Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 02:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Er 80hz den optimale delefrekvens? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Undskyld  ManicMiner men du er altså ude på et skråplan med en så høj deling, det kan godt være det umiddelbart lyder bedre, men det er den forkerte vej at gå.

Som David skriver:

Subben skal jo ikke spille det samme bas, som fronthøjttalerne, men tage over, hvor de ikke kan mere.

Ja så er teorien da i hvert fald i orden, men man må da give Manic kredit for rent faktisk at lytte til anlægget i stedet for blot at dele efter foreskrifterne. (Og for at undgå misforståelser, hentyder jeg ikke til nogen her, der gør det modsatte af Manic).

Det bedste er vel at beholde den nye deling en måneds tid, og så se prøve at skifte tilbage og vurdere om man stadig bedst kan lide den høje deling.

En anden mulighed er måske også at han simpelthen har manglet niveau i det frekvensområde, (måske pga rummet?) og at den højere deling har afhjulpet problemet.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

lpm76 skrev:

En anden mulighed er måske også at han simpelthen har manglet niveau i det frekvensområde, (måske pga rummet?) og at den højere deling har afhjulpet problemet.

Det kunne være en forklaring.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke haft tid til at lege mere med de forskellige delefrekvensene, og for øjeblikket står den på 80hz. Jeg tror ikke det findes noget endegyldigt svar for hvad der er den riktige delefrekvens. Det vil variere både med tanke på udstyr og rum.

Det er feks ikke givet at alle højtalere spiller 60-80hz området bedre end alle subs.

Har man feks en kombination af et par højtalere med en slem fasedrejning nede i bassen og en svag forstærker så vil det kunne give lyden et løft med at la subben komme ind tidligere

Som lpm siger, om højtalerene har en udfasning i området kan det være at subben sat et lidt andet sted kan spille det området bedre

Der findes sikker mange flere eksempler

Men sådan som den her sommeren går skal jeg nok til at finde frem RoomEQ Wizard og justere ind anlægget en af de nærmeste dagene, jeg skal da se om jeg ikke kan få lavet nogle målinger og se om de henger sammen med hvad jeg hører

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes