Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kl. A/høj BIAS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Her er i øvrigt en illustration af de forskelige klasser:

Læg mærke til, at klasse A er defineret ved, at transistorerne ALTID er åbne.
Hvis det er sigle ended, så skal transistoren være biased til det fulde spændingssving.
Hvis det er push pull, så skal BEGGE transistorer være biased til det fulde spændingssving.

Det gør bare avs på elregningen, med mindre man har en vindmølle i baghaven.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Nogle klasse A amps. bruger eks.v. en Fet til konstantstrømsgeneratoren øverst og en NPN nederst og så en lyt midt i røven. Da Fet's nu om stunder har en meget lav on modstand (ned til få milli-Ohm), kan man begrænse effekttabet i ksg. Vs. en bipolar NPN eller PNP ditto. Umiddelbart en skandaløs hybrid

Såden en konstruktion har jeg ikke lagt ører til, men den skulle også performe ret godt trods blandede bolcher Den har samme ulemper som andre single ended konstruktioner, hvor udgangsimpedansen ikke kan blive mindre end emittter modstanden (ca. 1 Ohm) dvs. dæmpningsfaktor på 8 ved 8 Ohm's højttalere, og forvrængningen ER høj, op til flere procent. Linsley Hood's konstruktioner har typisk forvrængning under 0,1% og "lav" udgangsimpedans, ca. 0,2 Ohm, dvs.dæmpningsfaktor >40.

Kan nogen høre forskellen?????

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Har ikke haft mulighed for målinger grundet 2 stk. 40 års føs'dage 2 weekender i træk

Men nu har jeg fået ekstra bøvl.....Fordi jeg altid har betragtet en kl. A konstruktion som Single Ended hvis der er en lyt i måsen og en strømgenerator! Sidder så lige og læser en artikel om en Single Ended Nelson Pass 30 Watter der kører +/- forsyning og uden lyt i røven, men selvfølgelig med 220uF lyt i indgangen! Er den så Single Ended?, og hvis, - så smid lytter i alle verdens forstærkeres indgange

Tusindfryd
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Der er bare noget jeg undrer mig over.

Et push-pull trin burde ophæve sin egen effekt da NPN sender strøm og PNP støvsuger i sig?? -så den strøm højttaleren får må være et minimum end glæden ved elregningen for hvad ens ynglingsnummer kan præstere...

PNP...er det ikke det man kalder for den positive halvdel?? -hun bruger jo pengene på shopping...

Får at kunne se disse bølgekurver på den grønne monitor, mon det så ikke bare er en illousion?? -mine højttalere har ihvertfald ikke brug for dem og lyden er absolut ikke forvrængende overhovedet!!

Hvad brokker jeg mig over, når jeg selv bruger kl.a strømforsyning...

-oveni bruger min forstærker en strømforsyning som præcist svare til den PNP udgangen bruger men som anvendes til NPN teknologi. Så når jeg skruer 100% op og anvender ca.8ohm højttalere ryger der kun 12,5% af 50% til decideret lyd.

Men anvendes push-pull trin må det være et minimum som bliver til lyd, da teknologien jo netop æder sig selv op.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Hvor er KvK eller Hurtig? De må have svar på mit spørgsmål

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Ok, så hvorfor kan klasse A være så fedt, kan jeg så ikke lige få noget helt klarlagt (hvis det kan lade sig gøre)

Grunden til nogen bruger klasse A, er: Mindre forvrængning? Bedre gengivelse ved lave lytteniveauer? Mere omsætning på det lokale elværk?

Især evnen til at spille godt lavt, er noget af det JEG har hæftet mig meget ved. De eneste forstærkere i min hifi-tid, som kunne spille godt lavt, var klasse A (eller delvis) konstruktioner.

Et eller andet sted, er det sgu lidt sørgeligt

Til top Vis rockforlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockforlife

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Har ikke haft mulighed for målinger grundet 2 stk. 40 års føs'dage 2 weekender i træk

Men nu har jeg fået ekstra bøvl.....Fordi jeg altid har betragtet en kl. A konstruktion som Single Ended hvis der er en lyt i måsen og en strømgenerator! Sidder så lige og læser en artikel om en Single Ended Nelson Pass 30 Watter der kører +/- forsyning og uden lyt i røven, men selvfølgelig med 220uF lyt i indgangen! Er den så Single Ended?, og hvis, - så smid lytter i alle verdens forstærkeres indgange

Single ended har intet med lytterne at gøre. De er bare nødvendige på grund af DC. I udgangen hvis der kun er en forsyningsspænding og i indgangen hvis der skal blokeres for DC ind i forstærkeren.

De 220uF i Pass sidder ikke direkte i indgangen, men i modkoblingen og sikrer at der ikke forstærkes ved DC.

Aleph er single ended klasse A, men med en strømgenerator der kan give mere en statisk værdi ved kraftige pulser. Det er single ended klasse af til dagens højttalere.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Hej

Super dejligt at få det forklaret det på hvermand sprog... mange tak både HURTIG og KURT
Den med benene og cyklen og haveslangerne, se det forstår jeg:-)

Må jeg spørge hva en rørforstærker Push pull i klasse A? Transistorer er jo "væk"

Endnu engang tak for det gode og seriøse indlæg!

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2007 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Nu må nogen sgu svare mig på præcis hvad i mener der gør en amp. single ended - tak . Klasse A findes som komplementær og Quasi-komplementær, med +/- forsyning eller single forsyning med lyt i udgangen for fjernelse af DC på udgangen. Og en strømgenerator øverst eller nederst. I min verden er single-ended en konstruktion, hvor der sidder 1 transistor eller 1 rør i udgangen. Den gl. org. LH er ikke en single-ended konstruktion, og jeg kan ikke se forskellen på den og Pass bortset fra emittermodstanden, og pre driveren.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juli 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

"single ended" betyder, at du kun har én udgangstransistor eller -rør til at levere spændingen/strømmen til højttaleren. Med rør bruges en trafo til at isolere og forbigå problemet med DC, som man kan have med transistorer. Man kan selvfølgelig også bruge en udgangstrafo og en effekttransistor i samme kobling som med rør, men det er SVJV ikke normal praksis.

Med effekttransistorer er det mere praksis at indsætte en konstantstrømsgenerator på trafoens plads og tage signalet ud imellem generatoren og den effekttransistor, der afgiver selve musiksignalet. Man kan også indsætte en modstand i stedet for generatoren, men det har jeg ikke set nogen steder.

Sagt på en anden måde: Det er kun den ene halvdel af udgangstrinnet, der producerer signal. Den anden halvdel laver tomgangsstrøm. Om det er den øverste, der er signalgenerator og den nederste konstantstrøm eller omvendt, er kun et spørgsmål om kredsløbsteknik og måske et spørgsmål om valg af effekttransistorer.

Her et lille engelsk skriv om sagen: http://www.aikenamps.com/SingleEnded.htm

Og her er et projekt: http://sound.westhost.com/project10.htm

Man skal dog kende sine transistorkoblinger, når man ser på Rod Elliots projekt: De øverste MJE2955-transer er dem, der afgiver signalet. De er koblet sammen med BD139 til en såkaldt Sziklai-transistor, der giver samme funktionalitet som en Darlington-transistor. Der er så fordele og ulemper ved begge koblinger, men de tests, jeg har set, forvrænger Sziklai-koblingen mindre end Darlington-koblingen. Der kan så være problemer med stabillitet med Sziklai-koblingen, men sådan er det med fordele og ulemper. De nederste MJE2955-transer er så konstantstrømsgeneratoren. Det er samme kobling som for oven, men der tilføres ikke noget signal ind nogen steder. Hvor meget strøm, der genereres, kan let regnes ud: Der sidder en 0,25 ohms modstand hen over basen på en BC549. Basisspændingen ligger på 0,6-0,7 volt, så hvis man dividerer 0,25 op i 0,6 - 0,7, får man 2,4 - 2,8 ampere. Sidste detalje: Der sidder to MJE2955 i prarallel for at kunne tage evt. modifikationer i form af højere spændinger til udgangstrinnet, uden at transistorens "max. ratings" termisk set overskrides. Det hele er godt forklaret i artiklen.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 04:36 | IP-adresse registreret  

@Boholm, Jamen det skrev jeg også på side 1 og ovenfor, men blev korrigeret.

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

Lige en bemærkning

Nu har jeg lige fået mig en Nakamichi PA-5E MKII "Stasis" ... og hvad køre sådan en "fætter" af tomgang ikke særlig meget, så jeg vil gerne oppe det forhold

Jeg har derfor gransket Nelson Pass kommentar vedr. hvilket parameter som han anbefaler benyttes til justeringen af tomgang på hans tidligere Stasis produkter fra Threshold..., det er faktisk meget simpelt efter en times opvarmning justeres tomgangen så forstærkerens køleplader efter en times yderligere drift opnår/ligger stabilt på mellem 50 og 55 graders Celsius 

Det vil med min egen Threshold Stasis klon resultere i en tomgang som er et sted omkring de 10 watt Klasse A

Ps. forøvrigt kan en Nakamichi "Stasis" nemt ændres til at yde som den ægte vare

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:

Lige en bemærkning

Nu har jeg lige fået mig en Nakamichi PA-5E MKII "Stasis" ... og hvad køre sådan en "fætter" af tomgang ikke særlig meget, så jeg vil gerne oppe det forhold

Jeg har derfor gransket Nelson Pass kommentar vedr. hvilket parameter som han anbefaler benyttes til justeringen af tomgang på hans tidligere Stasis produkter fra Threshold..., det er faktisk meget simpelt efter en times opvarmning justeres tomgangen så forstærkerens køleplader efter en times yderligere drift opnår/ligger stabilt på mellem 50 og 55 graders Celsius 

Det vil med min egen Threshold Stasis klon resultere i en tomgang som er et sted omkring de 10 watt Klasse A

Ps. forøvrigt kan en Nakamichi "Stasis" nemt ændres til at yde som den ægte vare

Husk på, at den så altid vil ligge et bestemt antal grader over ambient.
Det kan gøre den lidt smålun på en varm sommerdag.

Men lad os nu høre hvad der skete med lyden og lad os få et billede tak?

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

ok ..asap. at jeg har en af mig hæftigt modificeret Pioneer F-99X i hus (scoret tilbage fra min nevø ) og pladseret den på rette hylde i mit VM Acoustic rack ..., så vil jeg starte min egen "Billed Tråd" og i den vise alt "guldet" frem   titlen vil være "Black Passion" i det at alt grejet ink. CLS'erne er i sort farve ..., jeg skal ærligt indrømme at jeg er ret stolt over mit anlægs looks og ydelse, for det er mht. lyden hvad der tidligere var at regne for ægte "High End"

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:
@Boholm, Jamen det skrev jeg også på side 1 og ovenfor, men blev korrigeret.

Sådan læser jeg det ikke. Men hvorom alting er, så betyder "single ended", at der kun er én transistor, der afgiver strøm og spænding til højttaleren. Alle de andre komponenter - det være strømgeneratorer og elektrolytter - er "kun" et nødvendigt onde til at få en funktionel forstærker ud af det.

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
"single ended" betyder, at du kun har én udgangstransistor eller -rør til at levere spændingen/strømmen til højttaleren. Med rør bruges en trafo til at isolere og forbigå problemet med DC, som man kan have med transistorer. Man kan selvfølgelig også bruge en udgangstrafo og en effekttransistor i samme kobling som med rør, men det er SVJV ikke normal praksis.

Med effekttransistorer er det mere praksis at indsætte en konstantstrømsgenerator på trafoens plads og tage signalet ud imellem generatoren og den effekttransistor, der afgiver selve musiksignalet. Man kan også indsætte en modstand i stedet for generatoren, men det har jeg ikke set nogen steder.

Sagt på en anden måde: Det er kun den ene halvdel af udgangstrinnet, der producerer signal. Den anden halvdel laver tomgangsstrøm. Om det er den øverste, der er signalgenerator og den nederste konstantstrøm eller omvendt, er kun et spørgsmål om kredsløbsteknik og måske et spørgsmål om valg af effekttransistorer.

Her et lille engelsk skriv om sagen: http://www.aikenamps.com/SingleEnded.htm

Og her er et projekt: http://sound.westhost.com/project10.htm

Man skal dog kende sine transistorkoblinger, når man ser på Rod Elliots projekt: De øverste MJE2955-transer er dem, der afgiver signalet. De er koblet sammen med BD139 til en såkaldt Sziklai-transistor, der giver samme funktionalitet som en Darlington-transistor. Der er så fordele og ulemper ved begge koblinger, men de tests, jeg har set, forvrænger Sziklai-koblingen mindre end Darlington-koblingen. Der kan så være problemer med stabillitet med Sziklai-koblingen, men sådan er det med fordele og ulemper. De nederste MJE2955-transer er så konstantstrømsgeneratoren. Det er samme kobling som for oven, men der tilføres ikke noget signal ind nogen steder. Hvor meget strøm, der genereres, kan let regnes ud: Der sidder en 0,25 ohms modstand hen over basen på en BC549. Basisspændingen ligger på 0,6-0,7 volt, så hvis man dividerer 0,25 op i 0,6 - 0,7, får man 2,4 - 2,8 ampere. Sidste detalje: Der sidder to MJE2955 i prarallel for at kunne tage evt. modifikationer i form af højere spændinger til udgangstrinnet, uden at transistorens "max. ratings" termisk set overskrides. Det hele er godt forklaret i artiklen.

Tak for forklaringen!

DVS at groft sagt på en klasse A transistor forstærker og en klasse a rørforstærker er den eneste forskel Trans/rør? ellers er opbygningen i udgangen ellers stort set den samme?

MVH
Don

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:

DVS at groft sagt på en klasse A transistor forstærker og en klasse a rørforstærker er den eneste forskel Trans/rør?

Du siger det jo selv, men ja. Du kender godt forskellen på transitorer og rør, ikke?

Dertil kommer så, at der i effektforstærkere findes flere "trin", der hver især har sit job af udføre, men nu begynder vi for alvor at komme ind på rigtig elektronik og ikke kun "nysgerrig"/"begrebs"-elektronik.

don dario skrev:
. . . ellers er opbygningen i udgangen ellers stort set den samme?

For det meste nej, fordi rør som regel arbejder med højere spændinger, så man derfor bruger en udgangstrafo til at komme ned på i hifi-sammenhæng mere normale spændinger, se igen denne link: http://www.aikenamps.com/SingleEnded.htm

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
don dario skrev:

DVS at groft sagt på en klasse A transistor forstærker og en klasse a rørforstærker er den eneste forskel Trans/rør?

Du siger det jo selv, men ja. Du kender godt forskellen på transitorer og rør, ikke?

Dertil kommer så, at der i effektforstærkere findes flere "trin", der hver især har sit job af udføre, men nu begynder vi for alvor at komme ind på rigtig elektronik og ikke kun "nysgerrig"/"begrebs"-elektronik.

don dario skrev:
. . . ellers er opbygningen i udgangen ellers stort set den samme?

For det meste nej, fordi rør som regel arbejder med højere spændinger, så man derfor bruger en udgangstrafo til at komme ned på i hifi-sammenhæng mere normale spændinger, se igen denne link: http://www.aikenamps.com/SingleEnded.htm

hehe jo det sku jeg da mene:-)

Jamen jeg takker for den fine forklaring og link.

MVH
Don

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Kinnaps skrev:

Ikke for at kaste grus i en ellers god forklaring, men er klasse A niveauet ikke det dobbelte af bias?. Som jeg forstår dit indlæg mener du, at f.eks. 2A bias kan levere 2A til højttaleren, inden klasse A tilstanden ophører. Jeg mener her, at der kan leveres det dobbelte. Altså 4A til højttaleren med 2A bias.

EDIT: I push-pull.

Egentlig et sjovt indkast du her kommer med.
For klasse A definitionen tolkes af og til lidt forskelligt rundt omkring.
Den lete løsning foretrækkes som regel, idet den "ægte" koster

Hvis man prøver at anskue det ud fra en så objektiv vinkel som overhovedet muligt, så burde man kunne blive enige om nogle få og enkle regler.

Den klasse A definition jeg oftest støder på, når jeg har kigget efter definitioner er: "Full conduction throughout 360 dgr."
Hvilket vil sige, at der altid skal løbe mindst den strøm belastningen kan trække i transistorerne under en hel sinus.
Regner vi lidt på en 100 watter f.eks. (dejligt rundt tal), så skal de kunne afleveres en RMS spænding til belastningen på 28,28V, hvilket resulterer i en strøm på 3,54A.
Nu er situationen bare den, at vi taler om RMS. Spændingen der skal afgives til belastningen er i virkeligheden 1,41 gange højere end de 28,28V = ca. 40V ptp. Så hvis vi vil definere vort klasse A punkt til 100 watt, så skal der løbe 3,54A ved en spænding på 40V.
Desværre svinger spændingen mellem + og - 40V, så hvis der hele tiden skal løbe min den strøm i transistorerne som belastningen kan trække, så skal der også stå 3,54A i den anden transistor under hele gennemløbet.
Der findes skoler, hvor man definerer klasse A som værende opnået, såfremt man biaser til det halve af det ovenstående. Altså at der står i alt 3,54A i tomgangsstrøm i hele udgangstrinnet, men det bevirker at transistorerne ikke hele tiden står åbne, og der er dermed ikke tale om "Full conduction throughout 360 dgr."
I stedet siger man at der i det mindste er tale om conduction, og i en single ended klasse A amp, da går den da bare heller ikke. Og man redifinerer altså ikke klasse A begrebet, blot fordi man bruger en komplementær transistor.
Men det er der sikkert mange meninger om, som jeg da helt bestemt gerne hører argumenter for her i tråden.
For min egen forstærkers vedkommende, burde man jo så blot ryste på hovedet over, at ingeniørerne har biased skidtet op til over 7A i tomgang, for at give bare 100 Watt i klasse A.

Jeg tillader mig lige at referere til nedenstående illustration.
Der er her intet at være i tvivl om, det gælder om "Full cunduction throughout 360 dgr."

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Det er flot fremført og fuldstændig korrekt  

Dit trin er et 192W/8Ohm Klasse A hvilket er lækkert og dyrt i drift ..., hvis du ønsker rate det som et "100W" trin ..., så er det blot fordi at du jagter en enorm strømkapacitet ..., lige precis som jeg selv gør pt. haves 70A peak 

var der ikke noget om at Adyton på et tidspunkt lavede et kraftigt 100A bæst som havde god lyd med i pakken ?

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes