Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effekt Nok!!!!???? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:
Mofo68 skrev:
Bradman skrev:

Hej....

Den ser fornuftig ud, og Cambrigde har unægtelig et godt ry. Men det kan være der er lidt Kina overden. Altså det fedt ud, men kan faktisk ikke leve op til de forventninger der nu måtte være. Mit råd er prøv at låne en anden amp og gøre dig nogle erfaringer. Gamuterne skal måske have meget effekt.......ved ikke hvordan filteret ser ud, men det kan godt være at driftseffekten er relativt højt?? Ellers har jeg kun hørt godt om den nye serie

Hej Bradman....Ja jeg må ud på låne markedet,men er det en helt anden forstærker vi snakker om,eller en Effektforst...Kan nu godt lide min Cambridge?? og vil helst ikke af med den endnu

Hej....

Jeg tror at et 2 x 200 watt power amp vil være et godt udgangspunkt. Om det er Denon, Yamaha eller noget helt trejde, det er nok ikke så vigtigt. Det kan sagtens være din Cambridge har svært ved Gamut´erne. Nogle gange er det lettere at få styr på "referencen" hvis du kan samligne med noget andet. Jeg har en 2 x 150 watt Yamaha MX-2 som du evt. kan høre. Hvis det er interesant, så send en PB og vi aftaler en dag.....er der pre-out på din Cambrigde?

Mvh

Tak for the invite Brad,vil da måske ta dig på ordet en dag ...og ja,min cambridge har pre-out!!

Venligst -=Mofo=-

Til top Vis Mofo68's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mofo68

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Jeg vil lige tilføje, at varmen intet har med underdimensionering af udgangstrinnet at gøre.Det har noget med kølingen at gøre i stedet.Hvis den bliver over 60 grader, ved tilsigtet brug, så må dne ikke sælges.Sørg for rigelig ventilation omkring den, og stil ikke andre apparater oven på den.Varmen opstår som følge af tab i udgangstransistorerne, hvilket er uundgåeligt. En transistor er ikke en superledende komponent, altså opstår der varme. Jo kraftigere signaler den skal forstærke, jo større bliver effekttabet i transistoren, defor bliver dne merst varm, når du spiller højt. Ved klasse a er det modsat, den vil køle af, når der spilles højt.Problemet med den smule af den amp, som man kan se på det foto er, at der bruges ganske få udgangstransistorer, hvilket gør det areal, hvor varmen skal overføres fra transistor til køleplade meget lille. Det betyder høje temperaturer, som går ud over levetiden af komponenterne.Havde der siddet mange transistorer i stedet, så ville den termiske kontakt have kunnet være bedre og mere jævnt fordelt.Om en forstærker er strømstærk, afgøres af én eneste ting, nemlig om den kan afgive sit spændingssving ind i en lav impedans, uden at spændingen falder.Man kan bruge følgende formler til lidt af regnearbejdet. Kvadratroden af P*R = SpændingenEks.: 100 Watt i 8 Ohm = 28,28V RMS.Det skal forstærkeren kunne afgive i 4 ohm, 2Ohm og meget gerne i 0,5 Ohm også uden at spændingen falder. Kan den det, så kan den afgive 1.600 watt ind i 0,5 Ohm.Afgjort heftige sager, men ofte ser man blot disse effekter målt som impulser i f.eks. 1 millisek.Men det er hensigtsmæssigt, at det kan afgives kontinuerligt.

Hej Kurt.

Mange tak for den gode forklaring... dejlig info man kan bruge til noget.

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:

Mofo68: Nu hvor jeg har læst kommentarerne fra Kurt Von Kobik og Ascari, så kan jeg konkludere at du udover effekt opgivelserne bør også kigge efter hvad Elektrolytterne og trafoen er i stand til at levere.

Jeg plejer at se efter hvad forstærkeren kan levere i 8, 4, 2 og 1 ohm.

F. eks. hvis den kan levere følgende:

150 W par kanal i 8 ohm (RMS)

300 W par kanal i 4 ohm (RMS)

600 W par kanal i 2 ohm (RMS)

1200 W par kanal i 1 ohm (RMS)

Hvis effekten fordobles hver gang vi halvere modstanden, ja så taler vi om en reel/brugbar opgivelse af effekten ved en forstærker.

Jeg vil bruge det ovenstående regnemetode, hvis jeg ønsker at vide lidt om forstærkerens reelle/brugbare effektopgivelse.

Takker,den er skrevet bag ørene

Venligst -=Mofo=-

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Mofo68 skrev:
keyvan skrev:

Mofo68: Nu hvor jeg har læst kommentarerne fra Kurt Von Kobik og Ascari, så kan jeg konkludere at du udover effekt opgivelserne bør også kigge efter hvad Elektrolytterne og trafoen er i stand til at levere.

Jeg plejer at se efter hvad forstærkeren kan levere i 8, 4, 2 og 1 ohm.

F. eks. hvis den kan levere følgende:

150 W par kanal i 8 ohm (RMS)

300 W par kanal i 4 ohm (RMS)

600 W par kanal i 2 ohm (RMS)

1200 W par kanal i 1 ohm (RMS)

Hvis effekten fordobles hver gang vi halvere modstanden, ja så taler vi om en reel/brugbar opgivelse af effekten ved en forstærker.

Jeg vil bruge det ovenstående regnemetode, hvis jeg ønsker at vide lidt om forstærkerens reelle/brugbare effektopgivelse.

Takker,den er skrevet bag ørene

Så vidt jeg har forstået er det ikke muligt at fordoble effekten hver gang modstanden halveres. Hvis opgivelserne siger dette er det fordi man opgiver forstærkeren til "for lidt" i 8 ohm, så den derved vil kunne fordoble effekten resten af vejen op. Min forstærker giver f.eks. 160 watt i 8 ohm 275 i 4 ohm og 410 i 2 ohm. Hvis man i stedet havde sagt at den giver 100 watt i 8 ohm 200 i 4 ohm og 400 i 2 ohm er det jo ikke løgn, producenten skriver jo bare hvad forstærkeren ihvertfald kan klare. Så det er bare et twist man laver så opgivelserne ser bedre ud ikke andet.

Jeg har hørt en rotel hvor effektopgivelserne slet ikke fulgte ohms lov, den ydede 70 watt i 8 ohm og omkring 100 watt eller sådan noget i 4 ohm. Og den forstærker holdte altså alligevel mine højttalere i et jerngreb pga. en god strafo. Det bedste er helt klart at lytte sig frem!

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Classic syndes jeg at man skal holde sig fra.

så vil jeg nok heller købe noget brugt Harman/kardon eller NAD

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Maximusoptimus skrev:

Classic syndes jeg at man skal holde sig fra.

så vil jeg nok heller købe noget brugt Harman/kardon eller NAD

Meget flot , men hvorfor?

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

det er en lyn kineser, og ikke særligt stabil
Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Maximusoptimus skrev:
det er en lyn kineser, og ikke særligt stabil

Det siger jo intet. Lyder som om du bare kommer med sure opstød...

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

nej det mener jeg nu ikke,  det har ikke noget med dig at gøre, men jeg kan bare ikke lig lyden af kina hifi, og meget er noget ustabilt noget,

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

men nu skal denne debat ikke gøres til en for og i mod kina grej

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Maximusoptimus skrev:

men nu skal denne debat ikke gøres til en for og i mod kina grej

Nej det er klart, men du skriver om et mærke du åbenbart ikke ved noget som helst om. Lidt latterligt at skrive at Classic er ustabilt fordi du har set andre mærker fra Kina være det. Så er Dali, GamuT og andre danske højttalermærker også dårlige fordi Eltax har tendenser til at være dårligt? Det er en latterlig begrundelse. Havde håbet du havde noget at have dine udtalelser i, så man i det mindste kunne lære noget nyt.

Jeg kan sige at jeg nu har haft Classic i 1½ år nu og jeg har absolut ikke haft nogen problemer, jeg har intet at sætte på lyden (yessir en smagssag ) og jeg har aldrig oplevet at Classicen har været ustabil på nogen måde, heller ikke selvom den har fået lov at arbejde.

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Behold dog din forstærker, det er jo en helt ny og meget habil kreation til næsten 10k. Jeg har før stiftet bekendskab med den, og der skuffede den absolut ikke... Skriv til cambridge og hør til om det er normal opførsel for sådan en amp. Din amp er ikke klasse a/b men XD, og der er noget der tyder på at denne funktion er toasted i din bias, hvorfor dine moduler nu yder kl. A, hvilket unægteligt vil være skyld i den varme opførsel du beskriver nu. Jeg ville sende den ind, du har uanset hvad din reklamationsret, og hvis den ikke fejler noget, er det godt at blive bekræftet i, især taget i betragtning af, at du godt kan lide lyden
Til top Vis Mighty-boy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mighty-boy

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Mighty-boy skrev:
Behold dog din forstærker, det er jo en helt ny og meget habil kreation til næsten 10k. Jeg har før stiftet bekendskab med den, og der skuffede den absolut ikke... Skriv til cambridge og hør til om det er normal opførsel for sådan en amp. Din amp er ikke klasse a/b men XD, og der er noget der tyder på at denne funktion er toasted i din bias, hvorfor dine moduler nu yder kl. A, hvilket unægteligt vil være skyld i den varme opførsel du beskriver nu. Jeg ville sende den ind, du har uanset hvad din reklamationsret, og hvis den ikke fejler noget, er det godt at blive bekræftet i, især taget i betragtning af, at du godt kan lide lyden

Kl. XD? noget smart kl. D eller hvad? Jeg troede det var en kl. A/B som så mange andre forstærkere er det.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

Mighty-boy skrev:

Kl. XD? noget smart kl. D eller hvad? Jeg troede det var en kl. A/B som så mange andre forstærkere er det.

Ja hvad pokker er det for noget, jeg troede også at Cambridge var en "alm." A/B forstærker?

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Ascari skrev:

Mighty-boy skrev:

Ja hvad pokker er det for noget, jeg troede også at Cambridge var en "alm." A/B forstærker?

Er den stort set heller ikke det? Hvis jeg skulle sammenligne køleprofilerne på min M22, som yder 30 watt i klasse A, så burde den Cambridge måske yde 5 watt i A watt.

Til top Vis rockforlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockforlife

iggu
Lukket konto
Lukket konto
Dobb.prof. JMK74

Bruger siden: 25 Maj 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Qoute fra Hifiklubben med hensyn til Klasse XD :

Helt ny forstærkerteknologi eliminerer forvrængning
Den mest markante nyhed i 840A er den unikke, patentanmeldte Class XD-forstærkerteknologi, som giver dig klasse A-forstærkernes silkebløde luftighed sammen med råstyrken fra klasse B-princippet. Med Class XD får du suveræn kvalitet ved alle lydniveauer, og du slipper for varmeudviklingen og det overdrevne strømforbrug, som er bagsiden ved en ren klasse A-konstruktion.

Kort fortalt går Class XD ud på at eliminere den såkaldte cross-over forvrængning i en klasse B-forstærker. Denne opstår, når den transistor, der varetager det positive signal, afløses af den tilsvarende negative. I overgangen, hvor den ene transistor slukker, og den anden tænder, opstår der forvrængningsprodukter. I klasse A løser man problemet ved at lade begge transistorer være tændt konstant, men denne løsning tager sig dyrt betalt i varme og tabt udgangseffekt.

I Class XD har Cambridge flyttet cross-over punktet væk fra nulniveauet og op i et område, hvor forvrængningen bliver af langt mindre betydning. Under dette niveau kører forstærkeren ren klasse A, hvorefter den umærkeligt slår over i ren klasse B. På denne måde får du både høj opløsning og høj effekt - det bedste fra begge verdener. Men bare glem teorien -  lydkvaliteten fortæller det hele!

Qoute slut.

Med hensyn til forstærkeren vil jeg også råde dig til at beholde den, og få den undersøgt. Der burde ikke være noget i vejen for den ikke skulle kunne drive din højttaler. Det er jo en meget velkonstrueret forstærker.

Den er jo splinterny, køb ikke brugt. Få den gennemgået for evt fejl. før du kaster dig ud i noget der måske slet ikke er nødvendigt.

-Rotel RCD-06 CD-player
-Pioneer PL-8 Turntable
-Xavian Giulietta speakers
-JBL L166 Horizon speakers
Til top Vis iggu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af iggu Besøg iggu's Websted

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

det der står er det ikke bare klasse a/b?

Jeg ville nu også finde det meget mærkværdigt hvis en producent oplyste fordoblinger af effekttal fra 8 og ned til 0,5 ohm. I min verden er en tilnærmelse godt nok, min effekt yder i hver kanal 210w v/ 8 ohm og 400w v/ 4 ohm, det er tæt nok på til mig.

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke impedans/faseforløbet for Phi5, men det svenske blad Hifi & Musik har testet Cambridge 840A, og ved den lejlighed udført en power-cube test, som gav følgende resultat:

8 Ohm
60 deg. cap.    130 w.
30 deg. cap.    142 w.
0 deg.            113 w.
30 deg. ind.    113 w.
60 deg. ind.    114 w.

4 Ohm
60 deg. cap.    228 w.
30 deg. cap.    251 w.
0 deg.            218 w.
30 deg. ind.    249 w.
60 deg. ind.    224 w.

2 Ohm
60 deg. cap.    244 w.
30 deg. cap.    377 w.
0 deg.            365 w.
30 deg. ind.    367 w.
60 deg. ind.    181 w.

1 Ohm
60 deg. cap.    104 w.
30 deg. cap.    145 w.
0 deg.            190 w.
30 deg. ind.    132 w.
60 deg. ind.     72 w.

Der skulle være effekt nok, selvom den falder lidt sammen i 2 ohm og i særdeleshed 1 ohm - Det er dog set meget værre Bemærk at den næsten fordobler fra 8 ohm til 4 ohm, hvilket jo ikke er så ringe endda

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Hej Alle...tak for de mange svar og kommentarer ...Nu har Cambridge'en spillet skøn musik i 6 timer,og en bekendt med lidt flair for hifi er netop gået ud af døren,med den besked om,at den varme den udgiver er ganske normalt     Det var nok bare mig der blev grebet af hifilititis Men der skulle altså ikke være noget problem,med hensyn til, om den kan drive mine Gamuter,så det er jo bare Skønt!!

Tak endnu engang

Venligst -=Mofo=-

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum