Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: HiFi-magi under LoFi brand (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 32
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Det glæder mig du er glad for den, du har tydligvis købt et produkt som passer dig stoartet, venter stadigvæk på svar om jeg skal til København med min "gammeldags" Onkyo, for at teste den mod Painasonicen .

[/QUOTE]

Hej Hans J
jeg er midt i en flytning som sender panny'en ned i en mørk kasse i mindst en måned, hvor jeg håber at flytte ind i den lejlighed jeg har i kiggerten. Sådan er boligmarkedet for en studerende i Kbh desværre. Så duellen bliver ikke til noget i denne omgang.
jeg er dog glad for min XR59, da det har vist sig at alternativet Onkyo SR805, åbenbart har nogle audiosyncproblemer. Jeg vil ikke have haft tålmodighed til at vente på at de bliv fixet.
Det er Da i øvrigt et godt spørgsmål du stiller, men kom svaret ikke med Equibit? Jeg er for doven og træt til selv at lave research lige nu. Hvor stammer den graf fra? Måske vil kildekritik være relevant?

Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Er der nogen som ved hvilken type klasse-d Panasonic bruger ?

Ifølge dette skema hentet fra Icepower er der stor forskel på lydkvalitet.

Jeg har ikke fundet noget om hvad Panasonic bruger, håber det er Single-Loop .

Med equibit som signalgiver til klasse D trinnet mener jeg ikke ikke modkobling anvendes. Men hvor B&O vil vurdere denne teknik tør jeg ikke sige

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Der findes jo lige så mange forskellige PWM trin som der findes "analoge" forstærkere, så jeg mener ikke man kan generalisere og sætte PWM ind i sådan et skema som et generelt effektivitet/lydkvalitet udbytte...

Equibit indeholder desuden ingen DAC som der er skrevet tidligere, men den eliminere den ;-) Eller dvs. istedetfor at konvertere PCM til analog, så konvertere man bare PCM til PWM! Og det er det som Equibit gør.

ICEpower er stadig også en PWM forstærker, og ja, de benytter mig bekendt en form for modkobling... Desuden er modulerne udstyret med switchmode strømforsyning imodsætning til Lyngdorf som benytter en god gammeldags trafo, og iøvrigt variabel switch spænding til at regulere volumen, så det ikke går ud over dynamik området! Lyngdorf bruger heller ikke modkobling.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:

Det glæder mig du er glad for den, du har tydligvis købt et produkt som passer dig stoartet, venter stadigvæk på svar om jeg skal til København med min "gammeldags" Onkyo, for at teste den mod Painasonicen .

[/QUOTE]

Hej Hans J
jeg er midt i en flytning som sender panny'en ned i en mørk kasse i mindst en måned, hvor jeg håber at flytte ind i den lejlighed jeg har i kiggerten. Sådan er boligmarkedet for en studerende i Kbh desværre. Så duellen bliver ikke til noget i denne omgang.
jeg er dog glad for min XR59, da det har vist sig at alternativet Onkyo SR805, åbenbart har nogle audiosyncproblemer. Jeg vil ikke have haft tålmodighed til at vente på at de bliv fixet.
Det er Da i øvrigt et godt spørgsmål du stiller, men kom svaret ikke med Equibit? Jeg er for doven og træt til selv at lave research lige nu. Hvor stammer den graf fra? Måske vil kildekritik være relevant?

[/QUOTE]

Så ville det være passende at lade mig teste den, når du alligevel ikke skal bruge den, det kan jo være du får en Onkyo tilbage så .

Grafen er taget fra ICEpower, som sagt har jeg ikke den tekniske indsigt til, at differencere imellem disse forskellige klasser, det er derfor jeg kaster det op her . Jeg så bare der var to forskellige typer klasse-D, hvad de står for hver især ved jeg heller ikke, der er bare, ifølge denne kilde, stor forskel på lydkvaliteten i disse typer. Er Equibit en ny type eller "bare" en betegnelse opfundet af  Panasonic, alle mærker "opfinder" jo deres egene smarte kredsløb.

Men jeg regner så med jeg kan låne sunmusic´s Pana, så jeg kan komme af med min skepsis overfor den , jeg har jo snart tre ugers ferie så kom sunmusic vær frisk eller er du endnu en kylling som skal ud i mørket

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Du skal såmænd bare læse frem til side 3 i tråden for at finde relevant svar på dit spørgsmål:

Kjeldsen skrev:
Panasonic benytter Texas Instruments digitale processorer og klasse D forstærkere. De digitale processorer er af typen Equibit som også anvendes i Tact millenium. Det team der står bag Equibit, blev for nogle år siden headhunted af Texas Instruments.

Panasonic forstærkerne er flere steder blevet testet (som effektforstærker) med rigtigt godt resultat.

FrederikSchack skrev:
Nemlig ;o) Tocatta blev opkøbt af TI.

Kjeldsen skrev:
Og vigtigst af alt. De to danske chefudviklere fulgte med.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Hej Hans J:

Equibit var en del af verdens første serieproducerede klasse D forstærker til hifi brug (bilstereo havde anvendt det et stykke tid), så de andre inklusive B&O kom først bagefter. Men, det gør ikke equibit bedre af den grund. Der er fortalere for både den analogt styrede klasse D og den digitalt styrede klasse D. Jeg er ked af at skuffe dig, men der findes ingen grafer der kan fortælle hvilken teknologi der lyder bedst.

CAD audio er fortaler for at modkoblingen tages efter udgangsfilteret.

citat fra CAD

"De har alle fuld båndbredde (20Hz - 20 kHz+) og har meget høj lydkvalitet kombineret med meget gode data (THD + N  0.02% eller bedre). Signal/Støj er typisk 115 dB eller bedre. De er fuldt discrete designs med feedback efter output filtret , dette giver klart den bedste audio performance."

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Hej Hans J:

Equibit var en del af verdens første serieproducerede klasse D forstærker til hifi brug (bilstereo havde anvendt det et stykke tid), så de andre inklusive B&O kom først bagefter. Men, det gør ikke equibit bedre af den grund. Der er fortalere for både den analogt styrede klasse D og den digitalt styrede klasse D. Jeg er ked af at skuffe dig, men der findes ingen grafer der kan fortælle hvilken teknologi der lyder bedst.

CAD audio er fortaler for at modkoblingen tages efter udgangsfilteret.

citat fra CAD

"De har alle fuld båndbredde (20Hz - 20 kHz+) og har meget høj lydkvalitet kombineret med meget gode data (THD + N  0.02% eller bedre). Signal/Støj er typisk 115 dB eller bedre. De er fuldt discrete designs med feedback efter output filtret , dette giver klart den bedste audio performance."

Sort tale for mig, er ikke inde i begreberne , modkobling er det det samme som single-loop eller hvad ?

Ved godt der er mange ting som spiller ind på lyden, men jeg kan da godt forestille mig at der er forskel på hvordan grundelementet lyder, og det er det som der refereres til i grafen.

Boye: Der står intet der som fortæller mig om det er open- eller single-loop klasse D, som bruges i Pana´en. Det kan da godt være Equibit er det samme som single-loop, men det ved jeg ikke.

Kan ikke forstå det er så svært at fortælle om det er den ene eller anden type eller en helt tredie, hvis man er inde i teknologien.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hvis Equibit skulle med i grafen ville det være "no loop" jeg er ganske sikker på loop refererer til modkobling.

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Hvis Equibit skulle med i grafen ville det være "no loop" jeg er ganske sikker på loop refererer til modkobling.

Øv, den er så ikke medtaget

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Det kan være svært at gennemskue hvad du citerer og hvad du selv skriver i ovenstående men jeg prøvede at svare på dit spørgsmål:

Hans J skrev:
Er Equibit en ny type eller "bare" en betegnelse opfundet af  Panasonic, alle mærker "opfinder" jo deres egene smarte kredsløb.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke helt sikker på mine iagttagelser, så jeg må nok hellere holde lidt igen.

Men her er noget der virker til at være en fornuftig artikel

http://www.audioholics.com/education/amplifier-technology/sw itching-amplifier-class-d-basics

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Det kan være svært at gennemskue hvad du citerer og hvad du selv skriver i ovenstående men jeg prøvede at svare på dit spørgsmål:

Hans J skrev:
Er Equibit en ny type eller "bare" en betegnelse opfundet af  Panasonic, alle mærker "opfinder" jo deres egene smarte kredsløb.

Ved ikke lige hvad er er gået galt i det indlæg sorry, men alt over [/QUOTE] er citat, resten har jeg selv fundet på .

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 01 August 2007 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har hørt Panasonic'en på gode højtalere?
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Jbay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 August 2007 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

JBL Ti skrev:
Er der nogen der har hørt Panasonic'en på gode højtalere?

Hvad er gode højtalere? :) for tror da vi alle synes vi netop har gode højtalere
Til top Vis Jbay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jbay

FrederikSchack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 August 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Hej JBL Ti

Jeg vil sige at Snell CIV er en pænt god højttaler

Men uanset hvad, så lyder det fantastisk godt på dem.

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 01 August 2007 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Hans skule du ikke bare til at få den forstærker pakket ud og testet. Du kan da ikke mene den skal stå der i en kasse og glo.

Vi venter spændt.

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

csn1903 skrev:

Hans skule du ikke bare til at få den forstærker pakket ud og testet. Du kan da ikke mene den skal stå der i en kasse og glo.

Vi venter spændt.

Øhhh, hvem mener du ?

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 01 August 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Sorry Hans jeg mente Sunmusic, jeg er spændt hvordan den klarer sig imod en Onkyo

PeterLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2005
Sendt: 04 August 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Vil også lige kommentere lidt på de seneste indlæg vedr. klasse D.
Først kan man jo få al information hos TI, f.eks. komplet teknisk beskrivelse af deres 100w en-kanals PWM udgangstrin lige her - http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/tas5121.pdf - alle de andre er der også, start her http://focus.ti.com/analog/docs/amplifiersandlinearhome.tsp? familyId=57&contentType=4&DCMP=TIHomeTracking&HQ S=Other+OT+home_p_amp# og brug evt. Quick Search.

Det kan godt være at min viden er blevet forældet, men som jeg husker det kom Equibit først i en eller anden form, begået af to danske super-ingeniører fra DTU.
B&O havde problemer og kunne ikke formå at løse de problemer der var for en ægte digital løsning, så de endte med ICEpower der ikke er ren digital og efter forlydender en ganske pæn del ringere end Equibit. Hvis dette ikke var forholdet ville Lyngborf Audio nok også skifte deres TI-forstærkere ud med ICEpower moduler.

Nogen nævner prisen som kvalitets-rettesnor. Det er da også tit sådan, men det geniale med Equibit er at det er fuldt digitalt og næsten ikke udvikler varme, da effektiviteten er omkring 90%. Det betyder to ting: Hele forstærken kan produceres som en chip og man behøver ikke en masse køling og store overdimensionerede strømforsyninger.

Lydmæssigt, tjahhhh - alt er jo lidt smag og behag, men produktet har høstet international anderkendelse i den absolutte high-end top.

Da TI opkøbte det danske firma (Toccata) fulgte de væsentligste medarbejdere med, så produktet led ikke nød under overtagelsen. Man må vel betragte det som en slags nødvendighed, et lille dansk firma kan ikke få produceret chips og komme ud på verdensmarkedes sådan lige uden videre, så en stor stærk chip-producent som TI var velkommen. TI havde i forvejen DSP, DLP (digitale projektorer) og meget andet på den digitale hylde, så de stod blot og manglede en rigtig god forstærker - den købte de så.

FrederikSchack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 August 2007 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Hvis der er nogen der sælger sin XR55 brugt så sig lige til, kender nogle stykker der gerne vil købe en.

Ring evt. på 60606764

<< Forrige Side af 32 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes