| Forfatter |
|
danish Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 03 Juli 2007 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunmusic skrev:
Men hvordan vil ps3 så fungere sammen med en digital receiver. Så skal signalet vel ikke afkodes?
|
|
|
Mener du med digital receiver, at du ønsker at anvende receiverens DAC?
Efter min mening er der meget små forskelle på digitale kilder (cd, dvd, ps3), hvis man anvender en god DA konverter, forudsat at der sker en god håndtering af jitter og evt. upsampling. Bruges den digitale udgang er der ikke den store forskel på halvdyre afspillere og en billigere Oppo afspiller - bortset måske fra ejerglæden.
Den analoge udgang på PS3 holder jeg mig fra. __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 03 Juli 2007 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunmusic skrev:
wamba skrev:
|
Umiddelbart er PS2 elendig til musikafspilning, billedet er heller ikke vildt fantastisk, og ja, jeg ved godt du ikke kan bruge det til en dyt, men ville lige nævne det :-)
Udover det, så er der stadigvæk forskel på optiske overførsler med mere, så tror ikke du skal forvente en super gengivelse fra PS3 via denne vej, desuden stiller det jo så bare større krav til din reciever, som skal afkode det, og så bliver spørgsmålet ligeså meget, er dens analogdel ligeså god som den der var i 2910'eren?
|
|
|
Men hvordan vil ps3 så fungere sammen med en digital receiver. Så skal signalet vel ikke afkodes?
|
|
|
jo, bare på en anden måde __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 583
|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg lyttet.
Jeg koblede min PS3 med en TOSLINK-kabel fra Supra til min Slimdevices Transporter som også fungerer som DAC. Jeg synes lydet får godkent men det er ikke nogen Highend. men der var heller ikke forventet. Det lyd ligner det man får från en duglig DVD eller en billigere CD-afspiller hvis man bruger dem som transport.
Så hvis den skal kobles in i en AV-receiver eller lignende så tror jeg godt det er godt nok med PS som CD-transport, ivf lydmessigt.
Jeg kunde ikke få det at virke uden at ha skærmen på for at kunne navigere i menyerne men det er muligt at jeg ikke fand ræt opsættning. Desuden lyder blæseren i min PS3 en del.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
En PS3 er vel ikke specielt spændende som "hi-end audio drev". Den er fed i kraft af sin Bluray-kompabilitet hvis man ser DVDer.
Som CD-transport, så er det muligt at den kan afspille tilfredsstillende? Jeg bruger selv min PS2er (med org. remote!! - et must for rigtige entusiaster) med optisk kabel, og det virker 112% og kun i forbindelse med DVD aftastning. Som CD-drev bruger jeg et TEAC VRDS drev. __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman,
Hvad er det du prøver at sige?
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man bruger PS3 til at afspille sacd skal man bruge det medfølgende ps3 stik til analog, er det på grund af kopi sikring at den digitale lyd ikke kan overføres via toslink(fiber) ?
kan man få et bedre kabel end det standard ps3 skodkabel til analog der medfølger, og vil det have en forbedring på lydkvaliteten ? __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 02:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johan N skrev:
dikki skrev:
| Som en anden nævnte i en tråd hvis du bruger optisk udgang på den er den perfekt. For den læser cd'erne perfekt! Ellers ville den ikke kunne læse spil uden at lave fejl hele tiden ;) Så længe det er digitalt bliver det ikke konverteret. |
|
|
Nu ligger ikke spil i samme format som en musik CD (Red book). Så det er sandsynlig nogen variant av ISO-format på den og konsolen læser den som ett filsystem och kan både buffre og genlæse hvis det bliver fejl. Det gør den ikke då man afspiller CD så det fins ikke nogen garanti at det er bitperfect. Det samme gælder i stort set alle CD-afspiller vare sig det er en CD, DVD-afspiller. |
|
|
Vil det sige at en cd-afspiller der buffer sine data og genindlæser dem, vil levere et bitperfekt signal gennem den digitale udgang? (forudsat at skiven er uden fejl og ridser) Det må der da være nogen der har lavet, ellers kan det vel fixes med en softwareopdatering til PS3?
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis en cd-afspiller kan læse helt uden fel så blir det bit-perfect per definition. Problemet med en CD-afspiller er at den har kun en chans at læse og hvis det blir fel (og det blir det ofte) så skal det felkorrigeres, dvs gætte.
Hvis den nu få til det helt perfect så kan den sænde en bitperfect signal via digital udgang med reservation for gitter og anden støj.
Teroretisk skulle man kunne lave en CD-afspiller der læser in tils det blir ræt ala EAC og siden "spiller" fra bufferten men jeg tror det blir svært for då den finder noget fejl så skal den genlæse og helt pludselig så kan den ikke læse i samme takt som den skal spille.
Det problemet har man ikke med f.eks Squeezebox eller afspilning fra hardisk på computern, då man reden læst CD:n ved rippningen så ev genlæsning pga fejl lavedes då man rippede, med andre ord då det ikke var tidskritisk.
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 02:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså, fair nok at de kan lave en mere lydsvag PS3, men manden LYVER når han siger: "And I can see the possibility of a fan-less PS3 in the future, just like there was for the PS2". Der er ingen blæserfri PS2! Der er en lille blæser indbygget, og den kan høres, temmelig meget endda. Derfor vil man heller ikke kunne lave en helt støjfri PS3, eftersom det er en endnu kraftigere maskine end en PS2... Bottom line: det er bare spekulationer, uden meget hold i virkeligheden.
__________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 06 August 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johan N skrev:
|
Hvis en cd-afspiller kan læse helt uden fel så blir det bit-perfect per definition. Problemet med en CD-afspiller er at den har kun en chans at læse og hvis det blir fel (og det blir det ofte) så skal det felkorrigeres, dvs gætte.
Hvis den nu få til det helt perfect så kan den sænde en bitperfect signal via digital udgang med reservation for gitter og anden støj.
Teroretisk skulle man kunne lave en CD-afspiller der læser in tils det blir ræt ala EAC og siden "spiller" fra bufferten men jeg tror det blir svært for då den finder noget fejl så skal den genlæse og helt pludselig så kan den ikke læse i samme takt som den skal spille.
Det problemet har man ikke med f.eks Squeezebox eller afspilning fra hardisk på computern, då man reden læst CD:n ved rippningen så ev genlæsning pga fejl lavedes då man rippede, med andre ord då det ikke var tidskritisk.
|
|
|
Hej Johan. Du har jo selv lyttet på sagerne og konkluderet at der er forskel - og det er vel det væsentlige. Men du har lige rodet lidt rundt i den tekniske forklaring.
Forskellen består i, at det ikke så meget handler om, at de rigtige data kommer frem. For det kommer de altid, selvom der læses fejl, så læses der om igen. Drevet gætter ikke, det klares med en buffer FIFO:). Forskellen i lyd kommer af, at den indbyrdes afstand mellem 0 og 1 tallerne, målt i tid, varierer = jitter. Nogle drev afgiver bittene mere uensartet end andre. Når signalet skal konverteres fra digital til analog form vil denne tidsvariation medfører ændringer på signalet. Problemet vil stadig bestå til dels efter at signalet bliver gemt i en buffer/hukommelse. For udlæsningen af de enkelte bits kan kun aflæses af det tempo de kommer ind i hukommelsen :)
De nye reciewere er mindre følsomme for jitter end de ældre, så det minimerer betydningen af drevet. Prisen af drev er ikke nødvendigvis en indikator på kvaliteten. Så kan man jo prøve med en lytter. Det er normalt et godt sted at spare skillingerne og prioritere dem andet steds
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71,
Du taler om jitter hvilket er fejl i tidsdomænen der ikke nodvendighvis hænger sammen med læsning av CD:En uden kan opstå mellem drev og DAC internt i en CD eller mellem drev og konvertering til S/PDIF, etc.
Jeg taler om rene læsfejl og for ovrigt taler jeg om en CD-afpsiller som et system ikke et seperat drev. At det førekommer læsfejl bevises av at det hakker ibland.
Då det blir læsfejl så kan dette ske:
1. Der finds redundant data der reden læsts fra CD:en så der blir ikke noget fejl.
2. Det fins ikke nogen eller tilræklig med redundant data så felkorrigering sker, det er ikke sikkert at man hør dette men det blir sandsynelig fejl i datastrømmen som ger lydfel, dvs det er noget andet en det som inspillets
3. Det blir så store fejl at det ikke går at felkorrigere så det hakker og CD:en prøver at "genlæse". Det kan man garanteret høre.
Ikke noget av dette har egentligen noget med jitter at gøre æven om det kan upstå ved alt. 2 oven.
|
| Til top |
|
| |