Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 21:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvilken projektor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Giv Mitsubishi HC5000 en change det er totalt iorden

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Juli 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Så kom den tidligere omtalte Epson EMP-TW1000 op at hænge..!

Den kom i onsdags, torsdagen gik med installering og kabelføring (den skulle sidde anderledes end den forrige pga større zoomfaktor), og det meste af dagen i dag har jeg så "leget" med den - dvs. rodet lidt med indstillingerne for at lære dem at kende, samt set diverse klip igennem for at nyde resultatet.

Det skal lige siges at projektoren den skulle erstatte var en Sony VPL-VW10HT som har været i firmatet siden 2001, og som mildt sagt var moden til en opgradering. Enhver nyere projektor ovre lømmelstadiet ville formentlig have været en forbedring.

Første indtryk:

Designet er ret lækkert - den er afrundet på sådan en "porsche" agtig måde. Farven er blank sort. I USA fåes den i en hvid "home" version og en sort "pro" version (så hedder de bare 1080p Powerlight home/pro).

Såvidt jeg kan bedømme er denne identisk med home versionen, bare med sort kabinet.

Den er lidt større end de fleste 720p projektorer, men ikke meget, vægten er omkring 5 kg. Når man løfter den virker den umiddelbart en lille smule plastic agtig, ikke så solid/robust.

Som nævnt har den kraftigere zoom end den gamle Sony (den havde 1,3x, Epson'en er på 2,1x). Dette betyder at hvor den gamle projektor måtte hænge midt i biografen (som er ca 8-9 meter lang), så kan Epson'en rykkes helt ned til bagvæggen så den ikke virker så distraherende for dem der sidder på bageste række. Den har ret kraftig lensshift, så den er ganske fleksibel mht placering. Knapperne til at rykke linsen virker dog lidt "løse", men når først linsen sidder hvor den skal bliver den der.

Indstilling:

Projektoren har flere forskellige presets som "dynamic", "normal" "Theater Black 1/2" osv.

Jeg tog udgangspunkt i Theater Black 2, for det første fordi det ifølge manualen er beregnet til 100% mørklagte rum, og fordi blæseren i dette mode kører ved lavere omdrejninger og dermed støjer mindre. Projektoren er væsentligt mere lysstærk end sin forgænger, så det er heller ikke noget problem.

Herfra brugte jeg "THX optimizer" testsignalerne fra en Star Wars DVD til at indstille kontrast, lys osv. Det er ikke det bedste i verden, men så var jeg ligesom i gang - den toptunede kalibrering kommer på et senere tidspunkt...

Så handlede det om at prøve forskellige signaltyper/opløsninger.

Vi har en Pioneer DV-490 og en Toshiba HD-XE1 at gøre godt med, så det var naturligvis Toshibaen der blev sat mest på opgave.

Den gamle projektor kunne kun tage component (HDMI og DVI var ikke opfundet i 2001...), til den nye er der indkøbt et Supra HDMI kabel så det skulle der også leges med. Component signalet overføres som 1080i og HDMI som 1080p. Alle signaler routes gennem en Denon AVR-2307. Umiddelbart vil jeg sige at forskellen på Component og HDMI er klart synlig men dog ikke "nat og dag".

Da HD-XE1 ikke vil sende et opskaleret DVD billede over component var dette også første gang jeg fik oplevet XE1'erens meget roste scaler i funktion. Igen vil jeg sige at forskellen mellem et SD billede opskaleret af projektoreren og et billede der sendes som opskaleret 1080p fra afspilleren er synlig - men nok ikke helt så tydelig som jeg havde forventet. Jeg har ikke prøvet med 720p og 1080i endnu, men det skal klart prøves for at se hvor forskellene er tydeligst. Umiddelbart er det dog mit indtryk at det er en helt ok scaler der sidder i projektoren selv, det har jeg set meget værre. Jeg brugte primært førnævnte Starwars (episode IV) til at teste på.

Så blev det tid til at køre 1080p hele vejen (ja, jeg ved godt at XE1 kører 1080i internt for tilsidst at de-interlace til 1080p, men I ved hvad jeg mener... )

Testet blev The Matrix og Payback på HD-DVD. Specielt den sidste virkede helt exceptionelt "rigtig" filmagtig pga. den lidt beskidte billedstil med grain osv. Efter at have set HD-DVD på den gamle Sony projektor og hørt mange sige "hmmm, det ser da ikke ud af noget særligt", så får man nu den "This is it" fornemmelse som klart manglede før.

Nu har jeg ikke set denne projektor side om side med Sony VW50, men efter at prisen på Sony'en blev justeret op efter et kort "besøg" omkring 25.000 kr, så vil jeg sige at denne Epson er et rigtig godt køb til prisen (22.000). Billedet er lysstærkt, dynamisk og uden skyggen af synlig pixelstruktur, uanset hvor tæt man er på lærredet (ca 120"). Billedet står superskarpt uden hotspotting, og med virkelig god konvergens mellem de tre paneler. Det er svært at tro at jeg for 6 år siden betalte op mod 20.000 for en Panasonic AE100, da den kom ud og var det vildeste nye (wow - en ægte 16:9 projektor der var til at betale! Så skide være med at det var SD opløsning og lignede l*** på 80" )

Pros:

Kanon 1080p projektor til prisen - nada hønsenet

Meget fleksibel indstilling af parametre - og alligevel ret nem at sætte op ud af kassen

Forholdsvis lysstærk sammenlignet med mange hjemmebioprojektorer jeg har set - godt hvis billedet er over 100"

Flot design

Cons:

Lidt for "plastic" agtig i knapperne

Blæseren er liiige lovlig kraftig i "high" mode - "low" mode er et must til en seriøs hjemmebio.

Det var mine umiddelbare indtryk efter den første dag med nyt legetøj.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Juli 2007 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Overvejer en Epson EMP-TW1000 (til at erstatte en Sanyo PLV-Z2). Jeg skal bruge den i en stue som ikke kan mørkelægges 100%. Hvordan er den i alm. lys (fx til en fodboldkamp vist kl 15)?
Til top Vis rosie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rosie

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 27 Juli 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

rosie skrev:
Overvejer en Epson EMP-TW1000 (til at erstatte en Sanyo PLV-Z2). Jeg skal bruge den i en stue som ikke kan mørkelægges 100%. Hvordan er den i alm. lys (fx til en fodboldkamp vist kl 15)?

Hvis solen ikke kommer direkte ind på lærredet, men bare oplyser rummet så går det bedre. Men en løsning lavet med hvide rullegardiner med mørklægning i, vil bare være en løsning du vil blive meget mere glad for. Men sætter du projektoren til high får du nok rimeligt med lys

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2007 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

csn1903, tak for dit svar (enig i at mørklægning generelt er en rigtig god investering), hvad siger du, RogueAgent, som har erfaring med Epson'en?

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 28 Juli 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Når du skal op i den prisklasse, har du set Mitsubishi HC5000

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

rosie skrev:

csn1903, tak for dit svar (enig i at mørklægning generelt er en rigtig god investering), hvad siger du, RogueAgent, som har erfaring med Epson'en?

Well, i forhold til andre projektorer til filmbrug jeg har haft med at gøre (f.eks. Panasonic AE500 og den førnævnte Sony), så er Epsonen forholdsvis lysstærk. Ikke i samme grad som en dataprojektor med 2-3000 ansilumen, men mere filmbrugbare 1200 (jeg har ikke målt den, det er de opgivne specs).

Men den er monteret i en dedikeret biograf helt uden vinduer, så jeg har ingen forudsætning/mulighed for at udtale mig om hvordan den klarer sig i dagslys, udover det generelle råd: Don't.

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved om Epson'en kan købes i US versionen (hvid) i DK/Europa?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

rosie skrev:
Er der nogen der ved om Epson'en kan købes i US versionen (hvid) i DK/Europa?

Såvidt jeg kunne finde ud af er det kun i US at den findes i en "home" og en "pro" version i henholdsvis hvid og sort.

Nu var det et ultimativt krav i mit tilfælde at den SKULLE være sort, så det var ok med mig at det var den farve man kunne få...

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 02 August 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Jeg er ret sikke på du kun kan få den i sort i Europa. Jeg smuttede lige forbi deres officielle hjemmesider i forskellige lande i EU og alle er sort.

Mitsubishi HC5000 er i perlwhite, hvis du er seriøs omkring en ny 1080p. projektor så smut forbi sydsjælland, så kan du se den på et Steward lærred, bedre bliver det ikke.

Min har bedre farver end JVC IDLA til 50.000kr.

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2007 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Hvad koster en Mitsubishi HC5000? Epson'en skulle være noget bedre i tilfælde hvor der ikke er mørk (fx en fodboldkamp kl 15), hvordan er din HC5000 i praksis på det område?

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 03 August 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Jeg kører med lampen i low ellers bliver jeg blæst ud af det kraftige lys. Jeg kan saktens have lys i rummet, solen skal bare ikke stå direkte ind på lærredet. Men selvfølgelig er det bedst i et mørklagt rum.

Der er ingen projektore der er superglade for solskin, men de er mindre kede af at der er lys i rummet.

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2007 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

nogen der ved hvor man får bedste pris på en HC5000?

hiffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2005
Sendt: 03 August 2007 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Rosie: Lav en søgning på google med indstillingen på Tysk. Projektorer er klart billigst i tyskland.
Til top Vis hiffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hiffer

bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 August 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Rosie: har du checket Panasonic PT-AX100?

Den kan netop anvendes i knap så mørke omgivelser. Har selv taget min i brug for et par uger siden og er meget tilfreds!

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 05 August 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

PT-AX100 er jo en 720p. projekter, det han ville have var en ægte 1080p. FullHD projektor

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg har været meget tæt på at købe pana'en pga de 2k lumens, men efter 1080p er kommet ned i 20k klassen er jeg ikke vild med at købe en 720p - men jeg har læst at den er super i lyse rum!

bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 August 2007 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hvis det skal være 1080p, ja så får du lov at give lidt ekstra for at kunne sige det.

Selv valgte jeg at det ikke var pengene værd.

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 06 August 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Det er absolut det værd med en 1080p. projektor på et rigtigt godt lærred. Det sparker r..

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Nu kommer min PS3 snart, som skulle være en fantastisk Blu-ray afspiller (den bedste pt.) og samtidig en suveræn DVD afspiller (med dens opskallerings evner i den nye firmware) så jeg har 100% besluttet mig for en 1080p projektor. Jeg har læst samtlige test der er (tror jeg :-) og fundet frem til at Epson'en er den klart mest lysstærke 1080p pt. Da den samtidig ligger i top 3 rent performance mæssigt er den mit favorit. Eneste (mindre) problem er at den i EU er sort - jeg havde (til loftmontering i min stue) foretrukket den hvide som sælges i US...

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes