| Forfatter |
|
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
| Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Sig til hvis du kommer på Randerskanten. Så laver vi nogle målinger og et nyt filter.
|
|
|
tak for tilbudet  der er bare lidt langt til Randers når man ikke har nogen bil  . men skal nok sige til hvis det er
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Mellemtonens 2.7mH er noget/meget i overkanten til en 3vejs og du har formentlig et stort "hul" til diskanten som ikke just er skåret lavt
Umiddelbart ved jeg heller ikke hvorfor du sender diskantsignalet gennem mellemtonens 100uf kondensator - enten har du tegnet filteret forkert eller monteret det forkert, men umiddelbart kan jeg ikke se det filter virke efter hensigten
Diskantens dæmpning med 6.8/22ohm er umiddelbart uforståelig - hvis det er en 4ohms XT diskant har du formentlig kvalt den fuldstændig, men det er muligvis gjort for at hæve den ellers lave impedans og det påvirker selvfølgelig filterværdier, så det er ikke lige til at ændre uden at ændre på filteret
Prøv at vende polaritet på mellemtonen eller diskant, men det er nok omsonst uden andre ændringer
|
|
|
Det er jo frequence der har lavet fildert til mig, og som jeg forstod så skulle det laves som jeg har tegnet det. så jeg skal nok state forfra
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jørstad skrev:
| hej dennis det første du skal gøre er at fjerne den kondensator i serie på 100mF |
|
|
Det hjælp på diskanten og mellemtone  , men nu går mellemtone for dybt og overlabber bassen for meget
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi den 100uf skal være der - du skal bare forbinde diskanten på "forstærkersiden" af kondensatoren
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 06:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er igang med og få lavet et nyt filter til dem  så må vi håbe det virkker
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
| Sendt: 01 November 2007 kl. 02:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Fordi den 100uf skal være der
|
|
|
Hvis han vil have mere af den nedre mellemtone, kan det endda være, at kondensatoren skal være større. Jeg ville evt. sætte 125 uF på og give det en prøvelytning (eller måling), for at høre/se at det ikke lapper ind over bas-området. Og normalt burde den kondensator kun være placeret i mellemtone-kredsen.
musicus skrev:
|
du skal bare forbinde diskanten på "forstærkersiden" af kondensatoren
|
|
|
Den skal jeg lige forstå rigtigt: Mener du han skal forbinde diskanten før den store kondensator??? For så har diskanten jo slet ikke noget filter længere, og vil da formentligt brænde af.
Tror mere diskant-dæmperen er skyld i han ikke har så meget diskant, de 100 uF lukker jo alle de frekvenser igennem (og mere til) end diskanten skal bruge. Desuden synes jeg at diskant-dæmperens modstandsværdier virker alt for store. __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2007 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, jeg har åbenbart udtrykt mig forkert ved at sige at diskanten skal forbindes før de 100uf
Det er selvfølgelig diskantens filter som forbindes før de 100uf, hvilket jeg troede var indlysende
Jeg er helt uforstående for hvordan man kan lave noget sådant - de 100uf lægger sig jo i serie med diskantens 4.7uf, og reelt ophæver dennes virkning, og dermed totalt forkludrer diskantfilteret, så det er da klart at der opleves en forbedring ved at fjerne de 100uf
Set i relation til bassens 5.5mH er 100uf på mellemtonen nok nærmere for stor, men umuligt af afgøre uden at måle eller lytte
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2007 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Nå, jeg har åbenbart udtrykt mig forkert ved at sige at diskanten skal forbindes før de 100uf
Det er selvfølgelig diskantens filter som forbindes før de 100uf, hvilket jeg troede var indlysende
Jeg er helt uforstående for hvordan man kan lave noget sådant - de 100uf lægger sig jo i serie med diskantens 4.7uf, og reelt ophæver dennes virkning, og dermed totalt forkludrer diskantfilteret, så det er da klart at der opleves en forbedring ved at fjerne de 100uf
Set i relation til bassens 5.5mH er 100uf på mellemtonen nok nærmere for stor, men umuligt af afgøre uden at måle eller lytte
|
|
|
du er da velkommen til et lydt
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
| Sendt: 01 November 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
|
|
|
OK. Så er jeg mere rolig.
Jeg vil give dig ret i at det er underligt at sætte de 2 kondensatorer i serie med hinanden. Synes det lyder fornuftigt at prøve kun at sætte de 100 uF ind over mellemtone-kredsen, så den bliver uafhængig af diskanten.
Regnede også med det var det du mente, men det er jo ikke sikkert gx55 vidste det?? __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dief skrev:
musicus skrev:
|
|
|
OK. Så er jeg mere rolig.
Jeg vil give dig ret i at det er underligt at sætte de 2 kondensatorer i serie med hinanden. Synes det lyder fornuftigt at prøve kun at sætte de 100 uF ind over mellemtone-kredsen, så den bliver uafhængig af diskanten.
Regnede også med det var det du mente, men det er jo ikke sikkert gx55 vidste det?? |
|
|
jo jo jeg er skam med på det jeg har bare ikke haft tid til og rode med det i nu
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Mellemtonens 2.7mH er noget/meget i overkanten til en 3vejs og du har formentlig et stort "hul" til diskanten som ikke just er skåret lavt |
|
|
Ja, det skulle man tro, og det er måske osse rigtigt, men ikke nødvendigvis! Se fx. her, hvordan det ser ud når jeg sætter 2.2mH i serie med en 6½" 8 ohms bas (med 7µF i parallel) 
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
musicus skrev:
Mellemtonens 2.7mH er noget/meget i overkanten til en 3vejs og du har formentlig et stort "hul" til diskanten som ikke just er skåret lavt |
|
|
Ja, det skulle man tro, og det er måske osse rigtigt, men ikke nødvendigvis! Se fx. her,
hvordan det ser ud når jeg sætter 2.2mH i serie med en 6½" 8 ohms bas (med 7µF i parallel) |
|
|
Hvad er det for en enhed du har andvent __________________ Rigtige mænd kører A-klasse
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basenheden fra en B&W Matrix 1 s2
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay men om det passer på minde også ja der hved jeg ikke da jeg ikke kan måle dem
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2007 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jazzman, nu er der jo lidt forskel på 2.2mH og 2.7mH
Nu vil jeg ikke så gerne kritisere dine ret fine afrulninger som du på venligste måde viser - MEN du har tydeligvis et "dip" mellem 2-3khz som faktisk indikerer at din kondensator burde være større og dermed sænke delefrekvensen, eller med andre ord er din spole på 2.2mH stadig for stor til en delefrekvens på 3.5khz - men det kan såmænd sagtens være det det lyder rigtig fint som det er, men kan måske medføre at der mangler en smule "bite"
Målingen viser også at det kan være problematisk at lave baffelstep kompensation med en stor serie spole samtidig med en høj delefrekvens
Men tak fordi du gider vise dine målinger
Nu kommer jeg lige i tanke om at denne højtaler jo faktisk oprindelig var en 2vejs som er ændret til en 3vejs uden at ændre nævneværdigt på filteret, hvilket vil sige at de 2.7mH som var er en del af den oprindelige 2vejs baffelstep kompensationen, nu ikke længere er nødvendig eller ønsket nu hvor der er kompenseret med 2stk basser
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Jazzman, nu er der jo lidt forskel på 2.2mH og 2.7mH
Nu vil jeg ikke så gerne kritisere dine ret fine afrulninger som du på venligste måde viser - MEN du har tydeligvis et "dip" mellem 2-3khz som faktisk indikerer at din kondensator burde være større og dermed sænke delefrekvensen, eller med andre ord er din spole på 2.2mH stadig for stor til en delefrekvens på 3.5khz - men det kan såmænd sagtens være det det lyder rigtig fint som det er, men kan måske medføre at der mangler en smule "bite"
Målingen viser også at det kan være problematisk at lave baffelstep kompensation med en stor serie spole samtidig med en høj delefrekvens
Men tak fordi du gider vise dine målinger
Nu kommer jeg lige i tanke om at denne højtaler jo faktisk oprindelig var en 2vejs som er ændret til en 3vejs uden at ændre nævneværdigt på filteret, hvilket vil sige at de 2.7mH som var er en del af den oprindelige 2vejs baffelstep kompensationen, nu ikke længere er nødvendig eller ønsket nu hvor der er kompenseret med 2stk basser
|
|
|
ja det var det jeg ville men det kan jeg høre ikke går  . men det nyge delfilter skulle komme i morgen.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 04 November 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Nu vil jeg ikke s� gerne kritisere dine ret fine afrulninger som du p� venligste m�de viser - MEN du har tydeligvis et "dip" mellem 2-3khz som faktisk indikerer at din kondensator burde v�re st�rre og dermed s�nke delefrekvensen, eller med andre ord er din spole p� 2.2mH stadig for stor til en delefrekvens p� 3.5khz - men det kan s�m�nd sagtens v�re det det lyder rigtig fint som det er, men kan m�ske medf�re at der mangler en smule "bite" |
|
|
Ja, de er meget høflige og britiske. De står til dagligt i værkstedet, når der så arbejdes med de store systemer, bytter de plads. Jazzwoman´s favoritter!
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan kan det være at når jeg sætter Norah Jones (Not too late) på så er alt prefekt bassen er stram og dyb selv med BRet åbnet, mellemtone er der hvor den skal være, og diskanten er klar som en diamant  . I mens at ander cder er til og kaste op over  . Jeg er hved og være meget forviret
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 04 November 2007 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jazzman > Har du en måling hvor polariteten af diskanten er vendt? Det er lidt svært med fasen uden sån en måling. Ellers ser det fint ud. Det kan finpudses, men fint.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 04 November 2007 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|