Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 16:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Diy: 230V Stjerne connected box. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
Dine apparater sidder i parallel forbindelse ligesom i en stikdåse. Var de serieforbundet sad de sammem + app1 - -> + app2 - , hvilket er rigtigt usundt. Men, hvis du ikke har styr på de basal begreber, synes du så det er fornuftigt at lave en guide til noget der kan være potentielt farligt?

Jeg mener det er vanvittigt!

Jeg tilslutter mig også denne her. Jeg kender ikke nogen ting der er serieforbundet 230V. der er særligt fornuftigt

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 19 Juni 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Min tegning på side 1 er udført sådan, så kan i bestemme hvad i vil kalde det, men husk lige at skriv det her.

Dette er en tegning over en parallel forbindelse, alle stikudtagene sidder parallelt på forsygnings stikkontakten

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Sådan ser forbindelserne i en EL- skinne ud, og det er sku ikke det samme.

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hvis du mener, der er forskel på de to ting du har tegnet kan jeg kun gentage mig selv!

Clifton skrev:
Dine apparater sidder i parallel forbindelse ligesom i en stikdåse. Var de serieforbundet sad de sammem + app1 - -> + app2 - , hvilket er rigtigt usundt. Men, hvis du ikke har styr på de basal begreber, synes du så det er fornuftigt at lave en guide til noget der kan være potentielt farligt?

Jeg mener det er vanvittigt!

Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 19 Juni 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Hvis du måler med et ohm meter på den strømskinne hvor alle forbindelserne sidder parallelt over hinanden, og en stjerneboks så vil du få den samme ohmske modstand, så hvad er foreskellen ?

De 2 tegninger du har lavet virker på samme måde. Dog må strømskinne dag anbefales på grund af færre samlinger og fejlmuligheder. Mht. støj så længe ingen af løsningerne er totalt afskærmet EMI osv. er det visk det samme

Brug krudtet på en ordentlig elinstallation med en perfekt Jordforbindelse

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Juni 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Clifton kan du ikke se en forskel, så prøv at tage en middagslur og vend så tilbage.

På mit forslag ( Stjerne forbindelse) ser enhederne den samme baggrund. I strømskinnen kan de tilsluttede enhederne sende støj fra den ene enhed til anden. sådan er det bare, hvad du end kalder det system de er forbundet i.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Peter, det skuffer mig lidt at du igen snakker om serieforbindelser. Jeg troede at vi var enige på side 1 i tråden om at begge typer dåser er parallelforbundne. Du skriver det endda selv.

Der er ingen elektrisk forskel på de to måder at lave stikdåsen på. Forskellen ligger i den mekaniske udførelse, som jeg beskriver i mit første indlæg på side 1.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Clifton kan du ikke se en forskel, så prøv at tage en middagslur og vend så tilbage.

På mit forslag ( Stjerne forbindelse) ser enhederne den samme baggrund. I strømskinnen kan de tilsluttede enhederne sende støj fra den ene enhed til anden. sådan er det bare, hvad du end kalder det system de er forbundet i.

Rigtigt meget dybt suk.

Der er ingen forskel i forbindelserne. Begge dele er parallelkopling.

Jeg synes du skulle tage et smut forbi biblioteket, jeg er sikker på der er en folkeskolebog omkring elektronik der forklare ganske fint hvorfor dette er det samme.

Igen kan jeg kun undre mig over at folk frisk lægger guides på nettet over ting de ikke forstår, og som kan være potentielt farlige. Hvis der er en eller anden klovn der laver en stjernebox efter din opskrift og rister hele sin familie, hvor stort et ansvar føler du for det?

Jeg synes egentlig der burde modereres overfor disse ting.

Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Juni 2007 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

csn1903 skrev:

csn1903

Det krever jo at man har noget at bruge jord forbindelsen til. Det er ikke mange HI-Hi enheder der har jord benet tilsluttet selv om det måske sidder på stikket. Og hvad skal det så gøre godt for ? 

Jeg skrev at der er plads til Hi Hi "religion" og her er vi godt igang med den diskussion.

Jeg skal på arbejde nu, men i kan bare fortsætte.

Mvh Peter Pan.

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Rent elektrisk er den parallelt forbundet det bør der ikke være nogen tvivl om. Og de enkelte apperater kan også se hinanden og stråle støj ind i hinanden.

Der er alligevel nogen der mener der er en hørbar forskel (jeg er selv en af dem) ved at lave det der handels mæssige er blevet kaldt en stjerneboks af de firmaer der laver den slags professionelt. Der er også nogen der mener at høre forskel på hvor på en normal strømskinne ens komponenter bliver tilsluttet og det er nok noget af den samme effekt der er med en stjerne forbindelse.

Man burde opnå en minimal forbedring i impedans for det enkelte apperat, men dette kan kompenseres ved istedet at anvende kraftigere skinner. Og man får mulighed for forskellige filtre per udtag hvis man har hang til den slags.

Det med impedansen tror jeg måske er lidt vigtigt og er også en af mine begrundelse for at have lange ledninger fra hvert apperat i stedet for en lang ledning i samledåsen.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Det krever jo at man har noget at bruge jord forbindelsen til. Det er ikke mange HI-Hi enheder der har jord benet tilsluttet selv om det måske sidder på stikket. Og hvad skal det så gøre godt for ? 

Mvh Peter Pan.

Jeg vil mene det er omvendt, i hvertfald i den mere seriøse ende. På alle mine apperater stå der "WARNING! this apperatus must be earthed"

Hvis der er et apperatstik med jord ben er jeg rimelig sikker på at det er forbundet. Ellers må du gerne komme med et eksempel.

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2007 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Jeg skrev at der er plads til Hi Hi "religion" og her er vi godt igang med den diskussion.

Det jeg i et tidligere indlæg i tråden kaldte "religiøse" debatter, var debatten om den hørbare virkning af forskellige tweaks. Det ville du dengang gerne undgå, men du har senere skiftet mening. Det er også ok med mig, det er jo din tråd. Vi er dog stadig nødt til at holde fast i de tekniske facts :

De enkelte udtag er parallelforbundne i begge typer stikdåser. Der er ikke noget der sidder i serie i nogen af dåserne.

Der er ingen elektrisk adskillelse mellem de enkelte udtag der kan reducere støj. Den støj der findes på et udtag, findes altså også på de fem andre.

Disse to udsagn bliver du altså nødt til at acceptere som facts. Hvis du derefter ønsker at gå ind i en "religiøs" debat om en evt. hørbar virkning, er det ok med mig.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2007 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
csn1903 skrev:

csn1903

Mvh Peter Pan.

Det er en helt anden diskussion som jeg synes hører hjemme i en anden tråd. Denne tråd handler om stjernebokse. Hvis vi skal diskutere flere emner i samme tråd, bliver det for uoverskueligt.

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 19 Juni 2007 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:
Peter Pan skrev:

Mvh Peter Pan.

Jeg vil mene det er omvendt, i hvertfald i den mere seriøse ende. På alle mine apperater stå der "WARNING! this apperatus must be earthed"

Hvis der er et apperatstik med jord ben er jeg rimelig sikker på at det er forbundet. Ellers må du gerne komme med et eksempel.

Alle apperater der er monteret med jord stik, er jordledningen også forbundet til chassis på apperatet.

Jeg havde sådan en Denon DVD afspiller, der var ikke jord på og heller ikke på min Yamaha surround forstærker, imellem chassis på de 2 kunne jeg måle ca.80V DC. Så de blev jordforbundet og der blev lyden også lidt mere rolig. På mange apperater er der en del lækstrømme, så derfor en god ide at jordforbinde dem.

Bjarke_Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

På mit forslag ( Stjerne forbindelse) ser enhederne den samme baggrund. I strømskinnen kan de tilsluttede enhederne sende støj fra den ene enhed til anden. sådan er det bare, hvad du end kalder det system de er forbundet i.

Peter du er nød til at se at se med fornuftige øjne og glemme alt det andet..

Prøv at se her, en lille del af en elanlæg i et typist villakvater, tror du selv det betyder noget hvordan du forbinder din stikdåse stadigvæk?

Til top Vis Bjarke_Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke_Hansen

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hej Bjarke_Hansen,

At Peter Pan måske ikke lige kan skelne imellem en serie forbindelse og en parallel forbindelse betyder ikke at han ikke har fat i noget. Der er rigtigt mange der har oplevet forbedringer ved at optimere deres egen 230V installation på en række områder selv om der er flere kilometer kabel til de norske elve.

Jeg ved ikke om du selv har brugt mange minutter på at efterprøve nogen af de ting (mange) andre har forsøgt med held?

Gør også dig selv den ulejlilghed at læs den her side: http://www.geocities.com/jonrisch/ac-cords.htm hvor der er lidt eftertanker over hvad der kan gøre at det er de sidste meter der kan gøre en forskel.

I øvrigt er det jo nogle ganske andre kabel dimensioner der løber frem til huset så det er da ikke urimeligt at det skulle have en effekt i det mindste at sikre at der er tilsvarende hul frem til anlæget selv om der sikkert ikke er mange der kører 10-16 kvadrat frem.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Mvh Peter Pan.

klc-audio skrev:

csn1903 skrev:

Alle apperater der er monteret med jord stik, er jordledningen også forbundet til chassis på apperatet.

Jeg havde sådan en Denon DVD afspiller, der var ikke jord på og heller ikke på min Yamaha surround forstærker, imellem chassis på de 2 kunne jeg måle ca.80V DC. Så de blev jordforbundet og der blev lyden også lidt mere rolig. På mange apperater er der en del lækstrømme, så derfor en god ide at jordforbinde dem.

Jeg har nu studeret jordforbindelserne nærmere i mit setup. Beovision 7-40" er min preout forforstærker, stikket har ikke jord, men jord kommer via skærmen på antennekablet (hybridnet). Mine 2 stereo forstærker indeholder 4x500 watt ASP Icepower trin som alle er forbundet med jord på de enkelte moduler, derudover en Cayin 257 CD som også har jord stik, så jeg vil dermed også kunne drage fordel af en god jordforbindelse.

Bjarke_Hansen skrev:

Peter du er nød til at se at se med fornuftige øjne og glemme alt det andet..

Prøv at se her, en lille del af en elanlæg i et typist villakvater, tror du selv det betyder noget hvordan du forbinder din stikdåse stadigvæk?

Set fra luften ser det ikke ud til at have nogen betydning, det der så er spørgsmålet, hvor langt ud i el nettet rækker naboens støj ?.

Teorien er bundet op på at forhindre støj i nærmiljøet = omkring anlæget og anlægets forstærker. Men hvis du ikke tror på den er der jo ikke noget jeg kan gøre ved det.

Stanley  skrev:

De enkelte udtag er parallelforbundne i begge typer stikdåser. Der er ikke noget der sidder i serie i nogen af dåserne.

Der er ingen elektrisk adskillelse mellem de enkelte udtag der kan reducere støj. Den støj der findes på et udtag, findes altså også på de fem andre.

Disse to udsagn bliver du altså nødt til at acceptere som facts. Hvis du derefter ønsker at gå ind i en "religiøs" debat om en evt. hørbar virkning, er det ok med mig.

Godt Stanley, så acceptere jeg, at jeg roder rundt i begreberne og at det er parallelforbundet. Kan du komme med en forklaring på hvorfor den stjerne forbundet udgave så i nogle tilfælde kommer lyden i hi-fi anlæget til gode, eller tror du slet ikke på det ???

Til Granholm

Tak for dine indlæg. Du er åbenbart den eneste her der har fået noget positivt ud af en Stjerne boks. Det var lige før jeg ikke gad at bygge min færdig, efter alle de negativiteter der er fremkommet på denne tråd, hvor den med at en sådan boks måske kunne brænde hus og hjem af, var den værste, et kig på min tegning på side 1 ville have afkræftet dette. 

Mvh Peter Pan 

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Hej Peter,

Jeg synes dine betragtninger og konstruktion er helt fin - det er jo i princippet en kopi/klon af kommercielt tilgængelige produkter. Jeg kunne selv godt finde på at bygge en sådan sag, om ikke for andet, så for at prøve det - virker'n så virker'n, ellers må man jo bare prøve noget andet.

Som vanligt kommer vi ind på en mudderkastningskonkurrence, fx en fin tegning af noget, der kunne ligne et parcelhus kvarter - hvad man så lige skal bruge det til. Der er ufattelig mange her på forummet, der udtaler sig om noget de tror er den skinbarlige sandhed, uden at have noget som helst at have det i, og gør grin med dem/os, der er åbne for at prøve noget nyt. Der er stadig ingen, der har fundet/produceret det perfekte setup - thi, verden er ikke perfekt, og bliver det med garanti heller aldrig.

Om det er fordelerbokse, strømkabler, signalkabler, højttalerkabler, audiofile sikringer eller hvad det nu måtte være man bruger til at enten søge en neutral lyd, eller at søge en god lyd, eller bare en lyd, der passer med ens øren, er vel ligegyldigt.  Vi er mange, der KAN høre en forskel på det ene og det andet, måske ikke altid pin-pointe det enkelte produkt i en blindtest, men forskel kan man høre. Der er dem, der ikke kan høre forskel på en god forstærker og en mindre god forstærker, det er de samme, der ikke kan forstå at de brænder diskantenheder af efter noder, den skal jo kunne spille højt...

Der også er dem, der mener at Jorden er flad, at mennesket aldrig har været på månen, at Gud skabte Jorden på 6 dage (og rørforstærkeren på 7. dagen). Det gør ikke disse påstande rigtige, måske pånær 7. dags påstanden .

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Omend der rodes lidt rundt i begreberne omkring serie/parallelforbindelser, så kan man altså godt tale pænt til hinanden.

Serielforbindelse kan aldrig komme på tale, så skal apparaterne jo deles om netspændingen. 2 230 volts apparater i serie vil kun have 115 volt (sårn cirkus) over trafoerne, det er logik.

Om en almindelig common-rail eller en stjernekonfigurering er det bedste må lytteprøver afgøre, men der er længere vej mellem 2 apparater i stjernekonfigurationen, omend det kun er centimeter det handler om. Derfor burde det i teorien være bedst med stjernekonfigurationen, i teorien!

At Bjarke Hansen så ikke mener at der overhovedet er noget at gå efter, nu der bare ligger almindelige ledninger i jorden, så svarer det (groft sagt) til at man ikke kører bedre på lavprofil-dæk, nu der alligevel er huller i vejene og sårn.

Konstruktiv kritik og positivisme, tak!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Plafitracer:

1: Big bang.

2: De store supernovaer.

3: Sole og solsystemer.

4: Klodernes flora.

5: Klodernes fauna.

6: Menneskeheden (retteligt åndelige kosmiske humanoider, og der er laaangt igen).

7: Radiorøret og loddekolben.

Jamen det er jo ikke "dage"?! Nix, men det er også en fejloversættelse/fejlfortolkning af et ord som også kan betyde epoker, tempi eller trin. Det er SQ logisk nok!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes