| Forfatter |
|
Sponkii Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 146
|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
i enden at føret har jeg trætnet det med en 25mm MDF plade, som jeg har skåret rund så den lige passer ned i med lidt besvær, så har jeg givet den 4 skruer, overvejer at give den en gang silikone indefra, ved ikke om det er nødvendigt...
højtaleren vil jeg skrige fast på en "ring" som passer inde i røret på samme måde som den anden og så 4 skruer.. skal jeg tænke på om den vender op eller ned ?..
jeg har en Technics A-Class forstærker til at drive det... - dog lidt gammel...
hvad er et f3 ?...
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassen vil på et tidspunkt begynde at rulle af nedefter. Det vil sige at den stadig vil spille dybere og dybere bas, men tonerne vil være lavere og lavere i volumen. f3 er den frekvens hvor volumen er faldet med 3db.
Det bedste vil absolut være at vende bassen nedad så den kobler mere med gulvet. Jo tættere på gulvet jo mere bas. Jo længere fra gulvet jo mindre bas. Du skal bare ikke stille den direkte på gulvet, der skal være noget frihøjde.
Alternativt kan du ligge røret ned og så vende basenheden ind mod væggen. Så kan du "justere" outputtet ved at flytte den tættere på, eller længere væk, fra væggen.
Du kan læse mere her, og selvom det er noget af det der ikke er helt relevant i din sammenhæng er den en rigtig god opsummering Miju har lavet.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15266&P N=0&TPN=1
__________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke har limet endepladen bør du fjerne de 4 skruer og fjerne pladen igen - og genmontere den igen med skummende polyurethane lim og hvis det er den plade enheden skal monteres i vil det være en god ide at skære hul til enheden inden du monterer pladen
Er du lidt doven og fræk lader du bare enheden spille opad, så slipper du for at gøre mere, ellers skal du jo montere en plade mere og yderligere hæve kabinet med ben
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
den øverste del er ikke sådan lige at få ud igen :S.. - men ved godt jeg skal skære hul i pladen til højtaleren :)..
og jeg har tænkt mig at sætte den på ben. ved bare ikke hvor højt jeg skal løfte den over gulvet... - men det kan jeg bare prøve mig frem med..
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
har kigget lidt på det og sys det er lidt tungt... - men hvis jeg går efter en 10" bas, og jeg laver røret lukket.. vil en passende deling ikke ligge ved en 220Hz ?...
Vas er det ikke hvor mange liter kabi en given højtaler skal have ?.. - fx. 32l, er det så præcis? eller må det gerne være større ?...
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
I grove træk kan man vel sige at VAS angiver det maksimale volumen enheden kan klare, og som regel holder man sig under denne værdi, og hvor meget er afhængig af enhedens andre parametre
Til ben kan du jo bare skrue/lime 3stk lægter/"reglar" udvendig på siden, og 3stk ben fordi det giver den bedste kobling - bør vel hæves 10-15cm
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
et godt bud på en 10" som ikke koster mere end 1000kr ?.. - ved i hvordan man måler mH selv ?.. hvis det er muligt ?.. - og kan man selv lave de der spoler ? (har adgang til kobbertråd som er lakeret).. jeg bekymre mig ikke så meget om selve konstruktionen, det har jeg sådan oki styr på.. det er mere de "tekniske" ting om sammen sætningen jeg skal have lidt hjælp til.. - hvor meget isolering ca. - hvilken højtaler ville i mene var passende. - hvilken frekvens skal jeg skære den af ved? - og sikkert lidt andet jeg ik er kommet i tanke om endnu... - by the way, hvad jeg kan se ud fra det her er en spole da ikke nødvendig for at lave et lowpass-filter ?... http://da.wikipedia.org/wiki/Lavpasfilter
|
| Til top |
|
| |
Kristensen Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 06:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sponkii skrev:
et godt bud på en 10" som ikke koster mere end 1000kr ?.. - ved i hvordan man måler mH selv ?.. hvis det er muligt ?.. - og kan man selv lave de
der spoler ? (har adgang til kobbertråd som er lakeret)..jeg bekymre mig ikke så meget om selve konstruktionen, det har jeg sådan oki styr på..det
er mere de "tekniske" ting om sammen sætningen jeg skal have lidt hjælp til.. - hvor meget isolering ca. - hvilken højtaler ville i mene var
passende. - hvilken frekvens skal jeg skære den af ved? - og sikkert lidt andet jeg ik er kommet i tanke om endnu...- by the way, hvad jeg kan se
ud fra det her er en spole da ikke nødvendig for at lave et lowpass-filter ?... http://da.wikipedia.org/
wiki/Lavpasfilter
|
|
|
Nu ved jeg ikke lige om den er blevet foreslået tidligere (sprang et par indlæg over inden jeg svarede), men hvad med denne her:
Mad about sound
__________________ Mvh Kristensen
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo, den ser faktisk ret lovende ud.. - bare en lidt krydret pris, og har heller ikke kunne finde den på en dansk side..
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da bare en Peerless 
Der er også en billigere SLS serie
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sponkii skrev:
jo, den ser faktisk ret lovende ud.. - bare en lidt krydret pris, og har heller ikke kunne finde den på en dansk side..
|
|
|
Den findes her til 1165,- (kan ikke se om det er med eller uden moms)
http://marctelcs.com/dat/peerless.html
Det er en fin enhed, men du kan ikke bruge den i et lukket kabinet så vidt jeg husker. Den er dog fin til basreflex.
musicus skrev:
Det er da bare en Peerless 
Der er også en billigere SLS serie
|
|
|
Musicus, hvad siger du til mit forslag om SLS'eren? Så kan han starte med et lukket kabinet, og udbygge med basreflex hvis han vil have mere bas, og evt senere en plateamp hvis forstærkeren brokker sig. En helt anden mulighed kunne også være en linkwitz transform, til fx 25 hz, men jeg absolut ingen praktisk erfaring med det dog. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo da, Peerless SLS virker da som en ganske fornuftig 10" til lukket med rimelig øvre frekvensgang og nok særlig anvendelig til højere passiv deling, f.eks. i en 3vejs
En anden mulighed - faktisk har den så højt Qts(0.51) at den kunne være anvendelig som dipol bas, således at røret ikke lukkes i bunden, men kun hæves rigeligt - kunne måske være en god løsning, og yderligere kunne man overveje at dele røret i 2 lige store dele så der senere er mulighed for at lave to bas brummere
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for hjælpen ang højtaleren.. :)..
regner med jeg går efter denne: http://www.madaboutsound.com/prod_det.asp?product_id=17
så er spørgsmålet bare hvor meget isolering?..
kan det betale sig at lave sit eget filter? - kender i en god side med udregner på det ?...
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da du har en forstærker kunne dennne lille sag til 250kr. være noget, og det kan være du kan finde en brugt, der har været en til salg
http://www.jumon-audio.dk/reckhorn.html
Alternativet er en STOR trafospole som koster en del eller alternativt den største luftspole du kan få og montere den pulverjern
Jeg tænker lidt på om dine forstærkere overhovedet har de ind/ud signaler der kræves
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
er den "lille" sag noget der skal efter forstærkeren?...
- tror nu jeg ville gå efter et passivt system, med mindre jeg kan finde nogle tegninger over et aktivt som er rimeligt simpelt...
hvad vil du have jeg skal bruge en transformator til?...
og den største luftspole jeg kan finde?. det er rimeligt stor i og med jeg kender en som har eget værkstred, der har de isoleretkobbertråd i alle tyggelser.. og gerne i et par 100-meter.. - er det stort nok ?....
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Reckhorn er da ellers en god ide, især fordi du så kan justere en god skæringsfrekvens ind og så senre lave et passivt filter.
__________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 03:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis din ven har ruller med 200 meter tråd KAN du måske lave et par store luftspoler - ca. 3mm tyk tråd og vel på størrelse med en kagedåse - du kan måske bruge en tom trådrulle som spoleform
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Deter jo da også muligt at dele passivt mellem forforstærker og effektforstærker. Det kræver ikke så store værdier på komponenterne.
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
har en gammel sub liggende, vil dens delfilter kunne bruges ?... - men ellers går jeg efter passivt..
så kommer jeg med det gyldne spg igen :P... - isolering hvor meget. og kan rockwool bruges ?...
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sponkii skrev:
har en gammel sub liggende, vil dens delfilter kunne bruges ?... - men ellers går jeg efter passivt..
så kommer jeg med det gyldne spg igen :P... - isolering hvor meget. og kan rockwool bruges ?...
|
|
|
Der er fin tråd om dæmpemateriale her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=54661&P N=1 __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |