| Forfatter |
|
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller tjek M-25 på samme link......vildeste amp!
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
jack Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
|
Ellers er der den naturlige makker C21. Den er næppe fantastisk, men who knows?? Den er heller ikke så flot som M22 efter min mening. En super god makker kan være vanskelig af finde. De fleste gænge pre-amps lyder jo allesammen af filter og ligner på ingen måde M22. Treshold er som mange har nævnt ikke så ringe hvad angår et look-mæssige match med M22. Ellers kunne en LC-audio frontline i gammel kabinet med slebet forplade være en forsvarlig lydmæssige løsning.
Se C21 her: http://www.silverpioneer.netfirms.com/c21_preamp.htm
|
|
|
Hej Bradman - der er en sidewinder 2 til salg, men jeg lægger altså ikke 8K for noget hjemmebygget.
Ang. M22 så har min fået skiftet lytter for 2 år siden, de er på hver 33000 uf. Mente ellers at de normalt kun er på 22000 uf. Mine lytter ser meget ud til at være originale. Er jeg ret sikker på.
__________________ I am always right, unless I´m wrong.
|
| Til top |
|
| |
jack Udelukket fra forum

|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med den Croft Enigma, der også er til salg. Nogen der har prøvet sådan en.  __________________ I am always right, unless I´m wrong.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
jack skrev:
Bradman skrev:
|
Ellers er der den naturlige makker C21. Den er næppe fantastisk, men who knows?? Den er heller ikke så flot som M22 efter min mening. En super god makker kan være vanskelig af finde. De fleste gænge pre-amps lyder jo allesammen af filter og ligner på ingen måde M22. Treshold er som mange har nævnt ikke så ringe hvad angår et look-mæssige match med M22. Ellers kunne en LC-audio frontline i gammel kabinet med slebet forplade være en forsvarlig lydmæssige løsning.
|
|
|
Hej Bradman - der er en sidewinder 2 til salg, men jeg lægger altså ikke 8K for noget hjemmebygget.
Ang. M22 så har min fået skiftet lytter for 2 år siden, de er på hver 33000 pf. Mente ellers at de normalt kun er på 22000 pf. Mine lytter ser meget ud til at være originale. Er jeg ret sikker på.
|
|
|
En Sidewinder nok ikke så ringe som kan kunne frygte! LC har lavet rigtig fine audiokit som sagtens kan matche (og overgå) mange de færdige kontruktioner. Men tingene er ikke bedre end ham der lodder skidtet sammen. Mine erfaringer med LC er gode....men jeg forstår dine bekymringer.
God ide med nye lyttere. Hvad med resten af de eletrolyt-kondensatorer i den? På "driver" printet er der sikkert også lidt som kunne opgraderes??
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
jack Udelukket fra forum

|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
En Sidewinder nok ikke så ringe som kan kunne frygte! LC har lavet rigtig fine audiokit som sagtens kan matche (og overgå) mange de færdige kontruktioner. Men tingene er ikke bedre end ham der lodder skidtet sammen. Mine erfaringer med LC er gode....men jeg forstår dine bekymringer.
God ide med nye lyttere. Hvad med resten af de eletrolyt-kondensatorer i den? På "driver" printet er der sikkert også lidt som kunne opgraderes??
Mvh
Hej Bradman
Alt er blevet gennemtjekket på værksted, men derfor kan der godt være noget om det du siger der. Det vil jeg undersøge.
Men foreløbig står den bare og venter. __________________ I am always right, unless I´m wrong.
|
| Til top |
|
| |
Van Helsing Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (cvo2004)
Bruger siden: 24 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
| Eller tjek M-25 på samme link......vildeste amp! |
|
|
M-25'eren er en regulær skodamp på linie med meget af det Pioneer lavede dengang, og den har lydmæssigt absolut intet med en M-22'er at gøre.
Høres de op mod hinanden, er der ingen der vil drømme om, at de skulle være fra samme firma, så forskelligt lyder de. __________________ Avid Acutus, kun for drenge i bodystocking
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
jack skrev:
Bradman skrev:
|
|
|
|
Ang. M22 så har min fået skiftet lytter for 2 år siden, de er på hver 33000 uf. Mente ellers at de normalt kun er på 22000 uf. Mine lytter ser meget ud til at være originale. Er jeg ret sikker på.
|
|
|
Hej Jack,
M-22'erne har altid haft 4 stk. lytter a. 33000 mikrofarad 35 volt.
MvH. VH __________________ Avid Acutus, kun for drenge i bodystocking
|
| Til top |
|
| |
jack Udelukket fra forum

|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Van Helsing
Så er jeg blevet lidt klogere. Tak for det. __________________ I am always right, unless I´m wrong.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa der!
Hvorfor egentlig ikke prøve om der kan graves en AGI 511 op eller en 511A. Den er ligeså vintage som M22éren og jeg kunne forestille mig, at det kunne være et rigtig godt match.
AGI blev udviklet og bygget af David Spiegel på den mest grundige maner. Jeg tror det bliver usandsynligt svært at finde noget der kan det den kan. Den er endda som et plus uovertruffen til LPér.
Held og lykke med jagten.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Van Helsing skrev:
|
Hej Jack,
MvH. VH
|
|
|
Halløjsa! Når du får skruet Stadium hjelmen af, kan du så ikke lige fortælle mig hvilket fabrikat sidder der oprindeligt i sådan en riskoger . Brugte de også dengang Elna næsten allesammen, eller er det først kommet til senere?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Van Helsing skrev:
|
Hej Jack,
MvH. VH
|
|
|
Halløjsa! Når du får skruet Stadium hjelmen af, kan du så ikke lige fortælle mig hvilket fabrikat sidder der oprindeligt i sådan en riskoger . Brugte de også dengang Elna næsten allesammen, eller er det først kommet til senere?
|
|
|
Hej Kurt din gamle flyverhj"æ"lm ,
Når du lige får parkeret den bevingede Tomos, kan jeg fortælle dig, at der udelukkende blev brugt Nippon Chemicon i disse gamle slæder, og hvis man er så tåbelig, at man udskifter de originale lytter, bare fordi man syntes/nogen måtte mene at de er for "gamle" men iøvrigt ikke er defekte og der ikke er målt på dem først, kan jeg garanterer for, at det ikke er den samme forstærker (M-22) man har bagefter, for det kan godt være at de forskellige dele i sådan en riskoger måske ikke ligefrem er "state of the art", men helheden er nu ikke så tosset, og selv små modifikationer, kan i mine øjne ødelægger apparatet/riskogeren fuldstændigt rent lydmæssigt.
Overstående betragtninger gælder iøvrigt ikke kun M-22'eren, men hi-fi apparater i almindelighed.
Fordi det lyder anderledes, er det ikke nødvendigvis blevet bedre, så husk lige det Kurt, når du piller og reagerer i Gravity'en . __________________ Avid Acutus, kun for drenge i bodystocking
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Van Helsing skrev:
|
Hej Kurt din gamle flyverhj"æ"lm ,
Når du lige får parkeret den bevingede Tomos, kan jeg fortælle dig, at der udelukkende blev brugt Nippon Chemicon i disse gamle slæder, og hvis man er så tåbelig, at man udskifter de originale lytter, bare fordi man syntes/nogen måtte mene at de er for "gamle" men iøvrigt ikke er defekte og der ikke er målt på dem først, kan jeg garanterer for, at det ikke er den samme forstærker (M-22) man har bagefter, for det kan godt være at de forskellige dele i sådan en riskoger måske ikke ligefrem er "state of the art", men helheden er nu ikke så tosset, og selv små modifikationer, kan i mine øjne ødelægger apparatet/riskogeren fuldstændigt rent lydmæssigt.
Overstående betragtninger gælder iøvrigt ikke kun M-22'eren, men hi-fi apparater i almindelighed.
Fordi det lyder anderledes, er det ikke nødvendigvis blevet bedre, så husk lige det Kurt, når du piller og reagerer i Gravity'en . |
|
|
Tomos´en er desværre kørt varm i dag. Jeg brugte den til at trække min kompostkværn med rem om baghjulet. Det gik såmænd fint indtil jeg kylede et par luxman forforstærkere og en stak SA højttalere i den, så blev den varm - den gamle trofaste jernhest  . Den skal hvile til i morgen. Jeg tænkte nok, at de dersens ensilagesiloer der sidder på M22 hører med til historien. Pil ved den og korthuset vælter. Mht Gravity, så tror jeg ikke jeg har noget intelligent at føje til den. I keep my hands out, alt det bliver til med den, er en omgang intern støvsugning i ny og næ. Den bliver faktisk temmelig beskidt efterhånden.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nok lidt ud af en tangent, men sig mig:
Kan en forstærker der lyder OK blive ringere hvis lytterne udskiftes til nogle mere kapacitive, lavimpedante og på andre måder bedre lytter? Jeg spørger ikke for at drille, men fordi jeg undrer mig hvis det skulle være tilfældet. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 693
|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Kan en forstærker der lyder OK blive ringere hvis lytterne udskiftes til nogle mere kapacitive, lavimpedante og på andre måder bedre lytter? Jeg spørger ikke for at drille, men fordi jeg undrer mig hvis det skulle være tilfældet. |
|
|
Jeg tror det de 2 "klogehoveder"  mener er at det hele som en helhed er bygget sammen. For at få en bestemt lyd, og den kan du ødelægge ved at sætte andre komponenter i. Bedre eller ej. __________________ Nobody is perfect. I´m Nobody !
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
|
Kan en forstærker der lyder OK blive ringere hvis lytterne udskiftes til nogle mere kapacitive, lavimpedante og på andre måder bedre lytter? Jeg spørger ikke for at drille, men fordi jeg undrer mig hvis det skulle være tilfældet.
|
|
|
Elektrolytkondesatores egenskaber er i det store hele direkte afledt af funktionsprincippet så hvis de originale er af en anstændig kvalitet, fornuftig dimesioneret til opgaven og iøvrigt ikke defekte er det spild af penge og besvær at skife dem ud. Hvis du ændrer på kredsløb / komponenetværdier uden iøvrigt at tage resten af opstillingen i ed er der da en overhængende fare for at forringe apparatet / apparatets egenskaber.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
Elektrolytkondesatores egenskaber er i det store hele direkte afledt af funktionsprincippet så hvis de originale er af en anstændig kvalitet, fornuftig dimesioneret til opgaven og iøvrigt ikke defekte er det spild af penge og besvær at skife dem ud. Hvis du ændrer på kredsløb / komponenetværdier uden iøvrigt at tage resten af opstillingen i ed er der da en overhængende fare for at forringe apparatet / apparatets egenskaber.
|
|
|
Ja det lyder på sin vis logisk, og jeg kan forestille mig, at hvis man sætter mere kapacitet på lyt-delen, således at forstærkeren kan få noget mere strøm, når den bliver udsat for det krav, så vil dens "egenskaber" vel kun ødelægges hvis den dermed brænder af! (hvilket er en ringe egenskab) Men at det skulle medføre ringere lyd - se det kan jeg ikke se. Hvis forstærkeren går i knæ, bliver den vel ikke ringere af at have flere ampere at råde over. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
|
Kan en forstærker der lyder OK blive ringere hvis lytterne udskiftes til nogle mere kapacitive, lavimpedante og på andre måder bedre lytter? Jeg spørger ikke for at drille, men fordi jeg undrer mig hvis det skulle være tilfældet. |
|
|
Tjah! Verden er virkelig af lave. Jeg må desværre stemme i med VH, man kan ike regne med, at skifte en så vigtig komponent ud, uden at få radikalt ændrede lydmæssige egenskaber. Og her er er jeg nok engang enig med VH. Det er sjældent det peger i en god retning, når man ad videnskabens smalle og dydige stier, forsøger at oppe data og egenskaber for enkelt komponenter i en bestemt retning. Det går sjældent godt, med mindre hele konstruktionen bygger på den slags logik i forvejen. Det er virkeligt historien om korthuset i stormvejret. Noget kan godt være så umuligt og forkert lavet fra begyndelsen, og så tilfældigvis alligevel fungere fremragende i en form for synergi og hjælp fra de højere magter. Piller du ved den slags, så er det typisk slut med ballet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
hifiigen skrev:
|
Kan en forstærker der lyder OK blive ringere hvis lytterne udskiftes til nogle mere kapacitive, lavimpedante og på andre måder bedre lytter? Jeg spørger ikke for at drille, men fordi jeg undrer mig hvis det skulle være tilfældet.
|
|
|
Noget kan godt være så umuligt og forkert lavet fra begyndelsen, og så tilfældigvis alligevel fungere fremragende i en form for synergi og hjælp fra de højere magter. Piller du ved den slags, så er det typisk slut med ballet.
|
|
|
Nå Kurt, så fik vi forklaringen på, hvorfor der ikke bliver pillet i Gravity'en i casa Kubik .
Undskyld, men jeg kunne ikke lade være, jeg er lidt af en .
Hilsen VH  __________________ Avid Acutus, kun for drenge i bodystocking
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nobody skrev:
hifiigen skrev:
|
|
|
|
Jeg tror det de 2 "klogehoveder" mener er at det hele som en helhed er bygget sammen. For at få en bestemt lyd, og den kan du ødelægge ved at sætte andre komponenter i. Bedre eller ej.
|
|
|
Hov Hov du  __________________ Avid Acutus, kun for drenge i bodystocking
|
| Til top |
|
| |
jack Udelukket fra forum

|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hejsa der!
Hvorfor egentlig ikke prøve om der kan graves en AGI 511 op eller en 511A. Den er ligeså vintage som M22éren og jeg kunne forestille mig, at det kunne være et rigtig godt match.
AGI blev udviklet og bygget af David Spiegel på den mest grundige maner. Jeg tror det bliver usandsynligt svært at finde noget der kan det den kan. Den er endda som et plus uovertruffen til LPér.
Held og lykke med jagten. |
|
|
Tror det bliver vanskeligt af få fingre i en. Men tak for tippet.
__________________ I am always right, unless I´m wrong.
|
| Til top |
|
| |