Forfatter |
|
rlvrlv Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 14
|
Sendt: 01 September 2008 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Troels - mange tak skal du have.
Jeg er selv glad for trykkammerlyd og så kan jeg godt lide lyden fra en stor basenhed. Det er deri konstruktionen grunder: Et relativt lille kabinet (af hensyn til konen), som jeg så har løftet i bunden i filteret for at få en bredere frekvensgang.
4. ordens filtrene er valgt fordi jeg godt ville have en skarp deling mellem enhederne - især til bassen, som man ville kunne høre sidde andetsteds end de andre enheder, hvis den spillede for højt op i frekvens. Og så er det faktisk ikke så kompliceret: Det er bare 2 ens 2. ordens filtre i serie.
Jeg har fået "langtidstestet" konstruktionen i weekenden, hvor de har spillet konstant og jeg så har overvåget temperaturen. Det er trods alt 3 stk. 400W forstærkere i et meget lille lukket kabinet, men kølepladen bliver ikke varmere end at man kan holde på den. Jeg skal have fat i et termometer så jeg kan gribe det lidt mere videnskabeligt an.
Filtrene skal nok fintrimmes når højttaler 2 er helt færdigsamlet og de begge havner i deres fremtidige hjem, stuen. Jeg kunne godt tænke mig at få dem målt, men jeg har ingen mikrofon og jeg kan ikke lige overskue at slæbe dem med på en længere køretur. Men det kommer nok...
Mvh Rasmus
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 01 September 2008 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
rlvrlv skrev:
Hej Troels - mange tak skal du have.
Jeg er selv glad for trykkammerlyd og så kan jeg godt lide lyden fra en stor basenhed. Det er deri konstruktionen grunder: Et relativt lille kabinet (af hensyn til konen), som jeg så har løftet i bunden i filteret for at få en bredere frekvensgang.
4. ordens filtrene er valgt fordi jeg godt ville have en skarp deling mellem enhederne - især til bassen, som man ville kunne høre sidde andetsteds end de andre enheder, hvis den spillede for højt op i frekvens. Og så er det faktisk ikke så kompliceret: Det er bare 2 ens 2. ordens filtre i serie.
Jeg har fået "langtidstestet" konstruktionen i weekenden, hvor de har spillet konstant og jeg så har overvåget temperaturen. Det er trods alt 3 stk. 400W forstærkere i et meget lille lukket kabinet, men kølepladen bliver ikke varmere end at man kan holde på den. Jeg skal have fat i et termometer så jeg kan gribe det lidt mere videnskabeligt an.
Filtrene skal nok fintrimmes når højttaler 2 er helt færdigsamlet og de begge havner i deres fremtidige hjem, stuen. Jeg kunne godt tænke mig at få dem målt, men jeg har ingen mikrofon og jeg kan ikke lige overskue at slæbe dem med på en længere køretur. Men det kommer nok...
Mvh Rasmus
|
|
|
Jeg ville tage den køretur inden du laver filter, du kan simpelthen ikke uden, ikke hvis det skal være rigtig godt ihvertfald, og det ville næsten være synd med så flot et projekt. Jeg har clio så du er velkommen til at få en måling, hvis det har interesse (bor i midtjylland). Så kunne vi nok sagtens få lavet et filter i sammenarbejde med syncroniq her fra siden, mener han ved hvordan man laver aktive filtre.
|
Til top |
|
|
rlvrlv Forum Bruger

|
Sendt: 01 September 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Jeg ville tage den køretur inden du laver filter, du kan simpelthen ikke uden, ikke hvis det skal være rigtig godt ihvertfald, og det ville næsten være synd med så flot et projekt. Jeg har clio så du er velkommen til at få en måling, hvis det har interesse (bor i midtjylland). Så kunne vi nok sagtens få lavet et filter i sammenarbejde med syncroniq her fra siden, mener han ved hvordan man laver aktive filtre.
|
|
|
Mange tak for det fine tilbud. Jeg har dog en kontakt lidt tættere på, hvor jeg holder til. Mine tidligere kolleger hos et højttalerfirma i Taastrup vil godt måle lidt på den. De kan også komme med gode råd og vejledning hvis det kræves.
Det vigtigste er dog stadig, om jeg selv synes den lyder godt . Det er ikke givet, at en helt flad kurve er den bedst lydende.
Rasmus
|
Til top |
|
|
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 01 September 2008 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vist heller ikke så ringe, at have kontakt til "et højttalerfirma i Taastrup", lige i denne forbindelse. Er det også dem, der har lavet den rustfrie ring til radiatoren? - Vi andre må jo selv stå og kæmpe med at dreje den frihånds... Satans til 9900-enhed!
Mvh.
|
Til top |
|
|
rlvrlv Forum Bruger

|
Sendt: 01 September 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
Det er vist heller ikke så ringe, at have kontakt til "et højttalerfirma i Taastrup", lige i denne forbindelse. Er det også dem, der har lavet den rustfrie ring til radiatoren? - Vi andre må jo selv stå og kæmpe med at dreje den frihånds... Satans til 9900-enhed!
Mvh.
|
|
|
Næh, det er sørme ikke tosset . Og det er tilmed en flok meget kompetente og behagelige fyre, dem i Taastrup.
Den rustfri ring er skåret ud på en pladelaser og derefter glasblæst. Det var en let løsning fordi grejet var til rådighed (og så ser det ud som om det var tænkt til det fra starten).
/Rasmus
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
Sendt: 03 September 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
rlvrlv skrev:

/Rasmus |
|
|
Det ser da superfedt ud stort tillykke herfra  Men hva er det lige for noget du har imellem kølepladen og forstærkerne? Skulle den øverste printplade ikke støttes lidt bedre? kan kun se 2 skruger i den ene ende
|
Til top |
|
|
ubl_ Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 374
|
Sendt: 03 September 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
rlvrlv Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Jeg fik aldrig rigtig rundet tråden af. Højttalerne er færdige og adopteret af fruen.
De spiller røven ud af bukserne, synes jeg selv... Men også andre har givet gode anmeldelser af deres formåen. Det var altså et særdeles vellykket DIY projekt men også meget tidskrævende. Men pyt, når man nu bare er tilfreds med resultatet.
Mit næste DIY projekt bliver af en noget anden karakter, da jeg skal have bygget mig en jukebox til drengeværelset. Mere om det når jeg kommer igang med det.
Til sidst et par billeder af dyrene i deres naturlige element.
Mvh Rasmus

|
Til top |
|
|
Baby Strong Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 130
|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Ser bare skide godt ud. Respekt ! ;-)
Har du nogle grafer ?
__________________ Ikke alt det der fancy pancy honky tonky.
|
Til top |
|
|
rlvrlv Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og tak.
Nej, jeg har desværre aldrig fået målt på dem, men jeg skal have gjort det en dag.
Jeg var ellers begyndt at købe ind til måleudstyr og havde anskaffet et superduper lydkort. Min computer gik så i stykker og den nye har ikke sådan et cardbus interface. Fedt at bruge 3K på det... Og derfor fik jeg aldrig købt mikrofonen heller.
Rasmus
|
Til top |
|
|