Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Panasonic TV med 24p? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:
man kan ikke se forskel mellem 24 og 25 billeder per sekund. Og jeg har aldrig, før i de sidste fem År hørt om personer have haft problemer med forskellen i Lyden på 4 %. A semi-tone som der stod et sted. Jeg mener det med ændre fra 24 til 25 for kunne anvendes her i 50 Hz Verdenen.

De 4% PAL speedup er nu ellers et "problem" som har været diskuteret længere end 5 år... 

Der er to problemer med speedup'en, et reelt og et som jeg mener er på kanten af det tåbelige.

Det ene problem er at tonehøjden i filmen hæves 4%. Dette har man dog de senere år i langt de fleste tilfælde løst ved digitalt at pitche filmen ned igen til det korrekte toneleje. Sagen er her at folk med gehør sagtens kan høre hvis musikken ikke stemmer. Det kan nemt testes ved f.eks. at skifte mellem en CD med soundtracket til filmen og så en DVD/VHS. Er filmen ikke pitchet ned vil man kunne høre at musikken på filmen er ca 1/8 tone højere end på CD'en. Nogen bliver ekstremt irriterede over dette hvis de er musikalske nok til at kunne "høre" den rigtige tonehøjde inden i hovedet...

Det er dog ikke alle lande/selskaber der praktiserer at pitche PAL masteren ned for at korrigere for de 4%. Der har helt aktuelt været en del palaver på specielt AVSforum over at tonehøjden på nogle af StudioCanal's HD-DVD'er er pitchet 4% for højt - på TRODS af at frameraten er de korrekte 24 frames per sekund. StudioCanals forklaring på dette er i fuldt alvor at det skyldes at folk i PAL land er vant til at høre disse film med 4% for højt pitch - og de var nervøse for at folk ville klage over at tonehøjden var for LAV hvis de hørte filmen ved det korrekte pitch.

I dette helt konkrete tilfælde ville det naturligvis ikke være en god ide at speede HD-DVD'en op til 25 fps for at passe til et 50 hz TV, da de 4% pitchforhøjelse så ville blive hævet YDERLIGERE 4%. Og så tror jeg nok de fleste ville begynde at undre sig over hvorfor castet havde indåndet helium før hver optagelse.

Det andet problem handler om timing. Nogle mener at de 4% speedup ødelægger den dramatiske eller komiske timing i en film (alt efter genre). Jeg skal ikke udelukke at der skulle findes nogen der rent faktisk kan spotte dette, men jeg tror det er væsentligt mere sjældent end dem der kan spotte at filmen er 4% for høj i tonehøjden.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Maj 2007 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Mit problem er jeg ikke kan høre den slags. Jeg er til Rejsegrammofoner og to stk skotøjsæsker  (stereo) med hvid snor (for megen forvrænging i sort snor), papir herpå fra ca 1984.

Men min glæde over hvilke fejl der nu ses komme på Nymodens Tv, især langsomme panoreringer.

Ligesom Philips 37PF9731.

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Maj 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:
Men min glæde over hvilke fejl der nu ses komme på Nymodens Tv, især langsomme panoreringer.

Fejlen har nu alle dage været der, det er ikke noget der er opstået med nye TV-apparater... 

Det frustrerende er at det med de nye HD formater burde have været oplagt - og for mig at se enkelt (men det må andre svare på) at løse/afskaffe problemet, men det er indtil nu kun sket i forbavsende lille omfang.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes