| Forfatter |
|
Stiggy12345 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror jeg har fundet et par gode hojtalere til god pris. Det er dali 4a, gulvmodel. 100 watt og 3 vejs. Brugt for 450 kr. Men skal jeg ikke passe paa, med at hojtalerne ikke bliver for voldsomme i forhold til mit vaerelse, eller det kan maaske sagtens lade sig goere..
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til jer som rakker Eltax ned: Har I hørt 1 sæt Eltax ? Har I hørt alle det sæt som eks. cableman sælger ? Kender I hans setup ? Godt så klap kaje med jeres nedrakning.  Sjovt som Eltax får ganske hæderlige omtaler ude i Europa for nogen af ders højttalere!!!! Ikke alle Eltax højttalere er lige gode, men sådan er det jo med alle mærker. Manden vil ikke bruge en formue på højttalere og så er Eltax ganske fornuftige at kigge på. Tag f. eks. deres Eltax monitor III, som har fået enddog god kritik. Jeg har selv købt nogle Tangent HTD 50 (Eltax) og til prisen spiller de faktisk ganske godt, de er ikke nogen revolution indenfor højttalere og der er også masser som kan gøre det bedre, men som skrevet til prisen er de ikke så dårlige. Hvis der søges lidt herinde er der da også nogle som er ganske tilfredse med deres køb af Eltax. Jeg er fuldstændig enig med jer, at det er muligt at finde fine højttalere brugt og billigt, men jeg kan bare ikke tage den nedladende holdning til et produkt jeg vil vædde på I ikke har prøvet.
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes bare at du skal tage afsted og købe de Eltax, får JA de vil gøre det klasse bedre end normale computer højtaler sæt.
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
Elias Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Is på hans J,
jeg har skam selv haft eltax, også lige præcis i den omtalte prisklasse. Og ja, de spiller da fint (til pengene);
men jeg synes bare dali og b&w til samme penge giver bedre lyd.
Går man efter noget bas og skal de mest bruges til rap kan den omtalte sikkert være fint til dit behov.
Det bedste ville jo være hvis du har mulighed for at høre begge, så kan du jo helt selv afgøre hvilken der passer til dig,
det er jo helt personligt det med lyd.
- Elias
ps. Ang. om der er andre mærker du kan kigge på, er der jo et ton, du nævner selv jamo. Det er slet heller ikke en dårlig ide.
Der kan du i hvert fald også finde noget i dit prisleje på dba.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elias skrev:
Is på hans J,
jeg har skam selv haft eltax, også lige præcis i den omtalte prisklasse. Og ja, de spiller da fint (til pengene);
men jeg synes bare dali og b&w til samme penge giver bedre lyd.
Går man efter noget bas og skal de mest bruges til rap kan den omtalt sikkert være fint til dit behov.
Det bedste ville jo være hvis du har mulighed for at høre begge, så kan du jo helt selv afgøre hvilken der passer til dig,
det er jo helt personligt det med lyd.
Elias |
|
|
Jamen så gør jeg det  . Har forøvrigt investeret i KEF gulvhøjttalere istedet for. De andre var et forsøg, for at se om de kun ne bruges i et surround setup, hvilket de også kunne, men blev så grebet af ideen med gulvhøjttalere istedet. Og KEF´erne lyder da også markant bedre, men de koster altså også en del mere. Efter hvad jeg har læst mig frem til, har ikke hørt på Dali i en lang årerække, så lader de da ikke til at være det umiddelbare valg til hans musiksmag ? Eller også tager jeg måske fejl. PS: Og KEF sælges i FONA!!!! __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
Elias Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender ikke lige den model der er omtalt; men dali er dejlig nem at drive og har også en god bund. Det kunne være relevant hvis forstærkeren er
af ældre dato.
- Elias
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
i stedet for gulvhøjttalere, havde du så overvejet nogle lidt bedre kompakthøjttalere i stedet, når nu ikke værelset er større?
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Til jer som rakker Eltax ned:
Har I hørt 1 sæt Eltax ?
Har I hørt alle det sæt som eks. cableman sælger ?
Kender I hans setup ?
Godt så klap kaje med jeres nedrakning. 
Sjovt som Eltax får ganske hæderlige omtaler ude i Europa for nogen af ders højttalere!!!!
Ikke alle Eltax højttalere er lige gode, men sådan er det jo med alle mærker.
Manden vil ikke bruge en formue på højttalere og så er Eltax ganske fornuftige at kigge på.
Tag f. eks. deres Eltax monitor III, som har fået enddog god kritik.
Jeg har selv købt nogle Tangent HTD 50 (Eltax) og til prisen spiller de faktisk ganske godt, de er ikke nogen revolution indenfor højttalere og der er også masser som kan gøre det bedre, men som skrevet til prisen er de ikke så dårlige.
Hvis der søges lidt herinde er der da også nogle som er ganske tilfredse med deres køb af Eltax.
Jeg er fuldstændig enig med jer, at det er muligt at finde fine højttalere brugt og billigt, men jeg kan bare ikke tage den nedladende holdning til et produkt jeg vil vædde på I ikke har prøvet.
|
|
|
fuldstændig enig. alle har så travlt med at rakke ned på Eltax. og så få har hørt dem. og dem der endelig har hørt Eltax, har hørt en anden model. fakta er at Eltax har fået rigtig flotte bedømmelser på rigtig mange af deres højtalere. bla. 5 af 6 mulige stjerner for Monitor III i What HIFI. og for at bruge dem videre, så til et værelse på den størelse. så kan man få et sæt Monitor III til ca. 400 kr kun brugt til udstilling tidligere. direkte fra cableman på QXL. disse ville jeg helt klart mene er velegnede til den størrelse værelse  __________________
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Elias]Så ville jeg kigge på et par brugte dali eller b&w 300 serien, som er udgået og sikkert ret billig, hvis du kan finde noget.
Ang. watt skal du kigge langt væk. Hvis jvc oplyser 80 watt er det med 99% garanti løgn, du vil være heldig hvis du kan presse 10-20 rigtige watt ud af dem og få ordentlig lyd.
- Elias
QUOTE]
Synes måske lige dette er værd at læse; http://nozebra.ipapercms.dk/hifiklubben/DK/Artikler/effektop pgivelse/... Højttalere har, medmindre de er aktive, ingen effekt!
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elias skrev:
Kender ikke lige den model der er omtalt; men dali er dejlig nem at drive og har også en god bund. Det kunne være relevant hvis forstærkeren er af ældre dato.
- Elias |
|
|
Undskyld jeg lige kører på dig igen Elias Men man kan ikke bare sige at Dali er dejlig nem at drive. Se Dali 40 og Dali 40SE, de slår nærmest små forstærkere ihjel uden grund, og i denne sammenhæng er en solid 100-150 watter faktisk lille. Dali 18 mkII og hvad de hedder skulle heller ikke være lette at trække. Og jeg ved med mig selv at mine Dali 850 ikke spiller tilfredstillende før der er gode mængder strøm i røven af dem. Og der er mange andre Dali højttalere som absolut heller ikke tager sig til takke med en slatten forstærker, der skal som regelt nogle kræfter bag. Hvis vi snakker højttalere der generalt er nemme at trække kan vi snakke Klipsch f.eks.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stiggy12345 skrev:
| Tror jeg har fundet et par gode hojtalere til god pris. Det er dali 4a, gulvmodel. 100 watt og 3 vejs. Brugt for 450 kr. Men skal jeg ikke passe paa, med at hojtalerne ikke bliver for voldsomme i forhold til mit vaerelse, eller det kan maaske sagtens lade sig goere.. |
|
|
Så vidt jeg husker er Dali 4a med skumophæng i basserne og det har det med at mørne efter 10-15 år. Så hvis du tager ud og kigger på dem skal du huske at tjekke ophæng og basser. Tjekke om alle enheder virker, og om bassen "skraber" imod når du trykker bassen LET ind. Dette gælder faktisk for alle højttalere du skulle få lyst til at se nærmere på brugt, og så kig efter kabinettets stand, hvis der er tegn på at højttaleren har været væltet eller noget er det heller ikke en god ting.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
Hans J skrev:
Til jer som rakker Eltax ned:
Har I hørt 1 sæt Eltax ?
Har I hørt alle det sæt som eks. cableman sælger ?
Kender I hans setup ?
Godt så klap kaje med jeres nedrakning. 
Sjovt som Eltax får ganske hæderlige omtaler ude i Europa for nogen af ders højttalere!!!!
Ikke alle Eltax højttalere er lige gode, men sådan er det jo med alle mærker.
Manden vil ikke bruge en formue på højttalere og så er Eltax ganske fornuftige at kigge på.
Tag f. eks. deres Eltax monitor III, som har fået enddog god kritik.
Jeg har selv købt nogle Tangent HTD 50 (Eltax) og til prisen spiller de faktisk ganske godt, de er ikke nogen revolution indenfor højttalere og der er også masser som kan gøre det bedre, men som skrevet til prisen er de ikke så dårlige.
Hvis der søges lidt herinde er der da også nogle som er ganske tilfredse med deres køb af Eltax.
Jeg er fuldstændig enig med jer, at det er muligt at finde fine højttalere brugt og billigt, men jeg kan bare ikke tage den nedladende holdning til et produkt jeg vil vædde på I ikke har prøvet.
|
|
|
fuldstændig enig. alle har så travlt med at rakke ned på Eltax. og så få har hørt dem. og dem der endelig har hørt Eltax, har hørt en anden model. fakta er at Eltax har fået rigtig flotte bedømmelser på rigtig mange af deres højtalere.
bla. 5 af 6 mulige stjerner for Monitor III i What HIFI.
og for at bruge dem videre, så til et værelse på den størelse. så kan man få et sæt Monitor III til ca. 400 kr kun brugt til udstilling tidligere. direkte fra cableman på QXL. disse ville jeg helt klart mene er velegnede til den størrelse værelse 
|
|
|
Jo Eltax er det hæderligt til prisen, men jeg synes nu også tit at man kan komme til at købe katten i sækken. De eltaxer jeg har hængende på væggen herhjemme skulle være nogle af deres "gode" højttalere dengang jeg købte dem, og jeg har altså i lang tid måtte leve med at basrefleksen begyndte at bive fordi luften skabte turbolens, basrefleksen var med andre ord så dårlig afstemt at det ødelagde lyden. Takket være dette forum fik jeg et råd om at sugerør i basreleksen kunne klare jobbet (jeg ville hellere have smidt 1500 spir efter nogle brugte Dali, men det er klart, der er altid en forskel i pris på brugt og nyt, men stadigt!)
Anyway: Dali 104 går man sjældent fejl af har jeg ladet mig fortælle. Og mon ikke du kan presse ham i pris hvis det er, 500 kr. burde kunne lade sig gøre. http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=47621
Klipsch har jeg også gode erfaringer med: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=47183
Her et par ældre Dali 7
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=47078
Disse skulle også spille utroligt godt:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=46931
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=46422
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=45696
Så er der også lidt her du kan sotere i. Søg lidt på google efter dem hvis du vil læse lidt om dem. På google kan du sikkert også finde et billede af mange af dem hvis det har interesse (har det vel). Jeg kan se at du har set lidt på Dali 109, på 9 kvm er de alt for store, du vil få meget mere ud af det ved at købe nogle mindre højttalere (de er ofte også i bedre kvalitet) og du vil ikke komme til at mangle bas 
|
| Til top |
|
| |
Elias Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari, jeg ved da godt højttalere ingen effekt har medmindre de er aktive, det jeg mener er bare at jeg tvivler på en jvc højttaler opgivet til 80
watt kan holde til at blive spillet op til dans af en Nad 2*80 watt forstærker; men næk højest 20, medmindre man køber en dyere højttaler end
omtalt.
Ang. dalis letdrivelighed er min oplevelse helt anderledes. Måske fordi jeg tænker lidt på b&w som reference.
En mindre forstærker kan jo sagtens drive en par store mentor gulvhøjttalere eller en helicon, fordi delefiltret og kredsløbene på de nyere højttalere
er som de er og membranerne er meget lette. Det ville selvfølgelig være at skyde over højttaler mæssigt; men jeg siger det bare som et eksempel.
En suite 2.8 kræver heller ikke den store forstærker.
Tror bare vore oplevelser er forskellige, da mine udtalelser altså er baseret på hands on oplevelser i hfk, under vejledning af en medarbejder,
beklager hvis det ringer helt falskt i dine øre.
- Elias
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elias skrev:
Ascari, jeg ved da godt højttalere ingen effekt har medmindre de er aktive, det jeg mener er bare at jeg tvivler på en jvc højttaler opgivet til 80 watt kan holde til at blive spillet op til dans af en Nad 2*80 watt forstærker; men næk højest 20, medmindre man køber en dyere højttaler end omtalt.
|
|
|
der sker intet ved at slutte en kraftig forstærker til en svag/lille ht... men tilgengæld kan der ske en masse grimme ting ved at sætte en lille forstærker til en stor ht...  __________________
|
| Til top |
|
| |
sonyes Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 475
|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til prisen er Eltax da helt ok efter min mening.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elias skrev:
Ascari, jeg ved da godt højttalere ingen effekt har medmindre de er aktive, det jeg mener er bare at jeg tvivler på en jvc højttaler opgivet til 80 watt kan holde til at blive spillet op til dans af en Nad 2*80 watt forstærker.
Det giver sig selv, da naden ikke kan afgive 80 watt uden en vis forvrægning og det vil tage livet af de "stakkels" JVC, men jeg forstår hvad du mener nu og vi er af samme mening, JVC er nok ikke lige vejen at gå i dette tilfælde.
Ang. dalis letdrivelighed er min oplevelse helt anderledes. Måske fordi jeg tænker lidt på b&w som reference. En mindre forstærker kan jo sagtens drive en par store mentor gulvhøjttalere eller en helicon, fordi delefiltret på de nyere højttalere er som de er. Det ville selvfølgelig være at skyde over højttaler mæssigt; men jeg siger det bare som et eksempel. En suite 2.8 kræver heller ikke den store forstærker.
Det er klart at mange af de nye højttalere sikkert er nemmere er drive, mest fordi de skal kunne indgå i et surroundsystem og surroundforstærkere til "billige" penge som regelt ikke er så stærke, men højttalere af ældre dato er kan sagtens være hårde ved en forstærker, og det er ældre højttalere vi kigger på.
Fandt lige dette.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20498&K W=Dali+40+se&PN=0&TPN=4
Tror bare vore oplevelser er forskellige, da mine udtalelser altså er baseret på hands on oplevelser.
Ja det kan tænkes, men jeg synes nu du skal se linket igennem. Her er et lille citat jeg fandt
"Lige lidt info: Et sæt Dali40 er MEGET sultne!! ... Jeg har brændt mindst 4 brokoblede moduler af! ... Der var ovenikøbet en der gik ild i! ... Nu har jeg valgt at køre med kortslutnings-sikring, så de bare slår fra når de er tømt! (når de er tømt/slår fra er spidseffekten ca. 3000Watt) ... Det siger LC!"
- Elias |
|
|
Mvh Ascari
|
| Til top |
|
| |
Elias Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg mener er at jeg tvivler på at en jvc højttaler opgivet til 80 watt kan holde til at en Nad forstærker pumper måske 50 rigtige watt igennem
den, nu må alle misforståelser være skaffet af vejen.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elias skrev:
Det jeg mener er at jeg tvivler på at en jvc højttaler opgivet til 80 watt kan holde til at en Nad forstærker pumper måske 50 rigtige watt igennem den, nu må alle misforståelser være skaffet af vejen.
|
|
|
Det kommer an på hvordan skidtet er bygget, men jeg tror det heller ikke.
Men det med at en højttaler kan have eks. 80 watt eller lign. holder, som du selv siger, ikke. Jeg har læst tests af en Dali 107 mener jeg. Den er på 100 watt og klarede så vidt jeg husker 2400 watt i 30 min, uden at blive ødelagt. Drop wattne og begynd at lytte .
|
| Til top |
|
| |
Elias Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dali40'erne er meget tunge at drive kan jeg se; men det oprindelige spørgsmål i tråden var vel også til en gulvhøjttaler i et mindre rum,
og så er dali40 jo bare for stor.
|
| Til top |
|
| |
Elias Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når prisklassen er 1000.- skal du nok ikke regne med at opbygningen er til 2400 watt.
|
| Til top |
|
| |