 100uf, hvilket jeg troede var indlysende

Jeg er helt uforstående for hvordan man kan lave noget sådant - de 100uf lægger sig jo i serie med diskantens 4.7uf, og reelt ophæver dennes virkning, og dermed totalt forkludrer diskantfilteret, så det er da klart at der opleves en forbedring ved at fjerne de 100uf

Set i relation til bassens 5.5mH er 100uf på mellemtonen nok nærmere for stor, men umuligt af afgøre uden at måle eller lytte

du er da velkommen til et lydt

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 November 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

OK. Så er jeg mere rolig.

Jeg vil give dig ret i at det er underligt at sætte de 2 kondensatorer i serie med hinanden. Synes det lyder fornuftigt at prøve kun at sætte de 100 uF ind over mellemtone-kredsen, så den bliver uafhængig af diskanten.

Regnede også med det var det du mente, men det er jo ikke sikkert gx55 vidste det??

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:
musicus skrev:

OK. Så er jeg mere rolig.

Jeg vil give dig ret i at det er underligt at sætte de 2 kondensatorer i serie med hinanden. Synes det lyder fornuftigt at prøve kun at sætte de 100 uF ind over mellemtone-kredsen, så den bliver uafhængig af diskanten.

Regnede også med det var det du mente, men det er jo ikke sikkert gx55 vidste det??

jo jo jeg er skam med på det jeg har bare ikke haft tid til og rode med det i nu

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 November 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Mellemtonens 2.7mH er noget/meget i overkanten til en 3vejs og du har formentlig et stort "hul" til diskanten som ikke just er skåret lavt

Ja, det skulle man tro, og det er måske osse rigtigt, men ikke nødvendigvis! Se fx. her, hvordan det ser ud når jeg sætter 2.2mH i serie med en 6½" 8 ohms bas (med 7µF i parallel)

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

musicus skrev:

Ja, det skulle man tro, og det er måske osse rigtigt, men ikke nødvendigvis! Se fx. her,

hvordan det ser ud når jeg sætter 2.2mH i serie med en 6½" 8 ohms bas (med 7µF i parallel)

Hvad er det for en enhed du har andvent

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 03 November 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Basenheden fra en B&W Matrix 1 s2

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

okay men om det passer på minde også ja der hved jeg ikke da jeg ikke kan måle dem

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2007 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Jazzman,  nu er der jo lidt forskel på 2.2mH og 2.7mH

Nu vil jeg ikke så gerne kritisere dine ret fine afrulninger som du på venligste måde viser - MEN du har tydeligvis et "dip" mellem 2-3khz som faktisk indikerer at din kondensator burde være større og dermed sænke delefrekvensen, eller med andre ord er din spole på 2.2mH stadig for stor til en delefrekvens på 3.5khz - men det kan såmænd sagtens være det det lyder rigtig fint som det er, men kan måske medføre at der mangler en smule "bite"

Målingen viser også at det kan være problematisk at lave baffelstep kompensation med en stor serie spole samtidig med en høj delefrekvens

Men tak fordi du gider vise dine målinger

Nu kommer jeg lige i tanke om at denne højtaler jo faktisk oprindelig var en 2vejs som er ændret til en 3vejs uden at ændre nævneværdigt på filteret, hvilket vil sige at de 2.7mH som var er en del af den oprindelige 2vejs baffelstep kompensationen, nu ikke længere er nødvendig eller ønsket nu hvor der er kompenseret med 2stk basser

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jazzman,  nu er der jo lidt forskel på 2.2mH og 2.7mH

Nu vil jeg ikke så gerne kritisere dine ret fine afrulninger som du på venligste måde viser - MEN du har tydeligvis et "dip" mellem 2-3khz som faktisk indikerer at din kondensator burde være større og dermed sænke delefrekvensen, eller med andre ord er din spole på 2.2mH stadig for stor til en delefrekvens på 3.5khz - men det kan såmænd sagtens være det det lyder rigtig fint som det er, men kan måske medføre at der mangler en smule "bite"

Målingen viser også at det kan være problematisk at lave baffelstep kompensation med en stor serie spole samtidig med en høj delefrekvens

Men tak fordi du gider vise dine målinger

Nu kommer jeg lige i tanke om at denne højtaler jo faktisk oprindelig var en 2vejs som er ændret til en 3vejs uden at ændre nævneværdigt på filteret, hvilket vil sige at de 2.7mH som var er en del af den oprindelige 2vejs baffelstep kompensationen, nu ikke længere er nødvendig eller ønsket nu hvor der er kompenseret med 2stk basser

ja det var det jeg ville men det kan jeg høre ikke går . men det nyge delfilter skulle komme i morgen.    

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 04 November 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Nu vil jeg ikke s� gerne kritisere dine ret fine afrulninger som du p� venligste m�de viser - MEN du har tydeligvis et "dip" mellem 2-3khz som faktisk indikerer at din kondensator burde v�re st�rre og dermed s�nke delefrekvensen, eller med andre ord er din spole p� 2.2mH stadig for stor til en delefrekvens p� 3.5khz - men det kan s�m�nd sagtens v�re det det lyder rigtig fint som det er, men kan m�ske medf�re at der mangler en smule "bite"

Ja, de er meget høflige og britiske. De står til dagligt i værkstedet, når der så arbejdes med de store systemer, bytter de plads. Jazzwoman´s favoritter!

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan det være at når jeg sætter Norah Jones (Not too late) på så er alt prefekt bassen er stram og dyb selv med BRet åbnet, mellemtone er der hvor den skal være, og diskanten er klar som en diamant . I mens at ander cder er til og kaste op over . Jeg er hved og være meget forviret     

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 04 November 2007 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jazzman > Har du en måling hvor polariteten af diskanten er vendt? Det er lidt svært med fasen uden sån en måling. Ellers ser det fint ud. Det kan finpudses, men fint.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 04 November 2007 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:
Jazzman > Har du en m�ling hvor polariteten af diskanten er vendt?

Lidt OT, men ja!

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum