| Forfatter |
|
Klan Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 229
|
| Sendt: 01 Juli 2007 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmmmm, cd'en er sikkert lige så død som lp'en er det. Dvs, den lever sandsynligvis i bedste velgående, også om 5 år.
Der er simpelt hen for meget 'software' ude på reolerne hos folk, til at man sådan bare lige kan afskrive cd'en som medie.
Der sker højst sandsynligt en masse spændende på digital fronten, men at erklære cd'en for død er nok en anelse for tidligt. Også om 5 år.
Og omkring at 'almindelige' mennesker ikke bruger lp mere, og det kun er for hifi nørder er ikke helt korrekt. Jeg kender nogle stykker som endnu ikke har fået anskaffet sig en cd-afspiller, for hvorfor skulle man dog det, når man nu har 500-1000 lp'er holdende parkeret?
|
| Til top |
|
| |
Rohlander Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 87
|
| Sendt: 01 Juli 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
| [QUOTE=Rohlander]
Så vidt jeg ved skal man smide en hel del basseører for at få virkelig god lyd på vinyl.
Der er vist noget større forskel på lyden fra en pladespiller + pick-up til samlet 30.000 kr og en pladespiller + pickup til 3.000 kr. end der er på cd-afspillere til tilsvarende priser.
Så, hvis man er til god lyd men ikke har eller ikke vil betale kassen så bør man nok bide i det sure æble og "nøjes" med en cd afspiller.
[/ QUOTE]
Ikke nødvendigvis.Jeg synes at de fleste pladespiller er i stand til at skabe den særlige atmosfære/ambience som det analoge medie nu engang kan. jeg synes at det analoge medie er istand til røre/påvirke ens føleser langt bedre end det digitale medie.Jo dyrere(groft set) plov jo større indlevelse,selv en brugt pladespiller til 1-2000.- rummer masser af dejlige oplevelser som en cd i den prisklasse ikke kan give.(hvis spørg mig) |
|
|
Ok jeg er synes altså ikke, at pladespilleren får det nemmere, hvis vi skal til, at inddrage brugte dele.
Er det helt forkert, hvis mit indtryk er, at en pladespiller holder værdien bedre end en cd.
Hvis man kigger sig for kan man let få smidt close-to-high-end cd afspillere som har en del år på bagen i nakken.
Jeg går f.eks. og overvejer at sælge min Marantz CD10 og den skal jeg da max. have 1500 kr. for. Tvivler nu på, at man kan få lige så god lyd fra en brugt pladespiller til under 1500 kr.  __________________ Stue:
Accuphase E-408
Accuphase DP-67
Martin Logan Spire
Soveværelse:
Hofli Integra 5.1
Holfi Xara NFB REX
Marin Logan Motion 4
Audio Physic Luna
Reserve:
Nad S300
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 01 Juli 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
en brugt thorens 318 til en tusse + en ny p.u til 500.- ,så er der ikke mere at diskutere.
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 01 Juli 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skulle lige til at nævne lilelbror 316 til 500 med en high output mc til 800 så er man flyvende for kun 1300 og skal lægge mindst + 5000 i cd afspiller for at komme i nærheden af den lyd
Bortset fra det så kender jeg flere og flere (ikke nørder) som finder deres vinyler og pladespillere frem fra loftet fordi de er trætte af cd'erne
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 01 Juli 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bliver erstatningen bedre, så kan den for min skyld forsvinde imorgen.
MVH
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 02 Juli 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Betyder det virkeligt noget i sidste ende? Medier vil vedblive med at eksistere. Det bliver medier med højere densitet og mange lag - holografiske medier, eller en endnu ikke udtænkt teknologi. Men data skal stadig lagres, de skal stadig fra A til B og lagermedier vil stadig eksistere. Derfor vil der ikke være nogen indbygget afhængighed af Internet for at afspille musik.
Det vigtigste princip ved CD afspilleren er at den ikke er afhængigt af noget netværk og at den er istand til at afspille musik fra kompakte lagermedier. Den slags systemer kan jeg ikke forestille mig nogensinde forsvinde.
Et scenarie kan være at man har købt en masse musik i studio master tabsfri kvalitet fra Linn Records forretningen. Den har man downloadet og derefter overført til et holografisk medie med terabyte kapacitet. Mediet kan nu afspilles i enten en "discman" eller en stationær afspiller.
Afspilleren er opbygget en en lille computer med megen processorkraft og hukommelse så den kan udfolde de kraftigt komprimerede filer uden latency og med minimal jitter.
Desuden er afspilleren bevidst om sine omgivelser og kommunikerer via en trådløs protokol med ambiente netværksenheder for at finde anden delt musik. Transportable enheder eller andre stationære enheder.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 02 Juli 2007 kl. 06:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om SACD nogensinde slår igennem men botrtset fra SACD virker trenden som om industrien er mere interesseret i at proppe flere og flere features og effekter i nye medier frem for lydkvalitet - det vil jo igen tvinge musikerne ud i en ny slags formidling - tænk bare på at man ikke kan stille op i Beach Volley som kvinde med mindre det er i bikini (måske det eneste se-værdige ved sporten Beach Volley men helt ærligt)
Med klassiske musikere har det jo længe været at hvis de ikke mindst ser ligeså godt ud som Anne Sophie Mutter så er chancen om en solist-plade med markedsføring m.m helt marginal.
Anyway - jeg gider ikke downloadede filer - jeg vil have et medie der er uafhængig af internet og computerer og jeg vil kunne sidde med et cover eller i værste fald med en CD booklet og læse liner-notes m.m. når jeg nyder musikken - det er en del af oplevelsen og det kan ikke erstattes af en holografisk sprællemand som kan vise mig interaktive klip om den udøvende kunsters liv.
Nå men det er industrien jo ret ligeglad med - men jeg håber da at CDen holder mere end 5 år og jeg håber at flere vil begynde at producere vinyl igen - i ordenlig kvalitet
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 02 Juli 2007 kl. 07:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt tror jeg, at CD pladen først (for alvor) vil dø/blive afviklet, når det bare er en lille chip man køber, der indholder musiikn. Det som vi skal væk fra, det er de roterende medier, som kan blive slidt, blive ridset, eller på anden måde gå i stykker.
Det kan man vel allerede nu?
Men når det bliver almindeligt at udgive musik på USB nøgle (eller hvad den hedder til den tid) så bliver CDen afviklet. Men ikke før.
Men når det så er sagt, så vil der stadig blive udgivet CDer i stort omfang. Mindst 15 år endnu.
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2007 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du ha en pointe i, rock.
Den RAM du har siddende i dit digitalkamera, SD RAM, er meget mere kompakt. Det kunne også være en kandidat. SD RAM chips har også allerede kapacitet nok til at lagre mere information end der kan være på en alm CD.
Derudover er de vist meget meget holdbare og ekstremt slidstærke.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk på at CD-mediet, i kraft af størrelsen, er en lille reklamesøjle, og der står SQ mere og mere på et sådant etui.
Hvordan med en SD-RAM; det bliver SQ en kende gnidret, der på det lille klistermærke, eller hva`?
Men rent prismæssigt er den ved at være der! (1Gb for ca 150kr)
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan jo også stå noget på pakken du får den i! Og så kan der også være information på den. Derudover findes der diverse stregkodesystemer, der er også et nyt farvekodesystem hvori man kan indlejre information som kan aflæses med en passende scanner.
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockforlife skrev:
|
Personligt tror jeg, at CD pladen først (for alvor) vil dø/blive afviklet, når det bare er en lille chip man køber, der indholder musiikn. Det som vi skal væk fra, det er de roterende medier, som kan blive slidt, blive ridset, eller på anden måde gå i stykker.
Det kan man vel allerede nu?
Men når det bliver almindeligt at udgive musik på USB nøgle (eller hvad den hedder til den tid) så bliver CDen afviklet. Men ikke før.
Men når det så er sagt, så vil der stadig blive udgivet CDer i stort omfang. Mindst 15 år endnu.
|
|
|
Jeg synes minidisc-mediet var/er genialt. Godt nok er det et roterende medie, men det er lille og har et beskyttende hylster. For min skyld må det gerne blive CD'ens afløser, og nu hvor man kan gemme en hel CD på mediet ukomprimeret, er det bare endnu mere interessant. Men selvfølgelig ved jeg godt det aldrig bli'r til noget - desværre.
Hvorfor er 1.44 diskettedrevet ikke udskiftet endnu, det blev vel nærmest forældet i starten af 90'erne. Så historien viser, at nogle produkter bli'r hængende uanset hvor gammeldags og upraktisk de er blevet. Jeg tror CD-mediet ligger i denne kategori. __________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
|
Jeg synes minidisc-mediet var/er genialt. Godt nok er det et roterende medie, men det er lille og har et beskyttende hylster. For min skyld må det gerne blive CD'ens afløser, og nu hvor man kan gemme en hel CD på mediet ukomprimeret, er det bare endnu mere interessant. Men selvfølgelig ved jeg godt det aldrig bli'r til noget - desværre.
Hvorfor er 1.44 diskettedrevet ikke udskiftet endnu, det blev vel nærmest forældet i starten af 90'erne. Så historien viser, at nogle produkter bli'r hængende uanset hvor gammeldags og upraktisk de er blevet. Jeg tror CD-mediet ligger i denne katagori.
|
|
|
MD er ringere kvalitet end CD, så det er vel ikke så synderligt interessant, udover størrelsen.
1,44" diskettedrevet findes stadig. Men det findes ikke i min PC og det er faktisk muligt at leve uden et. Husk også på at Windows i mange år har været afhængig af diskettedrevet til drivere under opstart og andet. Så længe der er en aktiv afhængighed af diskettedrevet i verdens mest udbredte operativsystem, så er der en vis logik i at det ikke forsvinder. Dt ændrer sig noget med Windows Vista. Desuden har mange stadig dokumenter liggende på disketter. Men helt ærlig så tror jeg maksimalt diskettedrevet har 15 år tilbage. Derefter bliver det såmænd også et historisk medie. Men selvom man ikke vil kunne købe en PC med diskettedrev, vil diskettedrev såmænd nok blive solgt 5-10 år derefter, eller længere, men det vil blive sværere og sværere at få fat på.
CD mediet skal nok ha en udfasningsperiode på årtier og jeg tror ikke udfasningen vil ske før om et årti. Der skal man selvfølgelig huske på at der er ingen central instans der kan beslutte at man ikke må producere musik til CD mediet mere (vel, i teorien kunne det lovgives, men!) og der er vist en del pladeselskaber. Der er også mange hi-fi producenter og der kan gå meget lang tid før de alle er skiftet over til nyere medier, eller netværk. Og hvorfor skulle de også det, med den enorme mængde CD medier der findes ude hos forbrugere verden over.
Der kan godt være en tendens til at man er overoptimistisk med fremtiden. "Om ti år er CD mediet dødt og vi flyver alle sammen rundt i biler med vinger"... Not!
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
Bliver erstatningen bedre, så kan den for min skyld forsvinde imorgen.
MVH
|
|
|
Hørt 
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
xo skrev:
|
MD er ringere kvalitet end CD, så det er vel ikke så synderligt interessant, udover størrelsen.
|
|
|
På Hi-MD er lydkvaliteten ikke ringere end på CD, og det er selvsølgelig det medie jeg taler om. Størrelsen er den samme som en almindelig MD. __________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
|
På Hi-MD er lydkvaliteten ikke ringere end på CD, og det er selvsølgelig det medie jeg taler om. Størrelsen er den samme som en almindelig MD. |
|
|
Allright. Det medie kender jeg ikke til.
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan kan en Hi-MD se ud:

Formen er nøjagtig den samme som en standard MD, men på en Hi-MD kan man gemme 1 GB data. __________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal helt væk fra roterende medier, før det for alvor bliver interessant. Så længe der roterende medier, vil der også være alle mulige og umulige drivværk, som kunne helt spares væk. Bare det alene, ville være at kæmpe hit (tror jeg  )
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt. Man skal helt væk fra den slags mekaniske løsninger.
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men findes der rent faktisk allerede SD RAM baserede afspillere? Transportable eller stationære?
|
| Til top |
|
| |