| Forfatter |
|
Bungi Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg overvejer at få en effektforstærker oven i min Denon forstærker, men jeg ved intet om brokobling.  Jeg ved at det er noget med at Watt effekten øges og et eller andet med ohm, men jeg er stadig meget i tvivl. Ville bare gerne vide lidt mere om det før jeg foretager mig noget. Håber i kan give mig nogle råd eller information på nogen måde. På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 950
|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 06:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
man kan (hvis forstærkerene kan levere strøm nok og køre i 4 ohm) 4doble effekten. det der sker hvis du brokobler en 8 ohms højtaler. ser de to forstærkere reelt en 4 ohms belastning hver. problemet er at for at få al den ekstra effekt så ender man med at miste kontrol over enhederne, og hvis forstærkerene ikke kan levere strøm nok (meget almindeligt) så udebliver den ekstra effekt, og man får bare forvrængning. jeg vil generelt mene at brokobling er no go. er man utilfreds med sit udstyr, og vil spille højere så er brokobling på lige linie med at bruge loudness. man bør i stedet anskaffe sig noget udstyr der opfylder ens krav
| |
Bungi Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til StylaH jeg har en Denon PMA-920 forstærker som jeg gerne vil have lidt mere watt i, og da jeg så læste om brokobling tænkte jeg det var en go ide, da jeg helst ikke vil skille mig af med min forstærker for at få en ny. Den kan saktens spille mine nuværende højttalere op, men jeg regner med at købe nogle større, som jeg ved den ikke kan trække. Så jeg regner med at købe en effektforstærker til at sætte oveni min denon (Kan man overhovedet det?  ) Til andersena Tak for råddet, det er godt at hvide før man gør noget overilet. Forresten så må i undskylde jeg ikke har skrevet tilbage før nu, nettet har lidt svært ved at køre for tiden..
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jammen det har den  Så skal jeg lige eksperimentere med det når jeg nu får fat i en effektforstærker^^ Men jeg har stadig ikk forstået det med wattene. Altså de watt min forstærker køre med bliver firedoblet, men hvorfor står der så noget med hvor mange watt effektforstærkeren har? Det har måske ikke noget at sige? Kan godt være jeg spørger lidt dumt, men jeg vil gerne vide så meget jeg kan komme til.
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bungi skrev:
jammen det har den
Så skal jeg lige eksperimentere med det når jeg nu får fat i en effektforstærker^^
Men jeg har stadig ikk forstået det med wattene. Altså de watt min forstærker køre med bliver firedoblet, men hvorfor står der så noget med hvor mange watt effektforstærkeren har? Det har måske ikke noget at sige?
Kan godt være jeg spørger lidt dumt, men jeg vil gerne vide så meget jeg kan komme til.
|
|
|
Glem alt om watt. Sig hvilke højtallere du har, og hvilken forstærker du tænker på. Watt siger ikke det store. __________________ Mit udstyr (NAD, Vega, Sanyo):
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28291&KW=St ylaH
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige nu har jeg et par gamle Jamo 265, som min forstærker uden problemer kan spille op. Men jeg regner med at købe noget større, måske cerwin-vega, og det kan min forstærker ikke leve op til.
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah.. Hvis vi tager et par cerwin vega CLS-12 fx. Så vil jeg i hvert fald anbefale ca. 2 x 250 w @ 8 ohm hvis du skal have styr på det. Så et af de gamle 912 effektrin fra NAD ville være en god løsning. Bruger selv 2 x NAD 216 (800 w @ 4 ohm) til bunden på mine vegaer, og ZAppPulse 2,3SE klasse d til toppen (2 x 528w @ 4 ohm).
__________________ Mit udstyr (NAD, Vega, Sanyo):
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28291&KW=St ylaH
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generelt om brokobling:
Forstærkeren skal være bygget til det, ellers er det ikke muligt (dvs. der skal være indbygget brokoblingsknap populært sagt). Til stereo skal man altså have to ens brokoblede forstærkere.
Det giver op til 4 gange effekten, men en stereoforstærker bliver nu til mono.
Forstærkeren ser den halve højttalerimpedans. Dvs. en 8 ohm højttaler bliver til en 4 ohms, og en 4 ohms til en 2 ohms, og det er her det går galt. Ikke mange forsærkere er glade for at se en 2 ohm impedans.
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Generelt om brokobling:
Forstærkeren skal være bygget til det, ellers er det ikke muligt (dvs. der skal være indbygget brokoblingsknap populært sagt). Til stereo skal man altså have to ens brokoblede forstærkere.
|
|
|
Vil det sige at man godt kan sætte to "normale" forstærkere sammen istedet for en
forstærker + effektforstærker?
så mit valg er enten at finde en effektforstærker eller endnu en Denon PMA-920.
og tak for svarene fra jer alle sammen.
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bungi skrev:
Kjeldsen skrev:
|
Generelt om brokobling:
|
|
|
Vil det sige at man godt kan sætte to "normale" forstærkere sammen istedet for en
forstærker + effektforstærker?
så mit valg er enten at finde en effektforstærker eller endnu en Denon PMA-920.
og tak for svarene fra jer alle sammen.
|
|
|
Din Denon PMA-920 kan IKKE brokobles. Det er faktisk de færreste denon forstærkere der kan. Så medmindre du vil bruge din 920, som forforstærker og købe et seperat effektrin, så er du på vildspor.
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay, så det er kun specielle forstærkere der kan brokobles på den måde. Jeg havde også regnet med at sætte en effektforstærker ovenpå forstærkeren som jeg så vil bruge som forforstærker.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Generelt om brokobling:
Det giver op til 4 gange effekten, men en stereoforstærker bliver nu til mono.
Forstærkeren ser den halve højttalerimpedans. Dvs. en 8 ohm højttaler bliver til en 4 ohms, og en 4 ohms til en 2 ohms, og det er her det går galt. Ikke mange forsærkere er glade for at se en 2 ohm impedans.
|
|
|
det skal dog siges at det kan være en fordel at vide hvor langt ned i impedans højttalerne, et sæt 8 ohm b&w dykker helt ned til 3 ohm, det er næsten helt sikkert den visse død for en brokoblet forstærker, når den kun ser 1,5 ohm på hver forstærker.
Jeg ville helt sikkert vælge bi amping, når du alligevel skal have en ny forstærker. Hvis det endelig er, at folk køber to ens forstærkere og brokobler dem, kan jeg slet ikke se, hvorfor man ikke bare har bi-ampet. Ret simpelt at splitte signalet __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 30 Juni 2007 kl. 06:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
StylaH skrev:
Tjah.. Hvis vi tager et par cerwin vega CLS-12 fx. Så vil jeg i hvert fald anbefale ca. 2 x 250 w @ 8 ohm hvis du skal have styr på det. Så et af de gamle 912 effektrin fra NAD ville være en god løsning.
Bruger selv 2 x NAD 216 (800 w @ 4 ohm) til bunden på mine vegaer, og ZAppPulse 2,3SE klasse d til toppen (2 x 528w @ 4 ohm).
|
|
|
Hej,
Tror du har byttet om på de NADér, en NAD 912 er kun på 2 * 30watt i stereo og 1 * 90wattr brokoblet, jeg ved ikke lige hvad nr. du mener. __________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 30 Juni 2007 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved godt at jeg sikkert taler for døve øren , men jeg regner med at folk som brokobler er bekendt med at en fordoblig af effekten kun giver sølle 3db. Altså knap hørbart. At brokoble en forstærker lægger de to kanaler i serie med hinanden og signalet skal tappes over de to røde terminaler. Det giver en teoretisk fordobling af spændingen og så siger ohm's lov at effekten firedobles. Den bliver dog sjældent mere end fordoblet , men jeg garanterer at forbruget på forstærkeren svarer til en firedobling. Hvor bliver resten så af ? Jo det bliver til varme pga tab i strømforsyning, udgangstrin mm. Transistorerne kunne blive stresset af denne behandling. De bliver desværre også slidte pga termisk bevægelse som slider spærrelaget tyndere med tiden og til sidst bliver halvlederen til en helleder(kortslutning).
Og hvad vil jeg så sige med det. Tjaeh gæt selv.
Der er kun en vej hvis man vil spille højt og det er mere følsomme højtalere.
mvh
Som en ekstra oplysning kan jeg tilføje at ved brokobling ser hver kanal i forstærkeren ind i 2 ohm ved 4ohm belastning. Det er altså en god ting hvis forstærkeren er opgivet til at kunne arbejde med 2ohm belastning. Det har andre vist skrevet før, men det kan ikke gentages for ofte.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 30 Juni 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Alt det med at brokoble med en anden forstærker, er ikke bare noget der ikke vil køre så godt, men også noget der seriøst kan totalskade din/dine forstærkere. Normalt når man brokobler, så er det ikke to forskellige forstærkere man brokobler, men en brokoblet forstærker på hver side. Og som sagt tidligere så vil hver side(kanal) af forstærkeren se højtaleren som om den havde den halve modtsand. Der ud over så kan du få op til den dobbelte til firedobbelte effekt ud af det, alt efter om din forstærker kan klare 4 Ohm i bro, altså 2*2Ohm. denne effekt vil komme i form af forøget spænding, da man får den ene kanal på forstærkere til at tage sig af + og den anden tide forstærker -, så en forstærker der måske har 2 kanaler hvor hver side har en spændingsforskel mellem + og - på 20V, så har den i bro, en + og en - med en spændingsforskel på 40V.
Hvis ikke der står i din manual at din forstærker kan brokobles, så lad være, for det meste(inden for PA) så sidder der en kontakt bag på forstærkeren, hvor man kan vælge mellem stereo og bro, og når man så sætter den til bro, så laver den sådan set det hele selv.
Hvis du overvejer at få højtalere fra den nye CV CLS serie, så kan jeg varmt anbefale CLS15, og så smid en rigtig PA forstærker forand, hvis du finder den rigtige forstærker, så kan du få det til at lyde fuldstændigt fantastisk(hvis man ellers er til CV), jeg har selv brugt en PA forstærker i et par år til at drive mine, og der har aldrig været problemer med at få detaljerne med, der ud over så kan man få power nok til at kontrollere enhederne 100%.
Så kort sagt, skal der brokobles så brug alttid to ENS forstærkere, hvor hver forstærker har sin egen side, men det bedste til CV vil nok være en meget kraftig Hifi-forstærker der kan levere 300W+ 4Ohm til CLS15, eller en tilsvarende PA-forstærker, hvis pegende ikke rækker til en Hifi.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2007 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvis jeg så skal vælge en PA forstærker vil jeg gerne lige vide hvad der er godt at købe. Jeg vil jo også helst gerne selv kunne sætte bas og diskant som jeg vil. Men jeg har også haft en mindre go oplevelse med en PA forstærker, da den kun leverede diskant og en bas langt under minimum (En af mine venner havde købt en.)
Forresten så var det ikk helt dårlig gæt med de cv, det er præcis et par cls-15 jeg regner med at skaffe mig
|
| Til top |
|
| |
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 01 Juli 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er lavet meget l**t af PA forstærkere, men køber du anerkendte
mærker, så får du ingen problemer, jeg er selv ved at købe en Mackie
forstærker, og de er kendt for at spille hamrende rent. Ulempen ved PA
er at du kun kan skrue op for lyden, men ikke indstille den. hvis du
skal det så kræver det at du har en mixer foran, dette gør at du både
kan indstille lyden, og samtidig mixe lyden mellem din Cd afspiller og
PC eller PS2, jeg høre foreksempel aldrig spil musik, men mixer mit
eget ind over når jeg spiller.
Jeg har aldrig haft brug for at indstille på lyden på mine CV CLSC15
(den gamle version af dem du har kigget på), så med mindre du er total
basfreak og skal have +12db på eq, så får du ingen problemer.
Men vælger du at få en mixer ind så kan jeg anbefale Numark, Denon,
Pioneer og Mackie. Jeg bruger selv en Numark CM100 hvor alt er sat i 0
på Eqen.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |