Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 13:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: 3-vejs aktiv højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rlvrlv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 September 2008 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Hej Troels - mange tak skal du have.

Jeg er selv glad for trykkammerlyd og så kan jeg godt lide lyden fra en stor basenhed. Det er deri konstruktionen grunder: Et relativt lille kabinet (af hensyn til konen), som jeg så har løftet i bunden i filteret for at få en bredere frekvensgang.

4. ordens filtrene er valgt fordi jeg godt ville have en skarp deling mellem enhederne - især til bassen, som man ville kunne høre sidde andetsteds end de andre enheder, hvis den spillede for højt op i frekvens. Og så er det faktisk ikke så kompliceret: Det er bare 2 ens 2. ordens filtre i serie.

Jeg har fået "langtidstestet" konstruktionen i weekenden, hvor de har spillet konstant og jeg så har overvåget temperaturen. Det er trods alt 3 stk. 400W forstærkere i et meget lille lukket kabinet, men kølepladen bliver ikke varmere end at man kan holde på den. Jeg skal have fat i et termometer så jeg kan gribe det lidt mere videnskabeligt an.

Filtrene skal nok fintrimmes når højttaler 2 er helt færdigsamlet og de begge havner i deres fremtidige hjem, stuen. Jeg kunne godt tænke mig at få dem målt, men jeg har ingen mikrofon og jeg kan ikke lige overskue at slæbe dem med på en længere køretur. Men det kommer nok...

Mvh Rasmus

Til top Vis rlvrlv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rlvrlv

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 September 2008 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

rlvrlv skrev:

Hej Troels - mange tak skal du have.

Jeg er selv glad for trykkammerlyd og så kan jeg godt lide lyden fra en stor basenhed. Det er deri konstruktionen grunder: Et relativt lille kabinet (af hensyn til konen), som jeg så har løftet i bunden i filteret for at få en bredere frekvensgang.

4. ordens filtrene er valgt fordi jeg godt ville have en skarp deling mellem enhederne - især til bassen, som man ville kunne høre sidde andetsteds end de andre enheder, hvis den spillede for højt op i frekvens. Og så er det faktisk ikke så kompliceret: Det er bare 2 ens 2. ordens filtre i serie.

Jeg har fået "langtidstestet" konstruktionen i weekenden, hvor de har spillet konstant og jeg så har overvåget temperaturen. Det er trods alt 3 stk. 400W forstærkere i et meget lille lukket kabinet, men kølepladen bliver ikke varmere end at man kan holde på den. Jeg skal have fat i et termometer så jeg kan gribe det lidt mere videnskabeligt an.

Filtrene skal nok fintrimmes når højttaler 2 er helt færdigsamlet og de begge havner i deres fremtidige hjem, stuen. Jeg kunne godt tænke mig at få dem målt, men jeg har ingen mikrofon og jeg kan ikke lige overskue at slæbe dem med på en længere køretur. Men det kommer nok...

Mvh Rasmus

Jeg ville tage den køretur inden du laver filter, du kan simpelthen ikke uden, ikke hvis det skal være rigtig godt ihvertfald, og det ville næsten være synd med så flot et projekt. Jeg har clio så du er velkommen til at få en måling, hvis det har interesse (bor i midtjylland). Så kunne vi nok sagtens få lavet et filter i sammenarbejde med syncroniq her fra siden, mener han ved hvordan man laver aktive filtre.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

rlvrlv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

Jeg ville tage den køretur inden du laver filter, du kan simpelthen ikke uden, ikke hvis det skal være rigtig godt ihvertfald, og det ville næsten være synd med så flot et projekt. Jeg har clio så du er velkommen til at få en måling, hvis det har interesse (bor i midtjylland). Så kunne vi nok sagtens få lavet et filter i sammenarbejde med syncroniq her fra siden, mener han ved hvordan man laver aktive filtre.

Mange tak for det fine tilbud. Jeg har dog en kontakt lidt tættere på, hvor jeg holder til. Mine tidligere kolleger hos et højttalerfirma i Taastrup vil godt måle lidt på den. De kan også komme med gode råd og vejledning hvis det kræves.

Det vigtigste er dog stadig, om jeg selv synes den lyder godt . Det er ikke givet, at en helt flad kurve er den bedst lydende.

Rasmus

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 September 2008 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Det er vist heller ikke så ringe, at have kontakt til "et højttalerfirma i Taastrup", lige i denne forbindelse. Er det også dem, der har lavet den rustfrie ring til radiatoren? - Vi andre må jo selv stå og kæmpe med at dreje den frihånds... Satans til 9900-enhed!

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

rlvrlv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Det er vist heller ikke så ringe, at have kontakt til "et højttalerfirma i Taastrup", lige i denne forbindelse. Er det også dem, der har lavet den rustfrie ring til radiatoren? - Vi andre må jo selv stå og kæmpe med at dreje den frihånds... Satans til 9900-enhed!

Mvh.

Næh, det er sørme ikke tosset . Og det er tilmed en flok meget kompetente og behagelige fyre, dem i Taastrup.

Den rustfri ring er skåret ud på en pladelaser og derefter glasblæst. Det var en let løsning fordi grejet var til rådighed (og så ser det ud som om det var tænkt til det fra starten).

/Rasmus

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Sendt: 03 September 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

rlvrlv skrev:

/Rasmus

Det ser da superfedt ud stort tillykke herfra Men hva er det lige for noget du har imellem kølepladen og forstærkerne? Skulle den øverste printplade ikke støttes lidt bedre? kan kun se 2 skruger i den ene ende
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 September 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Det hvide snask du kan se imellem kølepladen og klasse d modulerne er (forhåbentligt) termisk pasta, som forbedre varmeledningsevnen i overgangen mellem de to flader.

rlvrlv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg fik aldrig rigtig rundet tråden af. Højttalerne er færdige og adopteret af fruen.

De spiller røven ud af bukserne, synes jeg selv... Men også andre har givet gode anmeldelser af deres formåen. Det var altså et særdeles vellykket DIY projekt  men også meget tidskrævende. Men pyt, når man nu bare er tilfreds med resultatet.

Mit næste DIY projekt bliver af en noget anden karakter, da jeg skal have bygget mig en jukebox til drengeværelset. Mere om det når jeg kommer igang med det.

Til sidst et par billeder af dyrene i deres naturlige element.

Mvh Rasmus

Baby Strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ser bare skide godt ud. Respekt ! ;-)

Har du nogle grafer ?

rlvrlv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2009 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hej og tak.

Nej, jeg har desværre aldrig fået målt på dem, men jeg skal have gjort det en dag.

Jeg var ellers begyndt at købe ind til måleudstyr og havde anskaffet et superduper lydkort. Min computer gik så i stykker og den nye har ikke sådan et cardbus interface. Fedt at bruge 3K på det... Og derfor fik jeg aldrig købt mikrofonen heller.

Rasmus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes