Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 14:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Kyndig ekspertise søges (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Hvor er den fra hvis der kun står BD?
Altså fx Samsung 40M87BD

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

hvis du starter med at se på hvor meget dit budget er, så kan du måske udelukke en masse modeller. Derfra skal du finde ud af hvilken størrelse du har brug for, så kan du måske udelukke rigtigt mange tv. Derefter er der nogen specifikke funktioner du VIL have (jeg ville f.eks. have digital lydudgang på mit). Så skal du bagefter ud og bruge øjnene, det tager tid, meget tid at sammenligne alle mulige forskellige tv, men man har jo altid en fornemmelse af hvilke man skal gå udenom.

et tænkt eksempel. Du har måske 8000, det skal være 37" og have 3 hdmi indgange. Når du så skal ud og kigge vil det ikke hjælpe dig synderligt at gå hen til det første og bedste tv i en forretning (når det er mig er det første og bedste som regel det største og dyreste), nej du har sikkert siddet på nettet og fundet frem til en 4-5 modeller du vil sammenligne, lad være med at kigge ret meget ud over det, det vil f.eks. ikke hjælpe dig at direkte hen mod en 50" pioneer i dette eksempel.

Det var et lille tip, kan også bruges ved andet end tv

Rjung
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for de mange gode indlæg

Jeg sidder dog i skole pt. så jeg nærlæser dem så snart jeg kommer hjem

Til top Vis Rjung's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rjung

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

dikki skrev:
Notional det udnytter sku da den laveste HD opløsning ? Desuden accepterer det 1080p input via hdmi.. Jeg ser en del blu-ray på mit og det er knald skarpt ;)

Bemærk 1024 x "768" vi er enige om 768 er over 720p ikk? Godt så understøtter det også 720p. Det er bare en lækker bonus at det accepterer 1080p!

Til ham der spørger KØB det her fjernsyn.. Det er så super godt til prisen, har selv et og spiller en del ps3 på det osv. og det bare perfekt.

Den laveste HD opløsning er 1280x720, så der mangler 256 kolonner (x720 = 184.320 pixels); så nej, den fuldt udnytter ikke den laveste opløsning. Pga. den højere vertikale opløsning, kan den dog med et 1080 signal tilføje ekstra 49.152 pixels, men det er jo langt fra det antal pixels man går glip af, samt at det forudsætter man rent faktisk bruger et 1080 signal. Det er rigtigt man kun kigger på den vertikale opløsning når man snakker "HD-ready", men det er vel ikke underligt det blev vedtaget, når der er så mange plasmaer på markedet med en opløsning på 1024x768. At den får mærkaten "HD-ready", betyder stadig ikke den fuldt udnytter nogen af HD opløsninger, bare at den har et nogenlunde "højt"-opløseligt panel samt det kan modtage de to HD-opløsninger.

De (lcd)tv jeg linkede til er alle full hd 1920x1080, så der får man altid det fulde antal pixels (og dermed den ekstra detaljegrad), uanset hvilken af de to HDopløsninger man fodrer tv'et med.

Men igen, er det sortniveau og farver man vil ha, så er det måske plasma. Er det høj detaljegrad, der fuldt udnytter HD, samt måske tilslutte tv'et til en computer/konsol, så er det et LCD man bør kigge på. SÅ dårlige er farverne heller ikke på en LCD, men det er altid en god idé at kalibrere det, da de fleste tv idag har skruet alt for højt op for den blå tone, da det giver større kontrast i billedet (eler i hvert fald får det til at se sådan ud).

Men her er i hvert fald en anmeldelse af det fjernsyn jeg vil anbefale: http://www.hdtvtest.co.uk/Toshiba-42X3030D/

Det optimale er dog stadig, hvis man kan se fjernsynene irl.

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

sitronen skrev:
 Desuden er der ikke samsungs dejlige 10-års garanti på pixel fejl.

Hvornår er den blevet 10-årig? Sidst jeg forsøgte at finde ud af hvor lang dén pixel-garanti er, fik jeg tre forskellige svar, men der var dog ingen der sagde 10 år... Trykfejl?

Og skulle du ikke have et "branchemedlem" prædikat? (Super indlæg, bortset fra det )

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

sitronen skrev:
1. vil man have muligheden for mediacenter, Xbox360 el. PS3 - så plejer vi i min forretning at fravælge alt hvad der har med plasma teknologi at gøre.

Det' dælme en lodret fejl! Mediecenter udenfor overvejelserne her, så har Xbox 360 eller PS3 ingen store problemer med plasma teknologi. Og hvis man nu skal se film på PS3'en... Nej, det går altså ikke at udelukke plasma blot fordi konsoller er med i overvejelserne.

Hvis det er indbrændingsrisikoen, som i dag er meget, meget lille, der får dig/jer til at stejle, så er det altså vigtigt at huske på, at der er folk der er døde af at spille i kortere tid, end det tager at gøre uoprettelig skade på et plasma TV af nyere dato. Hvis man udelukker konsoller på grund af statiske elementer i spil, så kan man også ligeså godt udelukke SBS Net, Kanal 4, 5, VH1 og andre kanaler, med lignende tunge kanallogoer.

Men ellers, som nævnt af andre, et rigtig godt indlæg. Jeg er især enig med konklusionen. Det bliver ikk' bedre i dét prisleje.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

dikki
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Juni 2007 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

Notional for fanden så hør dog ! HD standarden tager kun højde for det sidste tal i opløsningen. Altså 720p understøtter et plasma hvis det har en opløsning på 1024x768. Sådan er det bare okay? Ellers ville det slet IKKE kunne få "HD-Ready". Det kræver nemlig at PANELET kan vise 720p.

Godt så.
Til top Vis dikki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dikki

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Juni 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

dikki skrev:
Notional for fanden så hør dog ! HD standarden tager kun højde for det sidste tal i opløsningen. Altså 720p understøtter et plasma hvis det har en opløsning på 1024x768. Sådan er det bare okay? Ellers ville det slet IKKE kunne få "HD-Ready". Det kræver nemlig at PANELET kan vise 720p.

Godt så.

Nej man bruger kun det sidste tal (den vertikale opløsning), når man snakker HD-ready. Dette blev bestemt netop så disse plasma skærme, med disse skæve underlige opløsninger, kunne blive "HD-ready". Men HD standarden er stadig kun på 1280x720 og 1920x1080.

1024x768 har faktisk et navn: Det kaldes XGA og er betegnelsen på en computer opløsning i 4:3 formatet. Plasmaen opnår dog en 16:9 skærm ved at have aflange pixels.

Her er to citater om betegnelsen HD-ready:

http://www.hdtvtotal.com skrev:

Although the smallest hd-resolution is 720p/i and therewith represents 1280*720 pixel the equipment does not need to fulfil this resolution. It was a compromising solution to tag more displays with this label at the beginning. Thereby there are even displays which have a resolution of 1024*768 pixel and stretch the image to 16:9. At worst case this could be exploited by producing hardware with for example 576*720 pixel, which are ordinary PAL television sets rotated 90 degrees, and also fulfiling specification of 720 lines.

http://en.wikipedia.org skrev:

The fact that a product bears the label "HD ready" does not necessarily mean that it can display the full picture resolution possible from a HD source. Most HD-ready sets do not have enough pixels to give true pixel-for-pixel representation without interpolation of the higher HD resolution (1920x1080) - or (in rare cases) even the lower HD resolution (1280x720) horizontally (CRT based sets, or the plasma-based sets with 1024x768 resolution).

Så ja opløsningsmæssigt skal et tv kun have 720 vertikale ligner for at få mærkaten HD-Ready, men det betyder absolut ikke tv'et er istand til at udnytte selv den mindste HD-opløsning. HD-standarden og HD-ready mærkaten er absolut ikke det samme.

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 08 Juni 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

notional skrev:

dikki skrev:

Godt så.

Nej man bruger kun det sidste tal (den vertikale opløsning), når man snakker HD-ready. Dette blev bestemt netop så disse plasma skærme, med disse skæve underlige opløsninger, kunne blive "HD-ready". Men HD standarden er stadig kun på 1280x720 og 1920x1080.

1024x768 har faktisk et navn: Det kaldes XGA og er betegnelsen på en computer opløsning i 4:3 formatet. Plasmaen opnår dog en 16:9 skærm ved at have aflange pixels.

Her er to citater om betegnelsen HD-ready:

http://www.hdtvtotal.com skrev:

Although the smallest hd-resolution is 720p/i and therewith represents 1280*720 pixel the equipment does not need to fulfil this resolution. It was a compromising solution to tag more displays with this label at the beginning. Thereby there are even displays which have a resolution of 1024*768 pixel and stretch the image to 16:9. At worst case this could be exploited by producing hardware with for example 576*720 pixel, which are ordinary PAL television sets rotated 90 degrees, and also fulfiling specification of 720 lines.

http://en.wikipedia.org skrev:

The fact that a product bears the label "HD ready" does not necessarily mean that it can display the full picture resolution possible from a HD source. Most HD-ready sets do not have enough pixels to give true pixel-for-pixel representation without interpolation of the higher HD resolution (1920x1080) - or (in rare cases) even the lower HD resolution (1280x720) horizontally (CRT based sets, or the plasma-based sets with 1024x768 resolution).

Så ja opløsningsmæssigt skal et tv kun have 720 vertikale ligner for at få mærkaten HD-Ready, men det betyder absolut ikke tv'et er istand til at udnytte selv den mindste HD-opløsning. HD-standarden og HD-ready mærkaten er absolut ikke det samme.

det giver sgu nogen meget gode billeder alligevel

så vidt jeg ved er det da kun projektorer der understøtter 1280x720 rigtigt, de fleste lcd (og efterhånden også plasma) er 1366x768, det er vel i princippet den samme problematik med omvendt fortegn

jeg har så aldrig forstået opløsningen 1024x1024

sitronen
Branchemedlem
Branchemedlem
HiFi-Klubben

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Juni 2007 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
sitronen skrev:
1. vil man have muligheden for mediacenter, Xbox360 el. PS3 - så plejer vi i min forretning at fravælge alt hvad der har med plasma teknologi at gøre.

Det' dælme en lodret fejl! Mediecenter udenfor overvejelserne her, så har Xbox 360 eller PS3 ingen store problemer med plasma teknologi. Og hvis man nu skal se film på PS3'en... Nej, det går altså ikke at udelukke plasma blot fordi konsoller er med i overvejelserne.

Hvis det er indbrændingsrisikoen, som i dag er meget, meget lille, der får dig/jer til at stejle, så er det altså vigtigt at huske på, at der er folk der er døde af at spille i kortere tid, end det tager at gøre uoprettelig skade på et plasma TV af nyere dato. Hvis man udelukker konsoller på grund af statiske elementer i spil, så kan man også ligeså godt udelukke SBS Net, Kanal 4, 5, VH1 og andre kanaler, med lignende tunge kanallogoer.

Men ellers, som nævnt af andre, et rigtig godt indlæg. Jeg er især enig med konklusionen. Det bliver ikk' bedre i dét prisleje.

Har jeg nogensinde skrevet at man ikke kan bentytte en plasma skærm til konsoller ?.
Jeg skriver, at vi råder kunden væk fra en plasma, hvis de har planer om ps3, Xbox 360..  For det første fordi, det er af vores erfaring, at en LCD gør det bedre på det her område. Desuden, ville det være dumt ikke at købe en 1920x1080 skærm, når man nu kan benytte sig af ps3's blueray drev. Så indbrændinger el. lign, har intet at gøre med mit indlæg.

Til top Vis sitronen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sitronen

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Sendt: 09 Juni 2007 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Jamen, det er ligeså misforstået at anbefale en 'Full HD' (LCD) skærm til brug med konsol/Blu-ray bare fordi det så giver den højeste opløsning. En god 1024*768 plasma skærm giver et mere korrekt billede på en Blu-ray film end et 'Full HD' LCD TV nogensinde kunne drømme om.

Mht. at skrive at man ikke kan benytte en plasma skærm til konsoller, så synes jeg da at ' (...) plejer vi i min forretning at fravælge alt hvad der har med plasma teknologi at gøre' fortæller dét rimeligt tydeligt.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Greenavenger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2007
Sendt: 09 Juni 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

sitronen skrev:

NB: til dem som stadigvæk søger den billige vej og vælger internet butikker som paralel importerer:
De samsung modeller som Tapeconnection m.v. importere er fra syd europa. Deres Dvb-T tunere understøtter ikke danske undertekster.

Hvad er konsekvensen af dette?
Til top Vis Greenavenger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Greenavenger

trapez
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobbeltprofil: Slowon

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 09 Juni 2007 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

sitronen skrev:

I forvirre jo manden fuldstændig, køb dit, køb dat... køb det her fordi det er godt. tsk tsk.

Rjung:

Som sælger, ville det første jeg spørger dig om være hvor langt du har væk fra din nuværende tv-position, hvilket jeg vil undlade at spørge dig om nu, da du sikkert har været inde og læse om den optimale størrelse til netop din stue.

Det næste spørgsmål er: på hvilken måde modtager du i dag dit tv-signal ?

1. Hvis terrestaristisk loftantenne: Gå efter et tv med DVB-T tuner - alt andet ville være dumt, og besværligt.
2. Hvis TDC kabeltv: frit valg på alle hylder - for du skal alligevel invistere i en selectorbox som skiller det digitale signal fra det analoge, og derefter sender dig billede i digital kvalitet. ( Køb selector HD som nu koster 999,- i din nærmeste detail forhandler.(køb ikke den alm. da du her sender billedet ud via. scart som er analogt, kvaliteten bliver måske bedre, men her ryger hele pointen i fremtidens tv !))
2.1 - Hvis selector er udelukket pga. en ekstra remote, så skal valget ende på Loewe eller sonys kommende skærme med indbygget DVB-C indsats muligheder.
3. Hvis parabol: Frit valg på alle hylder ( sikre dig at parabolhovederne og recieveren er digital forberedt)
4. Hvis fælles antenne forening: frit valg på alle hylder - tag kontakt til leverandøren for at høre om digital tv muligheder.

Nu har vi styr på dette, og skal frasortere nogle skærme, så du kommer tættere på dit mål som er at erhverve dig et tv, som skal bringe dig underholdnings glæde, i forhåbentligt mange år.

2. Vil man kun benytte sit tv til Film & TV, så er plasmaen en sikker billedmæssig vinder.
3. Alle skærme der i dag står HD-ready på, går ind under den laveste HD standart, som er et 720 liniers billede, med mindst en digital HDMI tilslutning.

Lidt baggrundsviden:

LCD teknologien som vi kender i dag, kommer fra de såkaldte TFT skærme, der blev udviklet til computer systemer, pga. det var muligt at skabe et højt opløsligt billede vha. de mikroskobiske krysal celler i skærmene (liquid crystal display.) Derfor er LCD's største fordel at den kan vise flere punkter end en plasma vil kunne - dvs flere detaljer.
Ulempen ved LCD, finder man klart fordi skærmens krystal celler, aktiveres via strøm. Skærmen har ikke mulighed for at slukke for enkelte celler, og man vil derfor opleve at skærmen laver sort i gråtoner. Desuden skal den vha. Rød, grøn & Blå også lave hvid. Dvs. at den hvide farve skal laves i rød eller blå.

Plasma teknologien, er det oprindelige fladskærms TV. Her benyttet man gas celler, som vha varme, danner en farve. Gas cellerne, er betydeligt større end LCD, ens krystaller. Derved opnær man ikke samme høje opløsning som ved en LCD.
Fordelen, og den der taler for at du netop skal anskafe dig en plasma, er at skærmen har mulighed for at slukke for opvarmningen i de celler som skal være sorte, og du får derved en klar sort farve. Desuden kan den lave hvid ved blot at oplyse gas lommerne tilstrækkeligt. Derudover giver plasmaen et dybere farvemæssigt perspektiv. Den kan noget som LCD'en ikke kan - ikke engang samsungs nye m87 som ellers er en ganske fornuftig LCD - og det er at lave et flot, dybt og naturligt billede. Desuden er plasmaen hurtig. søgetiden Fra den modtager signalet, til billedet står på skærmen, kan næsten ikke måles, selvom vi snakker skærme der går fra 37-xxx tommer.

Tilbage til beslutningen

Jeg kan desværre ikke komme nærmere ind på hvilket plasma du lige præcis skal vælge, men Pansonic og Pioneer er de førende indenfor teknologien. Det tv som du selv har fundet, er et glimrende stykke teknologi, vi sælger rigtigt mange af dem, og ingen kunder har fortudt deres køb indtil videre.

Beslutnings krav:

1. Du skal kunne lide designet - du skal komme hjem i stuen hver dag og tænke - det var virkeligt et godt køb, for hvor er det flot at se på (fladskærme er et møbel)
2. Du skal synes at billed kvaliteten er kanon - og det er den på netop den panasonic plasma.
3. Køb det fordælen, og lad være med at høre på hvad andre siger, du anskaffer dig et stykke glimrene elektronik, som med de rigtige signaler, kan give dig oplevelser uden sammenligning.

Mvh. Jesper.

NB: til dem som stadigvæk søger den billige vej og vælger internet butikker som paralel importerer:
De samsung modeller som Tapeconnection m.v. importere er fra syd europa. Deres Dvb-T tunere understøtter ikke danske undertekster. Desuden er der ikke samsungs dejlige 10-års garanti på pixel fejl. De nordeuropæiske modeller hedder BDX til sidst, og diverse importøre undlader at opgive disse numre, da de viser at skærmen ikke er fra nord europa.

Klar tale der - Applaus

Til top Vis trapez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af trapez

Rjung
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Efer lange overvejelser, blev der bestilt et pana px70 hos Geco.dk

Det skulle forhåbentlig lande hos mig først i næste uge

Er der nogle der har foreslag til vægophæng til denne skræm? Gerne billigt, har ikke brug for nogle smarte funktioner.

Til sidst vil jeg sige tak til alle der har været inde omkring denne tråd 

dikki
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Harald nyborg har et til 249. Det skulle passe perfekt.
Til top Vis dikki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dikki

Rjung
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 05:47 | IP-adresse registreret  

Tusind tak.. - det prøver jeg at kigge på når de åbner

artlu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Godt valg, du vil ikke fortryde det tro mig!

Jeg fik mit Panasonic 37-PX70 i mandags(også fra geco) og det er altså bare et GUDE fjernsyn til den pris!  Folk ævler om høje opløsninger Full HD osv, jeg har set denne skærm ved siden af en samsung 40M86BD hvor begge kørte det samme i HD og jeg syntes at PX70 stod bedst selvom den ikke kan hamle op med samsung i opløsning og så var der en herinde der skrev at PX70 viser sort/grå dårligt, til det bliver jeg nødtil at skrive WTF?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes