Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: "Ud af kassen-lyd"? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Hei.

Jeg synes også det er et vigtig element at højtalerene forsvinder i lydbilledet for at skabe en god illusjon. Jeg er helt enig med startrek i at det ofte er helheden der får lyden til at slippe HT. Ikke mindst plassering er meget viktig. Når det er sagt, synes jeg også det er stor forskæl på HT når det gælder det at slippe musikken løs. Jeg har god erfaring med Proac standerhøjtalere. Hvis du leder op et par som er fra 90'erne kan du få nogle rigtig kompetente højtalere til en billig pænge.

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Freak!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Hej Stefeng.

Stereo perspektiv er vel det store efterlyste i alle anlæg. De billige har det ikke - og de dyre kunne gøre det bedre

Du kan gøre en hel del ved at lege med opsætningen af højttalerne. Start med at gå ud fra en vandt opsætning (findes nok i din brugsanvisning) og flyt derefter rundt med højttalerne. En god tommelfingerregel er at der næsten ikke kan blive nok afstand til bagvægen...svært hvis der er hunkøn på adressen:)

Jeg fik den første store åbenbaring da jeg eksperimenterede med mine Snell A - de kunne lyde a h t og lyde som en million.

Hvis du er hooked kan du altid finde dig et par brugte elektrostater - der er alt den rum og perspektiv du kan ønske dig.....

God jagt på en bedre lyd...

Til top Vis Freak!'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Freak! Besøg Freak!'s Websted

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har i flere år haft små Audiovector 2-vejs højttalere, som hverken spiller stort eller flot eller på nogen måde er "high-end".

Jeg kunne til gengæld leve med dem på mit lille værelse (lige indtil jeg fik plads til større højttalere, selvfølgelig ) fordi de leverer et meget velopløst lydbillede. De spiller uden tryk og dynamik sammenlignet med en rigtig stor 3-vejs højttaler og kan slet ikke gengive en kontrabas som den lyder i virkeligheden, men de spiller tilforladeligt nok fordi de danner simple stereobilleder.

Sådan er der jo så meget. Perspektiv og velopløste lydbilleder er i hvert fald nødvendigt i ethvert hifi-anlæg.

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

Tusindfryd
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Store højttalere er absolut ikke lig med stort lydtryk....

Jeg har nogle store velskabte højttalere som kan gengive fuldt frekvensbrede men som ikke KAN spille højt. Hvorfor jeg så ikke anskaffer mig nogle små højttalere med samme frekvens brede, simpelthen fordi lyden er mere naturlig, som små højttalere bare ikke KAN gengive.

Småt er godt, men uden glæde....

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Den type oplevelse kan fåes for næsten ingen penge, den kræver bare en indsats, de fleste højttallere til omkring 5kilo og en endnu billige forstærker kan man opnå dette med, det handler om og sætte tingene rigtigt sammen, også sammen med rummet det betyder ufattelig meget, at man har gjort lidt ved akustikken og placeret det hele korrekt, det er måske helt op mod 80% af lyden

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
Den type oplevelse kan fåes for næsten ingen penge, den kræver bare en indsats, de fleste højttallere til omkring 5kilo og en endnu billige forstærker kan man opnå dette med, det handler om og sætte tingene rigtigt sammen, også sammen med rummet det betyder ufattelig meget, at man har gjort lidt ved akustikken og placeret det hele korrekt, det er måske helt op mod 80% af lyden

Helt enig....og eks. en Dali Coupe er virkelig superb til at forsvinde.....men igen, kun når der kæles for tingene.....

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
aurumcantus skrev:

floe skrev:
aurumcantus skrev:
... og hvis det tætteste du har været på vellyd der hjemme, er et par Dali'er, er der en MEGET STOR verden, der venter på dig derude, og ja, god lyd koster penge...God tur...!

Det er jo lidt noget vås at sige  Såvel Helicon som Euphonia er fantastiske højttalere.

Naturligvis , min pointe er bare at der er andet en B&W og Dali, for det ser jo ud til at de fleste herinde bruger B&W og Dali, og der er meget at hente, hvis man prøver noget nyt.

Det har du fuldstændigt ret i  Jeg føler også at mange har problemer med at sætte sig ud over Hifi Klubbens sortiment - sandsynligvis af mangel på viden eller "oplevelser". Såvel B&W som Dali laver fine højttalere, men det er langt fra hele historien.

Vienna er fx. et spændende bekendtskab efter min mening, også Monitor Audio laver nogle fornuftige "kasser" til overkommelige penge.

Jeg tror det der har noget at sige, er at mange førstegangskøbere ikke rigtigt kender andet end hifiklubben, så går de derned køber noget grej og så et par år senere (ok, alle ved der ikke når at gå et par år, i forstår hvad jeg mener) ser de på en opgradering, det kunne være serien lige ovenover og måske køber de den i mangel på viden om bedre.

Jeg har selv lige købt et sæt b&w 703'er, jeg har lyttet lidt rund i bla topsound, tc og et par andre steder, jeg synes ikke rigtigt der var noget andet for mig omkring 10k, det kan da godt være jeg bare har vænnet mig til b&w's lyd og derfor synes mange andre højttalere lyder forkert, men det er jo også primært mig der skal høre på dem. Det har da været meget inde i overvejelsen med et par andre modeller og om opdraderingen overhovedet stod mål med merprisen, men det endte altså med nogle b&w'er, det var dem jeg synes der lød bedst. Det var så min "undskyldning"...

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Nu er HFK jo heller ikke noget dårligt sted at starte, trods visse negative sager og hetz fra visse personer herinde , så syntes jeg faktisk de som hi-fi biks gør det ganske godt . Den gamle klub-stemning er dog helt væk  

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

jeg synes faktisk at mine Dali Ikon 2 giver et helt fantastisk perspektiv. og så til den pris!

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Prøv Top Sound på Østebrogade og spøre efter Rene 
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Prøv Top Sound på Østebrogade og spøre efter Rene 

den har jeg prøvet, så fik jeg rabat på en pladespiller, en riaa og et par kabler uden at spørge. jeg synes bare ikke de har så mange ting der rigtigt siger mig noget (som jeg har råd til)

Transient
Lukket konto
Lukket konto
dobbeltprofil!

Bruger siden: 12 September 2003
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Har i nogen sinde oplevet en Martin logan. Så forsvinder højttaleren  

Til top Vis Transient's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Transient

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

ja de ryger tilbage til fabrikken

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Jeg må faktisk erklære mig enig med Mathias2 her. Ikon er, om man kan li' lyden eller ej, faktisk ufattelige gode til at forsvinde i lydbilledet.
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Transient
Lukket konto
Lukket konto
dobbeltprofil!

Bruger siden: 12 September 2003
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:
ja de ryger tilbage til fabrikken

Hvad mener du med det ?

Til top Vis Transient's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Transient

Elkjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

En højtaler jeg syntes gør det godt til prisen og lyder virkeligt "live" er Rega R7 eller R9. Jeg havde før Dali Helicon 300 og jeg syntes ikke den var helt så velopløst som Rega. Pris og kvalitet hænger sammen, men jeg har da hørt højtalere til menneskepenge som kan præstere at levere et flot perspektiv. Men som Transient skriver er Martin Logan leveringsdygtige i at lave et fantastisk lydbilled

Til top Vis Elkjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elkjær

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

De Dali Ikon skal være i stabd til at forsvinde i lydbilledet fuldstændigt.
Det er faktisk netop den disciplin, hvor jeg netop vil holde på Dali uanset hvem konkurrencen kom fra.
Daliérne kan fra den mindste til den største slet ikke lokaliseres, såfremt de får rimelige vilkår.
men der skal ikke meget til at ødelægge det hele.

De fleste moderne hjem er fyldt med bare reflekterende overflade både nær og fjernt fra højttaleren. Så kan man godt opgive. Højttaleren skal have en chance for optræde på egen hånd.
Iagttager man en række små regler, så kan man få dem helt op på mærkerne med garanti.

For det første skal de pege lige fremad.
Man kan vinkle dem en enketl grad eller 2, men ikke mere
De bør have luft til alle sider i et symmetrisk mønster.
Tæpper på gulvet er et must. En smule velplaceret rockfon kan gøre underværker i vanskelige lokaler.

Man skal her tænke på, at selv erfarne hardcore meganørder bruger flere år på at finde sig tilrette i et nyt lokale. Hvis det altså for alvor skal op og sige bimmelim.

Smid spiksene ud eller lav et halsbånd til din kæreste med dem på. De duer ikke til at stille højttalerne på. Sørg for rigtig god elektronik til dem, de vil sagtens kunne udnytte det.

Spar så sammen til Mentor 2 eller køb et par brugte Coupéer og så skal du bare høre løjer.
Stillet fornuftigt op, så tror man det er løgn. Selv om du sidder tæt på dem, så spiller de som en kæmpestor højttaler, der befinder sig lidt længere væk end tilfældet er. Den er simpelthen et megahit til mindre rum. Kan man ikke høre det, så fortjener man dem heller ikke.
Så kan man da købe en B&W for sunets skyld eller hvad ved jeg.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Juni 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Elektrostater skulle være rigtig gode til at give den omtalte oplevelse at "forsvinde" i rummet:)
Eksempelvis Martin Logan selvom det ikke er de billigste højttalere http://www.dk.martinlogan.com/frontpage.html

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes